Fraktkostnader från Kina skenar – ökning med 500 procent på ett år

Permalänk
Melding Plague

Fraktkostnader från Kina skenar – ökning med 500 procent på ett år

Sedan hösten har fraktkostnaderna med båt från Kina stegrat med blixtfart. Kostnaderna spås snart läggas över på konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så kan det gå när man målat in sig i ett hörn med att outsourca allt till Kina.

Permalänk
Medlem

Dags att börja producera datorkompontenter mer lokalt då, jag skulle föredra att köpa grafikkort från min lokala tillverkare

Permalänk
Medlem

Hoppsan inte så oväntat ... bara att bita i det sura äpplet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Dags att börja producera datorkompontenter mer lokalt då, jag skulle föredra att köpa grafikkort från min lokala tillverkare

Du skulle tyvärr inte ha råd?

Permalänk
Medlem

skönt att man kan köpa mobiler utan laddare nu då

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Att frakt generellt sedan lång tid tillbaks varit "för billig" är absolut ingen osanning eller överdrift....

Bara hoppas att detta leder till mer lokal produktion och mer sunt förnuft rent allmänt när det gäller tillverkning och frakt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fonclbrich:

Dags att börja producera datorkompontenter mer lokalt då, jag skulle föredra att köpa grafikkort från min lokala tillverkare

Gå ned till byn, beställa ett grafikkort, gå till den lokala krogen och byt rövarhistorier med de andra kunderna medans du lyssnar när kiselsmederna hamrar ut din beställning...

Permalänk

Gäller den extrema höjningen alltså endast contrainrar som skickas till/från Kina men inte contrainrar som skickas via Kina? Fraktbåtarna går långa sträckor och stannar i flera hamnar på vägen. Till exempel har Mærsk och MSC en gemensam linje som går USA-Japan-Kina-Malaysia-Sri Lanka-Storbritannien-Nederländerna-Tyskland-Marocko-Oman-Vietnam-Hongkong-Kina-USA. Om containern finns på båten hela vägen från Japan till Malaysia eller från Vietnam till USA, passerar containern Kina.

Permalänk
Medlem

Borde kunna kontras något med mindre förpackningar, iPhone har gjort det genom att slopa laddaren och Oculus Quest 2 har en betydligt mindre låda än sin föregångare.

Permalänk
Medlem

Läste detta förra veckan från en av mina Kickstarters.
Dem ska nu frakta brädspel till europa och kostnaden per container skulle från början vara ca 2500 dollar men är nu uppe i 9000+ dollar. Fraktar man flera containrar kan man ju ändå se kostnaden som en rejält tapp i marginal.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Perfekt tillfälle och tänka om och modernisera tågbanorna från Kina -> Ryssland -> EU, perfekt tillfälle för båda att tjäna massvis med pengar samtidigt som frakten går från några månader till dagar/veckor.

Men det är 2 bakåtsträvare till länder så det är väl hopplöst.

Fler high end fabs i EU skulle heller inte skada, vi måste ju ha kisel någonstans inom Europa.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Kommenterande 2:

Gäller den extrema höjningen alltså endast contrainrar som skickas till/från Kina men inte contrainrar som skickas via Kina? Fraktbåtarna går långa sträckor och stannar i flera hamnar på vägen. Till exempel har Mærsk och MSC en gemensam linje som går USA-Japan-Kina-Malaysia-Sri Lanka-Storbritannien-Nederländerna-Tyskland-Marocko-Oman-Vietnam-Hongkong-Kina-USA. Om containern finns på båten hela vägen från Japan till Malaysia eller från Vietnam till USA, passerar containern Kina.

Vad gäller såna där rutter kan jag inte svara på, det är långt utanför mina kunskaper om båtfrakter. Men det handlar så klart inte om en prishöjning som är exklusiv exporter från Kina. Allt handlar om var containrarna finns och hur hög efterfrågan är från landet där de finns. Tillgång och efterfrågan. Att just Kina är i fokus beror på att det är "världens fabrik" och att väldigt mycket exporteras därifrån.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

"Pizza och ett RTX 3080 tack! Jo, jag vill ha pizzasallad till. 15 minuter? finfint!"

Permalänk
Skrivet av anon5930:

"Pizza och ett RTX 3080 tack! Jo, jag vill ha pizzasallad till. 15 minuter? finfint!"

Det blir 1,400,000 kr tack

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CaptainRedbeard:

Det blir 1,400,000 kr tack

Så billigt? Då tar jag en öl till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Perfekt tillfälle och tänka om och modernisera tågbanorna från Kina -> Ryssland -> EU, perfekt tillfälle för båda att tjäna massvis med pengar samtidigt som frakten går från några månader till dagar/veckor.

Men det är 2 bakåtsträvare till länder så det är väl hopplöst.

Fler high end fabs i EU skulle heller inte skada, vi måste ju ha kisel någonstans inom Europa.

Med tanke på att kisel är det vanligaste materialet på jorden så finns ju chansen att vi har det i Europa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Gå ned till byn, beställa ett grafikkort, gå till den lokala krogen och byt rövarhistorier med de andra kunderna medans du lyssnar när kiselsmederna hamrar ut din beställning...

Alla våra kiseldvärgar flyttade söderut efter finanskrisen -08, så doften av nybakta kiselkretsar som en dimma över byn är nu blott ett minne. Tro fan att landsbygden dör ut...

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Denna tråd gör mig båda ledsen och glad på samma tid. Ledsen för att jag älskade handla små 2-dollar elektronik prylar såsom (Arduino moduler), stegmotorer, breadboards, elektronik komponenter etc. från Kina, det var närmast en hobby i sig själva.

Glad, för att jag förutsåg detta, gjorde en lista - och köpte in allt vad hjärtat kan begära före tariffen kom igång.

Permalänk

Om folk nu börjar köpa mindre elektronik för detta så måste staten höja kemikalieskatten för att få in lika mycket pengar. Och detta leder sedan till en snöbollseffekt.

Nå jag tycker det nu inte mycket är att bråka för när det gäller småelektronik, men vissa köper bilar, vitvaror och annat tillverkade i kina och då blir det en rejält påslag.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå jag tycker det nu inte mycket är att bråka för när det gäller småelektronik, men vissa köper bilar, vitvaror och annat tillverkade i kina och då blir det en rejält påslag.-

Det var ganska stor skillnad för oss amatörelektronik hobbyister
Ett exempel:

I Sverige RS elektronik kostar 1 styck Arduino nano 159,- ( pris i Sverige)

på Ebay brukade jag nappa dessa (samma kvalité) för en 1/10 del av priset, och då fick jag ju 10 styck inkl frakt.
Samma med moduler och andra "smågrejer" 159,- blir snabbt 1590,. vid 10 stycks. så det löper till 10-20K i Svenska priser och 2K i ebay priser på ett spännande urval, så det är skillnaden mellan ha "råd" att leka, eller bara nöjas med ett par exemplarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Med tanke på att kisel är det vanligaste materialet på jorden så finns ju chansen att vi har det i Europa

Problemet är väl tillverkningskostnaderna. Kina/Asien är så mycket billigare att det inte lönar sig att ha tillverkningen på hemmafronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Perfekt tillfälle och tänka om och modernisera tågbanorna från Kina -> Ryssland -> EU, perfekt tillfälle för båda att tjäna massvis med pengar samtidigt som frakten går från några månader till dagar/veckor.

Men det är 2 bakåtsträvare till länder så det är väl hopplöst.

Fler high end fabs i EU skulle heller inte skada, vi måste ju ha kisel någonstans inom Europa.

Det är i full gång i och med Belt and Road Initiative / "Nya Sidenvägarna", där vissa västmakter strategiskt underblåser konflikt i navet Xinjiang, i likhet med Nord Stream 2.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Det var ganska stor skillnad för oss amatörelektronik hobbyister
Ett exempel:

I Sverige RS elektronik kostar 1 styck Arduino nano 159,- ( pris i Sverige)

på Ebay brukade jag nappa dessa (samma kvalité) för en 1/10 del av priset, och då fick jag ju 10 styck inkl frakt.
Samma med moduler och andra "smågrejer" 159,- blir snabbt 1590,. vid 10 stycks. så det löper till 10-20K i Svenska priser och 2K i ebay priser på ett spännande urval, så det är skillnaden mellan ha "råd" att leka, eller bara nöjas med ett par exemplarer.

Fast det är två olika saker. Det du pratar om är att de svenska mellanhänderna tar en massa betalt. Det jag pratade om att fraktkostnaden som ökas inte är så allvarligt för småsaker, men många köper större saker.
Att så otroligt mycket kostnader uppstår på vägen tycker jag är intressant.

Permalänk
Inaktiv

Blir frakten dyr så blir det inte värt att frakta torsken till Kina för filea och sedan komma tillbaka till Sverige.

Permalänk
Medlem

Frakter är kraftigt undervärderade. Detta tycker jag låter högst rimligt.
Med en handelsbalans som står i ett 3-1 förhållande låter det hela än mer rimligt.
Jag hoppas att att handeln allt mer frångår slit och släng till förmån för kvalitet och möjlighet att reparera.
Skicka luft skall aldrig vara lönsamt.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Frakter är kraftigt undervärderade. Detta tycker jag låter högst rimligt.
Med en handelsbalans som står i ett 3-1 förhållande låter det hela än mer rimligt.
Jag hoppas att att handeln allt mer frångår slit och släng till förmån för kvalitet och möjlighet att reparera.
Skicka luft skall aldrig vara lönsamt.

Slit och släng har sina nackdelar. Fördelarna om folk byter ofta är att utvecklingen också gynnas.
Hade det inte varit för slit och släng så hade de flesta nog än idag suttit med crt-tv...
Så en rimlig balans är bra. Och det har inom viss teknik börjat mognat. En laptop idag håller i många år, mobiltelefoner så är många vattenavvisande, batteriet går att byta även om lite omständligt. Utvecklingen har stagnerat på mycket.
Köper man idag en bra tv, skärm, mobil, laptop etc, så kan man ha den i 10år utan problem. Kanske inte köra det senaste, men för många så hade de dugit.

*edit*
Många är emot just mobiltelefoner, men vilken utveckling de har haft på senare tid. Där det har lett till att man för under 2000kr idag kan få en som för de flesta håller i över 5år utan något problem. Kanske ett batteri + skärmbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Perfekt tillfälle och tänka om och modernisera tågbanorna från Kina -> Ryssland -> EU, perfekt tillfälle för båda att tjäna massvis med pengar samtidigt som frakten går från några månader till dagar/veckor.

Men det är 2 bakåtsträvare till länder så det är väl hopplöst.

Fler high end fabs i EU skulle heller inte skada, vi måste ju ha kisel någonstans inom Europa.

Tåg är ett alternativ såklart.
Men mer till flyg än båt.
Tåg kan inte konkurrera med båtar vad gäller pris.

Men nånting jag saknar i recensioner är mer fokus på paketering och servicevänlighet.
Nästan alltid så får varenda liten pinal i t.ex. en moderkortslåda en egen plastpåse.
Så när du har monterat allt är det ett berg av skräp över.
Och ju "exkusivare" prylar man köper ju värre är förpackningarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Perfekt tillfälle och tänka om och modernisera tågbanorna från Kina -> Ryssland -> EU, perfekt tillfälle för båda att tjäna massvis med pengar samtidigt som frakten går från några månader till dagar/veckor.

Men det är 2 bakåtsträvare till länder så det är väl hopplöst.

Kina har faktiskt hållit på och byggt tågräls tvärs över asien, och kanske in i europa också - jag vet inte exakt hur långt/var den går - i åratal nu just för att befästa sin position som exportör, och som viktig investerare i andra länder också för den delen. Kallas silk railroad vill jag minnas, inofficiellt iallafall.

Citat:

Fler high end fabs i EU skulle heller inte skada, vi måste ju ha kisel någonstans inom Europa.

Vår berggrund (och all annan också) är ju fullpackad i kisel, så det är inte det som är problemet direkt...

Permalänk
Medlem

Det går bra nu

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken