Xbox Series X och Atmos delay

Permalänk

Xbox Series X och Atmos delay

Hej!

Jag har stött på ett intressant problem som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Jag har en Xbox Series X som jag hela tiden kört via en receiver och vidare till min LG C9. Då receivern, en billig Pioneer VSX-933, enligt specsen saknar stöd för eARC så har jag inte ens brytt mig om att testa att köra med konsolen via teven. Men idag hade jag lite tid över, så jag tänkte att jag testar helt enkelt, och kopplade in konsolen i teven, fick stöd för allt från 120hz till FreeSync, och förstå min förvåning när jag testade att aktivera eARC på teven och det funkade!

Dock så innebar det även att ljudsynken gick åt fasen, och ljudet vid Atmos hamnade kanske 100ms efter bilden i menyer och Immortals: Fenyx Rising som jag visste hade Atmos-stöd och som ändå låg i Quick resume. Men när jag testade att trycka i en UHD-bluray med Atmos så funkade både ljud, bild och synk helt klockrent (jag har receiver bypass aktiverat på bluray-spelaren). Detta för mig tyder på att eARC verkligen fungerar över förstärkaren, då den tar emot en Atmos-signal via ARC på teven och känner igen den.

Intressant nog så hade jag exakt samma problem med Atmos på min gamla Xbox One X, när jag körde denna via förstärkaren (och alltså inte via ARC), att när Atmos var aktiverat så var ljudsynken helt åt fanders, men det funkade alltid i filmer. Detta problem existerade dock aldrig på min Xbox Series X förrän jag nu försökte köra via teven.

Därför undrar jag om det är någon som haft samma problem med ljudsynken från en Xbox via en LG C9 och Atmos? Om jag inte löser det så blir jag nämligen tvungen att välja mellan Atmos i Xbox-spel eller 120hz och FreeSync.

Edit:

Insåg nu att jag får Atmos via DD+ och inte via TrueHD vilket följer ARC-standarden. Så eARC fungerar alltså INTE, vilket antagligen är mer logiskt