Router Asus RT-AX92U, håller den måttet idag?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Router Asus RT-AX92U, håller den måttet idag?

https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...

Har kommit över en sådan gratis och undrar om den är något att ha? Är själv riktigt dålig på routrar då jag inte köpt en på många många år.

Saknar den någon/några funktioner som är viktigt att ha idag?

Hur ser det upp med uppdateringar till äldre routrar?

Permalänk
Medlem

Kör två sådana, svinbra tryck i prestandan. Jag har haft dom i minst två år iaf.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Hur ser det upp med uppdateringar till äldre routrar?

RT-AX92U är med på Asus End-of-Life-lista, så den kommer sannolikt aldrig uppdateras mer. Den har inte stöd i Merlin. Den är Broadcom-baserad, så mainline Linux kommer aldrig ha stöd för dess WiFi.

Den fick sitt FCC-Id i oktober 2018. Den sista uppdateringen kom i Juli 2023 och den tycks ha sålts till svenska konsumenter runt den tiden, enligt prisjakts statistik. Den hamnade på EOL-listan någon gång mellan andra juni och fjärde oktober 2023 enligt Wayback machine.

Vill du göra en bedömning av vilka säkerhetsproblem som finns i mjukvaran så kan du följa Merlins changelog.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du är ute efter, är baserad på ett numera gammalt Broadcom SoC så bli inte alltför förvånad om Wifi är skakigt.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av KAD:

RT-AX92U är med på Asus End-of-Life-lista, så den kommer sannolikt aldrig uppdateras mer. Den har inte stöd i Merlin. Den är Broadcom-baserad, så mainline Linux kommer aldrig ha stöd för dess WiFi.

Den fick sitt FCC-Id i oktober 2018. Den sista uppdateringen kom i Juli 2023 och den tycks ha sålts till svenska konsumenter runt den tiden, enligt prisjakts statistik. Den hamnade på EOL-listan någon gång mellan andra juni och fjärde oktober 2023 enligt Wayback machine.

Vill du göra en bedömning av vilka säkerhetsproblem som finns i mjukvaran så kan du följa Merlins changelog.

Wow! Tack, allt detta är helt nytt för mig. Ska läsa på!

Jag kom in på denna efter lite klickande:

https://gnuton.github.io/asuswrt-merlin.ng/

Där finns min router med i någon Fork-lista!? Har du koll på vad som menas?

Permalänk
Skrivet av coxen:

Wow! Tack, allt detta är helt nytt för mig. Ska läsa på!

Jag kom in på denna efter lite klickande:

https://gnuton.github.io/asuswrt-merlin.ng/

Där finns min router med i någon Fork-lista!? Har du koll på vad som menas?

Den har visst merlin med forken du länkar, jag kör ax92u med den och den är super stabil

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av diizzy:

Beror väl på vad du är ute efter, är baserad på ett numera gammalt Broadcom SoC så bli inte alltför förvånad om Wifi är skakigt.

Kommer till 90% användas till online-gaming. Resterande 10% kommer att tugga torrents/DC++ dygnet runt (förutom när man lirar då) skulle jag tro om jag känner mig själv rätt!

Skepp ohoj!

Permalänk
Medlem

Har kört med den routern sedan 2019 och aldrig haft några problem. Kör med väldigt många enheter, både trådat och wifi.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Bör fungera relativt ok, var försiktig med ev Asus AI men det verkar stödja WPA3 vilket är positivt men som KAD säger så kan det vara säkerhetsproblem med mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Bör fungera relativt ok, var försiktig med ev Asus AI men det verkar stödja WPA3 vilket är positivt men som KAD säger så kan det vara säkerhetsproblem med mjukvaran.

Med gnuton så har man alltid senaste firmware 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det är lätt och bli geekig delux här, nu är väl sweclockers det ;p, men denna routern ger mig fullt tryck på min Gbit pipa över wifi 6, har mängder av enheter.

Klockrent råjter.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt