Skärmar blir dyrare under 2021 års första hälft

Permalänk
Melding Plague

Skärmar blir dyrare under 2021 års första hälft

Rådande komponentbrist gör att priserna på LCD-paneler stiger med 10–15 procent under årets första kvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, jag förlåter dem om de börjar producera desktop OLED till oss istället. Gärna för 2-3 tusen.

Annars är det oförlåtligt.

Ärligt talat har väl skärmar genomgått en ofta ouppmärksammad förbättring i både kvalitet och pris de senaste 5 åren? Jag tycker det dyker upp stora skärmar med hög frekvens och upplösning på prisjakt och här ganska ofta nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det är lugnt, jag förlåter dem om de börjar producera desktop OLED till oss istället. Gärna för 2-3 tusen.

Annars är det oförlåtligt.

Ärligt talat har väl skärmar genomgått en ofta ouppmärksammad förbättring i både kvalitet och pris de senaste 5 åren? Jag tycker det dyker upp stora skärmar med hög frekvens och upplösning på prisjakt och här ganska ofta nu.

Vi får bara hoppas att LG lanserar sina OLED skärmar så snart som möjligt så att man senare kan köpa ett år efter lanseringen och priset förhoppningsvis har sjunkit.

Det andra alternativet är väll en OLED TV antar jag, vilket endast har storleken som nackdel...

Permalänk
Medlem

Nästan allt blir dyrare och mer svåråtkomligt, tror jag väntar med mina uppgraderingar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är lugnt, jag förlåter dem om de börjar producera desktop OLED till oss istället. Gärna för 2-3 tusen.

Annars är det oförlåtligt.

Ärligt talat har väl skärmar genomgått en ofta ouppmärksammad förbättring i både kvalitet och pris de senaste 5 åren? Jag tycker det dyker upp stora skärmar med hög frekvens och upplösning på prisjakt och här ganska ofta nu.

Yes, budget levererar mycket mer idag än för bara några år sedan. T ex:
https://www.komplett.se/product/1148696/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Medlem

27 platt OLED alternativt 32-34 UW curved, minst 1440p/144hz (ev 4k för at vara safe ett tag)
Sen får den i princip kosta vad den vill. I värsta fall får man väl dra till Ryssland eller Iran och sälja en njure.

Permalänk
Inaktiv

Börjar ni förstå det här med artificell brist som ett sätt att styra priset och marknaden på än?
Priserna ökar samtidigt som lönerna har stannat av. Det hände efter bankerna tog en järnhand över världen 1970. Även i Sverige. Den tysta revolutionen som du aldrig i hela ditt liv kommer läsa om i tidningarna.

Dödsstöten för ekonomin skedde 1985 ; https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberrevolutionen_(Sverige)
https://www.oppetarkiv.se/video/1600350/novemberrevolutionen-...

https://wtfhappenedin1971.com/

Klicka för mer information

Visa mer
Lade till [expander]-tagg för alla bilder / Jacob
Permalänk
Medlem

Kalla det komponentbrist eller vad man vill, tror alla höjningar av priser på diverse varor som skett på senare tid är en direkt följd av alla j*vla stimulanspaket som trycks in i ekonomin världen över under 2020 för att hålla ekonomin flytande, det kär komma en rejäl inflationsökning kommande åren som inte skådats på länge.
Ett tecken på detta är ju att till exempeln börsen stiger under en global kris.... samma sak med bostadspriserna.

Ska bli spännande och se hur riksbanken kommer agrea för att hålla infltionen på 2% när dom nu helt måate ställa om från att försöka trycka upp den istället måate kväva detta monster som är i antågande.

Kanske lite dystert inlägg men det är ju iallafall snart fredag🙂

Permalänk

Tänk när hela världens pengar är 100% digitalt och du har 0 kontroll över din inkomst.. En dag, bankerna säger ''nopp, stopp!'' sitter du där med dina insparade miljoner på ditt digitala konto som du inte får röra pga banken/rna säger så.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Kalla det komponentbrist eller vad man vill, tror alla höjningar av priser på diverse varor som skett på senare tid är en direkt följd av alla j*vla stimulanspaket som trycks in i ekonomin världen över under 2020 för att hålla ekonomin flytande, det kär komma en rejäl inflationsökning kommande åren som inte skådats på länge.
Ett tecken på detta är ju att till exempeln börsen stiger under en global kris.... samma sak med bostadspriserna.

Ska bli spännande och se hur riksbanken kommer agrea för att hålla infltionen på 2% när dom nu helt måate ställa om från att försöka trycka upp den istället måate kväva detta monster som är i antågande.

Kanske lite dystert inlägg men det är ju iallafall snart fredag🙂

Problemet är just att det snart är fredag. Då går du och Nisse och sover igen. Istället för att ställa era på barriären och säga nu får det för fan vara nog. Vad i helvete är det som pågår! Vem Nisse är förtäljer inte historien.

Permalänk
Medlem

Rubrik imorgon "Allt blir dyrare 2021"

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Vi är inne i en väldans ond spiral där ökande arbetslöshet, stillastående löner samt generell prisuppgång på allt vi behöver varje dag är huvudfokus.
I många länder är prisuppgången mycket högre än löningsökningarna, och således får vi mindr pengar att handla med. Detta försämrar ju köpkraften ganska rejält.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Dags att skapa ett Bingospel för vilka datorprodukter som kommer att stiga i pris under 2021?
Första raden: Skärmar, Grafikkort, CPU:er, Ram-minnen, SSD-diskar, mekaniska diskar.
Andra raden: Nätagg, ...
Tredje raden:
Fjärde raden:
Femte raden:
Sjätte raden:

Fyll gärna i resterande rader. Sex objekt per rad!

Den som först får "Bingo" vinner ett dussin fakturor från Njord Law Firm!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag läste: "Den främsta faktorn är brist på råvaror och komponenter, men också glassbrist. "

Oj vad jag fick tänka till där i nån sekund, så tokigt det kan bli. Läste vidare...

"Tillgången av det senare har stramats åt ytterligare till följd av en explosion i AGC Fine Techno Koreas glassfabrik" Men vaf...! Tror jag är lite småhungrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Rubrik imorgon "Allt blir dyrare 2021"

Så blir det absolut.

Komponenterna som finns tillgängliga går till de stora aktörerna som Apple, HP m.m. Mindre aktörer får leta i den svarta marknaden och köpa in begränsade antal komponenter mot en förhöjd kostnad. Det kommer till och med bli som så att man ändrar MBOM (manufacturing bill of material) och ersätter bristkomponenter vilket kan leda till försämrad kvalité.

Inte nog med det så är ju bristen på containrar en annan bidragande faktor till den förhöjda kostnaden. Kina har bunkrat upp rejält och binder miljontals containrar och ingen var riktigt beredd på den snabba uppgången. 😕

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon140864:

Börjar ni förstå det här med artificell brist som ett sätt att styra priset och marknaden på än?
Priserna ökar samtidigt som lönerna har stannat av. Det hände efter bankerna tog en järnhand över världen 1970. Även i Sverige. Den tysta revolutionen som du aldrig i hela ditt liv kommer läsa om i tidningarna.

https://wtfhappenedin1971.com/

Jag ser att någonting hände 1970 med Fiatekonomin och därför ska Du köpa Bitcoins hos River Financial!

Troligen är det mer komplicerat än att bankerna helt plötsligt fick strängar att dra i hela världen med.

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta skeptiska ekonomer att prata med detta om så troligen är mer insatt i komplex ekonomisk utveckling än vad någon affiliatesida för Bitcoin är.

Även ekonomiska konspirationsteorier existerar men de tycks avhandlas/debunkas mycket mer sällan dessvärre.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vid det här laget är det väl mer nyhetsvärde i vad som kommer gå ner i pris 2021...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vi är inne i en väldans ond spiral där ökande arbetslöshet, stillastående löner samt generell prisuppgång på allt vi behöver varje dag är huvudfokus.
I många länder är prisuppgången mycket högre än löningsökningarna, och således får vi mindr pengar att handla med. Detta försämrar ju köpkraften ganska rejält.

I stort sett definitionen av skenande inflation🙂

Skulme gissa att man bör ha haft/få ca 10-12% löneökning under åren 2020-2021 för att inte ha fått en reell lönesänkning.
Antar att det är en del av varöfr till exempel CSN har höjd maxtaket för tillläggslånet med ca 1000 kr/månad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Tänk när hela världens pengar är 100% digitalt och du har 0 kontroll över din inkomst.. En dag, bankerna säger ''nopp, stopp!'' sitter du där med dina insparade miljoner på ditt digitala konto som du inte får röra pga banken/rna säger så.

Du har inga pengar på banken, du har en fodring gentemot banken. Så absolut kan banken välja att göra så men då går staten in och tar över dina fodringar mot banken genom den statliga insättninhsgaratin på upp till belopp om 1 050 000 kr

Permalänk
Avstängd

Hårddiskar, Minne, mm. Sen nu detta. Hur de tänker. Kan de så kan vi med. Pengar Pengar.
Nä jag tycker allt detta med dessa ökningar är ett jä... på hit och lögn.
Nä grabbar och tjejer. Skulle det gå. Så skulle man bojkottat hela Industrin.
Vi slutar handla till 100 %. Så kan de sitta där med sina lager och inte känna något alls.
Fattar de inte alls. Bättre de har bra priser. Så handlar vi mer och då bygger ny dator oftare för vi tycker det är kul.
De skjuter sig själv i foten.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Inaktiv

För att sammanfatta: ALLT blir dyrare 2021 🥳

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på Andreas Cervenka's ingress på DI-artikel.

"När det tidiga 2000-talets ekonomiska historia en dag skrivs kanske det kommer låta så här:
'människan testade om det gick att bli rik genom att bara göra mer pengar. Det fungerade inte'"

Tycker man ser denna trend inte bara på tjänster utan alla slags produkter. Vi har mycket pengar men mindre än vanligt blev åstadkommet i alla sektorer förra året. Klart priserna stiger.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag valde rätt år att uppgradera datorn och byta skärm alltså.
Allt är slut och dyrt.

Så jag sitter med gamla bräcket

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

För att sammanfatta: ALLT blir dyrare 2021 🥳

Ja, och det lär fortsätta så inom överskådlig tid. Hyperinflation och produktionsstörningar är obra.

Permalänk
Medlem

De kommer aldrig sänka priset efter bristen är borta.

Permalänk
Medlem

Hela världsekonomin är uppbyggd på ett stort luftslott. Lite pyspunka kan nog systemet hantera på kort sikt men en rejäl bubbla som spricker och hela skiten kommer rasa ihop. Det är inte en fråga om, det är en fråga när det händer. 30-talets kris kommer te sig som en liten fis i jämförelse.

Så, stoppa guld i madrassen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vexo:

De kommer aldrig sänka priset efter bristen är borta.

Det är lite som det man säger om man lånar pengar till visa personer. Lätt att låna. Tråkigare att betala igen.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Det här betyder att jag kommer aldrig att få den Dell skärmen som jag beställde drygt en månad sedan och som fortfarande är "temporarily out of stock" på amazon... dags att leta efter ett alternativ, och att leta snabbt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag ser att någonting hände 1970 med Fiatekonomin och därför ska Du köpa Bitcoins hos River Financial!

Troligen är det mer komplicerat än att bankerna helt plötsligt fick strängar att dra i hela världen med.

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta skeptiska ekonomer att prata med detta om så troligen är mer insatt i komplex ekonomisk utveckling än vad någon affiliatesida för Bitcoin är.

Även ekonomiska konspirationsteorier existerar men de tycks avhandlas/debunkas mycket mer sällan dessvärre.

Att göra reklam för Bitcoin är osmakligt. Håller med.

Hitta en skeptisk ekonom är som att försöka hitta en skeptisk kristen, katolik eller muslim präst till deras egen religion.
"Economy is religion. Banks are churches. Bankers and economists are priests. Wealth is heaven. Poverty is hell. Rich people are saints. Poor people are sinners. Commodities are blessings. Money is God"

När du ser grafen med USAs belåning uppgå till triljoner dollar, måste man förstå att människor betala triljoner i ränta till någon årligen. Till vem tror du?

Det som hände 1970 var att belåningen släpptes lös och det ledde till att värdet inte längre var i relation till något. Utan det blev en arbiträr siffra som inte hade någon större betydelse. Hittade fantastisk nog en bra dokumentär om det; https://www.oppetarkiv.se/video/1600350/novemberrevolutionen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Tänk när hela världens pengar är 100% digitalt och du har 0 kontroll över din inkomst.. En dag, bankerna säger ''nopp, stopp!'' sitter du där med dina insparade miljoner på ditt digitala konto som du inte får röra pga banken/rna säger så.

En valuta är bara värt något så länge riksbankerna säger så. Digitala eller fysiska valutor.
Det enda som består är guld och silvervärdet. Det är därflr USA Tex har en ENORM guldreserv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard