Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Intressant, det ser ut som att ryssarna kommer bli bland de första att få igång en full Gen IV-anläggning. Mycket goda nyheter!

Vet inte om jag skulle vilja skicka bort vare sig hög eller lågaktivt avfall till solen, även det har sitt värde!

Problemet är att marknaden som den ser ut kommer aldrig vara särskilt intresserade av kärnkraft då det handlar om att låsa upp sina pengar i kanske 20 års tid innan de börjar ge avkastning tillbaka - det finns betydligt mer att tjäna på andra energislag. Det måste till andra typer av åtgärder, till exempel statliga initiativ, för att få fart på kärnkraft.

En av styrkorna jag tycker mig se med Olkiluoto 3 är det faktum att projektet drivs framåt trots alla motgångar. Mycket har gjorts fel och framförallt har komptetens saknats eftersom vi haft decennier där ingen utbyggnad av kärnkraften har skett. Men i slutändan finns det väldigt mycket att vinna på att ha den igång.

Vattenkraft är förödande! Inte ens laxtrappor eller andra åtgärder som vidtagits råder bot på allt vad det medför. Vi måste se till alla aspekter och fråga oss om vi inte kan göra något för att reducera antalet på sikt.

Jag bor inte i en storstad så har inga problem med bilköer. Jag skulle bli asförbannad att behöva anpassa min vardag till elnätets kapacitet, det är nog problematiskt att det är höga kostnader under dagen men det är åtminstone förutsägbart så att en kan planera upp sin dag. Skulle det gå så långt att det varnar "Hög åtgång på el nu. Var vänlig dra ner din förbrukning" så kommer jag allvarligt överväga att flytta från Sverige. Eller hur många här skulle acceptera att stänga av sin speldator/jobbdator, undvika att dammsuga, laga mat, duscha eller andra strömkrävande saker att fördriva tiden med för att spara ström under några timmar "ett fåtal tillfällen om året"? Verkligen Nej Tack! Vill inte ha eländet!

Snälla, håll politiken borta härifrån. Finns så mycket intressant att diskutera kring kärnkraften utan att behöva kasta paj på politiker.

Problemet är att den praktiska kompetens vi en gång hade är borta sen länge. Det gör inte saken mycket bättre att dagens kompetens finns i andra stormakter som Ryssland och Kina, även om vi har informativt kunskapsutbyte så är det väldigt mycket politiska barriärer att köpa in praktisk kunskap därifrån. Vi måste helt enkelt uppfinna hjulet på nytt och efter det måste vi lära oss att inte göra om samma misstag som sist. Byggandet av Olkiluoto 3 exempelvis har bidragit till vår nya kunskapsbas, så den första isen är redan bruten så att säga.

Vart ju menat att tas med en nypa salt, trodde inte någon här på swec skulle missförstå det. Sen syftar jag heller inte på politikern utan partiet. I nuläget är kärnkraften en necessary evil, vi har ingen bättre lösning och att ställa till med elkris som vi hamnat i nu där vi måste importera riktigt smutsig el är extremt korkat. Klart vi måste jobba för att bli av med det snarast men att falla tillbaka på kolkraft och liknande är bara kontraproduktivt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt är ju känslan, eller strömningarna, just nu väldigt mycket för kärnkraft trots att det inte finns så mycket som talar för det egentligen. Bortsett svenskt näringslivs vilda spekulationer om flerdubbling av elförbrukningen förstås. Saken är ju att kärnkraften inte är lönsam med dagens elpriser. Som forskaren sa i TV4-klippet ovan: Vem ska betala? Ska elkunderna betala tredubbla priset för kärnkraft jämfört med förnybart? Eller staten?

Dagens svenska kärnkraft har en produktionskostnad på ca 25 öre/kWh. I morse var elpriset 249,98 öre/kWh i SE3 och SE4, genomsnittet hittils i år är runt 54 öre/kWh.

Elpriserna går upp och ner men vindkraftsubventionerna består.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Under tiden det kallnar måste den kylas därav konvektion delen. Vore inte värme efter avstägning ett problem skulle denna konvektion vara värdelös och helt onödig. Klart den kan får härd smälta. Allt vatten/kyl medium rinner ur samtidigt som ett mekaniskt fel låser fast reaktorn på max effekt.

Titanic kallades osänkbart och vi alla vet ju hur det gick...

Skrivet av Celebmir:

Problemet med detta och så mycket annat är att det inte är kunskap utan känslor som styr. Man kan inte argumentera mot känslor. Så länge vi har en representativ demokrati så kommer det bli så att känslor styr då de flesta väljare inte kan eller har möjlighet att skaffa sig den kunskap som behövs för att fatta dessa beslut.
Att ha kärnkraft i Japan kanske inte är en så bra idé men att Tyskland (på grund av Fukushima) inte skulle har det är inte rimligt. Japan ligger i en mycket utsatt zon och kommer alltid att få svårt att säkra sina kraftverk. Men Tyskland (och Sverige) som inte riskerar jordbävningar eller översvämningar fattar ett beslut baserat på vad som händer i Japan är bara konstigt.
Att Sverige sedan beslutar sig för att inte ens tillåta forskning på kärnkraft är bara sorgligt. Att Torium kraftverk fungerar visste vi redan på slutet av 50-talet men på grund av att politiska beslut valde att gå vidare med Uranium. Torium finns det så mycket av och överallt och med de inbyggda säkerhetssystemen i anläggningarna vore det en självklarhet.

Jodå, det är mycket känslor och inarbetade faktoider som ligger bakom rädslan för kärnkraft. En del var sant gällande de äldre reaktorerna men de var fortfarande kraftigt överdrivna.

Kort och gott,
Generation I: Prototypreaktorer, oftast de enda i sitt slag.
Generation II: Standardiserade reaktorer, är säkra så länge de körs inom spec. Risk för härdsmälta 1 på 10 000 reaktorår
Generation III: Förbättrade designer, inkluderar autonoma säkerhetssystem som bromsar reaktorn så fort den går utanför spec. Risk för härdsmälta (uppskattat) 1 på 100 000 000 reaktorår
Generation IV: Det bästa av det bästa. Reaktorerna kan inte ens få härdsmälta eftersom det som krävs för att få en ivägspringande reaktion inte existerar i en sådan. Det existerar även ett primärt säkerhetssystem som ska skydda reaktorn från att gå sönder om den går utanför spec.

https://k1project.columbia.edu/a15

Om Fukushima hade haft en Gen IV-reaktor när tsunamin kom och slog ut kylningen, så hade den först blivit varmare tills dess primära säkerhetssystem gått igång, något som skett av fysikens lagar, därefter hade den bromsats och legat konstant tills tiden var mogen att gå tillbaka och peta igång den igen.

Om nu reaktorn hade gått sönder och innehållet läckt ut så hade bränslet slutat reagera eftersom det kräver reaktorn och aktiv kylning för att kunna fortsätta. I sämsta fall hade bränslet legat smält i en skål under reaktorn, men den hade inte kokat bort som tidigare generationers bränsle hade gjort.

Skrivet av snajk:

Samtidigt är ju känslan, eller strömningarna, just nu väldigt mycket för kärnkraft trots att det inte finns så mycket som talar för det egentligen. Bortsett svenskt näringslivs vilda spekulationer om flerdubbling av elförbrukningen förstås. Saken är ju att kärnkraften inte är lönsam med dagens elpriser. Som forskaren sa i TV4-klippet ovan: Vem ska betala? Ska elkunderna betala tredubbla priset för kärnkraft jämfört med förnybart? Eller staten?

Grejen är att det är mycket som är fel i kostnadsberäkningarna för förnybara energikällor, något som gör dem till synes billigare än vad de egentligen är. Det går inte att kolla på dagens elpriser och säga "kolla, kärnkraften är tre gånger dyrare än förnybart". Sedan så är strömpriserna faktiskt inte det dyraste på elräkningen, det är elnätsavgifterna. Och de ska bli ännu större med all förnybarhet. Hade jag kunnat skulle jag bockat i "endast kärnkraft", bara för att visa vad jag tycker är viktigt.

En stor anledning till det är också all subventionerad utbyggnad av vind- och solkraft som virtuellt pressar ner priserna överlag. Detta speglar inte kostnaden att faktiskt bygga dem.

En ytterligare aspekt av det hela är livslängden. Vindkraftverk utstår ganska höga växlande belastningar under sin livstid så jag har svårt att se dem leva mer än de 20 år de är spec:ade för utan att göra dem till en direkt fara. De kraftverk vi har idag är alltså utslitna inom loppet av 15-20 år och det betyder att vi måste satsa pengar på att bygga upp dem igen. Eftersom det tar 10-20 år att bygga ett kärnkraftverk är det alldeles hög tid att börja ta tag i saken nu, då kanske vi hinner innan vindkraften blir för gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Dagens svenska kärnkraft har en produktionskostnad på ca 25 öre/kWh. I morse var elpriset 249,98 öre/kWh i SE3 och SE4, genomsnittet hittils i år är runt 54 öre/kWh.

Elpriserna går upp och ner men vindkraftsubventionerna består.

Ny kärnkraft brukar beräknas kosta ca 1 kr per kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ny kärnkraft brukar beräknas kosta ca 1 kr per kWh.

Ja, och som jag redan skrivit, vem skall betala för spännings- och frekvensstabilitet i elnätet? Vi kanske får acceptera att betala lite mer för att vara säkra på att ha stabil el i eluttagen 24/7/365 som vi är vana vid? Hur ofta kan vi tänka oss en brown-out eller frånkoppling utan att det blir obekvämt i vardagen?

Det måste vara skönt för vindkraftföretagen att veta att någon annan tar ansvar för allt sånt och allt de behöver göra är att håva in pengar när det blåser, när det inte blåser är elförsörjningen någon annans problem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska ta med i beräkningen också hur många arbetsplatser som ett kärnkraftverk genererar, det påverkar naturligvis inte priset på el men om man ser till den samhällsnyttan som dessa jobb genererar så är det mycket värt.
Där är fördelarna stora mot vind eller solkraften som inte kräver någon personal att tala om direkt efter byggnation och uppförande.

Permalänk
Medlem

Hade gärna tagit en reaktor från jänkarnas ubåtar och haft i uthuset.

Zombie Nation förklarar det bäst;

(sex säljer alltid)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, och som jag redan skrivit, vem skall betala för spännings- och frekvensstabilitet i elnätet? Vi kanske får acceptera att betala lite mer för att vara säkra på att ha stabil el i eluttagen 24/7/365 som vi är vana vid? Hur ofta kan vi tänka oss en brown-out eller frånkoppling utan att det blir obekvämt i vardagen?

Det måste vara skönt för vindkraftföretagen att veta att någon annan tar ansvar för allt sånt och allt de behöver göra är att håva in pengar när det blåser, när det inte blåser är elförsörjningen någon annans problem.

Pumpvattenkraft? Biokraft? Naturgas?

Finns massor att ta av om vi isolerar husen och inte bygger hus som förbrukar så mycket energi. Poängen var dock att subventioner måste till för just kärnkraft, samtidigt tar du upp vindkraftsubventioner som något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Det är populistiskt att tycka illa om kärnkraftverk, men jag tycker Kurzgesagt sammanfattar det hela bra:
https://youtu.be/Jzfpyo-q-RM

Håller med, sakligt och lite torrt, men har de bra referenser till sina siffror, vetenskapliga fakta? Vill gärna ha mer kött på benen (kan iofs leta själv...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jodå, det är mycket känslor och inarbetade faktoider som ligger bakom rädslan för kärnkraft. En del var sant gällande de äldre reaktorerna men de var fortfarande kraftigt överdrivna.

Kort och gott,
Generation I: Prototypreaktorer, oftast de enda i sitt slag.
Generation II: Standardiserade reaktorer, är säkra så länge de körs inom spec. Risk för härdsmälta 1 på 10 000 reaktorår
Generation III: Förbättrade designer, inkluderar autonoma säkerhetssystem som bromsar reaktorn så fort den går utanför spec. Risk för härdsmälta (uppskattat) 1 på 100 000 000 reaktorår
Generation IV: Det bästa av det bästa. Reaktorerna kan inte ens få härdsmälta eftersom det som krävs för att få en ivägspringande reaktion inte existerar i en sådan. Det existerar även ett primärt säkerhetssystem som ska skydda reaktorn från att gå sönder om den går utanför spec.

https://k1project.columbia.edu/a15

Om Fukushima hade haft en Gen IV-reaktor när tsunamin kom och slog ut kylningen, så hade den först blivit varmare tills dess primära säkerhetssystem gått igång, något som skett av fysikens lagar, därefter hade den bromsats och legat konstant tills tiden var mogen att gå tillbaka och peta igång den igen.

Om nu reaktorn hade gått sönder och innehållet läckt ut så hade bränslet slutat reagera eftersom det kräver reaktorn och aktiv kylning för att kunna fortsätta. I sämsta fall hade bränslet legat smält i en skål under reaktorn, men den hade inte kokat bort som tidigare generationers bränsle hade gjort.

Grejen är att det är mycket som är fel i kostnadsberäkningarna för förnybara energikällor, något som gör dem till synes billigare än vad de egentligen är. Det går inte att kolla på dagens elpriser och säga "kolla, kärnkraften är tre gånger dyrare än förnybart". Sedan så är strömpriserna faktiskt inte det dyraste på elräkningen, det är elnätsavgifterna. Och de ska bli ännu större med all förnybarhet. Hade jag kunnat skulle jag bockat i "endast kärnkraft", bara för att visa vad jag tycker är viktigt.

En stor anledning till det är också all subventionerad utbyggnad av vind- och solkraft som virtuellt pressar ner priserna överlag. Detta speglar inte kostnaden att faktiskt bygga dem.

En ytterligare aspekt av det hela är livslängden. Vindkraftverk utstår ganska höga växlande belastningar under sin livstid så jag har svårt att se dem leva mer än de 20 år de är spec:ade för utan att göra dem till en direkt fara. De kraftverk vi har idag är alltså utslitna inom loppet av 15-20 år och det betyder att vi måste satsa pengar på att bygga upp dem igen. Eftersom det tar 10-20 år att bygga ett kärnkraftverk är det alldeles hög tid att börja ta tag i saken nu, då kanske vi hinner innan vindkraften blir för gammal.

Aldrig hört om bränsle som kokar bort. Vad skiljer sig bränslet åt i en generation 4 reaktor mot vanliga? Är det samma bränsle kan en härdsmälta alltid ske under rätt förutsättningar.
Jag är för kärnkraft, det är framtiden och det säkraste alternativ vi har. Skillnaden mot andra alternativ är att avfallet lagras i säkra utrymmen och inte i luften vi andas...men man ska aldrig hävda att något är omöjligt, för det är det sällan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Håller med, sakligt och lite torrt, men har de bra referenser till sina siffror, vetenskapliga fakta? Vill gärna ha mer kött på benen (kan iofs leta själv...).

De brukar alltid ha länk till sina källor i videobeskrvningen, här är länken: https://sites.google.com/view/sources-nuclear-death-toll/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Dagens svenska kärnkraft har en produktionskostnad på ca 25 öre/kWh. I morse var elpriset 249,98 öre/kWh i SE3 och SE4, genomsnittet hittils i år är runt 54 öre/kWh.

Elpriserna går upp och ner men vindkraftsubventionerna består.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Pric...

Snyggt att du lyckades pricka in det högsta värdet på nordpool under hela februari...

Det var 252,20 öre/kWh under en timme, mellan 8 och 9.
Nu är det 66,315 öre/kWh.

Mitt råd till dig är väl att skaffa timdebitering och titta på priset innan du får för dig att starta tvättmaskinen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Aldrig hört om bränsle som kokar bort. Vad skiljer sig bränslet åt i en generation 4 reaktor mot vanliga? Är det samma bränsle kan en härdsmälta alltid ske under rätt förutsättningar.
Jag är för kärnkraft, det är framtiden och det säkraste alternativ vi har. Skillnaden mot andra alternativ är att avfallet lagras i säkra utrymmen och inte i luften vi andas...men man ska aldrig hävda att något är omöjligt, för det är det sällan.

Du tar upp något intressant. Har alltid trott att det som gör härdsmältan farlig är att den rinner ur reaktorn och blir av med dess bromsande förmåga samt att den extrema hetta som utvecklas får metallen att koka/sublimera ut i atmosfären. Det verkar vara mer kemi bakom och gasutvecklande reaktioner med saker som kommer i kontakt med den. Är lite osäker men det verkar som att texterna pekar i den riktningen.

Men ja, en skillnad mot tidigare är att Gen IV har inbyggd moderering i själva bränslet. Om det blir för hett så sväller det och skapar distans mellan de fissibla partiklarna och på så sätt minskar reaktionen. Det gör att en härdsmälta från en sådan som mest når en viss förutsedd temperatur och då går det åtminstone att planera konstruktionen på ett helt annat sätt. Det blir förstås enklare att kyla också, om det ens behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Du tar upp något intressant. Har alltid trott att det som gör härdsmältan farlig är att den rinner ur reaktorn och blir av med dess bromsande förmåga samt att den extrema hetta som utvecklas får metallen att koka/sublimera ut i atmosfären. Det verkar vara mer kemi bakom och gasutvecklande reaktioner med saker som kommer i kontakt med den. Är lite osäker men det verkar som att texterna pekar i den riktningen.

Men ja, en skillnad mot tidigare är att Gen IV har inbyggd moderering i själva bränslet. Om det blir för hett så sväller det och skapar distans mellan de fissibla partiklarna och på så sätt minskar reaktionen. Det gör att en härdsmälta från en sådan som mest når en viss förutsedd temperatur och då går det åtminstone att planera konstruktionen på ett helt annat sätt. Det blir förstås enklare att kyla också, om det ens behövs.

Det måste undersökas närmare. Risken finns för lite dokumentär tittande i helgen. Men tänk om något går fel med distanseringen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

De brukar alltid ha länk till sina källor i videobeskrvningen, här är länken: https://sites.google.com/view/sources-nuclear-death-toll/

Tack, mycket bra referenssidor. Ännu torrare men väldigt sakligt och noggrannt redovisat! Tittar nog på fler av deras publikationer. Fanns ju att välja på...

Permalänk
Medlem

Jag anser att kärnkraft ska byggas ut från dagens ~7000 MW till runt 12 000 MW. Många har talat om generation 4 som en lösning men nu talar vi om 30-40 år in i framtiden innan tekniken är färdigutvecklad och kapaciteten är utbyggd. Det är helt enkelt inget alternativ. Istället gäller redan etablerad teknik som tjänat oss väl under femtio år, dvs generation II/II+. Att balansera lasten skall ske genom vattenkraft och så långt som det är ekonomiskt försvarbart vindkraft.

Men först några grundläggande tankar:
Vindkraft är och kommer förbli billigare per producerad kWh, men när produktionen kan svänga flera hundra procent dag till dag krävs en mycket stor överkapacitet om vindkraft endast skulle finnas. Och vattnets förmåga att reglera är redan maxad. Detta kommer då göra vindkraft dyrare än kärnkraft. I dagsläget kan Sverige exportera en stor del av det överskott som finns men denna förmåga kommer spela ut sin roll efterhand som vindkraften ökar i omfattning. Det är idag enkelt för Polen att köpa billig el från svenska vindkraftverk och därmed spara på dyr kol och gas, men vad händer när de själva ställer om till vindkraft?

Solceller har en väldigt låg kostnad per producerad kWh, problemet är att solceller endast fungerar tillframställande när behovet är som lägst, dvs varma ljusa dagar. Eftersom jag förespråkar att vi redan ska ha en stor basproduktion baserad på kärnkraft blir det en extra kostnad helt i onödan om vi även ska investera i solceller. Nu är solceller ingen dum teknik som sådan, men för svenska förhållanden fungerar den sämre.

En plats som kan finnas för solceller är dock för att spara på vatten i magasinen under sommarhalvåret, men jag vet inte om det är ekonomiskt vettigt. Då är vindkraftverk ett bättre lösning eftersom de fungerar såväl sommar som vinter.

Låg mig ge två exempel på hur det skulle fungera:
1: En varm sommardag då landet förbrukar 16 000 - 17 000 MW kommer kärnkraften tillhandahålla runt 12 000 MW, den vindkraft som redan finns kommer tillhandahålla 2000 - 6000 MW och vattenkraften kan enkelt balansera upp det sista. Beroende på hur välfyllda magasinen är kan vi givetvis även exportera en hel del el från elmixen.
2: En kall vinterdag med svaga vindar då landet förbrukar 24 000 - 26 000 MW. Kärnkraften tuggar på som vanligt och skickar ut sina 12 000 MW, och detta i de delar av landet där effekten behövs. Vind ger säg 2000 MW. Och vattenkraften kan återigen täcka upp de sista 10 000 - 12 000 MW som krävs.

Detta är en lösning som är ekonomisk, miljömässigt sund, använder etablerad teknik, säker och utnyttjar befintlig infrastruktur i så hög omfattning som möjligt. Nu går det givetvis att dividera exakt hur fördelningen bör se ut, men landets behov av el ligger så stabilt att det krävs en stabil produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tack, mycket bra referenssidor. Ännu torrare men väldigt sakligt och noggrannt redovisat! Tittar nog på fler av deras publikationer. Fanns ju att välja på...

Intressant. Det verkar alltså som att de flesta undersökningar av långtidseffekter bygger på populationsstorlek inom en region vs mängd radioaktivt nedfall i den regionen. Dessutom baserar de slutsatserna av LNT (linear no treshold) d.v.s. att även små mängder strålning på procent av den normala bakgrundsstrålningen ökar risken.

Kroppen är ju bra på att reglera skyddsnivån efter bakgrundsstrålningen, så en konstant lite högre dos betyder bara högre skydd. Det betyder att siffrorna kring antalet döda i efterverkningarna av kärnkraften ska ner ännu mer...

"One study even found that nuclear energy actually saved two million lives between 1971 and 2009 by displacing fossil fuels from the global energy mix." (https://pubs.giss.nasa.gov/abs/kh05000e.html)
Bra sammanfattning

"A survey from 2005 showed that 79% of Europeans think radioactive waste is very dangerous. (Correct answer: False)"
- Sverige låg på 65%, alltså vi har goda förutsättningar för att förstå fördelarna med kärnkraften

"Still, there are many hazards regarding long-term storage. One of the biggest concerns is that the waste might affect the surrounding ecosystems. If not stored well, leaking radioactive waste can cause genetic problems for many generations of animals and plants. But several studies have shown that, if stored properly, no nuclear waste is able to leak into the environment."
Det här säger en hel del. Många oroar sig för att det radioaktiva materialet ska ta sig upp från de underjordiska lagren men väl utfört så händer det inte.

“Our analysis indicates that the phase-out of nuclear power comes with an annual cost to Germany of roughly $12 billion per year. Over 70% of this cost is due to the 1,100 excess deaths per year resulting from the local air pollution emitted by the coal-fired power plants operating in place of the shutdown nuclear plants.”

Skrivet av Stefflo:

Jag vill inte förstöra för dig men att jobba på ett kärnkraftverk är faktiskt rätt trist.
Nu har jag endast varit där under revisioner så det mesta är avstängt men det är också då de faktiskt händer något även om allt är enormt kontrollerat både före och efter varje arbetsorder. För att byta en motor så krävs det minst fem olika arbetsordrar och ett antal olika personer. På en vanlig arbetsplats löser du allt själv eller tillsammans med en gubbe till om det är en stor motor.
Under drift så är det mest övervakning och kontroller som görs.
Jag har sprungit en del på alla tre verken i Forsmark och måste säga att hela systemet är ett jävla krångligt sätt att koka vatten. 😀
Någon sa till mig att på Forsmark 3 så finns det drygt 3000 dörrar på hela området.

He, jag kan inte låta bli, men jag känner mig ibland lite såhär när jag får tänderna i en "tråkig" men innehållsrik text: (humor)

Dold text

Så ett kärnkraftverk skulle nog vara action relativt sett, även om det är ganska "tråkig" miljö. ^^

Permalänk
Medlem

Vi måste bygga generation 4 , för att bränna gammalt avfall. Så att lagringstiden minskar.
Att lagra upp i tusentals år är orealistiskt , vi skulle ha väntat. Tre hundra år uppläggning är fortfarande helt fel. Mänskligheten borde hålla och lösa miljöproblem inom en generation.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Fin felstavning. Teknikintresserade bör se den direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

Vi måste bygga generation 4 , för att bränna gammalt avfall. Så att lagringstiden minskar.
Att lagra upp i tusentals år är orealistiskt , vi skulle ha väntat. Tre hundra år uppläggning är fortfarande helt fel. Mänskligheten borde hålla och lösa miljöproblem inom en generation.

Vi måste nog också bygga några gen 3+ om vi ska ha kärnkraft annars kommer vi hunnit begrava bränslet innan det finns några kommersiella/exportvarianter av SFR eller HTGR.

Permalänk
Skrivet av sandos:

Det här håller jag helt med om, det borde förbjudas att företag kan "konkurrera" om myndigheter/statens välvilja. Det blir ju så här när företag kommer och lockar med "men ni får massa arbetstillfällen, ge oss skattelättnader! Annars går vi till nästa kommun eller grannlandet".

Tyvärr svårt att få andra länder att köra med samma regler...

Kommuner har inte så mycket att komma med här, förutom att möjligtvis hyra ut mark billigt eller skänka bort den (om det ens är tillåtet). Den enda skatt kommunen styr över är kommunala inkomstskatten (minus landstingsskatten som bakas in i det).

Permalänk

Är det någon som vet ifall det gjorts några beräkningar på hur mycket el Sverige skulle behöva om säg 10-15 år? Med allt som ska elektrifieras, som elbilar, SSAB ska göra stål utan kol (s k klimatvänlig el ska används istället) m m, så tänker jag att det kanske behövs 1-3 kärnkraftverk ytterligare? (ren gissning)

Permalänk
Medlem

Helt klart för.

Fördelar:
1) Livscykel CO2-utsläpp är i samma storlek som vind/vatten och bätre än allt annat. Huruvida man i dessa beräkningar tagit med riktiga siffror för livstid för vindsnurror, som verkar ha kortare livstid än man tidigare räknat med, är oklart. Ev. större plus för kärnkraft alltså. Se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Life-cycle_greenhouse_gas_emiss... . Har sett ungefär samma siffror på flera andra ställen.

2) Säkraste energislaget sett till dödsfall per energienhet. Detta inkluderar då även de väldigt gamla och osäkra reaktorerna. Ny teknik skulle troligtvis vara ännu säkrare. Helt klart fördel kärnkraft.
Se t.ex. https://www.visualcapitalist.com/worlds-safest-source-energy/
Det är debatterat kring hur dödsfall ska räknas m.a.p. tjernobyl och fukushima, men oavsett, så är det helt klart inte så farligt som många verkar tro. Ska även nämnas att branschen också bevakas kraftigt av t.ex. SSM och andra myndigheter jämfört andra energibranscher. Således är mörkertalet för kärnkraft extremt litet.

3) Positiv effekt på kraftnätets frekvens (och baskraft). Turbinerna i kärnkraftverk (och vattenkraftverk) har en stabiliserande effekt på frekvensen i kraftnätet. Skulle kärnkraft helt ersättas med t.ex. vindkraft skulle omfattande tekniska investeringar behöva göras för att bibehålla funktion. Även för att säkra baskraft skulle någon form av dyr och troligtvis relativt komplex teknisk lösning till för att säkra energilagring. För att både kompensera för kärnkraftens baskraft och nätstabiliserande verkan behövs således stora kostnader. Jag är övertygad om att dessa kostnader ej är inräknat i t.ex. vindkraftens krona/energienhet.

4) Koll på utsläppen. Inget annat energislag har sådan bra hantering/fångst av ämnen innan det släpps ut till omgivningen. Kanske inte konkurrerar direkt mot vindkraft här, men övriga förbränningsbaserade energislag iaf.

Nackdelar/utmaningar:

1) Kompetens. Vi har tappat mycket av den kompetens vi en gång haft. Sverige har varit världsledande kärnkraftverksbyggare, men den kompetensen har vi förlorat pga inga nybyggen orsakat av historiska beslut som fortfarande påverkar oss rent faktiskt. Många inom branschen har eller är just på väg att gå i pension och det finns inte tillräckligt med folk att ta över den stafettpinnen. Vi blir troligtvis mer beroende av global kompetens.

2) Utmanande finansiering. Pga. många års propaganda har det skapat en finansiell osäkerhet. Ingen vill investera stora pengar i ett land som kanske får för sig att förbjuda användningen.

3) Avfallshanteringen. Till stor del en opinionsfråga. Den tekniska lösningen finns och är egentligen ett icke-problem. Det är politik och sämre vetande/tyckande som sätter stopp för mycket. Detta är dock inte unikt för kärnkraft. Vill minnas att jag läst att förbrukade vindkraftverk är ett växande bekymmer i USA, där de har stora "gravfält" för uttjänta snurror.

Summering:
Om målet är att reducera CO2 så snart som möjligt är det idiotiskt att inte hålla kärnkraftverken igång. Det är också rätt dåligt att inte bygga nytt eller uttöka. Vind och annan slumpkraft ska fortsätta att investeras i och utvecklas. Så även kärnkraft. Oavsett läget just nu så är kärnteknik egentligen ett ganska fantastiskt område som, om vi bemästrar och hanterar, säkert löser många problem. Om vi helt skippar det, så kommer vi vara i en sämre position i framtiden. Kärnkraft är inte helt optimalt så som det ser ut idag, men, det är inget annat energislag heller. Det är helt enkelt bara bra men kan bli bättre. Bättre blir det inte genom att stoppa huvudet i sanden.

Man kan också fundera på konsekvenserna av att vi inte har en stabil elkraft i Sverige. Det är tydligt att tillgång på säker kraft i nätet är efterfrågat av företag och att det är ett konkurrensmedel. Vad händer om vi inte kan locka till oss stora energiintensiva industrier som istället etableras någon annan stans? Någon stans där det finns sämre miljövillkor, avfallshantering mm? Hur mycket i potentiell inkomst förloras? Om denna inkomst skulle påverka kärnkraftens kostnad per energienhet, vad skulle det då landa på? Räkna in följdeffekterna av investeringar i industri? Arbetstillfällen, teknikutveckling, samarbeten med universitet och annat.

Det största argumenten mot kärnkraft när man ser på fakta är att det på pappret är dyrt. Men vad fan, om det kan eliminera CO2-utsläppen så pass effektivt kan det ju kanske vara värt det? Förstår inte riktigt hur man tänkt lösa eldrift av "allt" utan en stabil baskraft.

Mina 2 cents... Kanske har jag blivit lite biased efter att ha arbetat i snart 10 år i kärnkraftbranschen, men, innan jag började var jag själv ganska tveksam till kärnkraft, men insåg att jag faktiskt inte visste mycket - det var mest tyckande. Idag jobbar jag med kärnbränsletillverkning och har tidigare moderniserat kontrollrum på våra verk (automationsingenjör). Jag tycker att säkerhetsaspekterna är spännande och jobbar aktivt med både "Säkerhetskultur" (mänskliga beteenden) och maskinsäkerhet och håller på att jobba mot att uppfylla krav för säkerhetsgranskning (gentemot t.ex. förändringar/nybyggen av utrustning) för att säkra att man följer strålsäkerhetsmyndighetens krav i kärntekniska anläggningar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Anledningen till att 2009-2010 var dåliga år är att på grund av det politiska beslutet att stänga kärnkraften 2010. Detta medförde att investeringar som inte behövdes för drift längre än dit inte gjordes. När sen politikerna sedan kom på att "oj vi har inga alternativ" så blev kärnkraften tvungen att göra omfattande investeringar för längre drift vilket ledde till långa avställningar. Vilket givetvis ger dåliga resultat dessa år men det är politikernas eget fel även om de givetvis skyller ifrån sig som vanligt.

Hmm, så följderna av ett beslut gjorde kärnkraften mindre stabil, innan beslutet hade fattats? Får inte ihop det riktigt.

Men kärnkraftens problem är ju inte unika för Sverige, driftstopp är kostsamma och långvariga överallt. Frekvensen varierar av diverse orsaker, men kärnkraften är inte liksom en evighetsmaskin som producerar en jämn output efter de är byggda utan oplanerade driftsstopp är hyfsat vanliga och de kan pågå i veckor.

Skrivet av Petterk:

Tror inte någon sagt det i tråden, själv tog jag enbart upp vätgas i förhållande till VHTR och att helt gå ifrån (vilket inte hela världen kommer kunna göra) fossila bränslen. I personbilar har vätgas ingenting att göra, elbilar kommer kanske förbruka 20 TWh när vi flyttat över hela flottan. 20 TWh går att spara från industri och bostäder. Flyg är ganska ointressant tycker jag, då det är ganska liten andel av transporterna, men för sjöfart kommer något annat än biobränslen och batterier behövas dito för vissa transporter med lastbil.

Men att argumentera mot åsikter som inte finns i tråden förstår jag inte.

Nja, vätgas har nämnts här som en del av lösningen på energibristen, men vätgas är bara en lagringsmetod. Att vätgas skulle vara framtiden för personbilarna har kanske inte tagits upp här men det brukar komma upp i liknande trådar. Jag säger inte att vätgas inte har sin plats, men man kan ju se vätgas som ett batteri ungefär, ett batteri där 30% av energin går åt för att ladda det och ytterligare 30% när man ska få ut energin, ett batteri som dessutom kräver extremt låg temperatur internt för att fungera. Fördelen är ju som sagt att det går snabbt att fylla på, och att energiinnehållet per viktenhet är större även efter förlusterna.

Skrivet av zarkov:

Dagens svenska kärnkraft har en produktionskostnad på ca 25 öre/kWh. I morse var elpriset 249,98 öre/kWh i SE3 och SE4, genomsnittet hittils i år är runt 54 öre/kWh.

Elpriserna går upp och ner men vindkraftsubventionerna består.

Fast all kärnkraft i Sverige har ju redan subventionerats kraftigt av staten vid konstruktionstillfället, och subventioneras konstant genom att de inte står för kostnaden varken för slutförvar eller försäkringspremien för en "olycksfallsförsäkring" som hade kunnat hantera följderna av en allvarligare olycka. Viss kompensation för detta kommer av olika avgifter, skatter och så, men långt ifrån tillräckligt.

Sen är ju produktionskostnaden bara en (liten) del av kakan. Investeringskostnaderna, alltså säkerhetsarbeten, moderniseringar och så, lägger på någonstans runt 50-75 öre/KWh. Spotpriset för el varierar en hel del men snittet per dag når i princip aldrig upp till 100 öre, ens i de dyrare zonerna. Snitt på 54 öre hittills i år betyder ju att man går back på kärnkraften, trots att det är mitt i vintern och en av de kallaste vintrarna på länge.

Sen har priset väldigt lite med kostnaden att göra, speciellt för kärnkraft och liknande elproduktion som inte kan varieras så lätt. Är efterfrågan hög så går priset upp och tvärtom, är utbudet lågt går priset upp och tvärtom. Är priset så lågt att kärnkraft inte lönar sig för stunden så spelar det ingen roll, man kan inte stänga av en reaktor på kort varsel utan man får helt enkelt sälja el med förlust. I längden är det förstås inte hållbart, därav stängningen nu.

Skrivet av Balconette:

Jodå, det är mycket känslor och inarbetade faktoider som ligger bakom rädslan för kärnkraft. En del var sant gällande de äldre reaktorerna men de var fortfarande kraftigt överdrivna.

Kort och gott,
Generation I: Prototypreaktorer, oftast de enda i sitt slag.
Generation II: Standardiserade reaktorer, är säkra så länge de körs inom spec. Risk för härdsmälta 1 på 10 000 reaktorår
Generation III: Förbättrade designer, inkluderar autonoma säkerhetssystem som bromsar reaktorn så fort den går utanför spec. Risk för härdsmälta (uppskattat) 1 på 100 000 000 reaktorår
Generation IV: Det bästa av det bästa. Reaktorerna kan inte ens få härdsmälta eftersom det som krävs för att få en ivägspringande reaktion inte existerar i en sådan. Det existerar även ett primärt säkerhetssystem som ska skydda reaktorn från att gå sönder om den går utanför spec.

https://k1project.columbia.edu/a15

Om Fukushima hade haft en Gen IV-reaktor när tsunamin kom och slog ut kylningen, så hade den först blivit varmare tills dess primära säkerhetssystem gått igång, något som skett av fysikens lagar, därefter hade den bromsats och legat konstant tills tiden var mogen att gå tillbaka och peta igång den igen.

Om nu reaktorn hade gått sönder och innehållet läckt ut så hade bränslet slutat reagera eftersom det kräver reaktorn och aktiv kylning för att kunna fortsätta. I sämsta fall hade bränslet legat smält i en skål under reaktorn, men den hade inte kokat bort som tidigare generationers bränsle hade gjort.

Jo man ska inte överdriva riskerna. Samtidigt kan man förstås inte lita på en beräknad risk för teoretiska konstruktioner. Tidigare generationers reaktorer trodde man också var mycket säkrare än de faktiskt visade sig vara.

En härdsmälta per 10000 reaktorår låter inte så farligt men det betyder ju att, om vi har 500 aktiva reaktorer så kommer vi att ha en härdsmälta var tjugonde år ungefär. Ser man till kommersiella reaktorer så har vi inte haft 500 aktiva i snitt men vi har haft ungefär en härdsmälta per tjugoårsperiod, Three mile Island, Tjernobyl och Fukushima, men vi har haft mängder av andra incidenter och varit nära ganska många gånger. Även i Sverige.

Senare generationer har inte varit i drift så länge, eller alls om vi pratar om fjärde generationen, så vi vet inte riktigt hur det ser ut. Konstruktionerna är mycket säkrare men fortfarande är det ju människor som konstruerar, bygger och underhåller och människor gör ju misstag.

Citat:

Grejen är att det är mycket som är fel i kostnadsberäkningarna för förnybara energikällor, något som gör dem till synes billigare än vad de egentligen är. Det går inte att kolla på dagens elpriser och säga "kolla, kärnkraften är tre gånger dyrare än förnybart". Sedan så är strömpriserna faktiskt inte det dyraste på elräkningen, det är elnätsavgifterna. Och de ska bli ännu större med all förnybarhet. Hade jag kunnat skulle jag bockat i "endast kärnkraft", bara för att visa vad jag tycker är viktigt.

En stor anledning till det är också all subventionerad utbyggnad av vind- och solkraft som virtuellt pressar ner priserna överlag. Detta speglar inte kostnaden att faktiskt bygga dem.

En ytterligare aspekt av det hela är livslängden. Vindkraftverk utstår ganska höga växlande belastningar under sin livstid så jag har svårt att se dem leva mer än de 20 år de är spec:ade för utan att göra dem till en direkt fara. De kraftverk vi har idag är alltså utslitna inom loppet av 15-20 år och det betyder att vi måste satsa pengar på att bygga upp dem igen. Eftersom det tar 10-20 år att bygga ett kärnkraftverk är det alldeles hög tid att börja ta tag i saken nu, då kanske vi hinner innan vindkraften blir för gammal.

Du får gärna ge en källa på det för vad jag har läst (till exempel här) så är subventionerna för vind dels rätt små, mindre än de flesta andra energiproducenters, och dels så är den inte nödvändig för även utan dem så hade vind varit billigare än det mesta. Subventioner gör dock att utbyggnaden går fortare förstås. Hållbarheten är absolut något att titta på, men jag har inte sett något som tyder på att den skulle vara sämre än projekterat (vilket är 25-30 år). Dessutom kan man uppgradera befintliga snurror när de börjar bli för gamla och slitna och på så sätt förlänga livstiden signifikant samtidigt som man ökar effektiviteten långt mycket billigare än att bygga nytt.

Att det tar 10-20 år att bygga ett kärnkraftverk betyder att det är för sent att börja nu om de ska hjälpa oss att uppnå klimatmålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Jag tycker man ska ta med i beräkningen också hur många arbetsplatser som ett kärnkraftverk genererar, det påverkar naturligvis inte priset på el men om man ser till den samhällsnyttan som dessa jobb genererar så är det mycket värt.
Där är fördelarna stora mot vind eller solkraften som inte kräver någon personal att tala om direkt efter byggnation och uppförande.

Vindkraftverk kräver definitivt personal!

Jag vet inte hur mycket per GWh eller jämfört med kärnkraft, men mekaniska system går definitivt sönder då och då och behöver underhåll. Och även det elektriska.

Solkraft däremot är ju väldigt hands-off i normala fall. Det enda som eg. krävs är rengöring av paneler i smustiga miljöer men tror inte det behövs hos oss.

Permalänk
Medlem

Bygg nya SMR lite här och där över landet så vi slipper uppgradera hela jäkla gridet för att låta någon bygga en ynka datahall.
Stäng sedan de gamla. Död åt vind och vattenkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, så följderna av ett beslut gjorde kärnkraften mindre stabil, innan beslutet hade fattats? Får inte ihop det riktigt.

Men kärnkraftens problem är ju inte unika för Sverige, driftstopp är kostsamma och långvariga överallt. Frekvensen varierar av diverse orsaker, men kärnkraften är inte liksom en evighetsmaskin som producerar en jämn output efter de är byggda utan oplanerade driftsstopp är hyfsat vanliga och de kan pågå i veckor.

Beslutet att avveckla tog ju på 80 talet du vet omröstningen, 2010 var sista drift året enligt planen.

Driftstopp är ovanliga men man brukar nu mer få räkna med ett extra stopp per år pga bränsleskador. Men dessa planeras också brukar vara flera veckor mellan man hittat skadan tills man väljer att åtgärda den. Dessa skador beror på metallföremål som kommit in i processen (kan vara flera år mellan något kommit in tills det ger skada). Så en ny anläggning hade sluppit detta då de inte finns 40 år av revisioner där föremål kan ha kommit in.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Bygg nya SMR lite här och där över landet så vi slipper uppgradera hela jäkla gridet för att låta någon bygga en ynka datahall.
Stäng sedan de gamla. Död åt vind och vattenkraft

Vindkraften gav Sverige väldigt mycket el förra året. En billig och grön energikälla men lite opålitligt.

Vattenkraft är en av de bästa energiframställningsmetoderna så länge man har vatten i magasinen.
Bara att släppa på mer vatten när man behöver mer el.

Solkraft har dåligt verkningsgrad i Sverige och nordiska länder p.g.a vinkeln mot solen och energibortfall i atmosfären.
Solkraft funkar därför bäst vid ekvatorn.

Värmeverk m.m. Går att elda på vid behov men ger utsläpp.

Kärnkraftverk. Går att justera uteffekten mycket snabbt genom styrstavar. Kärnklyvningen pågår dock och när uranet är förbrukat så finns det inget att ersätta med. MEN det sker mycket forskning inom området.
Jag tror en bas av kärnkraft är väldigt viktig för Sverige och (de flesta länder) och håller inte med alla de nedstängningar som görs.
Men det är en tidsbegränsad energikälla, ev. läckage är väldigt farliga.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsmedberg:

Är det någon som vet ifall det gjorts några beräkningar på hur mycket el Sverige skulle behöva om säg 10-15 år? Med allt som ska elektrifieras, som elbilar, SSAB ska göra stål utan kol (s k klimatvänlig el ska används istället) m m, så tänker jag att det kanske behövs 1-3 kärnkraftverk ytterligare? (ren gissning)

Elbilar kräver inte så vansinnigt mycket el som folk tänker sig. Säg att vi gör ett snabbt överslag - 6000 000 bilar som kör i medel 1200 mil per år och drar 2 kWh/mil blir 14 400 TWh. Sverige producerar cirka 150 TWh per år. Så runt en tiondel av Sveriges elproduktion skulle alltså gå till elbilarna. Samtidigt så spar vi cirka 11 miljarder liter bensin och diesel, något som kostar oss runt 40 miljarder kronor per år att importera. Det betyder runt 3 kronor/kWh om vi ska försöka göra någon typ av översättning. Vi kan alltså om vi vill investera i extremt dyr elproduktion och ändå spara pengar på omställningen. Här kan vi tänka oss att vindkraft kan betyda en hel del om de flesta kör 4-5 mil per dag och bilen har en kapacitet på 30-40 mil. Högre elpriser under en dag med svaga vindar kan kombinerat med intelligent styrning av laddningen hjälpa till att balansera upp systemet.

Skrivet av snajk:

Du får gärna ge en källa på det för vad jag har läst (till exempel här) så är subventionerna för vind dels rätt små, mindre än de flesta andra energiproducenters, och dels så är den inte nödvändig för även utan dem så hade vind varit billigare än det mesta.

Som jag sagt innan, vindkraften och solkraften åker snålskjuts på kärnkraften och vattenkraften. Tänk dig en situation där vi endast har vindkraftverk och deras produktion pendlar från 10-100 procent av installerad kapacitet över några dagar. Hur mycket överkapacitet krävs då för att vara på den säkra sidan? Hur mycket kommer denna överkapacitet kosta att installera? Gör nu samma sak med solceller. De ger god effekt på sommaren, men endast en tiondel under vintern och ingenting under natten. Vi talar här alltså inte bara om en överkapacitet på flera tusen procent varma sommardagar gentemot kalla vinternätter utan även kostnaden för att lagra strömmen under nattens timmar. I en sådan situation skulle jag inte bli förvånad om solceller närmade sig 10-20 kr per producerad kWh.

Citat:

Att det tar 10-20 år att bygga ett kärnkraftverk betyder att det är för sent att börja nu om de ska hjälpa oss att uppnå klimatmålen.

Hela det påståendet är feltänkt eftersom vindkraftverk ger upphov till mer än dubbelt så stora koldioxidutsläpp per producerad kWh som kärnkraft. Och bägge ger upphov till just koldioxid. Om klimatmålen är så viktiga gäller i första hand att redan idag spara på ström, i andra hand att investera i ny kärnkraft. Om nu inte målet är att subventionera våra grannländers minskade CO2-utsläpp, men är det målet finns det betydligt effektivare sätt, som att med svenska skattemedel subventionera solceller i varmare länder. Men låt oss sätta saker i ett historiskt perspektiv, det tog Sverige 10 år att gå från ingen kärnkraft till 65 TWh kärnkraft. Under sista tioårsperioden har vindkraft gått från 3 till 19 TWh. Utbyggnaden av kärnkraft var alltså tre gånger så snabb som utbyggnaden av vindkraft. Nu tar jag inte hänsyn till tiden för projektering, utveckling etc för kärnkraften, men jag gör heller inte samma sak för vindkraften så jämförelsen spelar på en så jämn planhalva som det är möjligt.