Jag har inte läst hela tråden riktigt, men det finns ju några punkter som återkommer.
Fjärde generationen
Det är inte en teknik utan mer en kravspec också har man valt ut ett antal tekniker som man bedömer ha högst potential att motsvara dessa krav. Men det gemensamma är att de ligger långt bort fortfarande.
Kärnkraft är stabilt
Sanning med modifikation skulle jag säga. Jämfört med tusen vindkraftverk så kommer förstås en reaktor inte att strula alls lika mycket, men när den gör det är det mycket värre, tar mycket längre tid och kostar mycket mer att få ordning på problemen. Och det är inte så ovanligt ändå. Innan nedstängningen så producerade våra kärnkraftverk ungefär 70 MWh på ett bra år, men vissa år fick vi bara ut 50 TWh. Exempelvis fick vi 70 TWh 2005 men sen gick det sämre, 2009 fick vi bara 50 TWh och 2010 kom vi upp i 55.
Små "massproducerade" reaktorer
Absolut intressant. Men det mest lovande projektet (NuScale) verkar ha svårigheter att få tillräcklig finansiering.
Elbrist i Sverige (Dammsug inte!)
Ganska kraftig överdrift ändå. Det är riktigt kallt just nu och nedstängningen påverkar förstås, men likväl exporterar vi bra mycket mer än vi importerar varje dag. All information finns enkelt åtkomlig i/på kontrollrummet. Däremot har vi en brist på överföringskapacitet i näten, framför allt mellan norra och södra landet. Vi behöver bygga ut stamnätet och det börjar bli rätt akut för att vi har underlåtit att investera i denna biten av vår infrastruktur under lång tid, men det är ju en politisk fråga inte teknisk eller ens ekonomisk.
Elförbrukningen kommer att öka
Sanning med modifikation. Vår generella förbrukning har legat konstant rätt länge nu trots ökad befolkning, fler elbilar och så, och det finns inget som tyder på att hushållens konsumtion kommer att öka kraftigt framöver egentligen. Elbilar möjligtvis men det är ändå en ganska liten del i sammanhanget. Däremot kommer ju industrier som går över till eldrift, som smältverken, att öka förbrukningen rätt kraftigt. Datacenter nämns också och det är förstås sant men samtidigt går ju utvecklingen snabbt mot mer energieffektivitet där.
Vindkraft funkar inte för det blåser inte hela tiden
Självklart varierar mängden vind, men man bygger ju generellt vindkraftverk på ställen där geografin gör att det blåser mer än på andra ställen. Det blåser också mer och mer konstant högre upp, därav blir kraftverken högre med tiden. Samtidig bygger man förstås en överkapacitet för att kompensera för eventuella dippar i vinden. Men visst är det så att det hade varit svårt att klara sig på bara vind- och solel om man inte har både stor överkapacitet och energilagring. Nu är det inte aktuellt för oss då vi har vattenkraft som lämpar sig väldigt väl för att täcka upp för dessa fluktueringar.
Solpaneler lönar sig inte i Sverige för att vi har för lite sol
Det ser ut som om de flesta villaägare hade tjänat på att installera solpaneler ändå, även om det förstås varierar rätt mycket beroende på vart man befinner sig, placering av huset, vinkel på taket och så vidare. Problemet är att mycket beror på politiken. Som det är idag får man exempelvis en skattereduktion för el man "ger tillbaka" men inte betalt för själva elen, och skattereduktioner har en tendens att ändras om eller försvinna vid maktskiften. Det hade varit bättre om man gjorde som många andra länder och garanterade en viss betalning för själva elen under en viss period istället. Många av uträkningarna som indikerar mer osäkerhet är äldre och det har hänt väldigt mycket inom solel på ganska kort tid. Panelerna har blivit både effektivare och billigare, samtidigt som elpriset har gått upp, så lönsamheten ser ju mycket bättre ut idag än bara för fem år sedan liksom.
Vätgas är bättre än elbilar
Vätgas produceras ju av el med rätt stora förluster, och sen omvandlas det till el igen i bilen igen med rätt stora förluster. Vinsten är att man inte behöver släpa runt på batterier, och förstås att "tankningen" går snabbare. Jag tror att det kan vara en förutsättning för vissa former av transporter, fraktfartyg passar bra exempelvis och kanske också andra tyngre transporter, och ska man få till elflyg så är batterierna definitivt ett problem. En annan fördel är ju att man kan producera vätgas av överskottsel när vi har sådan. Samtidigt brukar det ju sällan vara några problem att exportera den istället, så jag vet inte om det är en så stor fördel egentligen. Min uppfattning är dock att de flesta som vurmar för personbilar på vätgas gör det för att de slipper ändra sina beteenden, man tankar på några minuter och kör tills tanken börjar ta slut liksom. Men skaffar man väl en elbil så brukar det inte vara några problem att anpassa sitt beteende efter dens förutsättningar istället. Ladda hemma innebär ju "fulltankad" bil varje morgon liksom, och pauser då och då på långresor behöver man i alla fall.