Veckans fråga: Vad skulle få dig att köpa en färdigbyggd dator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad skulle få dig att köpa en färdigbyggd dator?

Är en färdigbyggd dator ett alternativ om den innehåller senaste generationens grafikkort, eller krävs mer än så?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mig personligen är det datorlådorna från HP som är mest attraktiva, HP kan göra datorlådor som få kan. (Utseendemässigt då)

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen en PC om man inte byggt den själv? Tveksamt.

Permalänk
Medlem

Jag älskar hela processen med egenbyggd dator, välja komponenter, prisjämföra, kolla vad som passar i vilket chassi, utforma estetiskt som man vill och inte att förglömma själva byggandet. Vuxenlego!

Permalänk
Medlem

bra komponenter och riktigt billigt pris för att ens fundera på det. dock så skulle jag kunna tänka mej inet/webhallen egna datorer.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Förmodligen ingenting. Jag är väldigt förtjust i att konfigurera och bygga själv, i synnerhet vad gäller vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Servers och liknande köper jag gärna färdigbyggt.

Stationär dator med spel som huvudsyfte är jag lite mer tveksam till. En fläskig workstation kanske kan vara aktuellt, men då har jag en känsla av att merkostnaden blir svår att motivera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har flera vänner som köpt färdiga burkar från t.ex. Inet, Komplett, Webhallen etc. för att de verkade ha förtur till grafikkort ur 3xxx-serien. Hade korten funnits löst hade de byggt själva.

Permalänk
Medlem

Önskar att någon tillverkare kunde matcha vad Apple gjorde med sin Mac Pro 2019 i utseende och enkelhet.

Permalänk
Medlem

lathet

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Utseende, Konfiguration och gärna egna/"unika" lösningar. Som t.ex. Alienware. Standard-prylar med någon halv-ful låda kan jag bygga själv.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Annat:
Det är en laptop och jag måste ha en laptop (av någon giltig anledning).

Annars så håller jag mig till att bygga själv.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Förstår att jag kanske skämmer ut mig genom att skriva detta. Men för någon som byggt datorer privat, åt vänner och släkt samt i jobbet i cirka 22 år nu. Så kan jag ju se en charm i att bara få det serverat.

Det förutsätter ju såklart bra pris, rätt komponenter och möjlighet att konfigurera etc.

Med det sagt så har jag inte köpt en färdigbyggd dator sedan 1998. Men jag kan tänka mig att göra det.

Lite så som en kock inte alltid vill laga sin egen mat tänker jag mig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Typ bara tidsbrist och stort behov kopplat till brist på komponenter i konsumentledet. Har byggt ett antal datorer över 30 års tid och enda färdigbyggda (stationära) datorn jag ägt var en Fujitsu Siemens någon gång runt 2004. Den var fine så länge komponenterna dög men inget var standard, nätagget uselt osv så när flaskhalsarna började visa sig bortom grafikkortet var den ganska rökt. Vill dock minnas att just nätagget gav upp innan dess och tror jag var för trött på den för att försöka rädda den när det begav sig.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Hade datorn haft 100% kunfigurerbara standardkonponenter till ett mycket konkurrenskraftigt pris kaaanske jag skulle kunna köpa en färdigbyggd dator. Dock köper jag i princip aldrig en helt ny dator då jag hela tiden successivt uppgraderar min nuvarande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra kvalité är viktigt, skulle nog kunna tänka mig nån gång i mitt liv köpa en färdigbyggd PC men då jag vill ha komponenter som håller hög kvalité ryggar jag ofta tillbaka när jag ser HP, Dell, Acer och annat. Har bilden av att man slänger in ett fett grafikkort och en fet CPU och sen de billigaste RAM-minnena, moderkortet och nätagget man kan hitta eftersom sånt inte säljer på papper.

Permalänk
Medlem

Annat:

Inga konstiga speciallösningar.
Det skall vara enkelt att byta ut / uppgrader efter behov med komponenter i handeln.

Jag förstår helt att nischade produkter kräver speciallösningar, men det skall vara enkelt att göra dessa förändringar på en "vanlig dator".

Permalänk
Medlem

Annat: Det ska vara möjligt att uppgradera i alla fall de viktigaste komponenterna med standardkomponenter. Ex. cpu, ram, grafikkort och lagring.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm.
Sist jag köpte en hel stationär dator var 2007.
Det blir att man byter en eller två delar i taget över tid här. Blir billigast att inte skicka vidare komponenter man kan fortsätta använda. Svårt att konkurrera med det där alltså.

Vad skulle få mig att köpa en färdigbyggd dator? Antagligen en funktion/förutsättning jag inte kan få till med vanligt hemmabygge.
Typ något i stil med imac. Eller en väldigt liten dator så som NUCar. Specialformat. Inser att det är samma som att efterfråga laptops hehe.
Aja. Det är så det ser ut härifrån in nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För mig personligen så finns det ingen vits med färdigbyggda datorer om jag lika gärna skulle kunna bygga dem själv.
Däremot så finns det ju intressanta speciallösningar. Köpte en begagnad asus GR8 till föräldrarna för många år sen. Liten, tyst, har rullat på som ett tåg!

Så det som krävs för min del är att de erbjuder nått jag inte kan fixa själv.

Permalänk

Problemet med färdigbyggd är att du behöver punga ut priset för hela datorn medans marknaden (oss) redan sitter på delar som passar med NYA delarna. Skulle det bli ett leap i performance att välja en färdigbyggd (potentiellt Apple's datorer med ARM för desktop) så skulle folk nog tänka om. TLDR: skapa egen hårdvara som kan konkurrera med nuvarande ekosystem så kanske jag skulle vara intresserad.

Permalänk
Inaktiv

Pris.

Jag har endast byggt själv av anledningen att det är billigare. Att det är kul är en bonus men jag kan också leva utan det.

Permalänk
Medlem

Ingen bloatware..... intressant att INTE ha medföljande skräp är i princip en feature idag. Gärna avsluta samarbete med norton & mccafee, låt kunden bestämma själv utan massa förinstallerat skräp som man måste spendera en massa tid på att få bort.

Om de är en laptop, lägg ner med designed obsolescence där batteriet är utslitet till odugligt skick inom 2 år, speciellt om de är inbyggd och där HP vägrar att man som kund får byta ut det (ja, jag har ett sådant case idag och är något sur på det )

edit: för övrigt valde jag Bra garanti och support, rätt konfiguration och byggkvalité (låg ljudnivå ingår i byggkvalité & konfig)
Väljer jag att en SI / OEM bygga en dator åt mig eller mina nära (istället för att göra det själv) så är det p.g.a. supporten och garantin, vill inte ha några "huvudvärk" senare.

Permalänk
Medlem

Jag tog "Rätt konfiguration och tillgång till komponenter" och "Konkurrenskraftigt pris".
Men i ärlighetens namn ifall man har satt ihop sina egna burkar i 20 år så kommer man inte köpa en färdig.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Om HP vill sälja en "premium dator" med tex RTX 3080 eller RTX 3090 så ska alla komponenter i datorn vara "premium". När jag nyligen tittade på deras modeller var det alltid en eller flera komponenter som var undermåttliga. Oftast är kylningen alldeles för dålig i dessa färdiga konfigurationer. Vill HP sälja datorer ska dem fokusera först på att leverera en bra konfiguration utan att titta på "vart kan vi spara pengar". Folk vill inte ha "skit i sin låda" i de prisklasserna som RTX 3080 maskiner hamnar, därför bygger man hellre eget.

Sen förstår jag inte hur jag kan bygga en riktig premium maskin med allting "best of the best" som är oftast billigare än HPs färdiga motsvarande konfigurationer. Med tanke på hur stora volymer av komponenter de köper in borde de kunna förhandla ner priserna som även gynnar slutkonsumenter.

Det är inte raketforskning. Vill man sälja, ha en bra produkt till ett rimligt pris. I dagens informationssamhälle kan företag inte komma undan med genvägar. Sen tror jag inte att Sweclockers.com läsaren är en "typisk" konsument med "begränsad koll". Vill HP sälja produkter till oss får dem verkligen kamma sig först.

Permalänk
Medlem

Jag tycker färdiga datorer antingen är underbyggda eller överbyggda när det kommer till stationära. typ därför jag alltid faller mot att bygga när det kommer till att göra det själv, hjälpa eller rekommendera andra att bygga eller välja ihop delar till ett system som byggs av butiken den köps från. jag vill helt enkelt inte betala överpriser för saker jag kanske inte behöver eller skruva upp en konfiguration till max som ger mig en massa saker jag inte behöver/vill ha bara för att jag vill öka mängden RAM eller hastigheten på den eller för att jag vill ha en annan extra grej. Dessutom ska datorn lätt kunna byggas ut med mer RAM, ny GPU och mer lagring, gärna utan att påverka garanti. Den ska gärna vara snygg och praktisk på insidan. När vi ändå håller på, kanske möjlighet till full Windows version så jag kan byta ut moderkortet i framtiden? Jag har inget emot färdigbyggda system, men jag har verkligen svårt att se någon orsak till att köra med märkesdatorer då det alltid finns något att vara missnöjd över.

Permalänk
Medlem

Priset! Om jag skulle spara typ 25% av priset för att få en bra dator med vettiga komponenter kan jag tänka mig att köpa en färdigbyggd stationär dator.

Permalänk
Medlem

tyst

100% fri från rörliga delar. Dvs inga, fläktar, pumpar eller motorer av något slag

En dator som ger ifrån sig mekaniska ljud är för mig helt ointressant.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle få mig att köpa färdigbyggt är att det är mycket billigare än att köpa var komponent för sig, samt att det går att konfigurera fullständigt utifrån mina önskemål/behov.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Annat:
När märkestillverkare slutar bl.a låsa ner UEFI/BIOS och uppdaterar det att för stödja te.x nyare CPU'er, så kan jag tänka mig att köpa en märkesdator.

Är nämnligen trött på "slit & släng" mentaliteten de flesta märkestillverkare har.

Märkesdator må ha snygg design, men de flesta tillverkare har special lösningar som i princip gör det omöjligt att byta ut komponenter (till standard komponenter).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.