Veckans fråga: Vad skulle få dig att köpa en färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag har aldrig ägt någon dator från HP så har heller aldrig upplevt de starka känslor och ömmande tår de tycks kunna frambringa. Men deras stationära HP Omen känns som ett intressant alternativ för den som av olika skäl vill köpa färdigt.

Absolut, verkar rätt prisvärd, speciellt den med Ryzen 7 3700 och ett 3070 kort för ca 17kkr.
Som dessutom levereras inom 48 timmar.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Absolut, verkar rätt prisvärd, speciellt den med Ryzen 7 3700 och ett 3070 kort för ca 17kkr.
Som dessutom levereras inom 48 timmar.

Precis, och med Sweclockers rabattkod blir det 13 500 kr på HPs site och med omedelbar leverans, det tror jag står sig rätt bra jämfört med mycket för den som kan nöja sig med annat än det absolut bästa (önskar jag var en av dom) och inte vill bygga själv då.

Gillar personligen även designen, väldigt återhållsam och minimalistisk vilket sällan är fallet med prefab. Har för mig det är Corsair som gjort även chassit.

Permalänk
Medlem

Finner så mycket glädje i själva byggandet att det inte finns något som skulle få mig att välja färdigbyggt förutom komponenttillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Precis, och med Sweclockers rabattkod blir det 13 500 kr på HPs site och med omedelbar leverans, det tror jag står sig rätt bra jämfört med mycket för den som kan nöja sig med annat än det absolut bästa (önskar jag var en av dom) och inte vill bygga själv då.

Gillar personligen även designen, väldigt återhållsam och minimalistisk vilket sällan är fallet med prefab. Har för mig det är Corsair som gjort även chassit.

Är väl bara en tidsfråga innan dessa absorberas av mining industrin bara för att komma åt grafikkorten med tanke på att dom redan köper laptops för mining måste ju detta vara ett oändligt mycket bättre köp.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Har jobbat med att bygga datorer, reparera datorer förut under flera år.

För mig är det inte kul längre, och skulle gladligen betala för att få allting ready to go!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Är väl bara en tidsfråga innan dessa absorberas av mining industrin bara för att komma åt grafikkorten med tanke på att dom redan köper laptops för mining måste ju detta vara ett oändligt mycket bättre köp.

Jo, finns ju även några 3080 och 3090 modeller, då med i7/i9 iof men antar att det är primärt GPUn som nyttjas vid mining.

Nu är det ju väldigt speciella och ovanliga tider vi lever i men föreställer mig att att även miningköparna inte har mycket att komma med jämfört med HP, Dell osv. när det ska prioriteras leveranser hos AMD, Intel och NVidia så kan tänka mig att prefab kanske göre comeback även för gaming framöver. Lär väl vara så redan idag antar jag att det är en rätt liten del av PC gamers som likt oss här skruvar ihop sina egna datorer så prefab är förmodligen klart vanligare i praktiken än vi tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Har jobbat med att bygga datorer, reparera datorer förut under flera år.

För mig är det inte kul längre, och skulle gladligen betala för att få allting ready to go!

Verkar som din "kollega" här dragit samma slutsats, eller iaf någon van byggare som verkar se fördelar även med prefab.

(Ja, det är samma video som jag postade innan men tyckte det var en rätt bra genomgång av någon som verkade kunna sin sak. Nej, jag har inte någon provision från HP )

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, finns ju även några 3080 och 3090 modeller, då med i7/i9 iof men antar att det är primärt GPUn som nyttjas vid mining.

Nu är det ju väldigt speciella och ovanliga tider vi lever i men föreställer mig att att även miningköparna inte har mycket att komma med jämfört med HP, Dell osv. när det ska prioriteras leveranser hos AMD, Intel och NVidia så kan tänka mig att prefab kanske göre comeback även för gaming framöver. Lär väl vara så redan idag antar jag att det är en rätt liten del av PC gamers som likt oss här skruvar ihop sina egna datorer så prefab är förmodligen klart vanligare i praktiken än vi tror.

Ja man behöver bara titta på blocket så får man det bekräftat. Det vimlar av HP, Acer och andra prefabs från tid till annan.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Ja man behöver bara titta på blocket så får man det bekräftat. Det vimlar av HP, Acer och andra prefabs från tid till annan.

Kan tänka mig att de som är uppvuxna med konsoler/mobilgaming och som ens funderar på PC gaming inte direkt lockas av att spendera några timmar på att överklocka RAM-minnen osv för bragging rights. Då känns nog prefab som det givna valet oavsett budget.

Permalänk
Medlem

Jag hade en färdigbyggd dator anno 2002.
Då tillverkaren snålade med komponentval lät burken som en dammsugare. Ventilationen i chassit var undermålig och komponenterna stektes.
Efter denna erfarenhet kommer jag nog inte spendera egna pengar på en färdigbyggd dator. (undantag laptop)

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Beror på typ av dator.
Datorer i specialformat typ Tiny/Mini/Micro är helt ok.
Lärt mig att uppskatta sådana maskiner från HP/Lenovo/Dell när jag haft mycket med dem att göra i arbetet.
Har minidatorer av alla de märkena hemma, fungerar utmärkt för det mesta av den dagliga användningen. Inte minst med väl tilltagna specifikationer och en del utbytta komponenter.

För färdigbyggda märkesmaskiner oavsett format måste man vara medveten om begränsningarna i form av t ex BIOS med få inställningsmöjligheter, nätagg och moderkort som inte följer standarder osv. Även begränsat stöd för olika minneshastigheter är vanligt.
Som arbetsdator ger den längre garantitiden en trygghet, förutsatt att man väljer "företagsmodeller".
Det är en tydlig kvalitetsskillnad mellan billigare modeller (1 års garanti) och lite mer påkostade (3-5 år).

Men ska det vara mer rejäl speldator går sådana helt bort, de har oftast brister och har sparat in på saker som många inte tänker på (nätagg t ex). Oftast inte prisvärda, om priserna liknar egenbyggda har de sparat in på något.
Man vill ha mer kontroll än sådana erbjuder och även bättre möjligheter att byta delar samt justera inställningar m m.
Att anpassa sin maskin och sen bygga den är ju en stor del av nöjet med datorn.

Så för kontorsdatorer/allmän användning: Absolut
För speldatorer/liknande: Nej

Permalänk
Medlem

Har köpt 2 st färdiga datorer. När någon del behöver ändras (1:a gången en extra disk) så fungerade inte all programvara. Det gick t.ex. inte att återställa operativet då datorn inte längre var orginal. Den blev snabbt helt värdelös så jag återgick till mi gamla dator och började uppgrader den i stället. Det blir mycket billigare än att köpa en helt ny dator vart annat eller vart tredje år.
Så undvik att köpa märkesvaror, de är oanvändbara nästan omgående.

Även en del komponenter har så mycket specialprogram så de klara inte ens att följa med i utvecklingen. Sopstationen är märkesdatorernas bästa plats.

Permalänk
Avstängd

Inget. Det är mycket bättre välja delarna själv. Har bara köpt en färdig dator och det var 97 och direkt började man hitta saker som man kunde fixa bättre själv.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det skulle krävas att den färdiga datorn är ~1000kr billigare än att plocka delarna själv då ska det såklart vara delar man hade valt själv också. Inte som när de köper in en HP dator till jobbet och processorn är fet men minnena & ssd är det snålaste man kan få tag på.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Har inte köpt någon färdigbyggd på bra många år och kommer troligtvis aldrig mer hända. Om nedanstående villkor skulle vara uppfyllda kan det dock möjligtvis vara intressant.

1: Inga speciallösningar, helt oacceptabelt med exempelvis moderkort och nätaggregat som avviker från standard.

2: Tydlig och fullständig specifikation på de komponenter som ingår och den ska dessutom framgå direkt på produktsidan så att man slipper lägga ned tid på att leta.

3: Acceptabla komponentval, innefattar bland annat svart, stort och stilrent chassi utan RGB, k-modell på processorn och ett formfaktor ATX/E-ATX z-moderkort alternativt toppmodell från AMD, luftkylning till processorn, inte för slöa ramminnen samt hyfsad kvalitet på nätaggregatet.

4: Minst 15% billigare jämfört med samma komponenter på komponentkoll då man troligtvis ändå inte får exakt det man egentligen vill ha.

Permalänk
Medlem

- Tydligt VAD man köper.
Många utesluter information så som nätaggregat kraft, certifiering, moderkortsanslutningar osv.
- INGA specialanslutningar.
10pin moderkortsanslutning? Nej tack. 24pin. Ja tack.
- Bättre UEFI/Bios, fler uppdateringar.
(- ECC stöd)
- Tysthet, bättre luftflöde, dammfilter.
- Fler usb/m2
- snabbare ethernet 2.5gbit eller mer.
- Skippa GaMiNg WiFi kort, ordentligt och stabilt från Intel tack.
- Mitx/Matx är att föredra.
- Garanti ärenden på enstaka delar utan att behöva skicka in hela datorn.
- Kylare som är bättre än Intel stock för higher end...
- Inga extramjukvaror. ALL extramjukvara ska ligga på en mapp på skrivbordet som man själv kan installera om man vill. Drivrutiner bör vara relativt nya.
- Valmöjlighet för Windows 10 Pro/home vid utcheckning.
- Sänka priserna på datorerna när nya generationer kommer ut, och även när individuella komponenterna minskar i kostnad.
Ser ofta att inet osv sänker priserna på delar och OEMs i motsvarande helt plötsligt får ockerpriser i jämförelse. Även om det tidigare var bra pris.
- Bättre hemsidor.
HP's hemsida gör reklam för workstation datorer, utan att separera hemsidan till en företags sida. Vilket gör att det inte verkar gå köpa workstations som privatperson. Tar även flertalet sekunder att ladda många sidor.
Hp's irländska hemsida (hpshop) är ett skämt när det kommer till filtrering av produkter.
Istället för att sänka priset på produkter så används kuponger vid utcheck. Irritationsmoment.

Tycker faktiskt att många OEM's har snyggare boxar än majoriteten av "egna" lådor man köper.
Iallafall när det kommer till 'workstation' chassin. Älskar samtliga dells Desktop chassin visuellt, om vi bortset från "GAMING"-alienware chassin, som är groteska.
HP Elitedesk är nice, hp "omen" är fult.
Omen är fult på grund av hur billigt det ser ut i jämförelse med entusiast chassin, det ser lite för smalt ut och tunnt chassi. Lite som att handla Eldorado ketchup. Ja, du får ketchup, men du får inte en lika bra smakupplevelse.
Det kanske bara är en inbillelse, aldrig sett chassit i verkligheten, utan endast på produktsidan.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Idag är det ju vanligt med "färdigbyggda" datorer som är precis likadana som de vi själva kan bygga ihop.

Märkesdatorer däremot, med komponenter som frångår standard. Där är jag lite mer skeptisk.

Permalänk
Avstängd

Ja jag håller med andra här i att märkesdatorer inte är intressanta då de så gott som garanterat kommer med högre pris, någon sämre komponent, och antagligen något irriterande program. Däremot att betala en sida som inet för att bygga ihop min dator för runt 800 kr kan jag absolut tänka mig.

Permalänk
Medlem

Inget

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

”Lathet”
Det ger mig inget att bygga en normal dator längre utan blir mest irriterad när jag håller på.

Men samtidigt har jag tittat på LTT ”secret shopper”. Så jag skulle vara jäkligt försiktig med var jag köper en färdig dator från

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Egenbyggt i all ära, men att få en i7-10700K med RTX 3080 levererat inom 48 timmar för ynka 19,193 kr (med rabatt och moms som jag lyfter genom företaget) känns helt okej.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Mutor skulle kanske fungera för att få mig att köpa färdigbyggt...

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Nä usch! Det är ju planerandet av komponenter, byggandet samt tillfredsställelsen när det är klart som är en stor del av hela grejen med PC!

Det är en grymt skön känsla när man vet att det snart är dags för en större uppgradering eller nybyggnation. Oslagbart.

Har bara köpt färdigbyggt en gång och det var första PC:n, 1996.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Vi är ett par forumet så redan äger dessa datorer.
- värmeutveckling är ett problem.
- uppgradera med mer RAM är ett problem [finns mkt på YouTube och nätet kring detta].
- HP’s tech support är ett problem
+ tilltalande koncept till ett bra pris [med rabattkoder eller Benify, ex i7-1070k, RTX-3080, 16 gb RAM, 512 gb WD Black M2.SSD, Coolermaster 750W Platinum PSU etc för 19 990 kr.

Tråden dör vi ägare utbyter erfarenheter kring HP Omen;
L30 och L25
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615379-hp-omen-30l-gt...

Permalänk

Min erfarenhet är att det alltid blir billigare att bygga själv, och jag har inget alls emot att bygga själv, välja ut komponenter själv, felsöka själv om det blir problem etc.

Så det enda som skulle få mig att köpa en färdigbyggd dator är om komponenterna stämmer överens med vad jag är ute efter, och då menar jag även RAM, moderkort, chassi, nätagg som ofta inte har så hög kvalitet i färdigbyggda datorer. Och inte bara det, priset måste vara åtminstone likvärdigt med om jag hade köpt komponenterna själv.

Det låter kanske omöjligt, det är kanske omöjligt. Om det är möjligt så är det väl ett stort företag som HP som verkligen kan massproducera som har förmågan att få ner priset genom att köpa komponenter i bulk, och därmed kan sälja för åtminstone samma pris som om jag byggt det själv eller såklart gärna billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidvikke:

https://www.gamereactor.se/hardvara/932513/HP+Omen+30L/

"För hur mycket eller lite men än gillar färdigbyggda spelburkar och/eller Hewlett Packards specialbyggda maskiner, går det inte att blunda för att det här kraftpaketet kostar exakt lika mycket som de lösa komponenterna i burken gör, om man köper dem i svensk butik, idag. Exakt lika mycket."

Kan detta verkligen stämma??

Med de stigande priserna på komponenter och med SweClockers rabattkod är det nog snarare dyrare att köpa separat och bygga själv skulle jag tro och med oklara leveranstider. Men det är ju rätt speciella tider just nu, mycket som inte är normalt (iaf inte det som varit normalt tidigare). Det förstnämnda är iaf skälet att jag ens kollade på prefab för första gången på många år, visste för en vecka sedan inte ens om att HP sålde riktiga speldatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har köpt 2 st färdiga datorer. När någon del behöver ändras (1:a gången en extra disk) så fungerade inte all programvara. Det gick t.ex. inte att återställa operativet då datorn inte längre var orginal. Den blev snabbt helt värdelös så jag återgick till mi gamla dator och började uppgrader den i stället. Det blir mycket billigare än att köpa en helt ny dator vart annat eller vart tredje år.

Det är så klart bara du som kan avgöra vad du tycker om olika saker men detta låter lite som att det kanske är mer handhavandefel än att det skulle vara något som just beror på att det råkade vara prefab. Kanske är det jag unik men jag har normalt alltid haft några former av problem varje gång jag byggt eget också, kanske att appliceringen av kylpastan inte blev så bra som jag trodde, strul med att få RAM att gå i den utlovade hastigheten osv. Därmed inte sagt att det skulle vara dåligt att bygga på egen hand, jag gör det ju själv, men kanske att vi ibland tenderar att glömma bort att det sällan är helt problemfritt det heller

Skrivet av abki:

Så undvik att köpa märkesvaror, de är oanvändbara nästan omgående.

Då antar jag att laptops inte är något för dig?

Permalänk
Inaktiv

Finns knappast en färdig dator som uppfyller alla krav som jag vill ha.
Jag köper hellre alla komponenter som jag vill ha och sedan låter jag butiken bygga ihop den, går ju att göra på flera ställen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Finns knappast en färdig dator som uppfyller alla krav som jag vill ha.
Jag köper hellre alla komponenter som jag vill ha och sedan låter jag butiken bygga ihop den, går ju att göra på flera ställen idag.

Samma här, skulle det inte varit för höga krav (ofta på tok för höga för att vara ärlig) så skulle jag nog själv absolut kunna tänka mig att köpa prefab i (high end), för har inte riktigt tiden att bygga själv (kanske främst då att identifiera och anskaffa alla delarna).

Permalänk
Medlem

Primärt om den färdigbyggda datorn erbjuder någonting som annars skulle vara svårt/dyrt att lösa med standardkomponenter. Som exempel har jag sista åren kört med minisystem därför att de normalt sett ger mig tillräckligt hög prestanda samtidigt som de är strömsnåla och har låg ljudnivå. Tyvärr får man ju offra både en del prestanda och expansionsmöjligheter på kuppen.

Funderar ibland på varför de olika datortillverkarna som bevisligen har massor med smarta ingenjörer jobbandes hos sig så ofta missar på ganska grundläggande funktioner på datorsystem riktade mot entusiaster eller personer med behov av prestanda. Sista systemen jag haft har missat sådant som korrekta videoutgångar, dual channel-minne, vettigt placerade portar, vilka expansionsmöjligheter som finns, vansinniga estetiska val etc.