Veckans fråga: Vad skulle få dig att köpa en färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Åsikterna om färdigbyggda datorer verkar dock fler än kunskaperna när det gäller just HP Omen där HP verkar gjort ett riktigt seriöst försök att bygga något klart bättre än de typiska färdigbyggda datorerna. Nu är väl detta ett datorbyggarforum så kanske inte så konstigt, men som alltid är det väl bra om man kan var tydlig med vad man anger som fakta och vad man anger som en personlig åsikt.

Dock upplever jag att SweClockers ställt till det lite här , då jag upplever att artikeln specifikt handlar om HP Omen men denna kopplade tråd istället handlar om färdigbygda datorer överlag vilket blir rätt rörigt.

[.video]https://www.youtube.com/watch?v=dRiQoE68va8[/video]

HP Omen är ett utmärkt exempel på vad jag har problem med när det gäller färdigbyggda datorer.

* CPU-kylaren är underdimensionerad. Hade varit bättre med en luftkylare, om det inte varit för chassit.

* Chassit är inte väldesignat vad gäller luftflöde, vilket bidrar till den höga ljudnivån.

* Kylaren på grafikkortet är inte direkt den bästa modellen.

* BIOS är skit. Om de inte ens har överklockningsmöjligheter i BIOS kan man undra vad mer de valt att inte ha med.

* Nätaggregatet är en budgetmodell med single-rail.

* RAM är endast 3200Mhz CL16. Det går inte heller att överklocka och vill man uppgradera minnet måste man köpa det genom HP, till saftigt överpris. Andra minnen defaultar till 2400Mhz eller 2666Mhz.

Slutligen är inte heller priset något som lockar, vilket annars hade kunnat uppväga nackdelarna.

Nu är kanske inte jag rätt målgrupp för den här datorn. Jag har tid, kunskap och intresse för att bygga själv samtidigt som jag är väldigt noga med vad jag väljer för komponenter. Det här verkar vara menat som en seriös dator för folk som kanske varken kan eller har lust att bygga själva. Eftersom frågan väcks på ett entusiastforum tänker jag dock att de kanske har ambitionen att locka entusiaster i framtiden, och där ser jag mycket som behöver jobbas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Problemet med alla färdigbyggda datorer av HP är att det sparas in på chassi och fläktar plus att dom använder proprietära lösningar i chassit så det blir svårt att byta komponenter.
Har aldrig sett en konsument HP vars fläktar inte börjar bråka inom ett år.

Hur många stationära konsument HPs har du sett då?

Permalänk
Medlem

Det finns inget som skulle få mig att köpa en färdig dator (stationär då - bärbara går ju inte att bygga hemma). Oavsett om det handlar om en butiksbyggd från lösa delar eller en fabriksbyggd med olika grader av speciallösningar. Att bygga är en del av nöjet, och det gör också att jag lätt kan felsöka och åtgärda fel, plus att jag slipper ha en relation med en byggare under en garantiperiod.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Förstår att jag kanske skämmer ut mig genom att skriva detta. Men för någon som byggt datorer privat, åt vänner och släkt samt i jobbet i cirka 22 år nu. Så kan jag ju se en charm i att bara få det serverat.

Det förutsätter ju såklart bra pris, rätt komponenter och möjlighet att konfigurera etc.

Med det sagt så har jag inte köpt en färdigbyggd dator sedan 1998. Men jag kan tänka mig att göra det.

Lite så som en kock inte alltid vill laga sin egen mat tänker jag mig.

Det är rätt bekvämt. För även om det är kul att bygga datorer så är det inte speciellt kul om någon del skulle visa sig vara defekt speciellt när man bygger åt andra. Då är det rätt smidigt att beställa en komplett dator så slipper man felsöka och krångla om det skiter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur många stationära konsument HPs har du sett då?

Runt ett 10 tal genom åren. Har fått rycka ut till vänner och familj som inte bygger sina datorer själva.
Jag hade själv en period när jag fick för mig att köpa färdigbyggda a la Elgiganten. *ryser vid tanken*

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

HP Omen är ett utmärkt exempel på vad jag har problem med när det gäller färdigbyggda datorer.

* CPU-kylaren är underdimensionerad. Hade varit bättre med en luftkylare, om det inte varit för chassit.

* Chassit är inte väldesignat vad gäller luftflöde, vilket bidrar till den höga ljudnivån.

* Kylaren på grafikkortet är inte direkt den bästa modellen.

* BIOS är skit. Om de inte ens har överklockningsmöjligheter i BIOS kan man undra vad mer de valt att inte ha med.

* Nätaggregatet är en budgetmodell med single-rail.

* RAM är endast 3200Mhz CL16. Det går inte heller att överklocka och vill man uppgradera minnet måste man köpa det genom HP, till saftigt överpris. Andra minnen defaultar till 2400Mhz eller 2666Mhz.

Slutligen är inte heller priset något som lockar, vilket annars hade kunnat uppväga nackdelarna.

Nu är kanske inte jag rätt målgrupp för den här datorn. Jag har tid, kunskap och intresse för att bygga själv samtidigt som jag är väldigt noga med vad jag väljer för komponenter. Det här verkar vara menat som en seriös dator för folk som kanske varken kan eller har lust att bygga själva. Eftersom frågan väcks på ett entusiastforum tänker jag dock att de kanske har ambitionen att locka entusiaster i framtiden, och där ser jag mycket som behöver jobbas på.

Skulle det varit bättre om någon köpt samma komponenter själv och sedan monterat ihop en motsvarande dator? BIOS förmodar jag är nedlåst för att minska risken att mindre vetande kunder ställer till något där istället för att använda den medföljande programvaran. Kan hålla med om minnesmodulerna dock, även om jag undrar hur många som verkligen uppgraderar dessa efterhand jämfört med att direkt köpa det man vill ha.

Min poäng är att många ofta verkar vara emot färdigbyggt av någon slags princip, utan att göra några större analyser kring olika produkter och då gärna glömma bort saker som garanti, service, support osv. Om det däremot är så att tillverkare säjer typ preconfig som är dubbelt så dyrt och hälften så bra och dessutom med usel montering så är det ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Runt ett 10 tal genom åren. Har fått rycka ut till vänner och familj som inte bygger sina datorer själva.
Jag hade själv en period när jag fick för mig att köpa färdigbyggda a la Elgiganten. *ryser vid tanken*

Och det har varit jämförbara objekt då, så du inte jämför typ nån readator från Elgiganten på 7 lax hos en barnfamilj mot en egenbyggd för typ 35 lax med custom loop som nån tweakat i timmar och som sedan dammsuger chassit nån gång i veckan?

Permalänk

Om jag ska köpa färdigt paket vill jag vet exakt vilka komponenter som ingår och jag nöjer mig inte med noname grejer som det inte finns något skrivet om.

Erfarenheten av paketdatorer är tyvärr att det alltid är en minst en komponent som förstör för alla de andra

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle kunna få mig att inte bygga själv är om jag får en unik chassi/kyl-lösning som inte går att få tag på annars. T.ex. så har Corsair One frestat flera gånger eftersom den är så smart byggd.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Mitt senaste bygge består enbart av fynd/demo/rea-komponenter, förutom grafikkortet. Det tog några månader att samla på sig allt och ihärdigt vänta på bra deals men i slutändan var det ändå GPUn som kom sist.
Flera tusenlappar billigare än att köpa färdigbyggt, och känslan att gjort allt själv är roligare än ett "push start" köp.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Känslan att planera varje komponent i minsta detalj under en längre tid och sedan sitta där vid köksbordet med ett tiotal glänsande kartonger. Att sen öppna första antistatpåsen. Den känslan är svårslagen, och inget jag vill vara utan! När man sedan fått till en snygg kabeldragning, då är ju lyckan gjord. Sen ska bios fixas med och sedan installation av OS. Nä jag betalar snarare extra för det nöjet. 😁

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skulle det varit bättre om någon köpt samma komponenter själv och sedan monterat ihop en motsvarande dator? BIOS förmodar jag är nedlåst för att minska risken att mindre vetande kunder ställer till något där istället för att använda den medföljande programvaran. Kan hålla med om minnesmodulerna dock, även om jag undrar hur många som verkligen uppgraderar dessa efterhand jämfört med att direkt köpa det man vill ha.

Min poäng är att många ofta verkar vara emot färdigbyggt av någon slags princip, utan att göra några större analyser kring olika produkter och då gärna glömma bort saker som garanti, service, support osv. Om det däremot är så att tillverkare säjer typ preconfig som är dubbelt så dyrt och hälften så bra och dessutom med usel montering så är det ju en annan sak.

Ja, man kan få både bättre och billigare om man bygger själv. Just nu har dock HP fördelen att man kan få RTX 3000-serien, vilket de troligtvis köper in mycket billigare än vad det blir för en privatperson som handlar i vanlig butik. Jag slängde ihop det här lite snabbt för att jämföra. Motsvarande HP med ett RTX 3080 kostar 30KKr.
https://ibb.co/yWyLC5k

Här kan du slänga med ett TUF 3080 och fortfarande ha ett par tusen över. Komponenterna är dessutom bättre.

Garanti och service är samma som för enskilda komponenter om man inte köper till HP's Care Pack för 800Kr. Det är kanske smidigt att ha det men en del butiker brukar också vara bra när det kommer till sånt. Plus att med enstaka komponenter som strular kan man ibland ersätta dem med något tillfälligt (om man har lite prylar i lådorna hemma dvs), istället för att lämna in hela datorn. Finns fördelar med båda - jag föredrar att hantera enskilda komponenter.

Support vet jag inte om jag ger mycket för. Det händer väl kanske nån gång per decennium att supporten kan lösa ett problem (då syftar jag inte på HP specifikt - har ingen erfarenhet av dem).

Jag kan hålla med om att man inte ska avfärda färdigbyggda datorer av ren princip. Det är som med allt annat att man får avgöra vilka aspekter man värderar högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och det har varit jämförbara objekt då, så du inte jämför typ nån readator från Elgiganten på 7 lax hos en barnfamilj mot en egenbyggd för typ 35 lax med custom loop som nån tweakat i timmar och som sedan dammsuger chassit nån gång i veckan?

MEN, pratar vi ens om samma sak, läser du mina inlägg. Min kritik var just mot färdigbyggda datorer a la 7kkr från elgiganten?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Det som skulle få mig att vilja köpa färdigbyggd dator är bra komponenter, konfigureringsbar, tyst, sval, med bra och användarvänliga filter till bra pris. Saker som gör att jag inte skulle köpa färdigkonfigurerad dator är speciallösningar som till exempel annan spänning på minnen eller annan komponentstandard än PC. Plus skulle vara smarta kyllösningar att man till exempel skulle använda skalplåt som värmedisipator.

Permalänk
Medlem

Endast om det är billigare skulle jag köpa färdigbyggt och samtidigt modulära ickeproprietära delar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gillar ju att bygga... Skulle kanske vart ett alternativ om jag satt utan dator i dagsläget och det gick att få något med ett nytt grafikkort utan att behöva vänta till ett hyfsat pris, annars skulle det nog aldrig vara aktuellt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar alltid färdigbyggda Laptops till min omgivning...
Stationärt inte så mycket...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

MEN, pratar vi ens om samma sak, läser du mina inlägg. Min kritik var just mot färdigbyggda datorer a la 7kkr från elgiganten?

Det är nog mer frågan om du läser dina inlägg för även om du kanske tänkte det där redan från början så kan jag inte se att det är något som du skrivit. Ska jämförelsen mellan att köpa färdigbyggt och att bygga själv hålla måste man rimligtvis jämföra något i liknande prisklasser. En färdigbyggd dator för 40k lär ju bli bättre än en självbyggd för 7k osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, man kan få både bättre och billigare om man bygger själv. Just nu har dock HP fördelen att man kan få RTX 3000-serien, vilket de troligtvis köper in mycket billigare än vad det blir för en privatperson som handlar i vanlig butik. Jag slängde ihop det här lite snabbt för att jämföra. Motsvarande HP med ett RTX 3080 kostar 30KKr.
https://ibb.co/yWyLC5k

Jag kan hålla med om att man inte ska avfärda färdigbyggda datorer av ren princip. Det är som med allt annat att man får avgöra vilka aspekter man värderar högst.

Fast problemet just nu är väl att man inte kan få det eftersom det inte går att köpa. Skulle tro att det är främst skälet till att folk här ens kollar på färdigbyggt, det är iaf skälet till att jag gör det (även om jag inte tror jag kommer köpa någon sådan).

Dessutom så är det väl egentligen tre kategorier det borde vara, för ber man nån ÅF bygga ihop datorn åt en så är det ju färdigbyggt, om än med färre speciallösningar än om man köper något som sats ihop i fabrik. Just HPs Omen stationära upplever jag själv som oväntat bra för att vara i den kategorin, jämfört med som det brukar vara, typ att man tar nån kontors-PC och slänger på lite RGB och loggor och kallar det för gamingdator trots att kylning och annat är densamma. Dellienware känns väl lite mer i den kategorin har jag fått för mig.

Permalänk
Medlem

För många år sen (ca 2007?) hade jag en Dell XPS laptop. Den var inget under av kvalitet men såldes med premium-support vilket innebar gratis telefonsupport dygnet runt (förvisso på engelska) samt, vid behov, servicetekniker som kom ut och felsökte samt bytte trasiga delar inom ett par dagar.

Jag skulle absolut överväga att köpa en färdigbyggd stationär om den kom med ett liknande serviceavtal eftersom jag är i ett skede i livet där fritid är en bristvara.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jordens undergång.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är nog mer frågan om du läser dina inlägg för även om du kanske tänkte det där redan från början så kan jag inte se att det är något som du skrivit. Ska jämförelsen mellan att köpa färdigbyggt och att bygga själv hålla måste man rimligtvis jämföra något i liknande prisklasser. En färdigbyggd dator för 40k lär ju bli bättre än en självbyggd för 7k osv...

Du har helt rätt, jag hade ingen aning att man inte bör jämföra en 7k dator med en 40k dator innan jag läste ditt inlägg, jag är så tacksam för allt jag får lära mig här.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Om jag var med om en olycka och blev av med båda mina armar, defintivt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Om saker och ting är snarlikt ett egenskruvat bygge så finns det utrymme att börja diskutera. Det är så individuellt med support, behov och vilka krav man ställer. Sen har vi de där med priset också.
Tack men nej tack!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det besvärliga med färdigbyggda märkesdatorer är att det alltid är nån kompromiss, och man kan inte alltid få det man vill ha.
Färdigmonterade datorn, dvs där du kan välja komponenter (relativt) fritt och butiken monterar det, är däremot mycket mer smidigare och en attraktivare medelväg mellan märkesdatorer och hemmabyggen.
Hemmabyggen är oftast hemmabyggen för att det antingen finns intresse eller för att det finns pengar att spara på att köpa från olika butiker (eller bägge), och för att man kanske har delar att plocka med sig till nya bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Du har helt rätt, jag hade ingen aning att man inte bör jämföra en 7k dator med en 40k dator innan jag läste ditt inlägg, jag är så tacksam för allt jag får lära mig här.

Frekventa inköp av HP prefab verkar onekligen leda till viss bitterhet så kanske bäst att skippa det.

Permalänk
Medlem

Vill bygga själv. Det skulle i sådana fall vara om det blev så mycket dyrare att bygga en egen dator än att köpa motsvarande märkesdator att det inte längre var ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Frekventa inköp av HP prefab verkar onekligen leda till viss bitterhet så kanske bäst att skippa det.

Utveckla gärna.

I mitt första inlägg kommenterade jag som artikeln uppmanade, till min åsikt i frågan om Prefab datorer, jag såg att detta var en artikel sponsrad av HP vilket var det fabrikat som både varit vanligast och som jag haft mest erfarenhet av genom åren.

Skrivet av nihilist71:

Problemet med alla färdigbyggda datorer av HP är att det sparas in på chassi och fläktar plus att dom använder proprietära lösningar i chassit så det blir svårt att byta komponenter.
Har aldrig sett en konsument HP vars fläktar inte börjar bråka inom ett år.

Men tydligen trampade jag på en öm tå då det plötsligt några inlägg senare blandas in custombyggda datorer för både 35k och 40k samt frågor om datorhygien:

Skrivet av improwise:

Och det har varit jämförbara objekt då, så du inte jämför typ nån readator från Elgiganten på 7 lax hos en barnfamilj mot en egenbyggd för typ 35 lax med custom loop som nån tweakat i timmar och som sedan dammsuger chassit nån gång i veckan?

Min post handlade om, och enbart om, prefab HP datorer och mina erfarenheter av dessa. Jag är ledsen om detta triggade ditt korståg till HP:s försvar och framkallade påstående om min sinnesstämning.

Grattis till dina positiva erfarenheter av HP, lev väl!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag brukar som standard föreslå färdigbyggda maskiner till folk (undantag: arbetspolare och nära vänner) när de frågar mig, men det är enbart och endast för att jag INTE vill bli inblandad på något som helst sätt och absolut inte leka gratis support heller (been there, done that, för många gånger, fy fan, aldrig mer!).

När det gäller mig själv så skulle det aldrig falla mig in att köpa färdigbyggt. Enda anledningen som skulle få mig att köpa en färdig maskin är om det inte fanns något val, t.ex. om komponenttillverkarna helt skulle sluta sälja till privatpersoner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Grattis till dina positiva erfarenheter av HP, lev väl!

Jag har aldrig ägt någon dator från HP så har heller aldrig upplevt de starka känslor och ömmande tår de tycks kunna frambringa. Men deras stationära HP Omen känns som ett intressant alternativ för den som av olika skäl vill köpa färdigt med ovanligt få "speciallösningar".