Permalänk
Medlem

Timings vs single rank

Kort fråga i minnesdjungeln. Jag ska köpa lite mer minne, 2x16GB 3600MHz som ska köras med en i7 8700k på ett Gigabyte Z390 I AORUS PRO. Primärt syfte spel. Min fundering är nu helt enkelt om jag bör prioritera timings eller single rank?

Som jag förstått det så är single rank bättre än dual rank, men är single rank med högre timings bättre än dual rank med lägre timings?

Minnen jag har funderat på att köpa:

16-18-18-38, Dual Rank enligt vad jag googlat mig till:
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-Ballistix-DDR4-3600-C16-DC...

18-18-22-22, Single rank.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Kort fråga i minnesdjungeln. Jag ska köpa lite mer minne, 2x16GB 3600MHz som ska köras med en i7 8700k på ett Gigabyte Z390 I AORUS PRO. Primärt syfte spel. Min fundering är nu helt enkelt om jag bör prioritera timings eller single rank?

Som jag förstått det så är single rank bättre än dual rank, men är single rank med högre timings bättre än dual rank med lägre timings?

Minnen jag har funderat på att köpa:

16-18-18-38, Dual Rank enligt vad jag googlat mig till:
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-Ballistix-DDR4-3600-C16-DC...

18-18-22-22, Single rank.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/h...

Dual Rank är bättre.

Permalänk
Medlem

edit: missförstod frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Dual Rank är bättre.

Men jisses, ja det är det ju. Måste ju ha kollat helt snett när jag kollade jämförelser. Då blev det ju lite mer av en icke-fråga

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Men jisses, ja det är det ju. Måste ju ha kollat helt snett när jag kollade jämförelser. Då blev det ju lite mer av en icke-fråga

Dual rank är dock svårare att få att köra i deras spec, men detta kanske endast gäller mer amd. Har lite mindre koll när det gäller hos intel.
Men hos amd så är single rank bäst om du vill få hög mhz oc(allrahelst i dual CHANNEL inte samma sak som dual rank / single rank), dual rank är svårare att få upp i spec. Men det beror även på generationen.
T.ex 4x single rank blir dual rank, vilket är svårdrivet för 1:a/2:a generationens ryzen. Medans 3e får mer prestanda utav det.
2x dual rank räknas som 4x single rank i de tidigare ryzen, så kör du 4x dual rank så blir det problem igen.

Men som sagt med intel vet jag inte riktigt så låter bli att svara definitivt på det.

Edit: Tror jag också missförstod frågan men jag låter det stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Dual rank är dock svårare att få att köra i deras spec, men detta kanske endast gäller mer amd. Har lite mindre koll när det gäller hos intel.
Men hos amd så är single rank bäst om du vill få hög mhz oc(allrahelst i dual CHANNEL inte samma sak som dual rank / single rank), dual rank är svårare att få upp i spec. Men det beror även på generationen.
T.ex 4x single rank blir dual rank, vilket är svårdrivet för 1:a/2:a generationens ryzen. Medans 3e får mer prestanda utav det.
2x dual rank räknas som 4x single rank i de tidigare ryzen, så kör du 4x dual rank så blir det problem igen.

Men som sagt med intel vet jag inte riktigt så låter bli att svara definitivt på det.

Edit: Tror jag också missförstod frågan men jag låter det stå.

Bra info, jag tror inte du missuppfattade frågan. Det låter iallafall inte så på svaret Det blev minnet från Proshop, så får jag hoppas att det funkar bra helt enkelt. Läste vidare lite och det låter ju onekligen som att det är främst AMD som är kinkiga.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450