Höj/sänkbart skrivbord fastnat (IKEA Galant)

Permalänk
Medlem

Höj/sänkbart skrivbord fastnat (IKEA Galant)

Hej!

Har ett höj-och-sänkbart bord från IKEA. Modellen heter Galant och har utgått ur sortimentet.

Vänster ben ser rätt ut, det inre benet är nere i ändläget och det yttre någon centimeter ovanför.
Höger ben har fastnat. Det inre benet är ovanför det yttre, och benet kommer inte ner i ändläge.

Om jag försöker höja skrivbordet så lyser dioden vid höj-knappen grönt men inget annat händer. Motorerna låter inte.
Om jag försöker sänka skrivbordet så lyser dioden vid sänk-knappen grönt, den vänstra motorn låter ingenting men den högra snurrar och låter "som vanligt". Dock så åker inte skrivbordet ner något mer.

Någon annan som stött på samma problem, antingen med just detta skrivbord eller något annat som har liknande konstruktion, och har något tips på hur man kan fixa detta? Just nu är skrivbordet i fel höjd och lutar åt vänster, vilket inte är helt optimalt =/

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Tror det går fortast om du bara moterar isär allt, letar fel och sätter ihop det igen.

Verkar blivit ganska skevt vilket kan hända med tiden om motorerna inte håller koll på varvtal/vinkel, så skulle gissa på att skevheten har låst mekaniken i benet.

Permalänk
Medlem

Står allt snett så är risken att det kärvar och motorn kommer inte orka köra ut benet.

Kan du lyfta upp bordet så benet hänger fritt och motorn kör utan last så ser du om det funkar över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Jag har själv Ikea Bekant serien och jag vet inte om den är lik den du nämner men där vet jag att det är mycket post online på just liknande problem hos många. Där vissa lyckas lösa det, testa googla "ikea bekant problems" så får du upp mycket videos och forum posts på det. Det finns en kombination man kan trycka för att nollställa sensorn som många har problem med. Det är sensor som tror att bordet är rakt men i självfallet är det snett så som du beskriver.

Själv fick jag köpa nytt underrede förra året efter att mina motorer gick sönder samt nätagget.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Hedersmedlem

Garantin är väldigt lång på de här borden så det kan nog vara värt att höra av sig till IKEAs kundtjänst och höra med de om det finns några lösningar att testa.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Mm, har sett några olika poster kring det men ingen som riktigt visat ett ben som kärvat fast och hur man får lös det.
Jag tror att jag skulle behövt göra den där "nollställningen" innan det fastnade för att få benen "i synk", men nu är det för sent då det sitter fast. Den ena sidan på bordet är lite större=tyngre + att skärmen är på den sidan, så det kanske inte är konstigt att benen lyfter olika mycket om det inte finns någon synkning mellan.

Tror jag får testa att palla upp bordet som Pacc säger och antingen köra motorn lite eller försöka vålda loss det.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att köra ett ben i taget till kortaste läget, många bord brukar synka där. är benen väldigt olika långa kan man åtminstone på andra fabrikat behöva koppla isär så man kör ett ben i taget och ibland även se till att benen inte är hårt belastade eller belastade åt fel håll så man kan behöva vända dem uppåt så att gravitationen vill dra ihop dem rakt ner men utan att det är nån extra last på dem från skivor eller saker på skivan.
Kanske står nått i manualen hur du bör göra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det inte att köra ett ben i taget till kortaste läget

Bra idé! Går att koppla ur ena motorn ganska enkelt, så kan testa att köra ett i taget.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED