Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel patchar in stöd för Core 14000-serien "Lunar Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel patchar in stöd för Core 14000-serien "Lunar Lake"

Nätverksdrivrutiner hintar om ett produktnamn för Core 14000-serien med tillhörande styrkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8+8 även om ett år? Fortfarande Gracemont även om två nya släpp efter alder?

Känns lite som att de står och stampar nu. AMD hsr ju redan 16 stora kärnor sedan flera år nu...

Permalänk
Medlem

Jag tar och beställer en Core i7-14700K från Mind Factory.
När man ändå köper nytt är det lika bra att ligga något år före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

8+8 även om ett år? Fortfarande Gracemont även om två nya släpp efter alder?

Känns lite som att de står och stampar nu. AMD hsr ju redan 16 stora kärnor sedan flera år nu...

Tycker konceptet med Big/Little är intressant. Yes AMD kör 16 stora, men det betyder inte att alla måste göra det och kan man då få 8st stora och snabba kärnor och para det med 8st klenare så kan det absolut ha sin charm. Mobiler kör väll samma taktik, eller gjorde iaf, 4st starkare och 4st klenare.

Sen om det kommer fungera bra i praktiken det är inget vi vet så mycket om, men om det fungerar så tror jag det kan bli riktigt bra och hoppas isf på att AMD kommer med något liknande koncept.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Tycker konceptet med Big/Little är intressant. Yes AMD kör 16 stora, men det betyder inte att alla måste göra det och kan man då få 8st stora och snabba kärnor och para det med 8st klenare så kan det absolut ha sin charm. Mobiler kör väll samma taktik, eller gjorde iaf, 4st starkare och 4st klenare.

Sen om det kommer fungera bra i praktiken det är inget vi vet så mycket om, men om det fungerar så tror jag det kan bli riktigt bra och hoppas isf på att AMD kommer med något liknande koncept.

Är väl mest intressant på laptops och two-in-ones där det finns ett värde i lång batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Tycker konceptet med Big/Little är intressant. Yes AMD kör 16 stora, men det betyder inte att alla måste göra det och kan man då få 8st stora och snabba kärnor och para det med 8st klenare så kan det absolut ha sin charm. Mobiler kör väll samma taktik, eller gjorde iaf, 4st starkare och 4st klenare.

Sen om det kommer fungera bra i praktiken det är inget vi vet så mycket om, men om det fungerar så tror jag det kan bli riktigt bra och hoppas isf på att AMD kommer med något liknande koncept.

Jo men varför inte 16 stora och mer därtill istället för bara 8?

Zen3 är ju redan jämförbara med Intels stora kärnor, så det är ju inte så att man går miste om mycket utom möjligen effektivitet.

Nästa generation pratas det ju om 12 kärnor per chiplet som en möjlighet (eller tre chiplets kanske det var?) för totalt 24 stora kärnor.

Hellre det än 8+8

Permalänk
Medlem

Alltså ser börjar bli en jäkla soppa just nu av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är väl mest intressant på laptops och two-in-ones där det finns ett värde i lång batteritid.

Jag kan se ett värde av det i desktops inom kontor som kan behöva lite kraftigare, men även lite klenare om man tänker till energieffektivitet osv.

Skrivet av medbor:

Jo men varför inte 16 stora och mer därtill istället för bara 8?

Zen3 är ju redan jämförbara med Intels stora kärnor, så det är ju inte så att man går miste om mycket utom möjligen effektivitet.

Nästa generation pratas det ju om 12 kärnor per chiplet som en möjlighet (eller tre chiplets kanske det var?) för totalt 24 stora kärnor.

Hellre det än 8+8

Jo absolut, men om man inte behöver 24st stora som då troligtvis drar mer ström så finns det ingen anledning för det.
Jag personligen tror detta kommer vara något mer för företag än för privatpersoner, men även jag hade hellre tagit 8stora+8små om det var det jag behövde och tänkte på energieffektivitet. Hade jag behövt mer och inte brydde mig om energieffektiviteten så hade jag kollat på något annat helt klart

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo men varför inte 16 stora och mer därtill istället för bara 8?

Kommunikationen mellan kärnorna. Intels nuvarande lösning med en enkelriktad ring fungerar inte så bra med mer än 8 kärnor, så de behöver något nytt. Att göra som AMD med chiplets är ju en möjlighet, men man har inte gått dit än. Intel verkar vara mer fokuserade på bärbara och sedan ta den designen till alla. Skall de konkurrera med AMDs 5900/5950X, så är det nog bättre att ta en Xeon-design (med mesh) än att trycka in fler kärnor i den mobila designen.

Citat:

Zen3 är ju redan jämförbara med Intels stora kärnor, så det är ju inte så att man går miste om mycket utom möjligen effektivitet.

Intel vill antagligen att desktop och laptop-designerna skall vara så lika som möjligt så att utvecklare fokuserar på det, och inte bara glömmer bort de små kärnorna.

Citat:

Nästa generation pratas det ju om 12 kärnor per chiplet som en möjlighet (eller tre chiplets kanske det var?) för totalt 24 stora kärnor.

Jag är alltid misstänksam mot sådana rykten som känns alltför uppenbara, och det här är en av dem. 12 kärnor per chiplet känns osannolikt. För Zen 2 hade man kunnat göra så, eftersom det var 4 per CCX och två CCX per krets (CCD), men numer är det 8 per CCX. Tror inte att AMD gör en sådan design för en generation och sedan gå vidare. Möjligen tre chiplets i en processor då. För nästa generations Ryzen måste AMD göra om IO-kretsen (eftersom den skall stödja DDR5, och det börjar bli dags ändå). Kanske skall låta CPU-kretsen vara då, och istället försöka göra en modell med tre eller fyra CCDer så att det ändå känns som om man får mer för pengarna om man väntar? Eller köra en klassisk tick-tock och krympa den kretsen till 5nm?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Intel verkar vara mer fokuserade på bärbara och sedan ta den designen till alla.

Det har fungerat förr, vi får se om det fungerar igen.

När Intel hade Pentium 4 på desktop och först Pentium M och sen Core Solo/Core Duo (Yonah) på laptop.

Sen blev Core (1)(Yonah) ersatt av Core 2 som kom både till bärbara och stationära.

Svårt att förneka att Core 2 var bättre än Pentium 4.
AMD hade Athlon 64 och Athlon 64 X2 som sparkade rumpa med Pentium 4, men som inte nådde ända fram i konkurrensen med Core 2.

Däremot hade Opteron bättre skalbarhet bortom två kärnor än vad Core 2 baserade Xeon hade.
Men på desktop har AMD inte riktigt kunnat konkurrera från Intel släppte Core 2 och senare Core serier innan AMD släppte Ryzen.

Permalänk
Medlem

Xeon & hedt segmenten e det väldigt tyst om de sista åren här, är själv inte så intresserad av mainstream processorerna (förutom i ett tekniskt perspektiv då, strömsnåla M1 intresserar ej, wrx80 dök upp för sent, fast ska bli intressant med threadripper på nästa sockel oxå)
Finns det nån vettig läckt planering släppt även för xeon /hedt plattformarna ? Sapphire rapids dyker upp i år eller början nästa med pci-5 & ddr5 men sen då?
Hoppas verkligen de inte gör som med x299 en nedskalad variant som ie bara vart en x99 med ny sockel utan gör en riktig uppdatering även för hedt segmentet men som sagt väldans tyst ere.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Xeon & hedt segmenten e det väldigt tyst om de sista åren här, är själv inte så intresserad av mainstream processorerna (förutom i ett tekniskt perspektiv då, strömsnåla M1 intresserar ej, wrx80 dök upp för sent, fast ska bli intressant med threadripper på nästa sockel oxå)
Finns det nån vettig läckt planering släppt även för xeon /hedt plattformarna ? Sapphire rapids dyker upp i år eller början nästa med pci-5 & ddr5 men sen då?
Hoppas verkligen de inte gör som med x299 en nedskalad variant som ie bara vart en x99 med ny sockel utan gör en riktig uppdatering även för hedt segmentet men som sagt väldans tyst ere.

Intel har nog inte så mycket att komma med för att kontra Threadripper. Är det något i TR3000 som saknas tycker du?

Permalänk
Medlem

Lagringsalternativ förutom m.2, ersättare till m.2, alternativt ett bakplan alternativ på m.2, u.3 (u.2) ssd på minnesstickor, tb4, eller nåt annat nytt gränssnitt är fortfarande som ett standardspelkort förutom fler pci-e4 då som jag ändå hoppar till fördel för pci-e5 i övrigt så är väl tr riktigt nice (kanske borde finnas variant med färre kärnor bara (som det gör på pro serien))
wrx80 kom med de 1a moderkorten som var intressanta (enligt mig då) men som sagt känns onödigt att haka på när det strax är dags för ny sockel & nya gränssnitt ddr5 & pci-e5
( m.2 tar för mycket plats på moderkorten, sata har spelat ut sin roll borde ersättas förhoppningsvis med u.3, 2 sata för bakåtkompabilitet vore tillräckligt)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Lagringsalternativ förutom m.2, ersättare till m.2, alternativt ett bakplan alternativ på m.2, u.3 (u.2) ssd på minnesstickor, tb4, eller nåt annat nytt gränssnitt är fortfarande som ett standardspelkort förutom fler pci-e4 då som jag ändå hoppar till fördel för pci-e5 i övrigt så är väl tr riktigt nice (kanske borde finnas variant med färre kärnor bara (som det gör på pro serien))
wrx80 kom med de 1a moderkorten som var intressanta (enligt mig då) men som sagt känns onödigt att haka på när det strax är dags för ny sockel & nya gränssnitt ddr5 & pci-e5
( m.2 tar för mycket plats på moderkorten, sata har spelat ut sin roll borde ersättas förhoppningsvis med u.3, 2 sata för bakåtkompabilitet vore tillräckligt)

Vad gör du privat som kräver något sådant? Räkna med förseningar för Sapphire Rapids med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad gör du privat som kräver något sådant? Räkna med förseningar för Sapphire Rapids med.

är nog mest nörderi brukar inte uppdatera varje gen utan hållt mig till hedt varianterna men skulle nog klara mig ypperligt på konsumentprodukter (mellanklassen) oxå, musikskapande ,vmware, lite cad plc (siemens), ritningar, och spelande har haft spelkonsol (tennis, hockey, squash) spectrum, atari, en mac classic, cyrix, pentium 3 copper nåt 733Mhz nog en av de bästa plattformarna någonsin (för sin tid) opteron x64 sen x58 en drös via, sen x79 sen x299 raspberry pi, En mac mini var sugen som sagt på trx80 & threadripper men den dök upp för sent för att kännas intressant, hoppar hellre nån gen & väntar tills det dyker upp nåt intressant är lika intresserad av plattformarna som utav prestanda i ett spel.
en hobby helt enkelt. glömde en x99 med e5 2697 gen 3 som linux server + en liten hemmabygd nas har nog slängt ihop en 50 datorer åt mig själv kollegor släkt & vänner + ett litet projekt åt ett universitet en gång+ några för industribruk.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen från Intels sida med att släppa denna information så långt innan hårdvaran som drivrutinerna ska arbeta med finns tillgänglig?

Skrivet av dlq84:

[8+8] Är väl mest intressant på laptops och two-in-ones där det finns ett värde i lång batteritid.

Beror ju även på var priset hamnar. Om de små kärnorna är markant billigare kan det helt klart vara ett alternativ för den som vill ha mer kraft än 8+0 och inte har råd med 16+0. Samtidigt kan man förstås i det sammanhanget tänka sig andra alternativ med tio eller tolv stora kärnor.
Ännu mer intressant blir det att se varianterna med lägre pris och färre kärnor. Hur kommer fördelningen mellan stora och små kärnor se ut där?

Permalänk
Medlem

Denna artikel var riktigt nice. Har man ett RTX-20 kort så är det helt klart läge att vänta till 2022/2023 för att göra upgrades då du får DDR5, PCI-E 5.0 samt Intels 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vad är vitsen från Intels sida med att släppa denna information så långt innan hårdvaran som drivrutinerna ska arbeta med finns tillgänglig?

Just detta handlar om en av Intels Linux-drivrutiner för nätverkskort, och Intel brukar vara duktiga på att vara ute i god tid så att stöd finns i Linux-distributionerna när hårdvaran väl släpps.