Rockstar uppdaterar GTA V och Online – kapar laddtider med 70 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hårddisk med skivor, använder folk sådant fortfarande?

Ja. Alla som inte är gjorda av pengar och har behov att mycket utrymme.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hårddisk med skivor, använder folk sådant fortfarande?

Byte ut min sekundära mekaniska hårddisk för bara ett halvår sen. Så visst finns det de.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte vad som är mest irriterande i den här historien egentligen: Rockstars totala ovilja att ens undersöka ett så uppenbart problem av den här kalibern genom alla år, det faktum att källkoden är stängd så att det tog sju år istället för sju dagar för någon ur communityt att hitta en lösning eller antalet millennier* Rockstars kunder sammanlagt väntat på att spelet de köpt bränt CPU-cykler till ingen som helst nytta överhuvudtaget.

* 140 miljoner sålda exemplar. Anta att varje person som köpt spelet har spelat online 10 gånger och att varje sådan gång innebär 1 slösad minut (en underdrift, såvitt jag förstår). Det skulle ge

140 000 000 ex × 10 ggr/ex × 1 min/gång × (1 / 525 600) år/min ≈ 2 664 år

och då tycker jag att jag valt konservativa premisser.

Fyfan... Själv la jag ner att spela detta för jag stod inte ut med laddtiderna som var mellan varje "instans". Det plus att man spawnade på helt olika ställen oftast så man inte ens kunde hänga runt med sina polare eller snabbt starta om.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Förstår inte varför eventuellt slipande av laddningstider skulle ha negativ inverkan på narrativ och speldesign i övrigt. Knappast samma Nissar som jobbar på båda delarna.

Mest bara för att det inte ska läggas allt fokus på online och att singleplayer blir en avancerad tutorial. (Jag tror inte detta händer, men vissa serier går ju mot det).

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte har märkt någon skillnad över huved taget tar fortfarande 1-2 min och komma in sotry mode och typ 1,5 minut och gå in online efter det det kallar jag inte 70% bättre laddings tider. Men kan dax att skaffa en ssd har kört med samma hdd i 7 år nu

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Bara jag som inte har märkt någon skillnad över huved taget tar fortfarande 1-2 min och komma in sotry mode och typ 1,5 minut och gå in online efter det det kallar jag inte 70% bättre laddings tider. Men kan dax att skaffa en ssd har kört med samma hdd i 7 år nu

1.5 minut för online är väl riktigt bra mot hur de flesta hade det förut? 5 minuter var inte ovanligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

1.5 minut för online är väl riktigt bra mot hur de flesta hade det förut? 5 minuter var inte ovanligt.

Men jag har alltid god in i story mode först och sen online för det går betydligt mycket snabbar en klicka på online direkt och dessutom kan man inte välja om vill joina vänner och man går in i online via menyn men det kan man om man går in story mode först.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

En masa jobb men kolla alla ALLA independents på PC jämför de som har samma på xbox och revisionerna som dll filerna pratar med och vilka minnes bittar de vill nå. Dvs jämför innan och efter med fixen på det området innan man börjar gå till helheten.
Man får ju intrycket att de inplementerade fixen även på xbox då den kör w10 utan att titta närmare på det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Fyfan... Själv la jag ner att spela detta för jag stod inte ut med laddtiderna som var mellan varje "instans". Det plus att man spawnade på helt olika ställen oftast så man inte ens kunde hänga runt med sina polare eller snabbt starta om.

Helt off
Du får tänla på att de bröt crypto under tiden. Fast långsamt så det inte skulle synnas på cpu mätaren nämnvärt.

On:
Jag tror att problemt har att göra med att det utväklades för, för många plattformar. Och att det inte fungerade. Historiskt sätt så har de förbättrat sig. Minns ni nät koden och synken i GTA 1 och 2?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ännu mer fantastiskt att dom själva inte löst detta på över 5 år, jävla sopor.

Nja... tycker det är rätt vanligt i arbetslivet på de arbetsplatser jag själv varit på att en ny kollega ser ett "problem" och/eller lösningen som man själv levt med i en tid. Det är nog lätt att man missar diverse saker om man arbetat i en bubbla en tid.

Permalänk
Medlem

Bra, ta nu itu med alla modders/hackers så kanske man kan börja spela igen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Trodde först att det var valutan i GTA som han fick som belöningen och jag bara, vafan 10lax för en sådan stor grej???

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Trodde först att det var valutan i GTA som han fick som belöningen och jag bara, vafan 10lax för en sådan stor grej???

10 000 dollar dessutom, men det är ingen överdriven summa tycker jag.

Permalänk
Medlem

Otroligt. Jag har inte lirat GTA sedan första GTA, men jag tyckte laddtiderna i RDR2 (xbox) var lite för långa! Sjukt att folk suttit och väntat i flera minuter vad det låter som. Låter som de borde gett grabben åtminstone en miljon.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

10 000 dollar dessutom, men det är ingen överdriven summa tycker jag.

Jag skulle gissa att det bokstavligt talat är en struntsumma för Rockstar. Man måste ju komma ihåg att set här är bra PR. Inte bara är Rockstar ”the good guys” utan de snabbare laddtiderna kommer garanterat locka ett gäng gamla spelare att starta spelet igen samt att exponeringen i media säkert får några att köpa spelet för första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte vad som är mest irriterande i den här historien egentligen: Rockstars totala ovilja att ens undersöka ett så uppenbart problem av den här kalibern genom alla år, det faktum att källkoden är stängd så att det tog sju år istället för sju dagar för någon ur communityt att hitta en lösning eller antalet millennier* Rockstars kunder sammanlagt väntat på att spelet de köpt bränt CPU-cykler till ingen som helst nytta överhuvudtaget.

* 140 miljoner sålda exemplar. Anta att varje person som köpt spelet har spelat online 10 gånger och att varje sådan gång innebär 1 slösad minut (en underdrift, såvitt jag förstår). Det skulle ge

140 000 000 ex × 10 ggr/ex × 1 min/gång × (1 / 525 600) år/min ≈ 2 664 år

och då tycker jag att jag valt konservativa premisser.

Räkna på energiåtgången så blir det smått otroliga 4 667 328kWh om datorerna drar 200watt i snitt vid laddningstillfället.
Skulle räcka att driva hela min villa i 333år

Tänk vad mycket energi man kan spara med optimerad mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triton242:

Räkna på energiåtgången så blir det smått otroliga 4 667 328kw/h om datorerna drar 200watt i snitt vid laddningstillfället.
Skulle räcka att driva hela min villa i 333år

Tänk vad mycket energi man kan spara med optimerad mjukvara.

kWh.
Lite petigt, men det är stor skillnad i vad de två betyder.
kW/h anger hur snabbt en effekt ökar (t ex att den drar 0 W från början, 1000 W en timme senare = 1 kW/h), kWh är energiåtgång.
Kilowatt gånger timmar ger kilowatt-timmar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

kWh.
Lite petigt, men det är stor skillnad i vad de två betyder.
kW/h anger hur snabbt en effekt ökar (t ex att den drar 0 W från början, 1000 W en timme senare = 1 kW/h), kWh är energiåtgång.
Kilowatt gånger timmar ger kilowatt-timmar.

Helt rätt. Ändrade enhet

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var riskabelt att dekompilera mjukvara på det här sättet, men iofs är det ju hooking som används och inte en modifierad binär.
Jag hade varit lite rädd för att ett skrupelfritt bolag hade stämt skiten ur någon som gjort något sånt här, t ex hade jag förväntat mig att Konami reagerat med att se en dekompilering och lagning av kod som "skada" mot deras varumärke.

Jättekul att det blev så här, det här kan ju faktiskt uppmuntra till god sed i inte bara mjukvaruutveckling men också mjukvarubolags relationer med allmänheten.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself