Permalänk
Skrivet av mikgus:

Lämnade in cykeln för att laga punka, bad dom kolla och justera växlarna. Fick svaret att det skulle behöva bytas lite delar men tyvärr var det 43 veckors väntetid på delar.

Jäkla miners! 😀

Ja även i denna tråd kan man klaga på komponentbrist. Det borde ju inte bero på TSMC. Har kineserna börjat blocka alla leveranser till väst? 🤔

Permalänk

Älskar cyklar, skulle kunna lägga ut mycket pengar om det inte vore så att den blev stulen direkt. Ja, det finns försäkringar och gps sändare osv. Men orka hålla på med detta då de stjäl cykeln direkt.

När jag kollar de vanliga butikerna så är det tomt på billiga cyklar. Biltema har i stan t.ex. inte en enda billig Cykel hemma som ej är barncykel. För vuxna så är det bara elcyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Jag har gått från single speed-racer till touring-cykel i år!

Det blev en Kona Sutra 2021 och är mycket nöjd över valet. Stålram, Shimano Deore med bar end-shifters, mekaniska skivbromsar av toppkvalitet, allt för det ska hålla och annars gå att laga på långa semestrar i obygden. Älskar planerandet och inhandlandet av olika väskor, racks och andra prylar för att preppa inför tältsemestern i sommar!

https://images.konaworld.com/2021/med/sutra.jpg

Vilken läcker cykel! Härlig kombination av klassiker, sportig, modern och funktionell. Snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guranolofsson:

Ja även i denna tråd kan man klaga på komponentbrist. Det borde ju inte bero på TSMC. Har kineserna börjat blocka alla leveranser till väst? 🤔

Min personliga internetgissning är att cykelintresset ökat enormt nu i covid tider. När det är så mycket annat som inte gått att göra.

Sen undrar jag vad som finns i alla containrar som sitter fast på Ever given nere i Suez kanalen

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Kul samlingstråd förresten!

Jag har cykelpendlat till jobbet ett par år. Men har blivit allt mer intresserad senaste året. Så slog till på en gravelcykel från Canyon förra året. Bästa köpet någonsin. Jobbpendlingen är otroligt rolig nu plus att det öppnar upp för mycket träningsmöjligheter.

Bra för likväl miljö som min kropp. Inte minst är det ekonomiskt fördelaktigt för mig.
Jag väljer att tänka på det som att min cykel ersätter följande:
-SL kollektivtrafik - 950 kr / månaden
-Gymkort ca 350 kr / månaden

Alltså sparar jag 1300 kr i månaden. På detta upplägg. Min cykel betalar sig själv rätt snabbt då.

Nu kanske jag predikar för de redan frälsta. Men någon vilsen själ kanske letar sig hit också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

...
Sen undrar jag vad som finns i alla containrar som sitter fast på Ever given nere i Suez kanalen

Canyoncyklar.

Permalänk
Medlem

Angående stöldrisk så rekommenderar jag ett minimum med två lås, åtminstone i storstad. Cykelaffärer är rent otroligt dåliga på att ge vettiga råd, det är rent tragiskt. Nästan så att man i vissa fall misstänker på att de tjänar på att det är en viss omsättning med stulna cyklar (med tanke på deras odugliga råd).

  1. Ett lås för ram + bakhjul som fästs i ett fast objekt av något slag, ett så kallat hopfällbart/foldable cykellås brukar vara lämpligt

  2. Ett annat lås mellan ram och framhjul. Vill man ha dubbelskydd kan man ju försöka fästa även detta i ett fast objekt men det beror väldigt mycket på var man parkerar om det ens är möjligt.

Undvik vajrar eller vajerförlängning.

Det här beror mycket på var man bor också, för fincyklar bör man tyvärr ha dem förvarade inomhus.

Utomhusparkeringar är bra att undvika men det är inte alltid det går.

Tycker man det är jobbigt att släpa runt på låsen kan man behöva ha dubbla uppsättningar, dyrt? Ja

Själv har jag ett foldable och ett bygellås på min pendlarhoj, har alltid med dem på ramen, inte i ryggan. Den extra vikten gör mig bara starkare.

Permalänk
Medlem

Bara för att cykla 2-3km till jobbet tycker jag det är överdrivet att skaffa något "märkvärdigt" till cykel.
Skulle kört på cykel med minimalt service krav dvs en 3-7växlad. Inget kedje-växlat. Finns för ca 6-10tusen eller betydligt billigare begagnad men då kan viss service krävas beroende på skick.
Förvarar mina 2cyklar hemma inomhus pga av stöld och skadegörelse.

Brukar gå runt 25km daglien, ja gå...för att man får sträcka på benen lite bättre än sitta på cykel.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en rätt trevlig hoj men det har tyvärr inte fått så mycket mil de senaste åren, lite för mycket annat som tar tid samma dagar som det är lockande att sticka ut och cykla.

Giant Propel Advanced 2 -18
Full Shimano 105-grupp
Wahoo ELEMNT + cadence, speed och HR

Helt sjukt nöjd med Giant's Gavia Race 1-däck, har kört de TL sen jag köpte cykeln och rullat ganska många mil de första året och har fortfarande aldrig haft en punktering! Rekommenderar verkligen att köra TL även om det är lite småkrångligt att montera och fylla på punkteringsgucka men ask så välinvesterat!

Skulle gärna skruva lite mer i den och bygga vidare med roliga carbon-komponenter inspirerat av Trace Velo men det får bli ett projekt för framtiden. Först borde jag nog byta ut alla vajrar, kedja etc.

EDIT:

Den här hojen är det som får rulla mest nu, min farsas gamla stålracer från -90-ish. Den tar mig främst till och från discgolfbanan. Allt är nog fortfarande original förutom däck/slang.

La till en hoj till :D
Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Kul med tråd om cykling! Har länge cyklat till/från skola och jobb med en "vanlig" stadscykel men har precis skaffat en lite sportigare gravel för träning då mitt ena knä strulat och min tidigare främsta träning som var löpning uteblivit. Det blev en Specialized Diverge och jag är otroligt nöjd! Väldigt mångsidig och funkar bra både på asfalt och i skogen så länge det inte är allt för bökig terräng. Väldigt kul med en ny hobby också, det är uppfriskande att känna sig lite som en nybörjare på något tycker jag! SPD pedaler och tajta byxor med padding käns inte riktigt naturligt än men jag tror det ger sig med tiden... Lägger in en bild från invigningsrundan förra veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Behöver tips på pendlarhoj till en kvinna 165cm. 8-12 tusen
-Utan el
-Ett antal växlar

Har kunnat mycket om Racer och MTB men kan noll om "vanliga" cyklar, har blivit tillfrågad som "expert", var börjar man?

Crescent Holma är väldigt populär. Kanske inte så spännande eller exotiskt, men vet inte hur nördig hon är. Enda nackdelen jag har sett är att det inte på ett bra sätt går att montera cykelkorg fram på den den p.g.a. slangarna till de hydrauliska bromsarna är i känsliga och i vägen, och att det inte riktigt finns fästpunkter för det. Det går såklart att lösa men cykelbutiken vi var på var ovilliga att göra det i alla fall.

Annars tycker jag Marin Larkspur 2 ser desto mer spännande ut! https://www.bikester.se/marin-larkspur-2-diamond-M894507.html kan nog vara svår att få tag på dock. Också bara aktuell om man vill köra i terräng också, annars är det bättre att välja något med smalare däck!

Kona Coco tycker jag också ser härlig ut men även den svår att få tag på skulle jag tro https://konaworld.com/coco.cfm

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Bellerefon:

Trevligt med cykeltråd

Passar på att påminna om denna!
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/c...

Övergångsställe är ett över"gång"ställe och inte övercyklingsställe, väjningsplikt för cyklisten för både bil och gångare.
Detsamma gäller en obevakad cykelpassage som korsar en väg, väjningsplikt för oss som cyklister.

Finns cykelbana ska vi som cyklister använda denna, man -får- vara på vägen även om cykelbana finns, men endast om hastighetsgränsen är 50km/h eller lägre.

Jag brukar cykla till jobbet rätt ofta och har märkt att trafikregler är något som sällan följs bland cyklisterna. Varje dag är det ett par som struntar i att det är rött ljus, struntar i folk som ska gå över ett övergångsställe eller cyklar i motsatt fil.

Tycker det är lite konstigt att det inte finns något som liknar ett körkort för cykel. Kan bli rätt farligt när folk som inte kan trafikregler ger sig ut och ibland antar att dom alltid har företräde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Angående stöldrisk så rekommenderar jag ett minimum med två lås, åtminstone i storstad. Cykelaffärer är rent otroligt dåliga på att ge vettiga råd, det är rent tragiskt. Nästan så att man i vissa fall misstänker på att de tjänar på att det är en viss omsättning med stulna cyklar (med tanke på deras odugliga råd).

  1. Ett lås för ram + bakhjul som fästs i ett fast objekt av något slag, ett så kallat hopfällbart/foldable cykellås brukar vara lämpligt

  2. Ett annat lås mellan ram och framhjul. Vill man ha dubbelskydd kan man ju försöka fästa även detta i ett fast objekt men det beror väldigt mycket på var man parkerar om det ens är möjligt.

Undvik vajrar eller vajerförlängning.

Det här beror mycket på var man bor också, för fincyklar bör man tyvärr ha dem förvarade inomhus.

Utomhusparkeringar är bra att undvika men det är inte alltid det går.

Tycker man det är jobbigt att släpa runt på låsen kan man behöva ha dubbla uppsättningar, dyrt? Ja

Själv har jag ett foldable och ett bygellås på min pendlarhoj, har alltid med dem på ramen, inte i ryggan. Den extra vikten gör mig bara starkare.

Samt att ta med sig cykelväska in eller under uppsikt. Blev av med min cykelväska förra måndagen. Lämnade cykeln kl 09 kom ut kl 15 och då va cykelväskan borta. Tur så den enda man hade i den va lite bläckfiskarmar, kedjelåset och annat spänne så man blev av med 700:- små summor men ändå tråkigt att folk inte kan låta bli andras saker. Så nu har jag investerat i lite dyrare väskor som man kan sätta på/av under 2min.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd!
Använder själv en Trek Dualsport 2, och funkar galant till det jag använder den till(Cykla till affären, kompisar, eller bara för att komma ut lite)

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på dam och herrcykel nu för tiden förutom stången? Jag är ute efter en standard cykel och funderar starkt på att köpa en damcykel som är i mitt tycke mycket bekvämare och enklare att kliva på.

Den här cykeln verkar intressant. Är det någon som vet om den duger som standardcykel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikgus:

Lämnade in cykeln för att laga punka, bad dom kolla och justera växlarna. Fick svaret att det skulle behöva bytas lite delar men tyvärr var det 43 veckors väntetid på delar.

Jäkla miners! 😀

Kör du Di så de kan skylla på brist på kretsar eller har du nått så udda att det inte finns nya delar i lager ? Eller var det inte seriöst ?

Skrivet av Cerb:

Vad tror kollektivet om att nyttja lite rockshox wt15 gaffelolja istället för Magura Royal Blood(mineralolja) för att snabblufta en bakbroms? (Ska cykla ikväll och gaffelolja är vad jag råkar ha hemma)

Kommer 5-10ml av gaffeloljan göra någon skillnad på den nu blandade oljans egenskaper för ett bromssystem?

Nu har jag förvisso redan utfört åtgärden, men ändå nyfiken på vad ni tror.

Känner inte till vilka vätskor det är men bromsarna får inte börja koka och oljan får inte heller angripa tätningarna för då slutar de bromsa som de ska, det går att blanda en del oljor men inte alla och man bör nog avstå om man inte vet att de funkar tillsammans och i förhållande till tätningarna.

Skrivet av iknight:

Hoppas du har broms om du ska ut i trafiken

Skrivet av hasseb64:

Behöver tips på pendlarhoj till en kvinna 165cm. 8-12 tusen
-Utan el
-Ett antal växlar

Har kunnat mycket om Racer och MTB men kan noll om "vanliga" cyklar, har blivit tillfrågad som "expert", var börjar man?

Absolut inte "damram" och cykeln bör ha vettig belysning, dvs batterilös huvudbelysning men gärna batteridriven som komplement, Många cyklar säljs utan dynamohjul och då kostar det ofta från 1500kr att få pålitlig belysning och typ 3000kr för en bra belysning.

Antal växlar bestämmer man ganska fritt men det finns väl 2 vägar, Shimao Nexus eller utanpåliggande typ 2x8 - 3x9 är nog de bästa valen som ryms i prisklassen, skärmar och pakethållare är antagligen också trevligt, kanske också väskor redan från start för det brukar vara väldigt bra att ha. Skivbroms, helst hydraulisk är också nått man inte kommer att ångra.
Annars är det nog mest att hitta en bekväm storlek, det är egentligen inga större skillnader utöver måtten för "alla" använder samma leverantörer av komponenter och det mesta är standardiserat och utbytbart utan större problem när det är en mellanklasscykel.
Kanske nått likt denna ?
https://www.cykelkraft.se/gravelbike-bergamont-grandurance-rd...
Men det går ju att köpa en naken cykel och klä på den själv också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av landahl:

Är det någon skillnad på dam och herrcykel nu för tiden förutom stången? Jag är ute efter en standard cykel och funderar starkt på att köpa en damcykel som är i mitt tycke mycket bekvämare och enklare att kliva på.

Den här cykeln verkar intressant. Är det någon som vet om den duger som standardcykel?

Välj aldrig en damram för de är mycket sämre att cykla på för att de är alldeles för flexibla, de går tungt i uppförslut och de är ostadiga om det går fortare (nerför) helt enkelt hemska om man ska cykla, passar ev inomhus på ett betonggolv på en industri och sträckor på max ett par hundra meter, där kan de funka för att man inte ska kunna cykla för fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Välj aldrig en damram för de är mycket sämre att cykla på för att de är alldeles för flexibla, de går tungt i uppförslut och de är ostadiga om det går fortare (nerför) helt enkelt hemska om man ska cykla, passar ev inomhus på ett betonggolv på en industri och sträckor på max ett par hundra meter, där kan de funka för att man inte ska kunna cykla för fort.

Nu tycker jag nog att du överdriver lite. Damramar flexar absolut mer än herramar men för helt vanlig cykling i lugnt tempo i stan funkar de precis lika bra.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Nu tycker jag nog att du överdriver lite. Damramar flexar absolut mer än herramar men för helt vanlig cykling i lugnt tempo i stan funkar de precis lika bra.

De går märkbart tyngre till ingen nytta och de är inte ens billigare att köpa så varför ska någon välja dem så länge det inte är av nån anledning typ att man inte kan gränsla en cykel med högt ramrör ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Crescent Holma är väldigt populär. Kanske inte så spännande eller exotiskt, men vet inte hur nördig hon är. Enda nackdelen jag har sett är att det inte på ett bra sätt går att montera cykelkorg fram på den den p.g.a. slangarna till de hydrauliska bromsarna är i känsliga och i vägen, och att det inte riktigt finns fästpunkter för det. Det går såklart att lösa men cykelbutiken vi var på var ovilliga att göra det i alla fall.

Annars tycker jag Marin Larkspur 2 ser desto mer spännande ut! https://www.bikester.se/marin-larkspur-2-diamond-M894507.html kan nog vara svår att få tag på dock. Också bara aktuell om man vill köra i terräng också, annars är det bättre att välja något med smalare däck!

Kona Coco tycker jag också ser härlig ut men även den svår att få tag på skulle jag tro https://konaworld.com/coco.cfm

Tackar! Precis vad jag behövde, jag kom igång där på lite bra alternativ!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av landahl:

Är det någon skillnad på dam och herrcykel nu för tiden förutom stången? Jag är ute efter en standard cykel och funderar starkt på att köpa en damcykel som är i mitt tycke mycket bekvämare och enklare att kliva på.

Den här cykeln verkar intressant. Är det någon som vet om den duger som standardcykel?

Skrivet av mrqaffe:

Välj aldrig en damram för de är mycket sämre att cykla på för att de är alldeles för flexibla, de går tungt i uppförslut och de är ostadiga om det går fortare (nerför) helt enkelt hemska om man ska cykla, passar ev inomhus på ett betonggolv på en industri och sträckor på max ett par hundra meter, där kan de funka för att man inte ska kunna cykla för fort.

Skrivet av vargeEEEEn:

Nu tycker jag nog att du överdriver lite. Damramar flexar absolut mer än herramar men för helt vanlig cykling i lugnt tempo i stan funkar de precis lika bra.

Jag får instämma med @VargeEEEEn här. En damcykel är nog en av de absolut bekvämaste cyklarna för stadscykling i makert tempo. I resten av världen heter de väl dessutom ofta "Dutch bike" och någon dam-/herrdistinktion bör egentligen inte finnas.

@landahl, tuta och kör! Ge dig ut och cykla!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skaffade precis en "ny" cykel helgen, väldigt nöjd!
Har tidigare kört en linjehoj med tempobågar, men nu har jag äntligen skaffat en riktigt triathlon-hoj! Får bara hoppas det blir nå' tävlingar i sommar, allt blev ju inställt förra året.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd

Har en Scott sub av något modell ala citybike med smala snabba däck, cyklar tyvärr för lite mot vad jag skulle vilja. Är otroligt smidigt sätt att ta sig runt i staden och inte bara till de närmaste områdena som det blir när man går.
Har en jädra massa växlar, vet inte om det är 24 eller 27 men skulle nog säga att man använder mittendrevet i fram och kör bara bakdrevet så det klarar man sig på i 95% av fallen.
Lever fortfarande på att jag tagit mig runt Vättern 2 gånger även om det nu är drygt 20 år sen Otroligt kul om det är någon som är sugen på att utmana sig själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

De går märkbart tyngre till ingen nytta och de är inte ens billigare att köpa så varför ska någon välja dem så länge det inte är av nån anledning typ att man inte kan gränsla en cykel med högt ramrör ?

Ingen nytta?
Är du inte klok pöjk?
Äe men det där är väl individuellt. Själv ser jag ett tydligt mervärde i bekvämlighet att lättare kunna gå av/på cykeln.

Med det sagt har jag en racer av "herrmodell" med extra hög ram från 80talet (nishiki). Den passar nog ingen under 1.90 hehe.

Men ska jag skaffa en mer relaxed cykel så blir det nog dammodell på den för min del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Behöver tips på pendlarhoj till en kvinna 165cm. 8-12 tusen
-Utan el
-Ett antal växlar

Hur ser resvägarna ut? Hur lång sträcka? Hur mycket vill hon mecka? Finns det förråd/cykelgarage? Kommer hon att cykla vintertid?

Själv har jag använt en Merida Crossway 24-vxl (från XXL.se) som pendlarhoj, men cyklar sällan mer än runt milen enkel väg. Bor i Stockholm och behöver två bättre bygellås för att hålla fast cykeln under dagtid.

Föredrar fälgbroms och utepåliggande växlar, då dessa är lätta att serva

Exempel:
https://www.merida-bikes.com/sv-se/bikefinder/tag/crossway-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Skaffade precis en "ny" cykel helgen, väldigt nöjd!
Har tidigare kört en linjehoj med tempobågar, men nu har jag äntligen skaffat en riktigt triathlon-hoj! Får bara hoppas det blir nå' tävlingar i sommar, allt blev ju inställt förra året.
https://i.imgur.com/G0i7Sl6.jpg

Batmancykel?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De går märkbart tyngre till ingen nytta och de är inte ens billigare att köpa så varför ska någon välja dem så länge det inte är av nån anledning typ att man inte kan gränsla en cykel med högt ramrör ?

Man kan ju dessutom köpa en cykel med rätt ramstorlek så det inte behöver bli spagatövning varje gång man skall iväg.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Skaffade precis en "ny" cykel helgen, väldigt nöjd!
Har tidigare kört en linjehoj med tempobågar, men nu har jag äntligen skaffat en riktigt triathlon-hoj! Får bara hoppas det blir nå' tävlingar i sommar, allt blev ju inställt förra året.
https://i.imgur.com/G0i7Sl6.jpg

Den ser snabb ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guranolofsson:

Ja även i denna tråd kan man klaga på komponentbrist. Det borde ju inte bero på TSMC. Har kineserna börjat blocka alla leveranser till väst? 🤔

Skrivet av mikgus:

Min personliga internetgissning är att cykelintresset ökat enormt nu i covid tider. När det är så mycket annat som inte gått att göra.

Sen undrar jag vad som finns i alla containrar som sitter fast på Ever given nere i Suez kanalen

cykelbristen beror mest att de flesta fabriker som tillverkade cyklar var stängda under pandemin.
min lokala cykelhandlare sa så då han sa att det inte finns cyklar att beställa då han brukar ha ca 250 cyklar i butiken och hade knappt 20 tal när jag var förbi med min cykel på service.

när jag googlade på vem som tillverkar cyklar så fick jag fram att Giant är världens största tillverkare av cyklar och om jag inte minns fel så var det typ 6 miljoner cyklar om året. jag vet att Scott bland annat anlitat giant för deras cyklar.
så hur många använder giant för deras cykeltillverkning

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Tröttnade på att ha en herrans massa cyklar (CX, MTB, landsvägs) så ersatte alla med en helstel stål-MTB med semifattie-däck för två år sedan. Bästa cykelköpet jag gjort.

Kona Unit X som används till allt. Jobb, dagis och nöjescykling. Ersatt SRAM SX som följde med cykeln med GX Eagle. Sedan en stor ramväska, GPS, lampor och specialfixade stänkskärmar.