Mining rigg, värme i lägenhet

Permalänk
Medlem

Mining rigg, värme i lägenhet

Har precis byggt en mining rigg och märkte ganska fort hur varmt det blev i lägenheten, rumstemperatur på 26 grader. Det är egentligen inget problem nu under kalla våren, öppnar bara balkongdörren, men tänker lite fram mot sommaren, speciellt om det blir en varm sommar som vi haft de senaste åren. Bor i en takvåning med fönster i syd/väst som lyser in hela dagen så även utan mining riggen brukar det bli väldigt varmt under sommaren.

Så då undrar jag hur ni andra med mining riggar i lägenhet gör för att hantera värmen under sommaren? Brukar normalt köra med fläktar men gissar på att temperaturen kommer bli ett par grader över 30 inomhus, är AC den enda lösningen? I så fall, finns det något särskilt att tänka på? Bra myggnät/pollenskydd för att inte smutsa ner riggen? Osv.

Uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem

Om elen inte ingår i hyran; Tror tyvärr du äter din vinst om du sätter in en AC bara för att kyla ner det din mining rigg värmer.
Om elen ingår i hyran; Ja en ac kan fungera, om du har möjlighet så investera i en "riktig" ac, inte någon portabel skit grej som mest låter illa. Det går att få tag på helt okej märken för ca 10.000:- + montage om du enbart vill ha en maskin med kyla. De portabla kostar väl 2-5 tusen men se då till att täta runt om utblåset ordentligt, annars får du in den varma luften direkt och din ac gör ingen nytta.

Permalänk
Medlem

Du behöver tona dina rutor som solen lyser in igenom. Samt blåsa ut varmluften från riggen genom nån slags ventil/fönster sen under sommaren. Annars kommer du inte stå ut av värmen. AC på 1-2kw blir helt ovärt behöva köra hela tiden, drar lika mycket el som 10-20x 3070 kort.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Blir att bygga custom lösning med ventilationsrör och fläktar som ventilerar ut varmluften, förhoppningsvis läcker det inte ut allt för mycket i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Tack för svaren! Blir att bygga custom lösning med ventilationsrör och fläktar som ventilerar ut varmluften, förhoppningsvis läcker det inte ut allt för mycket i rummet.

Hur gjorde du förra sommaren? har ett liknande problem och börjar bli nojig inför sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Percival:

Hur gjorde du förra sommaren? har ett liknande problem och börjar bli nojig inför sommaren.

Blev varmt i lägenheten helt enkelt, fick vädra ut så gott det gick. Lösningen jag har gjort är ett ventilrör + AC fönstertätning där jag har kopplat på en 120mm datorfläkt i ena änden som blåser ut och gjort två hål på ena sidan röret som jag har två 120mm fläktar som blåser upp/in värmen i röret. Sedan har jag placerat röret bakom riggen och satt en golvfläkt som blåser neråt in mot väggen där röret ligger längst väggen. Tanken är att blåsa värmen in i röret och ut genom fönstret. Har båda fönster på vardera sida av riggen öppna, får även öppna balkongdörren i emellanåt (förmodligen hela tiden under sommaren). Lösningen ger ca. 1-2grader lägre ambient tempratur men löser inte problemet dagar då det blir varmt. Funderat på o fixa en bättre lösning med en köksfläkt eller liknande som suger in värmen ovanför riggen, det blir en hel del läckage just nu. Alternativt bygga ett tält med in och utblås.