Permalänk
Medlem

Testa system utan kylpasta?

Hej!

Jag håller på att bygga ny dator. Tanken är att det ska vara vitt tema så därför har jag beställt Asus X570 Prime Pro som moderkort. Detta kort har inte bios Flashback funktion och återförsäljarna kan inte garantera att det funkar med en Ryzen 5600x utan bios uppdatering. Så jag kommer behöva testa och om det inte funkar låna en gammal processor, uppdatera BIOS och sen sätta tillbaka min 5600x.

Min fråga är då om jag kan köra dessa tester utan kylpasta? Det blir ett jäkla kladdande annars och är jäkligt meckigt. Särskilt eftersom allt är vitt. Har en AIO som kylning om det spelar någon roll.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Ja, det kommer fungera för att snabbt kolla om CPUn hittas eller ej.

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver vänta på för att verifiera är att den POST:ar. Så ja, det är så kort tid och CPU:n kommer inte arbeta så det lär va lugnt.

Permalänk
Medlem

Det går väl köra helt utan kylning för den delen, det är bara att CPUns prestanda kommer vara väldigt låg, så utan pasta kan inte vara något problem.

Permalänk
Moderator
Moderator

Inga problem om du inte ska lasta hårt, så länge kylaren har bra kontakt med cpu:n så handlar det om temperaturskillnad.
Inget att rekommendera på en CPU med hög TDP men 5600X ligger på 65W.

Har flera system som kör utan kylpasta.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Bara för att se att det bootar upp så har jag förr bara lagt kylaren på processorn utan att montera dit den.

Inte varit någon fara, och temperaturen har inte rusat iväg i bios heller.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tar ju dock ca 10sekunder att slänga på kylpasta och torka av, är det verkligen värt besparingen?

Men det ska vara lugnt som tidigare sagt. Någon som kör helt utan kylare i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag håller på att bygga ny dator. Tanken är att det ska vara vitt tema så därför har jag beställt Asus X570 Prime Pro som moderkort. Detta kort har inte bios Flashback funktion och återförsäljarna kan inte garantera att det funkar med en Ryzen 5600x utan bios uppdatering. Så jag kommer behöva testa och om det inte funkar låna en gammal processor, uppdatera BIOS och sen sätta tillbaka min 5600x.

Min fråga är då om jag kan köra dessa tester utan kylpasta? Det blir ett jäkla kladdande annars och är jäkligt meckigt. Särskilt eftersom allt är vitt. Har en AIO som kylning om det spelar någon roll.

Mvh J

Det funkar utmärkt för teständamål då man mestadels kör CPU i IDLE läge då men man bör definitivt inte köra så om man tänkt belasta CPU'n. Detta test visar att det fungerar i IDLE bara man monterar kylaren korrekt men man avråds från att belasta CPU'n:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det flera gånger. Ingen fara om du endast ska kolla om datorn postar och joxa lite i bios men som ovan säger, glöm inte bort att smeta in den innan du kör igång på riktigt...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hörrni Då vet jag att jag kan köra testet utan

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar