Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Age of Empires IV gameplay-visas – släpps i höst

Permalänk
Melding Plague

Age of Empires IV gameplay-visas – släpps i höst

Skrivbordsstrategerna kan i höst lägga de gamla Age of Empires-titlarna i byrålådan, för att istället utforska nästa del i serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt den grafiken som jag hade önskat, men det blir fortfarande ett givet köp.
Nytt AoE och ett fräschare D2, nu kommer backloggen att växa igen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Hmm, spelar ganska mycket AoE2:DE nu, tycker det är en riktig smash-hit. Lite kluven faktiskt till hur det nya spelet kommer påverka scenen, om 4'an är tillräckligt bra så kanske folk byter en masse, men om det blir sisådär så kanske det kommer bli som med CS 1.6 och CS:Source - Splittrat community där de tävlar om att dö långsammast : /

Permalänk
Medlem

Grafiken är en besvikelse, det behövs mer detalj på enheterna. Sen var det märkligt att man gör en så dålig video där det uppenbarligen är en rejäl fps-drop. Men visst blir det ett köp!

Permalänk
Medlem

Ser lite konstigt ut tycker jag. Kanske är animationerna, vissa ser sämre ut än de som finns i AoM, typ hur pilarna flyger osv. Trailern lider dessutom rätt hårt verkar det som med massiva framedrops typ när muren rasar. Hoppas detta inte blir ett till Dawn of War 3 fiasko.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Age of Empires Online som är gratis att lira för den som vill testa på den gamla känslan.

Permalänk
Medlem

Yes please! Det här blir ett givet köp.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Klyven. Inte bara att gubbarna är odetaljerade så är dom stela och livlösa på något vis.

Sedan är jag också klyven då överlag AoE4 ger mig lite Empire Earth & andra tidigt 2000-tal rts vibbar.

Verkar som att spelet kan göra sig snyggt som city-builder och kommer lira annorlunda än tidigare spel men frågan är om det kommer vara lika snyggt och roligt när man spelar och inte placerar ut allt i fina rader med soldater cinematiskt patrullerande på "gatorna". Om de inte har ny gameplay-mekanik för bas byggandet känns det som att det kan falla väldigt platt.

Spännande oavsett.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra. Gillar att man kan ha folk på murarna, och kunna strida där.

Som sagts, enhetsdetaljerna är inte strålande.

@Wittwang Är det inte Relic som är utvecklare? Länk

Permalänk
Medlem

Betydligt mindre detaljerat än remaster versionerna som finns, luktar återvunnet budget/mobile projekt, urusla animationer och färger.

Blir en hård pass för mig.

Det finns ingen ursäkt med Microsoft som finansiär vilket betyder att dom har ingen tillit på att detta projekt ska sluta upp i en duglig rts.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av CymbalCrasher:

Hoppas det blir bra. Gillar att man kan ha folk på murarna, och kunna strida där.

Som sagts, enhetsdetaljerna är inte strålande.

@Wittwang Är det inte Relic som är utvecklare? Länk

Ser ut att vara båda! https://store.steampowered.com/app/1466860/Age_of_Empires_IV/

Permalänk
Medlem

Kunde inte riktigt sätta fingret på det efter trailern men som många skrivit här så känns det lite off, visst kan vara yt videon som spökar till det.

Men som sagt innan så känns gubbarna väldigt stela och livlösa.
I många scener känns det lite som sirap.
Pilbågsskyttarna såg inte jättebra ut
Många av byggnaderna såg rätt fina ut dock! Hoppas bara man kan bygga upp staden snyggt så byggnaderna inte hamnar offsett med varandra.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Finns en testgrupp med proffsspelare (speciellt AoE2 DE är ett grymt e-sport spel) där feedbacken varit positiv, så har goda förhoppningar att fyran blir bra!

Permalänk
Medlem

Tycker folk är alldeles för kräsna över grafiken. Vi ska vara jävligt glada att microsoft återupplivar denna spelserie övht. Esemble studios blev ju uppköpta/nerlagd 2009. Folk verkar missat hur aoe spelen såg ut tidigare. Och sen när aoe 3 kom var det alldeles för realistiskt....vilken tid vi lever i...hycklare. bäst man gör ett spel som cyperpunk för att de ska bli bra eller?

Kommer bli kul å ett definitivt köp i höst.

Permalänk

undrar hur det kan vara så fult?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Grafiken är en besvikelse, det behövs mer detalj på enheterna. Sen var det märkligt att man gör en så dålig video där det uppenbarligen är en rejäl fps-drop. Men visst blir det ett köp!

"Allt är skit, men jag köper det ändå."

Är så jag läser din text ;D

Permalänk
Medlem

Grafiken var väl inget att hurra för? Ser ju lite gammalt ut får jag nog ändå säga.
Tråkigt att de inte lagt mer krut på detta.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

"Allt är skit, men jag köper det ändå."

Är så jag läser din text ;D

Typ så

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Tycker folk är alldeles för kräsna över grafiken. Vi ska vara jävligt glada att microsoft återupplivar denna spelserie övht. Esemble studios blev ju uppköpta/nerlagd 2009. Folk verkar missat hur aoe spelen såg ut tidigare. Och sen när aoe 3 kom var det alldeles för realistiskt....vilken tid vi lever i...hycklare. bäst man gör ett spel som cyperpunk för att de ska bli bra eller?

Kommer bli kul å ett definitivt köp i höst.

Absolut kan man ha överseende med grafiken, och fullt så dåligt ser det kanske inte ut. Däremot har Age of Empires inte riktigt utvecklat sin design gällande enheters interagerande med varann, och överlag bibehållit ett ganska lakoniskt tempo när trenden gått mot ett snabbare sådant. Någon svingar ett svärd emot en byggnad utan att egentligen träffa den; elefanter skakar huvudet fram och tillbaka ett tag och sen rasar en borgvägg; Man ska samla ihop fyra olika sorters resurser och alla tar lång tid att samla på sig; överlag är tempot väldigt långsamt.

Jag ser denna trailer och tycker att det ser ut som en rak remaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Grafiken var väl inget att hurra för? Ser ju lite gammalt ut får jag nog ändå säga.
Tråkigt att de inte lagt mer krut på detta.

Mm, det ser rätt platt och trist ut jämfört med till exempel Spellforce 3 som släpptes 2017, så nog tycker man ju att de hade kunnat åstadkomma något bättre än det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Tycker folk är alldeles för kräsna över grafiken. Vi ska vara jävligt glada att microsoft återupplivar denna spelserie övht. Esemble studios blev ju uppköpta/nerlagd 2009. Folk verkar missat hur aoe spelen såg ut tidigare. Och sen när aoe 3 kom var det alldeles för realistiskt....vilken tid vi lever i...hycklare. bäst man gör ett spel som cyperpunk för att de ska bli bra eller?

Kommer bli kul å ett definitivt köp i höst.

Mhm folk skyddade command and conquer 4 och civ 6, men minsann kom sanningen fram med low def valet att både var återvunna mobile projekt.

''Folk verkar missat hur aoe spelen såg ut tidigare.'' mycket bättre ja? dom höjde definitionen på alla texturer men modelerna och animationerna är dom samma för remaster versionerna, så vet inte vem du kallar för hycklare.

Jag vill inte antyda att du är en MS fanboy men.... du argumenterar definitivt inte i god tro.

Permalänk
Medlem

Vid 1:18 i Trailern...någon mer som la märkte till hur överdimensionerade svärden är?

Permalänk
Medlem

Kommer det gratis till Xbox Game Pass PC på lanseringen?

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att grafiken är rätt snygg för att vara ett RTS.

Visst, man har valt en grafikstil, en lite mer cartoonig sådan som kanske inte är tilltalande för alla men personligen tycker jag inte att realistiskt grafik hade passat i ett spel som AOE, som ju egentligen alltid har varit rätt färgglatt. Heller borde inte grafikstillen vara någon överraskning eftersom den visades upp redan 2019.

För er som inte gillar valet av grafikstil, tänk på att AOE har starka färger på sina byggnader och trupper. Något som inte alls hade passat ihop med någon helt realistisk grafikstil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Nu får vi se om "Microsoft Loves Linux".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Absolut kan man ha överseende med grafiken, och fullt så dåligt ser det kanske inte ut. Däremot har Age of Empires inte riktigt utvecklat sin design gällande enheters interagerande med varann, och överlag bibehållit ett ganska lakoniskt tempo när trenden gått mot ett snabbare sådant. Någon svingar ett svärd emot en byggnad utan att egentligen träffa den; elefanter skakar huvudet fram och tillbaka ett tag och sen rasar en borgvägg; Man ska samla ihop fyra olika sorters resurser och alla tar lång tid att samla på sig; överlag är tempot väldigt långsamt.

Jag ser denna trailer och tycker att det ser ut som en rak remaster.

Skrivet av Buulaa:

Mhm folk skyddade command and conquer 4 och civ 6, men minsann kom sanningen fram med low def valet att både var återvunna mobile projekt.

''Folk verkar missat hur aoe spelen såg ut tidigare.'' mycket bättre ja? dom höjde definitionen på alla texturer men modelerna och animationerna är dom samma för remaster versionerna, så vet inte vem du kallar för hycklare.

Jag vill inte antyda att du är en MS fanboy men.... du argumenterar definitivt inte i god tro.

Tråkigt att ni är så besatta av att leta fel i animationer och grafik. skulle aldrig tyckt om spel om man fastnade i sådant.

att aoe4 inte är en dröm längre är en stor grej för oss som gillat serien länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Tråkigt att ni är så besatta av att leta fel i animationer och grafik. skulle aldrig tyckt om spel om man fastnade i sådant.

att aoe4 inte är en dröm längre är en stor grej för oss som gillat serien länge.

Som en anonym person på internet sa en gång

''Some of us have standards, just saying''

Jag vill ha en red alert 2 remake men jag skulle inte sälja min själ till djävulen för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Pilbågsskyttarna såg inte jättebra ut

Du menar magikerna? De som viftar med sina bågar och trollar fram en pil en bit ifrån som flyger mot fienderna?

Man får ju hoppas att de kommer jobba vidare med animationerna tills det släpps, att inte ens animera något så enkelt som en pilbåge ger ingen bra känsla för vad slutresultatet kommer bli. Grafiken är kanske inte jätteviktig när det gäller AoE, problemet är att det ger ett slarvigt intryck vilket brukar återspeglas även i andra delar av spelet.

Permalänk
Medlem

Det är mer än rättfärdigat att gnälla på hur detta spel ser ut. Grafiken och främst ljussättningen ser platt ut och animationerna är så dåliga att det inte är godkänt för ett spel som släpps 2021. Det tyder på att detta är ett spel som inte har budget nog för att det ska finnas resurser till de där bitarna. Och sannolikt kommer det märkas på andra sätt också när det väl släpps.

Tyvärr tror jag de stora utgivarna underskattar hur mycket folk vill ha bra RTS och därför vågar de inte satsa. Spelen får därför en liten utvecklingsbudget, vilket ger dåliga spel som inte tillräckligt många vill spela. Det blir en ond cirkel. Se EA som testar med en remaster av C&C och Red Alert (vilket sköttes sjukt bra förvisso) för att se om varumärket lever. De vågar inte satsa på C&C utan en sådan testballong efter att ha misshandlat serien i snart två decennier. Jag hoppas att remasterprojektet sålde så bra att det finns planer på att starta upp ett modernt C&C utan de delar som inte åldrats väl i det som var gamla C&C.

Vi får se, men jag tror inte detta AoE blir särskilt bra. Får inte alls några bra vibbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Tråkigt att ni är så besatta av att leta fel i animationer och grafik. skulle aldrig tyckt om spel om man fastnade i sådant.

att aoe4 inte är en dröm längre är en stor grej för oss som gillat serien länge.

Jättekul för fansen och jag hoppas verkligen de blir nöjda. Förhoppningsvis kan man också locka nya spelare till serien. Baserat på den trailern är jag kanske inte helt såld på ett gammalt koncept, och en design som verkar fortsätta i samma spår som början på 2000-talet.