Vad vill du fråga grafikkortstillverkarna?

Permalänk
Melding Plague

Vad vill du fråga grafikkortstillverkarna?

Det första(!) SweClockers Live! för år 2021 går av stapeln om en dryg månad. Vilka grafikrelaterade frågor vill du ställa till AMD, Nvidia och Intel?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

- Hur resonerar ni kring scalping? Finns något ni kan göra för att stävja det?
- Hur resonerar ni när de rekommenderade priserna är omöjliga för partnertillverkare att hålla?
- Varför råder sådan brist på denna generations kort?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tjena! Som vi skriver i nyheten kommer vi givetvis att ställa frågor om pris och tillgänglighet, så det är redan med. Jag är säker på att det finns massvis av tekniskt intressanta frågor ni är nyfikna på.

EDIT: Tog bort inlägg som handlade om dagens situation med tillgänglighet och priser. Inte för att det är fel, utan för att tråden annars kommer drunkna med liknande inlägg. Lämnade kvar genuint konstruktiva frågeställningar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

1. Vad finns det för utmaningar med chiplets för GPUer? Påverkas de lika mycket som CPUer av latensen mellan chip? När kommer de till marknaden? Har ni några testexemplar färdiga redan? Något i den svängen ... Hur påverkar AMDs patenti det fallet. Stoppar det de andra från att göra samma lösning?

2. Är det värt att satsa på raytracing. Har ni planer för att slänga in så många kretsar att det blir närmast utan performencedrop utan uppskalningstekniker?

3. Skulle man kunna dra ner shaders och postprocessing till en extremt låg nivå och köra någon maskininlärningsteknik för att fylla i fulheterna med snyggheter? Att träna modellerna på super-duper-ultra-nivå och sedan använda dem på det sättet?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Man kanske kan hoppa över att skriva det som redan är skrivet en gång. T.ex tillgänglighet och pris. Bara tråkigt att titta i tråden annars. Ni borde kunna komma på något bättre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Till Nvidia: när kan vi vänta oss en DirectStorage-implementation (alternativt: är det många spelutvecklare som hoppat på tåget och jobbar mot att implementera det i kommande titlar?), och vilka styrkretsar/grafikkort kommer stödja det?

Permalänk
Medlem

For intel: with Intel entering the gpu market for consumers, what makes intel's cards different and unique compared to its competitors so the consumer should pick an intel card over the other more established gpu brands?

Permalänk
Medlem

Logik bakom namn och siffror på serier dom tänker släppa samt om det finns något tänk att göra det enkelt för konsumenten att förstå vad det är dom köper utan att ha spenderat timmar för att förstå namn och sifferstandarder för generationer.

Ta Nvidia som hade släppt 20xx kort och sedan släppte nya 16xx kort, väldigt ologiskt och svårt att förstå för konsumenter som inte är insnöade på ämnet. Samma gäller AMD, har inte ens försökt sätta mig in i deras namnstandard.

Permalänk
Medlem

Vilka större tekniksprång ser de framför sig i ett 5-10 års perspektiv?

Permalänk
Medlem

Hur ska man se till att möta efterfrågan i framtida serier för att se till att ett liknande fiasko med exempelvis 3XXX serien med över ett halvårs väntetid för många inte sker?

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde få ett ärligt svar på denna:

Hur såg prognosen ut för komponentbristen? Visste ni inget? Varför envisas med de påhittade priserna?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Varför höjer ni inte bara priserna så utbudet matchar efterfrågan? Just nu är det nästan omöjligt att få tag på ett bra grafikkort snabbt. Inom alla andra marknader höjs priset om tillgången är extremt mycket lägre än vad efterfrågan är.

Jag har dock väldigt svårt att förstå de som både klagar på höga priser när tillgången är låg, för mig känns det som att stå och gnälla i matbutikerna att svenska färska potatis och jordgubbar är svindyra nu. Det är en sak att kämpa för att få upp produktionen, men sänka priset när tillgången är otroligt mycket mindre än efterfrågan. Va?

Permalänk
Medlem

Ska vi gemensamt bestämma redan nu att vi inte kastar bort den här tråden genom att låta den fyllas av femtioelva meningslösa inlägg som bara repeterar gnäll om tillgång/pris? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

När får vi se tornkylare på grafikkorten?

Grafik blev till trafik
Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Nvidia: När kan man se temperaturen i drivrutinerna istället för annat program?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Hur ser framtiden ut för s k "entry level"- grafikkort?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sveklockarn:

Ska vi gemensamt bestämma redan nu att vi inte kastar bort den här tråden genom att låta den fyllas av femtioelva meningslösa inlägg som bara repeterar gnäll om tillgång/pris? Tack på förhand.

Det tycker jag! Har rensat tråden på merparten av dessa "gnäll"inlägg, men låter de mer konstruktiva med seriösa frågeställningar stå kvar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

ser at det allerede er stillt flere spørsmål om det, men helt konkret: Hvilke tiltak planlegges, eller er satt igang for å tilfredstille etterspørselen på GPUer?
jeg skulle også gjerne likt å høre litt om nVidias resonering rundt at de sluttet å selge egne modeller av 30-serien i fennoscandia

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

- Hur resonerar ni kring scalping? Finns något ni kan göra för att stävja det?
- Hur resonerar ni när de rekommenderade priserna är omöjliga för partnertillverkare att hålla?
- Varför råder sådan brist på denna generations kort?

-Inkomst.
-Inkomst.
-Tragiskt, Corona.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni kring mer strömsnåla/low profile/single slot-varianter av grafikkort för spelare? Är detta en död marknad?

Permalänk
Medlem

Så att fråga när GPU:er kommer ner i MSRP är gnäll? Wow...

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man väntat så länge med att implementera Resizable BAR?
Tekniken har - som jag förstått det - funnits att tillgå sedan PCI Express 3.0

Med detta i tanken - vilka andra "magiska" funktioner kan tänkas ligga redo att ta till då man plötsligt behöver en prestandaboost p.g.a. att närmaste konkurrent råkat kliva förbi?

Permalänk
Medlem

Till nVidia: med tanke på hur läget ser ut nu, är marknaden verkligen redo för nya GPU:er redan nästa år?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

är väl inget man kan lasta partnertillverkarna för - men jag tycker ändå att frågan gällande av NVIDIA/AMD utannonserade MSRP är relevant.

Även om man bortser från komponentbristen vi har just nu anser jag att det är vilseledande att gå ut med ett pris som bara förväntas gälla ett fåtal kort. Dessutom är det ett ofog som förekom innan situationen vi nu befinner oss i.

Kobben har ju t.o.m. skrivit en krönika på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så att fråga när GPU:er kommer ner i MSRP är gnäll? Wow...

Läste du deras inlägg? De har redan frågor om detta så man behöver inte spamma ner tråden med fler frågor om samma sak.

En fråga till Nvidia är om det har planer på att förändra Nvidia Control Panel. Tycker den upplevs lite trög och gammal. Modernare och rappare gränssnitt som Geforce Experience vore trevligt. Där man också kan se temperatur osv som nämnt ovan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vad är gränsen för vad grafikkort kan dra i watt innan det blir allt för mycket? För något år sedan när jag köpte 650W nätagg ansågs det vara mer än tillräckligt för allt och även 2080ti kunde drivas med det. Nu är 750W minimim på många kort och vissa fabriksklockade har 850 eller 900W rekommenderat. Kommer det sattsar mer på energieffektivitet framöver? Pascal gick ju frammåt rejält i det och även GTX 9xx serien trotts samma nm som 7xx serien. Kommer man behöva 1000W+ nätaggregat snart?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Att släppa grafikkort enbart för mining som sedan blir helt oanvändbara för gamers på andrahandsmarknaden är det en medveten strategi för att kontrollera marknaden. Jag vet redan svaret men jag vill att dom ska säga det...

Permalänk
Inaktiv

Inget jag kommer följa men något som inte tagits upp som intresserar en minoritet här är hur de olika företagen ställer sig till grafikkortsvirtualisering för konsumenter och konsumentkort? Varför erbjuder man inte ens en virtualiserad instans ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så att fråga när GPU:er kommer ner i MSRP är gnäll? Wow...

MSRP gäller refernsdesign inte customlösningar av partners.
Som svar på din fråga priserna kommer ner när tillgången överskrider efterfrågan.

Och till alla som gnäller på AMD/Nvidia att de ljuger om priserna, med påhittade MSRP. AMD/Nvidia är troligtvis de som är minst skyldiga till nuvarande situation.

De som skor sig mest på Denhär situationen är distributörerna/importörerna, butikerna och möjligtvis partners.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

När släpps drivrutinerna med AMDs motsvarighet till DLSS? Klarar mig lika bra utan, men vore intressant att veta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard