CPU-stark Laptop som bas för eGPU-lösning sökes

Permalänk
Avstängd

CPU-stark Laptop som bas för eGPU-lösning sökes

God kväll!

Har idag en rätt skön setup i form av min signatur. Dock väntar en flytt till ett icke lika strukturerat hem och jag skulle eventuellt behöva skala ner lite. Eller iaf enkelt kunna röra mig friare i hemmet (kök, sovrum etc).

har kikat lite på eGPU-lösningar och isf tänker jag behålla mitt 3080 för det. Dock skulle jag vilja behålla processorkfraften som jag idag har i form av 9900K.

Kan speca upp vad jag förväntar mig av en laptop, så kanske ni har något förslag.

- Gärna bra batteritid vid normalt användande
- Starkast möjliga CPU (ipc, minst 6 core)
- Ett grafikkort i klass med ett desktop 2060-2080 är ett starkt plus
- Möjligheten till eGPU, t.ex razer core.
- 144-300 HZ
- Helst 2560x1440 men 1080 fungerar det med.

Har en budget på 24.000 kr. Dock behövs inte allt spenderas om det finns något väldigt prisvärt.

Ni kanske har andra förslag på hur jag ska lösa min vardag? Tips och förslag mottages gärna!

Har f.ö kikat runt en del men det är väldigt knepigt att hitta rätt tycker jag.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Här testar LTT ett 3080 i e-gpu format som drivs med laptop-cpu:

Kontentan är att man tappar väldigt mycket prestanda på att kör eGPU. Dessutom är det inte riktigt "klart" än, så du har massa barnsjuktdomar och annat dravel.

Och, när de testar med inbyggda skärmen på datorn blir det KATASTROFAL prestanda med eGPU.

Om det är fotavtrycket på själva datorn du oroar dig över, så kanske det är läge att titta på ITX eller annat litet format istället?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

TS;

Har du några personliga preferenser när det kommer till AMD vs Intel? Så man vet lite bättre vad man ska utgå ifrån?
Tänker lite som någon annan var inne på också, att det verkar krabbigt att hålla på med eGPU, det känns som att man förlorar lite den där portabiliteten man vill ha?

Och att det kanske vore bättre att helt enkelt bara hitta starkast möjliga laptop? Tänker att säljer du ditt desktop grafikkort lär du väl få så mycket betalt för det med tanke på hur priserna ser ut, att du kanske inte behöver lägga jättemycket pengar emellan.

Bara en tanke.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

En arbetskollega köpte denna. Oväntat nice laptop faktiskt.

https://www.inet.se/produkt/1966309/asus-rog-zephyrus-ga503-1...

Ryzen 9, (5900HS) 8c/16t
16gb 3200Mhz dual channel (går att uppgradera till 32gb)
1 TB nvme disk (oklart märke och hastighet)

Härlig formfaktor lätt och tunn för att vara en gaminglaptop och 165hz skärm för ändå en relativt rimlig summa.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

För att kunna köra eGPU så måste man tänka på att det är just kopplingen, eller bandbredden, mellan laptop och eGPU som är flaskhalsen.

För att minska flaskhalsen krävs nästan att laptopen har minst Thunderbolt 3, helst 2st för att vara framtidssäker ifall det kommer (eller om det redan finns?) eGPU-system som kan använda två Thunderbolt på en gång.

För att få Thunderbolt så måste det nog bli Intel, verkar inte finnas Ryzen+Thunderbolt än. Jag hade letat efter en laptop med 2st Thunderbolt, riktigt bra skärm (minst QHD enl. mitt tycke) och bästa möjliga CPU inom budget.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Här testar LTT ett 3080 i e-gpu format som drivs med laptop-cpu:
https://www.youtube.com/watch?v=GhWsEQK6pQ4

Kontentan är att man tappar väldigt mycket prestanda på att kör eGPU. Dessutom är det inte riktigt "klart" än, så du har massa barnsjuktdomar och annat dravel.

Och, när de testar med inbyggda skärmen på datorn blir det KATASTROFAL prestanda med eGPU.

Om det är fotavtrycket på själva datorn du oroar dig över, så kanske det är läge att titta på ITX eller annat litet format istället?

Stort tack. barnsjukdomarna verkar vara det mest omständiga. Sen att det inte går att nyttja 100% av 3080 gör inte hela världen egentligen för min del. ITX Blir tyvärr lika opraktiskt i hemmet, då jag troligtvis behöver flytta runt datorn med småbarn och allt vad det innebär.

Skrivet av Peter77:

TS;

Har du några personliga preferenser när det kommer till AMD vs Intel? Så man vet lite bättre vad man ska utgå ifrån?
Tänker lite som någon annan var inne på också, att det verkar krabbigt att hålla på med eGPU, det känns som att man förlorar lite den där portabiliteten man vill ha?

Och att det kanske vore bättre att helt enkelt bara hitta starkast möjliga laptop? Tänker att säljer du ditt desktop grafikkort lär du väl få så mycket betalt för det med tanke på hur priserna ser ut, att du kanske inte behöver lägga jättemycket pengar emellan.

Bara en tanke.

Egentligen inga personliga preferenser. Det som är bäst helt enkelt. CPU känns det dock som att ryzen har bättre alternativt, men det är nog väldigt marginellt.

Skrivet av roo:

En arbetskollega köpte denna. Oväntat nice laptop faktiskt.

https://www.inet.se/produkt/1966309/asus-rog-zephyrus-ga503-1...

Ryzen 9, (5900HS) 8c/16t
16gb 3200Mhz dual channel (går att uppgradera till 32gb)
1 TB nvme disk (oklart märke och hastighet)

Härlig formfaktor lätt och tunn för att vara en gaminglaptop och 165hz skärm för ändå en relativt rimlig summa.

Definitivt en prisvärd dator. Kollade lite på denna och kom faktiskt in på en potentiell kandidat, variant dyrare.

Skrivet av p1er:

För att kunna köra eGPU så måste man tänka på att det är just kopplingen, eller bandbredden, mellan laptop och eGPU som är flaskhalsen.

För att minska flaskhalsen krävs nästan att laptopen har minst Thunderbolt 3, helst 2st för att vara framtidssäker ifall det kommer (eller om det redan finns?) eGPU-system som kan använda två Thunderbolt på en gång.

För att få Thunderbolt så måste det nog bli Intel, verkar inte finnas Ryzen+Thunderbolt än. Jag hade letat efter en laptop med 2st Thunderbolt, riktigt bra skärm (minst QHD enl. mitt tycke) och bästa möjliga CPU inom budget.

Bra att du nämnde Thunderbolt 3, hade faktiskt ingen aning att det var något av ett krav för eGPU. Jag hittade faktiskt en Ryzen 9 laptop när jag kikade lite runt som säger sig ha Thunderbolt 3. Om det är inkorrekt vet jag inte, men det verkar faktiskt vara så att vissa nya ryzen mobo/CPUer har detta tillgängligt.

Efter att kollat runt lite så steppade jag upp budgeten en del och funderar faktiskt på att klicka hem denna från INET ( dessvärre är deras hemsida nere 1 timma nu, så skickar med en länk från amazon ):

https://www.amazon.com/ASUS-Zephyrus-Display-Keyboard-GX551QR...

5900HX
3070 MAX-P
32GB ram
2TB SSD
Intressanta skärm(ar)
Thunderbolt 3
Stort batteri
Bra kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Stort tack. barnsjukdomarna verkar vara det mest omständiga. Sen att det inte går att nyttja 100% av 3080 gör inte hela världen egentligen för min del. ITX Blir tyvärr lika opraktiskt i hemmet, då jag troligtvis behöver flytta runt datorn med småbarn och allt vad det innebär.

Egentligen inga personliga preferenser. Det som är bäst helt enkelt. CPU känns det dock som att ryzen har bättre alternativt, men det är nog väldigt marginellt.

Definitivt en prisvärd dator. Kollade lite på denna och kom faktiskt in på en potentiell kandidat, variant dyrare.

Bra att du nämnde Thunderbolt 3, hade faktiskt ingen aning att det var något av ett krav för eGPU. Jag hittade faktiskt en Ryzen 9 laptop när jag kikade lite runt som säger sig ha Thunderbolt 3. Om det är inkorrekt vet jag inte, men det verkar faktiskt vara så att vissa nya ryzen mobo/CPUer har detta tillgängligt.

Efter att kollat runt lite så steppade jag upp budgeten en del och funderar faktiskt på att klicka hem denna från INET ( dessvärre är deras hemsida nere 1 timma nu, så skickar med en länk från amazon ):

https://www.amazon.com/ASUS-Zephyrus-Display-Keyboard-GX551QR...

5900HX
3070 MAX-P
32GB ram
2TB SSD
Intressanta skärm(ar)
Thunderbolt 3
Stort batteri
Bra kylning

Fast nu sa du

- "Har en budget på 24.000 kr. Dock behövs inte allt spenderas om det finns något väldigt prisvärt."

Så tror jag och andra har försökt förhålla oss till det! Men verkar som du har koll på dett bra själv och har hittat några guldklimpar redan!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Bra att du nämnde Thunderbolt 3, hade faktiskt ingen aning att det var något av ett krav för eGPU. Jag hittade faktiskt en Ryzen 9 laptop när jag kikade lite runt som säger sig ha Thunderbolt 3. Om det är inkorrekt vet jag inte, men det verkar faktiskt vara så att vissa nya ryzen mobo/CPUer har detta tillgängligt.

Efter att kollat runt lite så steppade jag upp budgeten en del och funderar faktiskt på att klicka hem denna från INET ( dessvärre är deras hemsida nere 1 timma nu, så skickar med en länk från amazon ):

https://www.amazon.com/ASUS-Zephyrus-Display-Keyboard-GX551QR...

5900HX
3070 MAX-P
32GB ram
2TB SSD
Intressanta skärm(ar)
Thunderbolt 3
Stort batteri
Bra kylning

Gjorde en snabb googling och per idag verkar det inte gå att ansluta två Thundebolt-kontakter för att få dubbel bandbredd till ett eGPU, tvärr.

Har du funderat på Dell:s Alienware-laptops och deras Graphics Amplifier (AGA)?
De använder en egen kontakt, på gott och ont, som har PCIe 3.0 x4 som inte delar bandbredd (som Thundebolt kan göra). Några tycker den borde funka bättre då en del Thunderbolt-kontroller inte är snabba nog och skapar större flaskhals trots 40GB/s-hastighet. Har ingen erfarenhet där men kanske kan vara värt att kolla upp.

Sen med den nya budgeten så har du en del alternativ att välja mellan, Razer Blade har ju en hel del olika utformningar att välja på dock endast 90+5W på grafikkorten. Hör hört en del negativitet mot deras support dock.

Personligen gillar jag inte helt den andra skärmen på Asus:en, speciellt när de verkar ha olik upplösning jämfört med huvudskärmen, men det är ju inte jag som ska ha den. Plus att ett av RAM:en är fastlött och någon skriver att den saknar så kallad MUX (går inte att stänga av Optimus?), så du vet.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p1er:

Gjorde en snabb googling och per idag verkar det inte gå att ansluta två Thundebolt-kontakter för att få dubbel bandbredd till ett eGPU, tvärr.

Har du funderat på Dell:s Alienware-laptops och deras Graphics Amplifier (AGA)?
De använder en egen kontakt, på gott och ont, som har PCIe 3.0 x4 som inte delar bandbredd (som Thundebolt kan göra). Några tycker den borde funka bättre då en del Thunderbolt-kontroller inte är snabba nog och skapar större flaskhals trots 40GB/s-hastighet. Har ingen erfarenhet där men kanske kan vara värt att kolla upp.

Sen med den nya budgeten så har du en del alternativ att välja mellan, Razer Blade har ju en hel del olika utformningar att välja på dock endast 90+5W på grafikkorten. Hör hört en del negativitet mot deras support dock.

Personligen gillar jag inte helt den andra skärmen på Asus:en, speciellt när de verkar ha olik upplösning jämfört med huvudskärmen, men det är ju inte jag som ska ha den. Plus att ett av RAM:en är fastlött och någon skriver att den saknar så kallad MUX (går inte att stänga av Optimus?), så du vet.

Jag knappade faktiskt hem en GX551 men kommer att returnera den imorgon. Extraskärmen skulle vara 4k enligt inets spec, men den var 1920x550, och gjorde den totalt oanvändbar.

Så då är frågan egentligen med en budget på 30-40k nu vad man gör.

Razer ser väldigt intressanta ut, dock är deras 3080 MAX-Q och presterar extremt dåligt för att vara ett sådant kort.

Kanske att man ger sig in i ett ITX bygge ändå, problemet blir väl att få plats med mitt 3080 samt en vettig cpu, typ 5900x i den.

Beslutsångesten

Permalänk
Medlem

Skulle kursa bort 3080 kortet och satsa på en vettig bärbar istället.

Väntar själv på en Legion 7 med Ryzen 7 5800H processor och ett RTX 3080 150+15w, ska även ha en riktigt schyst skärm 2560x1600p och 165hz. Dom tester som har kommit ut verkar riktigt lovande(Verkar prestera i klass med en desktop med RTX 3070 kort).

Finns även en värre modell med Ryzen 9 5900HX processorn, mer ram osv.

Sen finns det en hel drös med andra märken som är bra.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baner85:

Skulle kursa bort 3080 kortet och satsa på en vettig bärbar istället.

Väntar själv på en Legion 7 med Ryzen 7 5800H processor och ett RTX 3080 150+15w, ska även ha en riktigt schyst skärm 2560x1600p och 165hz. Dom tester som har kommit ut verkar riktigt lovande(Verkar prestera i klass med en desktop med RTX 3070 kort).

Finns även en värre modell med Ryzen 9 5900HX processorn, mer ram osv.

Sen finns det en hel drös med andra märken som är bra.

Jag gjorde precis det du sa! Kikade på 5900hx varianten med 150+15w 3080, 32gb ram 2560x1600 165 HZ. Ville verkligen inte ha Intel prollen 10875, 5900hx är helt underbart tillsammans med ett välfungerande 3080.

Datorn verkar komma i lager i slutet av Maj. Den är beställd hur som, nu är det bara avvakta

Tack för att du dök in med infon, det är en jkla djungel!