Permalänk
Medlem

Bäst TV för 10.000kr?

Hjälper till o letar efter en tv åt min kompis. Hon är ute efter grym bild och att den ska ha det bästa man kan få i hennes prisklass. Denna har hon kollat in, någon input? Eller ännu bättre tips?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-70-smart-uhd-4k...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Crayvey:

Hjälper till o letar efter en tv åt min kompis. Hon är ute efter grym bild och att den ska ha det bästa man kan få i hennes prisklass. Denna har hon kollat in, någon input? Eller ännu bättre tips?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-70-smart-uhd-4k...

Philips "the one" är inte bäst på något sätt och definitivt inte "grym" i fråga om bild. Det är en klasstypiskt medelmåttig apparat vars styrka ligger just medelmåttig bildkvalitet, tillräcklig funktionstäckning och kanske poängen: den ger dessa egenskaper till en förhållandevis låg prisnivå. Du kan få en större TV för mindre pengar eftersom "the one" är byggd för att svara mot efterfrågan på pris – inte mot efterfrågan på bildkvalitet.

Ifall man är ute efter bästa bildkvalitet måste man börja i rätt ände och titta på produkter som erbjuder just den bästa bildkvaliteten. Då får man ett hum om hur långt man kommer – eller inte alls kommer på sin budget. Då man fundera över hur ifall man ska öka sin budget? Eller sänka sina krav? Kanske både och. 10.000 kronor är ofta ett par tusenlappar kort för att nå bästa möjliga bildkvalitet i 55-tum.

Har denna guide kring just detta: https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-2020-2021...

Permalänk
Medlem

Frågan är då, kräver hon 70"+ samt Ambilight? Ja då hittar du nog inget bättre för dom pengarna. Men som Laxpudding säger så finns det rätt grymma 55 tummare för någon tusenlapp till om man kräver "grym" bild.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk

Personligen håller jag mig borta från philips over lag då de inte lever upp till rycktet enligt mig och de enda de klarar att bygga med lite kvalitet är kaffebryggare och hårfönar.

Philips gjorde ganska bra tvapparater på 90talet men idag tycker jag de håller allmänt dålig kvalitet jämfört med andra tillverkare.

när det kommer till driftsäkerhet och att hålla relativt länge tycker jag samsung är de som erbjuder mest och har bäst erfarenhet angående hållbarhet med deras apparater.

sen angående bildkvalitet så är det en ganska personlig smak men genrellt sett tycker jag bildkvalitet brukar vara ganska lika minus vissa märkesspecifika "bildförbättringsfunktioner" aka bildförvrängare och sen att vissa gillar en lite kallare färgtemp eller överdrivna färger eller lite varmare färgtemp finns folk i alla dessa kattegorier.

enligt mig så är bästa sättet att hitta en i din prisklass att ta en road trip till typ närmsta elgiganten och be att få låna fjärren till deras demo exemplar så du kan jämföra dem på samma vilkor dvs stänga av alla onödiga bildförvrängare och felaktiga inställningar på apparaterna som är igång för att få den dyrare att se mycket bättre ut och sen välja den innom prisramen du personligen tycker ser bäst ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Alright tack för era inputs! Det är inte ett måste att det är en 70tum eller ambilight dock. Men hennes budget är dock bara 10.000kr. Finns det någon tv i den prisklassen ni kan tipsa om?