Permalänk

Köpa dator till 11årig son

Hej!

Jag ska köpa en första dator till min 11åriga son . Han vill kunna spela typ spel som Fortnite ,Minecraft och dylikt

Har hittat en begagnad som har

i5-4590
8Gb DDR3 1600mhz
GTX 1050ti 4Gb
120 GB SSD
500 GB HDD
270W PSU
Win 10

För 2900kr

Är det en ok dator för det priset?

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra pris för den datorn. Är allt stabilt så skulle jag kalla det ett kap. Bara grafikkortet är ju värt runt halva priset där. Du kommer inte komma undan billigare tror jag och vill du ge han något bättre så kommer det antagligen kosta rätt mycket mer innan man ser någon direkt prestanda vinst.

Permalänk
Medlem

Tror att den duger bra till dom spelen. Ungefär det jag har kör på som casual gamer
Men tycker att specen ser ut som en begagnad företagsdator. Inget fel med det men det kan vara svårt att uppgradera i framtideom du skulle vilja pga. Framför allt klen nätdel.

Är det dessutom en SSF (small form factor) så kan du bara använda grafikkort som är LP lowprofile, halvhöjd.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Tack för svaren👍

Kände också att PSU:n var lite klen ...men den kanske duger till de delarna som sitter i. Så får man uppgradera sånt senare . Räcker 8Gb ram ?

Visa signatur

Zeke

Permalänk

Finns det nått bra program som testar grafikkort , hårddiskar osv..som man kan snabbköra när man ska köpa datorn .

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Medlem
Skrivet av luftpastej:

Finns det nått bra program som testar grafikkort , hårddiskar osv..som man kan snabbköra när man ska köpa datorn .

Unigen heaven bench för grafikkortet, crystal mark disk benchmark för hårddisk, Aida64/Occt för processorn, Memtest för ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av luftpastej:

Tack för svaren👍

Kände också att PSU:n var lite klen ...men den kanske duger till de delarna som sitter i. Så får man uppgradera sånt senare . Räcker 8Gb ram ?

Det räcker fint för de nämnda titlarna, man behöver göra lite kompromisser med hur mycket man kan ha aktivt i bakgrunden men spelen kommer funka fint. Samtidigt är det en uppgradering som är väldigt värd att göra och som inte borde vara alltför komplicerad heller, men det är inte ett måste.

Skrivet av luftpastej:

Finns det nått bra program som testar grafikkort , hårddiskar osv..som man kan snabbköra när man ska köpa datorn .

Vet inget som testar hela komponent-spektrumet men de flesta borde visa på eventuella fel under vanlig användning så tror inte det behövs, mer än för lagringen kanske. Rekommenderar crystaldiskinfo där

Permalänk
Medlem

Har för mig att Passmark har en gratis version som kan göra igenom allt ifrån minne och cpu till diskar och gpu. Men resultatet säger inte så mycket om man inte har något att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Om jag får göra ett litet instick, jag hade rekommenderat denna t.ex för 4400kr (även om han har förstört chassit med klistermärken ). Jag förmodar att du bor i Stockholm (S-Holm):
https://www.blocket.se/annons/stockholm/speldator_intel_i5_16...

Som du säger är det alltid bra att testköra datorn hos säljaren! Nätagget kommer spöka så fort grabben blir äldre och vill ha ett bättre grafikkort och ett stabilt nätagg går på minst 600kr. Detta är givetvis bara ett förslag!!