Laptop med numpad och bra skärm

Permalänk
Medlem

Laptop med numpad och bra skärm

Min pappa är ute efter en ny laptop att ersätta en gammal slö. Den kommer mest att användas för surfande, Excel och en del foto- och videoredigering. Jag tänker mig att en 6- eller 8-kärnig CPU, 16 GB minne och en SSD på minst 512 GB vore bra. Utöver det har han ett absolut krav som begränsar utbudet ganska mycket, och det är att den ska ha numpad (han gillar sina excelark, gammal ekonom som han är, och knappar en massa gps-koordinater för sin geocachinghobby). Helst ska den också ha en skärm med bra färgåtergivning, då foto är en annan av hans hobbies. dGPU behövs inte, jag ser det snarare som en fördel om den inte har den extra komplexitet som det medför.

Det närmaste jag har lyckats hitta hittills är Lenovo Ideapad 5-15 med Ryzen 7 4700U. Rätt bra pris på den just nu, men jag tror att dess skärm är lite i sämsta laget för fotoredigering, med bara 45% färgåtergivning. Den ska finnas med display med åtminstone 100% sRGB, men inte på den nordiska marknaden såvitt jag kan se.

Vi har kikat lite på en pappa letade upp, Acer ConceptD 5 Pro. Den ser ut att ha fin skärm (om än långsam), men också ett tämligen onödigt Quadro-kort, en massa vikt och inte de senaste komponenterna.

Jag hittade också HP Envy 17 nu, möjligen en kandidat men jag tycker inte att den ser ut att ha så bra prestanda för det pris och den vikt den har. Jag lyckas inte heller utläsa om det går att uppgradera lagring och RAM.

Jag har själv en Legion 5 Pro och tycker att den är kalas. Det perfekta för pappa hade nog varit en tunnare och lättare icke-gaming version av den, och han är beredd att betala för att få en dator han blir verkligt nöjd med. Han kan också vänta ett litet tag om det finns nya lovande modeller på horisonten, den gamla fungerar än.

Någon som har ett bra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Min pappa är ute efter en ny laptop att ersätta en gammal slö. Den kommer mest att användas för surfande, Excel och en del foto- och videoredigering. Jag tänker mig att en 6- eller 8-kärnig CPU, 16 GB minne och en SSD på minst 512 GB vore bra. Utöver det har han ett absolut krav som begränsar utbudet ganska mycket, och det är att den ska ha numpad (han gillar sina excelark, gammal ekonom som han är, och knappar en massa gps-koordinater för sin geocachinghobby). Helst ska den också ha en skärm med bra färgåtergivning, då foto är en annan av hans hobbies. dGPU behövs inte, jag ser det snarare som en fördel om den inte har den extra komplexitet som det medför.

Det närmaste jag har lyckats hitta hittills är Lenovo Ideapad 5-15 med Ryzen 7 4700U. Rätt bra pris på den just nu, men jag tror att dess skärm är lite i sämsta laget för fotoredigering, med bara 45% färgåtergivning. Den ska finnas med display med åtminstone 100% sRGB, men inte på den nordiska marknaden såvitt jag kan se.

Vi har kikat lite på en pappa letade upp, Acer ConceptD 5 Pro. Den ser ut att ha fin skärm (om än långsam), men också ett tämligen onödigt Quadro-kort, en massa vikt och inte de senaste komponenterna.

Jag hittade också HP Envy 17 nu, möjligen en kandidat men jag tycker inte att den ser ut att ha så bra prestanda för det pris och den vikt den har. Jag lyckas inte heller utläsa om det går att uppgradera lagring och RAM.

Jag har själv en Legion 5 Pro och tycker att den är kalas. Det perfekta för pappa hade nog varit en tunnare och lättare icke-gaming version av den, och han är beredd att betala för att få en dator han blir verkligt nöjd med. Han kan också vänta ett litet tag om det finns nya lovande modeller på horisonten, den gamla fungerar än.

Någon som har ett bra förslag?

Måste det absolut vara en laptop?
Din pappas krav går mycket lättare att uppfylla med en desktop. Både med bra skärm och bra tangentbord.
Är pappa så mycket ute "i fält"/"på springande fot" så laptop verkligen behövs, eller är han som nästan alla andra och använder laptopen som en "desktop"?

Här är annars det du frågar efter:
https://www.windowscentral.com/best-windows-laptops-full-numb...

Permalänk
Skrivet av Networker:

Måste det absolut vara en laptop?
Din pappas krav går mycket lättare att uppfylla med en desktop. Både med bra skärm och bra tangentbord.
Är pappa så mycket ute "i fält"/"på springande fot" så laptop verkligen behövs, eller är han som nästan alla andra och använder laptopen som en "desktop"?

Här är annars det du frågar efter:
https://www.windowscentral.com/best-windows-laptops-full-numb...

Jag tänkte lite samma fast en extern skärm och tangentbord till laptoppen. Det är typ så folk jobbar professionellt idag på arbetsplatser oavsett om de vill eller inte, då ofta med en docka för enklare in och urkoppling.

Permalänk
Medlem

15" Thinkpad har "numpad" också, fast några vanliga tangenter är lite ihoptryckta på de senaste på grund av att man krympt själva datorn. En variant är att helt enkelt köpa en dator utan och komplettera med en löst siffertangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Måste det absolut vara en laptop?
Din pappas krav går mycket lättare att uppfylla med en desktop. Både med bra skärm och bra tangentbord.
Är pappa så mycket ute "i fält"/"på springande fot" så laptop verkligen behövs, eller är han som nästan alla andra och använder laptopen som en "desktop"?

Här är annars det du frågar efter:
https://www.windowscentral.com/best-windows-laptops-full-numb...

Tack! Länken ser riktigt användbar ut! Ja, en laptop är befogad, eftersom han är en del i sommarstuga och på resa (i vanliga tider). Men en ganska stor andel av tiden kommer den att användas hemma, så...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänkte lite samma fast en extern skärm och tangentbord till laptoppen. Det är typ så folk jobbar professionellt idag på arbetsplatser oavsett om de vill eller inte, då ofta med en docka för enklare in och urkoppling.

... extern skärm och tangentbord vore nog också bra. Jag vet inte om han är beredd att ge avkall på endera kravet när han är på resa, får fråga honom men det var inte läge idag.

Skrivet av ztenlund:

15" Thinkpad har "numpad" också, fast några vanliga tangenter är lite ihoptryckta på de senaste på grund av att man krympt själva datorn. En variant är att helt enkelt köpa en dator utan och komplettera med en löst siffertangentbord.

Jag tycker nog också att en extern numpad vore en okej lösning på resan. Får se om farsan håller med.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Vi överväger nu följande dator:

Dell inspiron-15-7501-laptop

i5-10750H, 16 GB (max 24), GTX 1650 Ti, 1 TB SSD, 15.6" 1920x1080 60Hz, 300 nits, 100% sRGB Dolby Vision.

Kostar 13 686 kr med rabattkod just nu. Synpunkter?

Permalänk

Köp Lenovos 5 Pro istället om ni ändå tänker lägga ut den summan, något dyrare ja, men otrolig skillnad på skärm och hårdvara, samt 2 års Premiumsupport

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275779...

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på en Asus ZenBook som har numpad i pekplattan. Men det kanske är en dålig lösning 🤔

Eller en sådan här sepparat numpad. Till valfri dator
https://www.teknikdelar.se/datortillbehor/kringutrustning/tan...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Köp Lenovos 5 Pro istället om ni ändå tänker lägga ut den summan, något dyrare ja, men otrolig skillnad på skärm och hårdvara, samt 2 års Premiumsupport

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275779...

Den är väldigt fin men också en del tyngre, så även om jag själv gillar den skarpt för mina ändamål så är det mer tveksamt om den skulle passa pappa som kommer att flytta runt den ofta. Dell-datorn ovan väger 1,9 kg, inte en riktig lättviktare det heller men lite smidigare. Laddaren är nog en bit lättare också, även om jag inte har hittat någon uppgift om den. Legion 5 Pro-laddaren är ju en rejäl tegelsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Sitter och funderar på en Asus ZenBook som har numpad i pekplattan. Men det kanske är en dålig lösning 🤔

Eller en sådan här sepparat numpad. Till valfri dator
https://www.teknikdelar.se/datortillbehor/kringutrustning/tan...

Nja, pekplatta blir ju inte samma känsla, så pappa ratade den som jag förväntade mig. Extern numpad går också bort, han har kört det förr när det var enda alternativet men han tycker att det blir sladdrigt. Tack i alla fall för förslag!

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Pappa beställde Dell-laptopen. Jag kommer att försöka fortsätta leta tills ångertiden har gått ut, bara ifall man skulle snubbla över något bättre.