EU väntas åtala Apple för konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

EU väntas åtala Apple för konkurrensbrott

Konflikten mellan Spotify och Apple gällande prispåslag i App Store kan komma att leda till böter för teknikjätten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

På tiden att man gör upp med den här sortens inlåsning som bl.a. Apple pysslar med. Har man monopol på vilka program man får installera på sin telefon så kan man inte ta ut vilka pengar som helst.

Har inget problem med att Apple tar ut höga avgifter om de öppnar ut för alternativ till deras App Store. Personligen skulle jag hellre se att EU hellre går på den punkten - att kräva av Apple att låsa upp sina telefoner för tredjepartsprogram som de inte godkänner.

Permalänk

Tja med tanke på att Intel fortfarande inte betalat sin bot än lär väl Apple inte betala innan 2050, om de nu skulle bli fällda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra att EU slår ner hårt mot Apples fulspel!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett jäkla gissel det där.

Jag har den del förståelse för alla parter här.

Spotifys grundanklagelse att man inte ska behöva heta google eller apple för att kunna leverera en musiktjänst är sund. Apple har fördelen att slippa 30% prispåslag på sin tjänst vilket gör att de har mycket lättare att konkurrera.

Risken blir ju att google/apple konkurrerar ut motståndarna - inte för att de har bäst produkter utan för att de har unika maktpositioner där de kan tvinga konkurrenternas produkter att blir dyrare eller sämre.
Nuvarande upplägg är knappast bra för konkurrensen. Det behövs åtgärder här.

Men ja, samtidigt behöver ju apple kunna ta betalt på något sätt. De har givetvis driftskostnader för appbutiken också.
Hur de än tar betalt så finns det nackdelar.
Både google och apple är så pass viktiga infrastukturmässigt nu att de har ett ansvar att ge chyssta konkurrensregler på sina app-plattformar.
Själv hade jag väl gärna sett att apple och google tog betalt i förhållande till hur många uppdateringar de behöver granska för apparna - och hur mycket datatrafik deras appar tar mot uppdaterings/nedladdningsservrarna.
Eller ja, något i den stilen iaf. Alltså att kostnad står i relation till insats.
Det hade blivit rimligare. Det hade också löst en hel del av deras nuvarande trassel.

Varför Google inte är med på samma stämning är jag däremot inte helt med på.
Mig veterligen vill väl även google ha en del av kakan varje månad för köp i apparna. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför Google inte är med på samma stämning är jag däremot inte helt med på.
Mig veterligen vill väl även google ha en del av kakan varje månad för köp i apparna. Eller?

Skillnaden är väl att Apple krävt att App-utvecklarna tar bort info om möjligheten att betala utanför App Store.
Men samtidigt har jag för mig att Google har samma krav på gång in.

Permalänk

Det är så otroligt mycket fulspel i datorbranchen.
Hur många mjukvarutillverkare ger inte studenter gratis demoversioner av deras mjukvaror och sedan tar sjukligt höga priser. Detsamma är det med studentrabatter på hårdvara.

Och dessa låsta appstore där tillverkarna gör lite som de själva vill. Dessa finns på både mobiltelefoner, konsoler, datorer och smartklockor.
Det är bra att EU på något sätt börjar granska det. Apple Appstore är såklart bra, även om Googles Appstore nästan är lika extrem. Ja det går installera appar utan den, men i praktiken lycka till att få många användare utan att appen finns på Google Appstore.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför Google inte är med på samma stämning är jag däremot inte helt med på.
Mig veterligen vill väl även google ha en del av kakan varje månad för köp i apparna. Eller?

Om jag ska gissa så är det för att hos Android så kan Spotify rent teoretiskt välja att kringgå deras appbutik och bara sälja själva. Det är inte ett monopol på samma sätt. Det blir alltså mer av en gråzon, så det är väl enklare att gå på ett ställe där det är mer svart på vitt.

Om Apple sänker sina avgifter radikalt (oavsett anledning) så kommer nog Google att följa efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Skillnaden är väl att Apple krävt att App-utvecklarna tar bort info om möjligheten att betala utanför App Store.
Men samtidigt har jag för mig att Google har samma krav på gång in.

Google har redan samma krav, det var därför Fortnite försvann från Play Store också.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Om jag ska gissa så är det för att hos Android så kan Spotify rent teoretiskt välja att kringgå deras appbutik och bara sälja själva. Det är inte ett monopol på samma sätt. Det blir alltså mer av en gråzon, så det är väl enklare att gå på ett ställe där det är mer svart på vitt.

Om Apple sänker sina avgifter radikalt (oavsett anledning) så kommer nog Google att följa efter...

ja Googles Appstore är att det går att kringgå. Men i praktiken så får de väldigt få användare utan. Och Eu bör allt även granska Google.

Permalänk
Medlem

Produktionsbolagen får väl starta en variant av fackförbund där man gemensamt är starka nog att bojkotta en plattform som inte följer deras råd. Får se hur länge Apple skulle klara sig utan de top 20 vanligaste programmen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Hoppas det blir saftiga böter om de är skyldiga till prispåslaget. Aktörer ska ju inte behöva straffa iPhone ägare när det är Apples fel att det ser ut som det gör. Har man en iphone är det ju appstore man är hänvisad till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Google har redan samma krav, det var därför Fortnite försvann från Play Store också.

Nja, Anledningen till varför Fortnite försvann var för att de inte fick ta betalat i appen utan Googles tjänst, inte att de inte fick skriva om det vad jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför Google inte är med på samma stämning är jag däremot inte helt med på.
Mig veterligen vill väl även google ha en del av kakan varje månad för köp i apparna. Eller?

När det gäller Google är det exempelvis helt tillåtet att använda sig av andra betalningsmedel och informera om detta i sin app. Enda undantaget är spelappar som är tvingade att använda Googles betaltjänst. Å andra sidan så finns det konkurrerande appbutiker som Galaxy Store som man kan välja att nyttja om man inte vill betala Googles avgift, en möjlighet som inte finns för Apple.

Skrivet av keyser:

Skillnaden är väl att Apple krävt att App-utvecklarna tar bort info om möjligheten att betala utanför App Store.
Men samtidigt har jag för mig att Google har samma krav på gång in.

Vart har du fått info om att Google ska införa samma sak?

Skrivet av Raevbur:

Google har redan samma krav, det var därför Fortnite försvann från Play Store också.

Det stämmer delvis, kraven gäller dock enbart för spel vilket är anledningen till att Fortnite försvann. Det är dock fortfarande möjligt att spela på Android genom att ladda ner från webbläsare eller Galaxy Store, en möjlighet som inte finns för iPhone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vart har du fått info om att Google ska införa samma sak?

Artikel online någonstans för ett par månader sedan. Hittar den inte igen. :/

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt. Om jag lägger upp musik på Spotify, tar inte dom någonting från konsumenternas månadskostnad? Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förstår inte riktigt. Om jag lägger upp musik på Spotify, tar inte dom någonting från konsumenternas månadskostnad? Vad är skillnaden?

Det har inget att göra med att du laddar upp musik. Det är om du väljer att teckna en prenumeration i appen som du eller Spotify är tvingade att betala en avgift på 30% till Apple.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

När det gäller Google är det exempelvis helt tillåtet att använda sig av andra betalningsmedel och informera om detta i sin app. Enda undantaget är spelappar som är tvingade att använda Googles betaltjänst. Å andra sidan så finns det konkurrerande appbutiker som Galaxy Store som man kan välja att nyttja om man inte vill betala Googles avgift, en möjlighet som inte finns för Apple.

Ahaaa! Ja det här är avgörande - helt klart. Tackar för upplysningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dock så slipper ju Spotify betala Apple för sådana som mig som har tecknat abonnemanget på deras hemsida istället, trots att jag använder Apples servrar och tjänster för att ladda ner apparna, de använder väl också Apples verktyg för att göra apparna. Ser inget större fel med hur det är, man kan ju bara gå in på hemsidan och täckna upp sig där om man vill.

Lär avsluta mitt Spotify snart och gå över till just Apple Music, väntar bara på att bilen skall få det inbyggt. Spotify har börjat göra som skivbranschen, klaga på att de inte kan tjäna så mycket pengar de vill men utvecklar inte tjänsten tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Dock så slipper ju Spotify betala Apple för sådana som mig som har tecknat abonnemanget på deras hemsida istället, trots att jag använder Apples servrar och tjänster för att ladda ner apparna, de använder väl också Apples verktyg för att göra apparna. Ser inget större fel med hur det är, man kan ju bara gå in på hemsidan och täckna upp sig där om man vill.

Lär avsluta mitt Spotify snart och gå över till just Apple Music, väntar bara på att bilen skall få det inbyggt. Spotify har börjat göra som skivbranschen, klaga på att de inte kan tjäna så mycket pengar de vill men utvecklar inte tjänsten tillräckligt.

Vad saknar du i spotify?
Jag kan sakna den gamla funktionen att man kunde se texter i realtid till de flesta låtar en gång i tiden, jättekul på förfest exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Vad saknar du i spotify?
Jag kan sakna den gamla funktionen att man kunde se texter i realtid till de flesta låtar en gång i tiden, jättekul på förfest exempelvis.

Massvis, de gör ju typ ingenting intressant och det lilla som kommer ut är väldigt sent. De tog ju massvis med år på sig att få till streaming från Apple Watch, men de har fortfarande inte fixat offline lyssning på den. De tar också lång tid på sig att fixa någon slags HiFi variant så man kan få bättre kvalité när man lyssnar på stereon hemma.

Permalänk
Medlem

Självklart är det rimligt att Apple tar ut en avgift för att täcka sina kostnader och ge lite vinst, men givet den monopolställning man har i iOS så måste avgiften stå i paritet med omkostnaderna. Detta blir extra tydligt när man kan använda sina avgifter för att bekämpa direkta konkurrenter till sina egna tjänster, som i fallet Spotify och Apple Music.

Jag tycker att de borde tvingas att både öppna iOS och införa rimliga avgifter i Appstore.
Samma ska gälla för Google/Android.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Att Google inte är med på stämningen just nu är väl ganska solklart med tanken på hur konkurrens lagstiftning är uppbyggd.

Om du äger en marknad så kan du ta ut precis vad du vill för pris Apple skulle kunna ta 70% och EU skulle inte lyfta ett finger.

Men problemet är framgången för Apple Music. Det är tillåtet att ta ut vilken avgift som helst. Men om du själv är en aktör och konkurrerar på din egen marknad då kommer monopol in i bilden eftersom du ger dig själv mycket bättre villkor än andra på din marknadsplats och det är olagligt.

Om Apple knoppade av Apple Musik som sitt eget bolag och dom fick samma avgift som Spotify så skulle EU inte säga något heller.

Lagstiftningen finns ju där just för att vi inte ska hamna i en situation där ett stort företag kontrollerar allt.

Permalänk
Medlem

Ojoj, har minsann sett på både Ica och Coop att deras egna varor brukar vara billigare än andra.
Bäst de passar sig.

Märke att jag behövde förtydliga mitt inlägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det har inget att göra med att du laddar upp musik. Det är om du väljer att teckna en prenumeration i appen som du eller Spotify är tvingade att betala en avgift på 30% till Apple.

Du missförstår mig.
Om jag laddar upp musik på Spotify, tar inte Spotify ut en kostnad från konsumenter som vill konsumera min musik, innan dom betalar mig?

Varför kan då inte Apple ta ut en kostnad från konsumenter som vill köpa appar, innan dom betalar utvecklarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ojoj, har minsann sett på både Ica och Coop att deras egna varor brukar vara billigare än andra.
Bäst de passar sig.

är det för att ica tar ut upp mot 30% mer för alla andra varor förutom deras egna menar du :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Du missförstår mig.
Om jag laddar upp musik på Spotify, tar inte Spotify ut en kostnad från konsumenter som vill konsumera min musik, innan dom betalar mig?

Varför kan då inte Apple ta ut en kostnad från konsumenter som vill köpa appar, innan dom betalar utvecklarna?

för att det är osmidigt med kostnader som inte är inbakade i ett. Tänk tex usa's system där allt är ex tax innan man kommer till kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ojoj, har minsann sett på både Ica och Coop att deras egna varor brukar vara billigare än andra.
Bäst de passar sig.

Det är inte riktigt poängen. För de där butiksmärkesvarorna är beställda i bulk från andra leverantörer och blir billiga dels genom att man väljer volymproducenter utan egna starka kundvarumärken och köper in stora volymer centralt för att få ned styckpriset. I en fysisk butik får leverantören betalt i samband med att butiken köper produkterna. Butiksmärkesvarorna brukar också vara enklare i design, ofta se lite slätstrukna ut, och få sämre hyllplatser för att man vill erbjuda en billigare produkt men utan att göra allt för stor skada på de stora märken kunderna söker, och se till att relationen mellan butik och leverantör består.

På Apples marknadsplats köper leverantörerna in sig för att ha rätt att visa upp sina varor och få betalt efter såld enhet, där Apple är oschyssta i villkoren där deras egna produkter har en lägre Apple-skatt än konkurrenterna som således får svårare att hävda sig. Det är inte själva prisskillnaden som är problemet, utan hur man når dit - genom den oschyssta konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ojoj, har minsann sett på både Ica och Coop att deras egna varor brukar vara billigare än andra.
Bäst de passar sig.

Skillnaden är att de inte har ett monopol på matvaruhandeln.
Om Ica var den enda butiken i EU som sålde matvaror så skulle de högst troligen bli dömd för det du skrev.