Apple gör vinst på 23,6 miljarder USD första kvartalet 2021

Permalänk
Melding Plague

Apple gör vinst på 23,6 miljarder USD första kvartalet 2021

Tack vare en näst intill dubblerad Iphone-försäljning och tillväxt i alla produktkategorier slår Apple sina egna rekord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte konstigt. Om vi bortser från de produkter de har som är gamla så finns det ingen ny produkt som är dålig. Man kan dock ha olika åsikter kring om de är det bästa valet.
Kommande AppleTv tror jag kommer bli en hit och jag funderar på att köpa en sådan själv, då av flera anledningar som jag vill ha en iOs enhet bland mina Windows, chromebook, vmware, Linuxmaskiner och annat.

Många skolor köper idag in chromebook och jag själv äger några av olika typer. Och min åsikt är att chromebook duger åt de flesta elever. De som vill ha bättre, ja de kan för sina egna pengar få köpa detta.

Permalänk
Medlem

Grattis! Köpte både ny iPhone 12 mini samt MacBook Air M1 vid årsskiftet efter många år med Android och Windows.

Har inte ångrat övergången en sekund!

Permalänk

HELT sjuka marginaler, bara den vinsten under ett kvartal räcker till att placera Apple som det fjärde största bolaget i Sverige sett till omsättning under ett helt år.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem

Hur kan iPhone dubbleras från förra året? Det är galet

Permalänk

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Avstängd

Verkligen välförtjänt, det ända företaget som levererar premium produkter.

Nu skulle man ägt aktier i Apple.

Permalänk
Medlem

Hur mycket har de skattat?

Troligtvis typ 1 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Vilka har bättre mjukvarustöd för äldre utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Hmm å andra sidan så har iPhone 6S senaste iOs, dvs 14,5. Den enheten lanserade för 5,5 år sedan.

Så att iPhone 6 som då är 6,5 år gammal inte får senaste uppdaeringen av operativsystemet är väl inte allt för förkastligt? Vilka tillverkare är bättre på denna punkt?

Permalänk
Skrivet av E.Erlandsson:

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Vi pratar då om väldigt gammal utrustning som ej borde användas?

Skrivet av medbor:

Hur kan iPhone dubbleras från förra året? Det är galet

Hela försäljningen förra året är superkonstigt. Coronatider borde innebära att folk inte köper något som de absolut inte behöver. Men nästan all försäljning har rusat iväg genom att länder tar smslån och skänker till medborgarna.

När det gäller Apple vs övriga märken så tycker jag mig kunna se tydliga samband och man nästan direkt kan säga vad en person har för hårdvara. Och nej sambandet är inte så enkelt som ekonomi eller teknisk kompetens utan mer beroende på vad man jobbar med. En nörd som tar sin mobil kopplar in en ethernet adapter, pluggar in den i ett nätverk och genom modbus TCP kommunikation ändrar styrningen i ventilationsaggregatet i fastigheten, så det blir lite kallare är nog lite mer en Android personen.
Medans en person som har som jobb att sitta och utveckla just mobil appar troligen sitter på en iPhone.

Med detta sagt så är skaran som köper en dyr iPhone eller liknande väldigt stor i samhället i övrigt. Min känsla är att gruppen vanliga konsumenter som vill köpa en dyrare telefon, så är det väldigt många dessa som skulle välja en iPhone. Med det inte sagt något om hur det ligger till med tekniska användare, där jag bland dessa tycker det mycket beror på vad man jobbar med.

Permalänk
Medlem

iOS 14 ska fungera på iPhone 6s som kom 2015 och iPad Air 2 som kom 2014. Har svårt att tro att det är så många företag som kör på så gammal hårdvara?

Permalänk
Medlem

Inte så lustigt när all tillverkning sker i Sweatshops med lägsta möjliga lön, nu har lönerna ökat i Kina så pass att Apple börjar bli brydda trots att de skulle kunna ge hela arbetsstyrkan löner av svenska mått och ÄNDÅ göra vinst.

Om de gav sina 100 000 inhyrda kineser 400 000 i lön + skatt skulle de hamna under 60 miljarder kronor i löneutgift där.

Det är ju bara 20% av vinsten de gjorde på ett kvartal, men NEJ de har INTE RÅD att ge arbetarna bra löner.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi pratar då om väldigt gammal utrustning som ej borde användas?

Hela försäljningen förra året är superkonstigt. Coronatider borde innebära att folk inte köper något som de absolut inte behöver. Men nästan all försäljning har rusat iväg genom att länder tar smslån och skänker till medborgarna.

När det gäller Apple vs övriga märken så tycker jag mig kunna se tydliga samband och man nästan direkt kan säga vad en person har för hårdvara. Och nej sambandet är inte så enkelt som ekonomi eller teknisk kompetens utan mer beroende på vad man jobbar med. En nörd som tar sin mobil kopplar in en ethernet adapter, pluggar in den i ett nätverk och genom modbus TCP kommunikation ändrar styrningen i ventilationsaggregatet i fastigheten, så det blir lite kallare är nog lite mer en Android personen.
Medans en person som har som jobb att sitta och utveckla just mobil appar troligen sitter på en iPhone.

Med detta sagt så är skaran som köper en dyr iPhone eller liknande väldigt stor i samhället i övrigt. Min känsla är att gruppen vanliga konsumenter som vill köpa en dyrare telefon, så är det väldigt många dessa som skulle välja en iPhone. Med det inte sagt något om hur det ligger till med tekniska användare, där jag bland dessa tycker det mycket beror på vad man jobbar med.

Spot on, du fick med alla två användarna som finns där ute i verkligheten. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Hur mycket har de skattat?

Troligtvis typ 1 dollar.

Enligt pressreleasen cirk 4.4 miljarder dollar för första kvartalet.

Permalänk
Medlem

Sjuka siffror.
Här drömmer folk att vinna euro jackpot eller powerball. Apple gör det varenda vecka plus lite till. 🤣
Men har man bra produkter så säljer man också, även utan mördande reklam.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Spot on, du fick med alla två användarna som finns där ute i verkligheten. 👍

hehe.
nej, men jag tycker mig se tendenser åt vilket håll. Det är lite samma sak med Linuxanvändare i övrigt. Det går inte säga att dessa är bättre eller sämre än Windowsanvändare. Men det finns tydliga tendenser vilket typ av teknikjobb de har.
Därför kan man få upplevelsen om man har ett visst teknikjobb att alla kollegor kör med något och då tro att det gäller för övriga teknikjobb.

Men om vi tar mina bekanta som ej är så tekniska, så skulle ingen av dessa köpa en dyrare Andorid för de fattar inte vad för extra detta innebär. Man kan inte från detta påstående dra någon som helst slutsats vad som gäller tekniska användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

iOS 14 ska fungera på iPhone 6s som kom 2015 och iPad Air 2 som kom 2014. Har svårt att tro att det är så många företag som kör på så gammal hårdvara?

Oj, var det så längesen jag köpte min ipad air 2..
Inte så konstigt att den känns lite seg just nu.. Men inte så farligt ändå. Imponerande.

Dags att köpa ny, sneglar på en liten ipad pro med M1.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Huruvida Apples produkter är överprisade eller ej är kanske subjekt, men ditt andra påstående är ju rent objektivt felaktigt. Vilken annan telefontillverkare fortsätter släppa uppdateringar till sedan länge utgångna modeller överhuvudtaget i närheten av lika länge som Apple? Är väl absolut ingen som stödjer mer än en eller max två större Android-uppdateringar på sina telefoner. Som redan nämnts av andra, stöd för iOS 14 finns ända ner till iPhone 6S, en telefon som ursprungligen lanserades 2015 med iOS 6.

Skrivet av E.Erlandsson:

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Hela resonemanget här är ju helt bisarrt. Hur i hela världen kan du klanka ner på Apple med anledning av systemkraven för en mjukvara utvecklad av Microsoft?! Does not compute.

Och nej alla företag använder tack och lov inte Microsoft 365. Google Workspace skulle jag nog säga är minst lika vanligt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Verkligen välförtjänt, det ända företaget som levererar premium produkter.

Nu skulle man ägt aktier i Apple.

I skrivande stund upp 0.44%, courtaget hade kostat mer. Har både AMD och Apple aktier och resultat verkar inte betyda mycket på aktiemarknaden just nu.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Skrivet av E.Erlandsson:

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Bästa mjukvarustödet för gammal utrustning i telefongamet? Kan inte komma på en enda tillverkare förutom Apple som levererar uppdateringar till telefoner som är nästan 6 år gamla.

Permalänk
Medlem

Varför kritiserar man alltid Apple när det kommer till pengar?

Ger alla hårdvarutillverkare eller androidtillverkare som många här prisar sina anställda bättre villkor? Köper dem sina kretsar av andra fabriker?

Permalänk
Musikälskare

Dom har prisvärda kvalitetsprodukter ställt till det man får tycker jag, så det är inte förvånande att det återspeglas

Jag tycker också att Apple-hatet har blivit mildare på SweC den senaste tiden, det är en trevlig trend

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Rena lögner kan jag inte tolerera. Iphone 6S som släpptes 2015 har fullt stöd för iOS 14. Nämn någon android från det året med stöd för Android 12 eller ens 10...

Nog för att de har bra marginaler och tveksamma taktiska val, men mjuvarustöd för gamla enheter är inget alls som de är dåliga på.

Gnäll istället på Microsoft, deras office appar fungerar nog felfritt även på ios 11 eller äldre, det är Microsoft som satt begränsningen, inte Apple...

Permalänk
Medlem

Kanske den intressantaste, för Sweclockers, observationen är att antalet sålda MaOS system under kvartalet har ungefär fördubblats jämfört med ett år sedan till drygt sex miljoner.
Deras produkter baserade på deras egen M1 processor har slagit väl ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Verkligen välförtjänt, det ända företaget som levererar premium produkter.

Nu skulle man ägt aktier i Apple.

Aktien har stått i stort sett stilla i över ett år ju, jag äger den själv och hade trott på mer uppgång tack vare M1, men icke (än iaf). Så om man tror på Apple så är det väl fortfarande köpläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Aktien har stått i stort sett stilla i över ett år ju, jag äger den själv och hade trott på mer uppgång tack vare M1, men icke (än iaf). Så om man tror på Apple så är det väl fortfarande köpläge.

Skulle tro att de flesta väntat sig M1X nu för att kunna tampas med lite mer än quadcores. Men det blir väl M2 och M2X vi får vänta på. Då blir det lekstuga

Permalänk
Skrivet av E.Erlandsson:

Inte lustigt när de har så otroligt överprisade produkter och fenomenalt dåligt mjukvarustöd för äldre utrustning.

Ex. senaste IOS 14.x har varit grunden till att O365 ska fungera, utan IOS 14.x går det inte helt enkelt. Detta har inneburit att i stort sett ALLA deras produkter som inte går att uppdatera till IOS 14.x eller senare behöver bytas ut helt bara för att få stöd för O365 och allt vad det innebär. Vet ni hur många företag som använder O365? Typ alla.

Fem inlägg innan "överprisat" nämndes.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SLINKY95:

Verkligen välförtjänt, det ända företaget som levererar premium produkter.

Nu skulle man ägt aktier i Apple.

Du skulle köpt AAPL för 100.000 SEK år 2000.... då hade du varit mångmiljonär idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Enligt pressreleasen cirk 4.4 miljarder dollar för första kvartalet.

Ah, tack. Klart bättre än vad man skulle kunna tro.