Permalänk
Medlem

Hjälp med en hylla för högtalare

Tja jag har högtalare som väger 30kg tillsammans och vet inte riktigt hur jag ska sätta upp hyllan.

det finns en regel som jag kan fästa i men den hamnar i mitten av hyllan ungefär (lite snett åt höger) sedan kommer en dörr karm till vänster och till höger är en annan grej som jag ej kan flytta på som ligger för nästa regel.

Går det att köra en tjock m5-m8 fransk skruv och sedan någon typ av gips expander skruv på sidorna?
Kommer vara 15kg spritt över hela och sedan runt 7kg ovanpå det på sidorna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det behövs en bild på tänkt hylla, tänkt högtalare och tänkt plats där hyllan ska sitta med utritade reglar.

Permalänk
Medlem

Beror ju mycket på var den ska sitta och hur du kan göra
Jag satte upp hylla ovanför TVn med centerhögtalare och stärkare, så med kablar blev det säkert 15-20 kg
Ingen i regel utan 6 molly nära de reglar som fanns
Och konsolerna satte jag upp och ned, kändes som om det skulle hållla bättre i väggen, även fast kraftvinklarna är rätt lika....

Permalänk
Medlem

hm tror ni man kan fästa en sådan på en gipsvägg (inga reglar) med mollys? den ska hålla runt 7kg

https://www.amazon.se/Dubbelsidokl%C3%A4mma-h%C3%B6gtalare-v%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

hm tror ni man kan fästa en sådan på en gipsvägg (inga reglar) med mollys? den ska hålla runt 7kg

https://www.amazon.se/Dubbelsidokl%C3%A4mma-h%C3%B6gtalare-v%...

Är ju alltid bättre ju längre avstånd mellan mollys det är, svårt att se på bilden om man kan veckla ut 2 mollys bredvid varandra där
Och beror ju på hur bra gipset är fäst i regeln etc, men tror att oftast så är varje molly speccad för 5 eller 10 kg

Vet du om du har dubbel eller enkel gipsvägg?

Permalänk
Medlem

Fäst en snygg bräda/list mellan reglarna som du kan skruva i sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Är ju alltid bättre ju längre avstånd mellan mollys det är, svårt att se på bilden om man kan veckla ut 2 mollys bredvid varandra där
Och beror ju på hur bra gipset är fäst i regeln etc, men tror att oftast så är varje molly speccad för 5 eller 10 kg

Vet du om du har dubbel eller enkel gipsvägg?

enkel vägg