Uppskattningstråden för saker som lämnat oss

Permalänk
Medlem

Uppskattningstråden för saker som lämnat oss

Detta är inte en tråd om levande varelser, utan om de döda ting vi omger oss av och som vi uppskattar mer eller mindre. Vissa saker tänker vi på först när dom lämnar oss.

I dagarna så lämnade min kaffebryggare in handduken och tackade för sig. Denna kaffebryggare fick jag av min syster när jag skulle börja på högskolan för sådär 10 år sedan, och den har bryggt alldeles perfekt kaffe hela vägen igenom mina studier, alla sena kvällar med examensarbete eller vänner, men även åren efter högskolan då jag började jobba och träffade min sambo etc, och den har kämpat tappert under det senaste året då jag jobbat hemma på grund av pandemin.

Denna kaffebryggare har aldrig varit till oreda, utan har gjort precis det den skulle i alla år; bjuda på en kopp perfekt kaffe när den som mest behövs.

Har ni några saker som till slut lämnat jordelivet och som kommer göra livet lite sämre?

Permalänk

Jag saknar mitt Antec 300, enda anledningen till att jag till slut fick slänga det var för att powerknappen blev trasigare och trasigare och till slut inte fungerade längre. Jag kände inte till att man kan köpa powerknappar separat så fick till slut slänga det. Har ett album kring mitt chassi som jag ljuddämpade och arbetade mycket med för att få det perfekt så det var lite segt att behöva byta ut det mot ett "vanligt" opersonligt chassi.

Permalänk
Lego Master

Mitt gamla Logitech G15. Det överlevde MÅNGA år av World of Warcraft. Jag hade en egenpysslad makromall som jag lade över makroknapparna till vänster, så jag visste vad de gjorde. Till slut dog USB-kontakten. Antar att den går att fixa, men mjukvaran lämnar en del att önska nuförtiden och jag har vant mig vid mitt G915. Tror nostalgin är bättre än det faktiska tangentbordet nu när "man vet bättre" än rubberdome.
Men ändå. Stabil som fan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag saknar mitt Antec 300, enda anledningen till att jag till slut fick slänga det var för att powerknappen blev trasigare och trasigare och till slut inte fungerade längre. Jag kände inte till att man kan köpa powerknappar separat så fick till slut slänga det. Har ett album kring mitt chassi som jag ljuddämpade och arbetade mycket med för att få det perfekt så det var lite segt att behöva byta ut det mot ett "vanligt" opersonligt chassi.

Gamla goda Antec 300, mitt hamnade på tippen. Också ljudisolerat. Har det förevigat i ett Galleri om du känner för nostalgi. Har ett annat orört/omoddat Antec 300 i perfekt skick som jag kan rädda innan det hamnar på tippen, om du vill

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mitt gamla Logitech G15. Det överlevde MÅNGA år av World of Warcraft. Jag hade en egenpysslad makromall som jag lade över makroknapparna till vänster, så jag visste vad de gjorde. Till slut dog USB-kontakten. Antar att den går att fixa, men mjukvaran lämnar en del att önska nuförtiden och jag har vant mig vid mitt G915. Tror nostalgin är bättre än det faktiska tangentbordet nu när "man vet bättre" än rubberdome.
Men ändå. Stabil som fan.

https://logitechsoftwarecenter.com/wp-content/uploads/2019/08/679429-logitech_001.jpg

Fram till 915 var det där mitt absoluta favoritbord någonsin och det ligger fortfarande väldigt varmt om hjärtat. När mitt första gick sönder och det hade slutat säljas så köpte jag ett nytt G19 enbart för att byta mot ett begagnat G15 igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mitt gamla Logitech G15. Det överlevde MÅNGA år av World of Warcraft. Jag hade en egenpysslad makromall som jag lade över makroknapparna till vänster, så jag visste vad de gjorde. Till slut dog USB-kontakten. Antar att den går att fixa, men mjukvaran lämnar en del att önska nuförtiden och jag har vant mig vid mitt G915. Tror nostalgin är bättre än det faktiska tangentbordet nu när "man vet bättre" än rubberdome.
Men ändå. Stabil som fan.

https://logitechsoftwarecenter.com/wp-content/uploads/2019/08/679429-logitech_001.jpg

Haha satan! Den där hade jag glömt bort. Memory lane... :')

Permalänk
Avstängd

Ino Audio piPcrt. Sålde bort när jag flyttade till Finland under 5 år. Har lyssnat på diverse högtalare då och då, senast Elac och Triangle och de är inte ens i närheten lika bra.
De har lite extra sentimal värde eftersom jag skruvade ihop dem själv, delningsfilter och allt.

Datorer. Hmm.

Kommer alltid gilla Antec p182 lådan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR