Stationär runt 20.000 kr med RTX 3060

Permalänk
Medlem

Stationär runt 20.000 kr med RTX 3060

Det börjar bli dags att pensionera min 6 år gamla trotjänare.

Jag fick lite tips och råd av folk ang en ny dator och detta är vad vi kom fram till:

Det jag ändrade på i efterhand är 2x16 i RAM istället för 4x8

- Finns det något jag bör ändra på?

- Kommer jag nöja mig med ett 3060?

Skulle egentligen velat ha ett 3070, men då bristen och priserna på grafikkort har blivit så skeva, så slog jag till nu när Inet fick in detta i lager.

Jag tillhör det äldre gardet som fortfarande sitter och spelar tex DODS, Age of Empire, CS GO, Skyrim mm.
Men redigerar en hel del foto och film i Photoshop, AE, Blender.

Har aldrig kunnat ta mig till dagens nivå inom spel så som RDR2, Tomb Raider, Horizon mm pga för dåliga komponenter.
Men känner att det är dags att "ta nästa steg" som de säger inom stegbranshen.

Notera att detta är vad jag fått tips om, jag är varken expert eller professor, så håll god ton!

Permalänk

Intel Core i9 11 serien med 500 moderkort

Nyare nätagg Corsair RM750X V3

2x16 för framtida uppgradering ifall behov uppstår.

Några tips som iallafall jag gjort om jag skulle köpa intel, men det hade jag inte.

GLAD MIDSOMMAR!

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Intel Core i9 11 serien med 500 moderkort

Nyare nätagg Corsair RM750X V3

2x16 för framtida uppgradering ifall behov uppstår.

Några tips som iallafall jag gjort om jag skulle köpa intel, men det hade jag inte.

GLAD MIDSOMMAR!

Tack för ditt svar!

Skulle detta kanske vara mer prisvärt? + GPU som ovan dvs.

https://www.inet.se/datorbygge/b1258636/snow-v2

Permalänk
Medlem

Kylningen kommer lida pga. luckan på framsiden. Köp en låda med öppen framsida istället.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Skulle detta kanske vara mer prisvärt?

Det kan bara du avgöra, vissa kan tycka det andra inte. För egen del köper jag mer "bäst prestanda per krona".

Finns säkert mer detaljer som skiljer vissa komponenter åt, vänta in mer kunnigt folk för mer tips, det är midsommarafton så jag tror nog många är upptagna med mat dryck och vänner irl idag.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Chassi + fläktar matchar inget vidare.
Byt till Meshify 2-lådan istället, med betydligt bättre ventilation:
https://www.inet.se/produkt/6904700/fractal-design-meshify-2-...

Fläktarna är total overkill och de väsnas mer än nödvändigt. Om du vill köra Noctua, titta på dessa istället:
https://www.inet.se/produkt/5320458/noctua-nf-a14-pwm-chromax...

Windows kan du köpa en billig CD-key för istället, om du inte bestämt vill gynna Microsoft.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@SnowgubbeN: Komplett har rea på Corsair RM750x just nu om du inte måste köpa allt från Inet, väldigt mycket nätagg för pengarna. Även 750W är overkill, kollar du t.ex. på Sweclockers test så drog deras testdator 250W i spel med en lätt överklockad 10900K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Kylningen kommer lida pga. luckan på framsiden. Köp en låda med öppen framsida istället.

Bättre ventilation -- på bekostnad av högre ljudnivå, ja.

FD-chassina är helt OK med lucka tack vare luftintagen på sidorna av frontpanelen. Kör själv ett system med en lätt överklockad i7-8086K samt ett RTX 3080 OC (totalt ca 450W) utan några som helst problem med temperaturerna, och kan t.o.m. köra fläktarna på låg fart.

Det är mer än tillräckligt för komponenterna som är aktuella här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bättre ventilation -- på bekostnad av högre ljudnivå, ja.

FD-chassina är helt OK med lucka tack vare luftintagen på sidorna av frontpanelen. Kör själv ett system med en lätt överklockad i7-8086K samt ett RTX 3080 OC (totalt ca 450W) utan några som helst problem med temperaturerna, och kan t.o.m. köra fläktarna på låg fart.

Det är mer än tillräckligt för komponenterna som är aktuella här.

Ljudnivå är inte någonting man behöver tänka på längre med tanke på hyr tysta system är nuförtiden och ju mer kylning komponenterna får desto lägre blir ljudnivån givetvis. Sitter själv med ett Fractasl meshify som har öppen front och jag har då aldrig stört mig på ljudnivån. Ser man till Gamenexus test av S2 så är det ett ganska mediokert chassi när det kommer till kylning. https://www.youtube.com/watch?v=DvfHN2up_uM Men valet är fritt givetvis.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Ljudnivå är inte någonting man behöver tänka på längre med tanke på hyr tysta system är nuförtiden och ju mer kylning komponenterna får desto lägre blir ljudnivån givetvis. Sitter själv med ett Fractasl meshify som har öppen front och jag har då aldrig stört mig på ljudnivån.

Menar du allvar med att din subjektiva upplevelse av ljudnivån är lika med att det är tyst?

Skrivet av Coca:

Ser man till Gamenexus test av S2 så är det ett ganska mediokert chassi när det kommer till kylning. https://www.youtube.com/watch?v=DvfHN2up_uM Men valet är fritt givetvis.

Om du hoppar fram till 13:40 så ser du hur lite det skiljer i temperatur. Vid 15:20 säger Steve att han inte kritiserar chassit för sin kylprestanda med tanke på att det är konstruerat för att vara tyst, och vid 17:12 visar han exempel på hur tyst det är i förhållande till chassin med bättre kylprestanda.

Det är som alltid en avvägning mellan kylprestanda och tystnad, och om det finns en trend i byggen idag så är det chassin som har överdrivet mycket ventilation i förhållande till sina kylbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Ljudnivå är inte någonting man behöver tänka på längre med tanke på hyr tysta system är nuförtiden och ju mer kylning komponenterna får desto lägre blir ljudnivån givetvis. Sitter själv med ett Fractasl meshify som har öppen front och jag har då aldrig stört mig på ljudnivån.

Poängen här är naturligtvis att du inte stör dig. Hurpass tolerant man är, var datorn står placerad, om man sitter med hörlurar etc. etc. påverkar och det är i slutklämmen individen ifråga som får avgöra vad man prioriterar.
Ett ljuddämpat chassi med en frontpanel reducerar ljudet mer än ett öppet chassi, på bekostnad av temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@SnowgubbeN

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Jag justerade din rubrik till något mer lämpligt, har du önskemål om mer exakt rubriksättning så använder du "anmäl/rapportera" på ditt första inlägg i tråden och ber om en justering med förslag. (Inte säkert jag är så snabb på att svara men de andra moderatorerna ser rapporterna på detta sättet).

Lycka till med datorköpet!
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin