Får inte igång IPTV (Netgear R6220)

Permalänk

Får inte igång IPTV (Netgear R6220)

Hej,

Jag har TV och Bredband från Telia. Det går in till fiberboxen, därifrån till min Netgear AC1200 / R6220 och TV-boxen är en Arris VIP4302.

Fiberboxen går in på övervåningen och sitter tillsammans med routern. Jag har dragit en kabel ner till TV-rummet. Först gick den från routern in i en switch (Netgear GS305), och sedan till TV-boxen. Men switchen verkar ha gått sönder nu när det åskade så jag har tvingats att koppla ur den och dra kabeln uppifrån routern direkt till TV-boxen. Jag har även gjort en factory reset på routern. Vilket innebär att min VLAN/IPTV inställning återställts. Då slutade även TV'n att fungera. Jag funderar på om det har att göra med att jag kopplat förbi switchen i TV-rummet eller om det är routern som spökar.

Nu har jag uppdaterat firmware på routern. När jag kryssar i "Aktivera V-LAN etikett" under inställningarna så får inte routern någon IP-adress från min internetleverantör. Så fort jag kryssar ur den så börjar internet fungera igen.

Varför blir det så, och hur löser jag detta? Jag har IPTV från Telia (VID 845 eller 243, vet inte vilken som är aktuell) och det är den jag försöker konfigurera till LAN-Port 4. Men som sagt, så fort jag aktiverar V-LAN etikett så kommer en rad automatiskt upp, som heter "Internet" med "VID 10" och "Prioritet 0" och då tar routern inte emot någon IP-adress och internet slutar alltså fungera.

Uppskattar verkligen om någon vill hjälpa mig. Min 4-åring vill gärna kunna se på TV.