Nya EU-regler kan göra det billigare att importera från utlandet

Permalänk
Hedersmedlem

OHHHHHHHhh detta har jag missat totalt.
Kan man börja handla från Aliexpress och Ebay igen

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Tidigast 15 dagar efter man mottagit varan kan man kontakta deras chattsupport för att få en refund på momsen. Skickade in mitt kvitto på betalningen från postnord som underlag och det godtogs utan problem.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Vet inte om jag lägger min fråga på rätt ställe men jag testar!

Sugen på att köpa en timegrapher 1900, finns en på tomtop.com där det står pris i ” kr 1736 inclusive of VAT”. Vad jag kan se skickas det från Kina. Kan man lita på att det stannar vid den här summan eller kommer man få lägga på en massa andra avgifter + moms hemma i Sverige?

https://m.tomtop.com/p-e19715eu.html?_ga=2.12507260.951833548...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Uppdatering. Tidigast 15 dagar efter man mottagit varan kan man kontakta deras chattsupport för att få en refund på momsen. Skickade in mitt kvitto på betalningen från postnord som underlag och det godtogs utan problem.

Ursäkta sen fråga, men jag är i samma sits och undrar om du från aliexpress fick tillbaka bara momssumman eller även de 75 kr extra deklarationsavgift som Postnord tar ut?

Permalänk
Medlem

Minns faktiskt inte, men skulle inte vara förvånad om de stod för allt då jag skickade mitt kvitto från postnord som underlag. Fick inga motfrågor utan bara info om att de kommer genomföra en utbetalning som tar ex antal dagar

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Minns faktiskt inte, men skulle inte vara förvånad om de stod för allt då jag skickade mitt kvitto från postnord som underlag. Fick inga motfrågor utan bara info om att de kommer genomföra en utbetalning som tar ex antal dagar

Ok tack. Jag chattade med Aliexpress sen och supportpersonen sa att dom betalar tillbaka utlägg för extra moms och extra avgift om de här kvittona och stegen fixas.

Skrivet av Aliexpress:

1- (invoice) on our website
2- invoice VAT with the logistic company
3- Invoice le customs fees
4 Buyer Protection Time ended (15 days after confirmation the order)
and then we can escalate but it should be finished since 15 days

Vi får se hur det går i praktiken.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Beställde nyligen ett fiskespö från Aliexpress som nu kommit till Sverige.
(skickades från Kina)

Betalade 658 kr inklusive frakt.

Fick idag detta meddelande från UPS;
"Hej,
ditt paket från Kina FISHING ROD är på väg.

Sändningen kommer från ett icke-EU land och importavgifter måste betalas före leverans.

Swisha 288 SEK till XXXXXXXXX och ange ref nr XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX som meddelande eller klicka på betallänken som skickas i ett separat meddelande från Verifone för kortbetalning. Mvh UPS"

Och sen ett separat sms från "Verifone";

"UPS: Importkostnader att betala - paket-id: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX skickat av Kina FISHING ROD. Betala via: länk här"

Bara att betala och låtsas vara glad?
Eller har dom gjort fel?

Tänkte det där med varuvärde upp till 1600 spänn, betala 75 kr som Postnord kör med gäller inte respektive transportbolag?
Och att det är dyrare än 25% är att de bakat in hanteringsavgift på det?

Undviker gärna att betala 288 kr extra, men får väl bita i det sura äpplet i värsta fall.

#seriösasvarendast

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

om du läser de senaste inläggen så tror jag du kommer lösa det (TLRD: betala, skicka kvitto till aliexpress supporten som refundar dig beloppet på kvittot).

MVH
Seriöst svar

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

om du läser de senaste inläggen så tror jag du kommer lösa det (TLRD: betala, skicka kvitto till aliexpress supporten som refundar dig beloppet på kvittot).

MVH
Seriöst svar

Lyckades missa det totalt, var nog lite seg igår.
Tack så mycket, smidigt om det funkar så enkelt.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)