Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är moderkortet dött? kom med förslag...

Permalänk
Medlem

Är moderkortet dött? kom med förslag...

Tja! Kortsagt köpte ett moderkort på Facebook Marketplace och det verkar total dött.
Säljaren är schysst och samarbetar för att försöka lösa problemet, Men tänkte att jag frågar här för att få fler tips om vad man kan göra. Det ska ha fungerat innan han skickat iväg det och inga synliga skador vad jag kan se.

(Om ingen lösning hittas så får jag tillbaka en del av pengarna iallafall)

Moderkortet är ett ASRock Z77M.
Det jag gjorde när jag fick moderkortet var att byta ut i5:an som var i till en i7:a och satte dit 2 RAM stickor (olika).

Problemet:
Absolut inget händer (inga fläktar snurrar, inga "beeps" från speakern) när jag trycker på power knappen eller försöker jumpstarta med skruvmejsel.

Det jag gjort:
Testat 2 Olika nätaggregat ett vet jag fungerar och den andra ska fungera också.
Testat 2 olika chassi front panel connectors.
Försökt jumpstarta med skruvmejsel.

Så vad kan man mer testa?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)

Permalänk
Medlem

Kan tilläga att jag inte har testat byta CPU eller RAM minnen eftersom moderkortet bör ju ändå kunna startas och ge felkod ändå?
Försöker hitta någon typ av LED så jag kan försäkra mig om att moderkortet får ström...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)

Permalänk
Medlem

det där moderkortet har DDR3 så du vet. och vilken CPU har du?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Om du inte provat med CPU:n som följde med moderkortet, så är steg 1 att montera tillbaka denna och bekräfta funktion.
Det är inte säkert att moderkortet startar över huvud taget om det är en inkompatibel CPU monterad.

Om du tar ut CPU:n och försöker starta utan CPU så bör du få felkod på CPU.

Lista gärna vad både i5:an och i7:an är för modell.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det för delar? Både cpu som ovan skrivit och ram?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Montera om CPU och kolla efter böjda pins.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Moderkortet har socketen LGA1155

Jag har då alltså testat med i5-3470 (som följde med)
Testade också med min i7-3770

Testat med DDR3 (såklart annars passar det ju inte?).

Tänkte inte als på att skriva CPU modellerna för tänkte att det är en självklarhet att man har en kompatibel.

Kommer förmodligen skicka tillbaka det. Säljaren ska kolla på den också. Kan vara jag som har totalt fått hjärnsläpp och glömt något...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp exakt modell nummer på ram stickorna...
(Däremot känns det inte som att det skulle göra någon skillnad men men)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)

Permalänk
Medlem

Dom 2 RAM stickorna jag testade med

F3-17000CL11D-8GBXL (2x4 kit)

HX324C11SRK2/16 (2x8 kit)

Kör med en av varje så det skulle vara 12GB ram, Varför jag körde den konstiga konfigurationen är en annan historia.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Montera om CPU och kolla efter böjda pins.

Nope inga böjda pins vad jag kan se.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aliasix:

Kan vara jag som har totalt fått hjärnsläpp och glömt något...

Du har väl anslutit kablarna från nätaggregatet till moderkortet? Och sett till att knappen bak på nätagget står på 1/on och inte 0/off? Och satt i elsladden i nätagget såväl som i vägguttaget?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerade det med cpun som satt monterad från början ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fungerade det med cpun som satt monterad från början ?

Inte när jag testade. Men enligt säljaren ska den fungerat.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Du har väl anslutit kablarna från nätaggregatet till moderkortet? Och sett till att knappen bak på nätagget står på 1/on och inte 0/off? Och satt i elsladden i nätagget såväl som i vägguttaget?

Ja hahah, var en av dom första grejerna jag kollade för det brukar alltid kunna vara något sånt dumt man glömt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)

Permalänk
Medlem

************
Du skall inte utgå ifrån att bara för att en CPU socket är en specifik model så betyder det att en CPU är kompatibel.
Socket LGA 1151 tex, sträcker sig från Intel core iX-generation 6-9, med en föränding på anslutningarna i sockeln LGA1151 revision 1 och revision 2, båda varianterna som jag förstått det har samma fysiska dimensioner.
Man blir helt enkelt tvungen att titta på vad moderkortet stödjer för CPUer.

Enligt Asrock så skall det i ditt fall inte vara något problem. LGA1155 sträcker sig dessutom endast över Intel core iX- generation 2-3.
************

Du har ingen lust att ta en "översiktsbild" rakt över "hela" moderkortet när allt är inkopplat, bara så det på enklaste sätt går att utesluta att du inte missat något.
Ladda tex upp på imgur.com och lägg in en länk till bilden i inlägget.

Kontrollera att bygeln för CMOS sitter på rätt plats, alltså, över pin 1-2.
Det kan även vara värt att kontrollera att batteriet inte är urladdat.

Jag rekommenderar att när man felsöker, endast har minsta antal nödvändiga komponenter installerade.
Moderkort, CPU, RAM, grafikkort om det inte finns integrerat samt endast strömknappen till frontpanelen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så hade ASRock inte den bästa kvalitén på själva substratet till PCB'n på den tiden så många gamla stånkor som suttit i nått chassi har anpassat sig i formen efter det chassit, det funkar sedan dåligt och ostabilt eller ibland inte alls när man skruvar fast det i annat chasi. Jag rekommenderar dig att montera ur mobbot ur ditt chassi och prova starta på en moderkortslåda. Då ökar möjligheten att RAM stickorna och 24 pins kontakten kopplar in ordentligt. För det är där problemet ofta ligger dvs att RAM och 24 pin ej kopplar in tillräckligt bra för god kontakt. I ditt fall med tanke på att det är helt dött kanske det är 24 pins som ej connectar i socketen ordentligt i alla 24 pins. Prova även byt CMOS batteri (CR2032 knappcellsbatteri) och se om det kan hjälpa.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag är fullt medveten om att det kan finnas olika revisions på socketar! vet också och har kollat upp så att moderkortet ska stödja processorerna ifall att. Menar inte att jag är bäst på datorer men vissa grejer är ju rent av självklara inom datorbyggen. Har även bytt och kopplat in och ut det befintliga CMOS batteriet, har också checkat så Clear CMOS inte är "på".

Misstänker samma sak som dig Joakim, testade också det du sa. Men no luck...

Har ändå bestämt mig nu för att skicka tillbaka det, och om han får igång det så får det va...

Tack för alla förslag och hjälp ändå!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6800K
GPU: RTX 2080
MOBO: MSI X99A RAIDER
RAM: Crucial Ballistix Sport 4x8GB 2400MHz CL16 (3200MHz CL16 OC)