Söndagsmatiné: Linux suger

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Linux suger

Den polariserande profilen Bryan Lunduke håller sitt årliga "Linux Sucks"-föredrag där han tar upp problem inom Linux-sfären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kanske inte behövs tilläggas men jag tillägger det:
Lundukes åsikter reflekterar inte nödvändigtvis mina eller SweClockers åsikter.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kanske inte behövs tilläggas men jag tillägger det:
Lundukes åsikter reflekterar nödvändigtvis inte mina eller SweClockers åsikter.

"nödvändigtvis inte"
Så kanske ändå?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Kanske inte behövs tilläggas men jag tillägger det:
Lundukes åsikter reflekterar inte nödvändigtvis mina eller SweClockers åsikter.

kanske ändå?

Permalänk
Avstängd

Själv anser jag att youtubefilmer "suger" då det är en otroligt långsam metod att kommunicera ett budskap.

En välskriven text i detta ämne gissar jag skulle ta cirka 10 minuter att läsa istället för att slösa bort 45 minuter på någon som pratar lika långsamt och mördande sövande som alla kundtjänsttalsvar som "informerar" om att "detta samtal kan spelas in i kvalitets och utbildningssyfte".

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kanske inte behövs tilläggas men jag tillägger det:
Lundukes åsikter reflekterar inte nödvändigtvis mina eller SweClockers åsikter.

Joho /S

skämt-å-sido. Han gör många bra poänger, men:

1. Ledarna blir utkastade från sina egna organisationer. Detta är väl problemet med demokrati ö.h.t. De är lätta att infiltrera och att kasta ut folk med kränkthet som vapen.

2. Komplexiteten ökar lavinartat, ja. här måste man tänka på att majoriteten av ny kod är drivrutiner, drivrutiner är self-contained och påverkar inte core särskillt mycket. Tror inte att det är ett jättestort problem.

3. Konferanserna kommer tillbaka när pandemi-restriktionerna är över.

4. Fuchsia är inget hot än, och vi vet inte ens om det kommer hamna på Google-kyrkogården eller inte. Men visst det finns en stor chans att det tar över en stor del av Linux marknads-andel och dess dominans i mobiler är förbi. Konkurrens är bara bra.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt/testat linux... Det innebär att det måste suga. Hade det varir bra så hade jag antagligen testat det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har aldrig använt/testat linux... Det innebär att det måste suga. Hade det varir bra så hade jag antagligen testat det.

Antar att du aldrig har kört en Köenigsegg, med andra ord suger den bilen.

Kör du Android? I så fall kör du Linux. Har du en Smart-TV? I så fall kör du Linux. Använder du Internet? I så fall kör du Linux indirekt.

Permalänk
Viking
Skrivet av dlq84:

Antar att du aldrig har kört en Köenigsegg, med andra ord suger den bilen.

Sämsta jämförelsen på länge. 👏

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Använder du Internet? I så fall kör du Linux indirekt.

Kan ju tillägga att routern hemma också kör Linux, så har han någon gång loggat in i webbgränssnittet har han "kört" Linux.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Sämsta jämförelsen på länge. 👏

Han lade ju inte ribban så högt, så jag lade inte så mycket effort själv Uppenbart trollar han dock, det blev tydligt med hans svar. Så nvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Sämsta jämförelsen på länge. 👏

Båda är väl gratis? 🤔

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Joho /S

skämt-å-sido. Han gör många bra poänger, men:

1. Ledarna blir utkastade från sina egna organisationer. Detta är väl problemet med demokrati ö.h.t. De är lätta att infiltrera och att kasta ut folk med kränkthet som vapen.

2. Komplexiteten ökar lavinartat, ja. här måste man tänka på att majoriteten av ny kod är drivrutiner, drivrutiner är self-contained och påverkar inte core särskillt mycket. Tror inte att det är ett jättestort problem.

3. Konferanserna kommer tillbaka när pandemi-restriktionerna är över.

4. Fuchsia är inget hot än, och vi vet inte ens om det kommer hamna på Google-kyrkogården eller inte. Men visst det finns en stor chans att det tar över en stor del av Linux marknads-andel och dess dominans i mobiler är förbi. Konkurrens är bara bra.

Hehe den poäng jag kände mig mest förbryllad av var just det här med konferenser. Att det skulle drabba Linux negativt oproportionerligt mycket så till den milda grad att man tar upp det som en anledning till att Linux kommer att dö ut kändes ganska långsökt IMHO

Angående komplexitet så finns det ju också personer som anser att andra delar som sudo, systemd mm. också är på väg att bli allt för komplext så jag tänker att Bryan syftar på mer än bara bloat så att säga. Jag är absolut inte tillräckligt insatt för att veta, men komplexitet och legacy har ju varit problematiskt för alla operativsystem och jag tänker att det blir ett större problem på öppna system än stängda.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Viking
Skrivet av dlq84:

Han lade ju inte ribban så högt, så jag lade inte så mycket effort själv Uppenbart trollar han dock, det blev tydligt med hans svar. Så nvm

Men det stämmer ju. Hade Linux varit bättre/lättare för de flesta att använda så hade de också gjort det.

Skrivet av Sysop:

Båda är väl gratis? 🤔

Känner man nån jävligt rik kanske.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Donnerstal:

Men det stämmer ju. Hade Linux varit bättre/lättare för de flesta att använda så hade de också gjort det.

Jag är inte så säker på det.
Det finns ju andra faktorer så som marknadsföring, där är Linux chanslöst och det har inte något med produktens kvalitet att göra. För majoriteten av användare så handlar det inte ens om ett val eftersom de inte känner till att valet ens existerar och det existerar ju definitivt inte när man står i en butik och ska välja en dator tex.

Sen finns det ju andra faktorer som man kanske mer kan säga har med produktens kvalitet att göra men som inte har så mycket med den enskilda distributionen att göra. T.ex. "valfrihetens tyranni" tusentals distributioner, många olika val av systemkomponenter, kernelversioner, drivrutiner, repositories etc.
Men störst av allt: vanans makt bara. För att byta från något du är bekväm med så räcker det ju inte att det är 5% bättre eller har en funktion du för tillfället saknar. Snarare måste det vara 50% bättre och erbjuda många funktioner du saknar för att gemene man ska ta det steget.

(OBS är inte själv en förespråkare av desktop linux som någon slags mainstream-lösning så missförstå mig rätt, spelar bara devils advocate här )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av BMac:

Själv anser jag att youtubefilmer "suger" då det är en otroligt långsam metod att kommunicera ett budskap.

En välskriven text i detta ämne gissar jag skulle ta cirka 10 minuter att läsa istället för att slösa bort 45 minuter på någon som pratar lika långsamt och mördande sövande som alla kundtjänsttalsvar som "informerar" om att "detta samtal kan spelas in i kvalitets och utbildningssyfte".

Fördelen med att lyssna på en youtube-video är ju dock att man kan göra andra saker samtidigt. Annars hade jag hållt med, att kolla på någon som pratar i 45min är olidligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det stämmer ju. Hade Linux varit bättre/lättare för de flesta att använda så hade de också gjort det.

Hade helikopter varit lättare att flyga hade alla flugit helikopter till jobbet istället.

Nja, ibland handlar det mer om funktioner och användningsområde. Det finns versioner av Linux som är lika lätta att använda som Windows. Android på smartphones, Tizen på Samsung TV, WebOS på LG TV. Alla baserat på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det stämmer ju. Hade Linux varit bättre/lättare för de flesta att använda så hade de också gjort det.

Linux tar 5-10 minuter att installera, och när det väl är gjord, ser dom flesta ingen skillnad.

Idag är en modern distro så välgjord att du kan använda den precis som du använder Windows, jag skulle även säga att den är lite mindre jobbig än Windows då uppdateringarna låter dig arbeta medan det uppdateras, kräver sällan omstart.

Det finns 100 tals andra smågrejor som gör att Linux är bättre, även för den normala användaren

- Gamla prylar, scanners, printers etc. stöd
- Bättre säkerhet
- Mkt. mjukvara kommer som standard

Att Linux inte används av herr och fru Svensson för att det är sämre är ju bara inte sanningen.
Jag TROR att orsaken är när dom flesta köper en PC så kommer Windows med som standard, och det är vad grannen har, arbetet använder och har alltid använd, därför finns ingen orsak att byta till nåt annat BARA FÖR att byta.

If it ain't broken - don't fix it, är nog mera orsaken till att dom inte även testar.
Dessutom är folk väldigt rädda för saker dom inte känner, det ska inte mkt. motstånd till för att dom ger upp, det kunde vara vilket som helst operativsystem.

Ett exempel på detta är DRM skyddade filmer och webb-innehåll. Svensson hade just nyligen installerat Linux då en kompis hade berättat för honom hur bra det var, Svensson lyckades installera detta men när han gick in och skulle se sina filmer på nätet, fick han ett felmeddelande.

Sen installerade Svensson Windows igen.

Men hade Svensson klickat på mjukvara paketet (lite som Windows Store) så hade han hittat ett paket som ger stöd åt DRM krävande mjukvara, och vid at bara (med ett klick) installera detta, hade han fått sina filmer på alla dom Browsers han gillar.

Men sen - på Windows har han ingen problem med att spendera timmar att installera nya drivrutiner för hans prylar, eller få en gammal skrivare att fungera med 32 bitars drivers. På Linux hade detta bare "kört" utan mkt. problemen.

Det handlar mest om attityd och behov. Har man inte behovet, så kör folk det som grannen kör på.

Det betyder INTE att Linux är sämre.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av siglolmic:

Fördelen med att lyssna på en youtube-video är ju dock att man kan göra andra saker samtidigt. Annars hade jag hållt med, att kolla på någon som pratar i 45min är olidligt

Jag tänker att det har andra fördelar också.
Man hör tonläge och ser kroppsspråk osv. Och folk tenderar att vara mer frisläppta och personliga i en video än vad de är i en text som ofta blir mer mater of fact och torftigt. (Sen förstår jag att många vill ha det så, jag personligen tillhör inte dem dock)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Internet suger. Det var bra till att ragga upp tjejer när jag var i tonåren... på den tiden tjejer fortfarande var snygga dvs. Men sen dess har det mest stulit min tid. Metoo, arabiska våren, kroppsaktivism... Nä fyyy fan säger jag bara. Allt är linux fel.

Sant, det mesta är Linux och Windows fel. I Mac OS behöver man aldrig oroa sig för det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Linux tar 5-10 minuter att installera, och när det väl är gjord, ser dom flesta ingen skillnad.

Idag är en modern distro så välgjord att du kan använda den precis som du använder Windows, jag skulle även säga att den är lite mindre jobbig än Windows då uppdateringarna låter dig arbeta medan det uppdateras, kräver sällan omstart.

Det finns 100 tals andra smågrejor som gör att Linux är bättre, även för den normala användaren

- Gamla prylar, scanners, printers etc. stöd
- Bättre säkerhet
- Mkt. mjukvara kommer som standard

Att Linux inte används av herr och fru Svensson för att det är sämre är ju bara inte sanningen.
Jag TROR att orsaken är när dom flesta köper en PC så kommer Windows med som standard, och det är vad grannen har, arbetet använder och har alltid använd, därför finns ingen orsak att byta till nåt annat BARA FÖR att byta.

If it ain't broken - don't fix it, är nog mera orsaken till att dom inte även testar.
Dessutom är folk väldigt rädda för saker dom inte känner, det ska inte mkt. motstånd till för att dom ger upp, det kunde vara vilket som helst operativsystem.

Ett exempel på detta är DRM skyddade filmer och webb-innehåll. Svensson hade just nyligen installerat Linux då en kompis hade berättat för honom hur bra det var, Svensson lyckades installera detta men när han gick in och skulle se sina filmer på nätet, fick han ett felmeddelande.

Sen installerade Svensson Windows igen.

Men hade Svensson klickat på mjukvara paketet (lite som Windows Store) så hade han hittat ett paket som ger stöd åt DRM krävande mjukvara, och vid at bara (med ett klick) installera detta, hade han fått sina filmer på alla dom Browsers han gillar.

Men sen - på Windows har han ingen problem med att spendera timmar att installera nya drivrutiner för hans prylar, eller få en gammal skrivare att fungera med 32 bitars drivers. På Linux hade detta bare "kört" utan mkt. problemen.

Det handlar mest om attityd och behov. Har man inte behovet, så kör folk det som grannen kör på.

Det betyder INTE att Linux är sämre.

Att bara hitta passande grafikdrivrutin, installera den samt överklocka grafikkortet — är en jävla challenge. Finns en del saker som är bättre/smidigare på Windows.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning för en normal-användare som spelar eller betalar räkningar eller kollar tuben att köra nått annat än Windows.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Själv anser jag att youtubefilmer "suger" då det är en otroligt långsam metod att kommunicera ett budskap.

En välskriven text i detta ämne gissar jag skulle ta cirka 10 minuter att läsa istället för att slösa bort 45 minuter på någon som pratar lika långsamt och mördande sövande som alla kundtjänsttalsvar som "informerar" om att "detta samtal kan spelas in i kvalitets och utbildningssyfte".

Skrivet av UndaC:

Jag tänker att det har andra fördelar också.
Man hör tonläge och ser kroppsspråk osv. Och folk tenderar att vara mer frisläppta och personliga i en video än vad de är i en text som ofta blir mer mater of fact och torftigt. (Sen förstår jag att många vill ha det så, jag personligen tillhör inte dem dock)

Ja, det är en bra poäng, det handlar ju mycket om själva syftet.

Vad gäller rent förmedlande av information är en video ofta precis så undermålig som BMac är inne på, om det inte är specifikt något visuellt som ska förmedlas.
Om syftet däremot är något mer "fluffigt" kan avvägningen bli en helt annan.

I detta fall vet jag inte riktigt var på skalan detta landar, jag hade inte tålamod att fortsätta när han inte kommit någonvart öht på 6-7 minuter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Själv anser jag att youtubefilmer "suger" då det är en otroligt långsam metod att kommunicera ett budskap.

En välskriven text i detta ämne gissar jag skulle ta cirka 10 minuter att läsa istället för att slösa bort 45 minuter på någon som pratar lika långsamt och mördande sövande som alla kundtjänsttalsvar som "informerar" om att "detta samtal kan spelas in i kvalitets och utbildningssyfte".

Uppspelningshastighet > 2x

Skrivet av Donnerstal:

Men det stämmer ju. Hade Linux varit bättre/lättare för de flesta att använda så hade de också gjort det.

Om människan hade varit logisk ja, men det är hon inte.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Ohh trodde han slutat med dessa, sjukt underhållande och pekar ofta fingret åt rätt håll.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dyluck:

Ohh trodde han slutat med dessa, sjukt underhållande och pekar ofta fingret åt rätt håll.

hehe han har ju hotat med "det här är den sista" ett antal gånger

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Linux tar 5-10 minuter att installera, och när det väl är gjord, ser dom flesta ingen skillnad.

Idag är en modern distro så välgjord att du kan använda den precis som du använder Windows, jag skulle även säga att den är lite mindre jobbig än Windows då uppdateringarna låter dig arbeta medan det uppdateras, kräver sällan omstart.

Det finns 100 tals andra smågrejor som gör att Linux är bättre, även för den normala användaren

- Gamla prylar, scanners, printers etc. stöd
- Bättre säkerhet
- Mkt. mjukvara kommer som standard

Att Linux inte används av herr och fru Svensson för att det är sämre är ju bara inte sanningen.
Jag TROR att orsaken är när dom flesta köper en PC så kommer Windows med som standard, och det är vad grannen har, arbetet använder och har alltid använd, därför finns ingen orsak att byta till nåt annat BARA FÖR att byta.

If it ain't broken - don't fix it, är nog mera orsaken till att dom inte även testar.
Dessutom är folk väldigt rädda för saker dom inte känner, det ska inte mkt. motstånd till för att dom ger upp, det kunde vara vilket som helst operativsystem.

Ett exempel på detta är DRM skyddade filmer och webb-innehåll. Svensson hade just nyligen installerat Linux då en kompis hade berättat för honom hur bra det var, Svensson lyckades installera detta men när han gick in och skulle se sina filmer på nätet, fick han ett felmeddelande.

Sen installerade Svensson Windows igen.

Men hade Svensson klickat på mjukvara paketet (lite som Windows Store) så hade han hittat ett paket som ger stöd åt DRM krävande mjukvara, och vid at bara (med ett klick) installera detta, hade han fått sina filmer på alla dom Browsers han gillar.

Men sen - på Windows har han ingen problem med att spendera timmar att installera nya drivrutiner för hans prylar, eller få en gammal skrivare att fungera med 32 bitars drivers. På Linux hade detta bare "kört" utan mkt. problemen.

Det handlar mest om attityd och behov. Har man inte behovet, så kör folk det som grannen kör på.

Det betyder INTE att Linux är sämre.

Beror väl på vilken distro man vill köra. Distributioner såsom Arch och Gentoo t ex tar lite längre än 5-10 minuter att installera. Och Ubuntu i mitt tycke är inte så mycket bättre än Windows. Sen om man är en gamer kanske Linux inte är något man vill använda heller eller om man vill spela upp filmer/serier i HDR som inte finns i Linux alls än. Jag kör själv Linux men jag är tvungen att köra med QEMU/Virt-Manager för att köra spel som inte går köra på Linux som t ex Apex Legends, New World, Black Desert Online, Fortnite, Rust och liknande pågrundav att Easy Anti Cheat inte finns till Linux och för att jag vill kunna se filmer och serier i HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det stämmer ju. Hade Linux varit bättre/lättare för de flesta att använda så hade de också gjort det.

Det där väcker väl frågan om vad det innebär att "använda Linux"...

Det beror ju helt på vad man utgår för från definition om Linux är extremt populärt eller extremt impopulärt.
Även bortsett från servrar och inbäddade lösningar så har du ju t.ex. alla Android-enheter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Att bara hitta passande grafikdrivrutin, installera den samt överklocka grafikkortet — är en jävla challenge. Finns en del saker som är bättre/smidigare på Windows.

Kommer helt an på vilket grafikkort, vilken Distro och hur nytt grafikkortet är.
Nvidia är ganska bra på att hålla välkända Linux Distros uppdaterade, kräver bara ett klick "Install 3rd Party Drivers?", och så framkommer en lista med tredjeparts drivers och du kan välja dom, har funkat klockrent för mig senaste 6-10 åren.

Jag använder också Windows 10, och det var riktig många problemen med Nvidia 3090 kortet de första 3 mån. Min kompis hade också problemen med drivers, ljudet slutade funka, vissa spel frös, och vi var båda tvungna att använda Nvidia Studio Drivers istället medan dem fixade problemen med dem reguljära drivers.

Skrivet av Greed:

Beror väl på vilken distro man vill köra. Distributioner såsom Arch och Gentoo t ex tar lite längre än 5-10 minuter att installera. Och Ubuntu i mitt tycke är inte så mycket bättre än Windows. Sen om man är en gamer kanske Linux inte är något man vill använda heller eller om man vill spela upp filmer/serier i HDR som inte finns i Linux alls än. Jag kör själv Linux men jag är tvungen att köra med QEMU/Virt-Manager för att köra spel som inte går köra på Linux som t ex Apex Legends, New World, Black Desert Online, Fortnite, Rust och liknande pågrundav att Easy Anti Cheat inte finns till Linux och för att jag vill kunna se filmer och serier i HDR.

Sant på många av de punkter du nämner i ditt inlägg ovan.

Jag är för gammal till Archlinux, Gentoo och Slackware i dessa tider, bryr mig inte om att "meka" under locket längre, det ska bara köra ur lådan. Så jag har använt Linux Mint tills nu, och det har varit absolut fantastisk, stabilt och har de flesta saker jag behöver.

Sen kör jag ju Windows 10 av samma orsaker som du, spel - då inte alla spel finns till Linux, och jag har många kompisar jag spelar med.

Jag är lite pragmatisk till Windows/Mac/Linux - vilket OS du och jag kör betyder inte riktig nåt för mig, det viktigaste är att det bara fungerar och har en viss säkerhet. Jag gillar Linux ur säkerhetsaspekten och att jag har mkt. bättre kontroll över mitt arbetsmiljö än Windows som i princip forcerar allt det dom tycker på en.

Permalänk
Medlem

Tja, jag håller med om att ljudet kan vara ett helvete att få igång som man vill, grafiken likaså om man ska köra spel eller 3d grejer. Det är har alltid varit Linux stora problem.
Nu finns ju i alla fall HW accelerering i webbläsarna Firefox och Chrome, dock är det väl inte påslaget som standard så även där är det lite meck.

Farsan har Linux på sin dator, han klarar det och är 75 år... jag har visserligen installerat det åt honom men han surfar och kollar mail så det är ju inga kompicerade grejer han gör. Ljud eller grafik var inget problem att få igång i just det här fallet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >