Söndagsmatiné: Linux suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Kan ju tillägga att routern hemma också kör Linux, så har han någon gång loggat in i webbgränssnittet har han "kört" Linux.

Min router kör då BSD.

Permalänk
Medlem

Tänker på det han säger om systemd.
Det är inte systemds syfte att boota systemet, även om det har den funktionaliteten.
Det är ett paket med olika mjukvara som syftar till låta andra program köra smidigare.

Det finns massa grejer som man inte vill lägga i kärnan, men som ett modernt operativsystem behöver för att vara funktionellt. systemd samlar dessa grejer i en enhetligt mjukvarupaket. Bilden av systemd lider av att det inledningsvis var ett program som användes för att boota systemet.

Det är ungefär lika korrekt att betrakta systemd som en enhetlig programvara som att betrakta gnome, kde eller windows system för inställningar som en programvara.

Permalänk
Medlem

Oroa er inte, Linux slår igenom på desktop 2022!!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Viking
Skrivet av evil penguin:

Det där väcker väl frågan om vad det innebär att "använda Linux"...

Det beror ju helt på vad man utgår för från definition om Linux är extremt populärt eller extremt impopulärt.
Även bortsett från servrar och inbäddade lösningar så har du ju t.ex. alla Android-enheter.

Menar som ett alternativ till Windows på sin PC.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Farsan har Linux på sin dator, han klarar det och är 75 år... jag har visserligen installerat det åt honom men han surfar och kollar mail så det är ju inga kompicerade grejer han gör. Ljud eller grafik var inget problem att få igång i just det här fallet.

Gjorde samma på min mors (68 år) dator, och det var säkert 7-8 år sedan, tröttande på att fixa hennes Windows maskin i tid och otid.
Web, youtube, mail, fixa med kamerabilder och lite office dokument är allt hon behöver. Och jag tror inte man skall underskatta hur stor användargruppen som ser ut som henne är.
Senaste två åren har hon gått över till en rullande distribution (Opensuse Tumbleweed) och då slipper jag till och med O/S uppgraderingarna med några års mellanrum.

Permalänk
Medlem

Lunduke har alltid slått mig som en människa som älskar ljudet av sin egen röst.

Kör linux till och från. Det som inte fått mig att gå över 100% är Affinity Photo, OpenCanvas 7 och att PrimeVideo bara går att streama i 720p.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kujo:

Lunduke har alltid slått mig som en människa som älskar ljudet av sin egen röst.

Instämmer. Och han älskar också sina egna skämt. Men jag gillar honom ändå på något vis. Håller inte med 100% och tycker han är lite väl kränkt ibland.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Linux Haters blog. Där snackar vi episka rants där mycket fortfarande är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hade Linux varit bättre/lättare för de flesta att använda så hade de också gjort det.

Skrivet av Donnerstal:

Menar som ett alternativ till Windows på sin PC.

Skrivet av UndaC:

Jag är inte så säker på det.
Det finns ju andra faktorer så som marknadsföring, där är Linux chanslöst och det har inte något med produktens kvalitet att göra. För majoriteten av användare så handlar det inte ens om ett val eftersom de inte känner till att valet ens existerar och det existerar ju definitivt inte när man står i en butik och ska välja en dator tex.

Sen finns det ju andra faktorer som man kanske mer kan säga har med produktens kvalitet att göra men som inte har så mycket med den enskilda distributionen att göra. T.ex. "valfrihetens tyranni" tusentals distributioner, många olika val av systemkomponenter, kernelversioner, drivrutiner, repositories etc.
Men störst av allt: vanans makt bara. För att byta från något du är bekväm med så räcker det ju inte att det är 5% bättre eller har en funktion du för tillfället saknar. Snarare måste det vara 50% bättre och erbjuda många funktioner du saknar för att gemene man ska ta det steget.

(OBS är inte själv en förespråkare av desktop linux som någon slags mainstream-lösning så missförstå mig rätt, spelar bara devils advocate här )

Ja, i linje med vad UndaC är inne på så tror ju jag personligen att det minst lika mycket handlar om avsaknaden av någon stark "USP" för den genomsnittliga användaren som är van vid något annat.

Någon morot måste finnas för att övervinna användarens rubbade cirklar, och det är väl rätt begränsat med sådant. Olika avvägningar i olika operativsystem som faller olika användartyper i smaken, snarare.

Normalanvändaren är inte intresserad av operativsystem (installerar dem inte, konfigurerar dem mer eller mindre inte, osv) mer än att det måste vara "som vanligt", för om det inte är "som vanligt" så rasar hela arbetsflödet.
Och där tar det nog stopp, mer eller mindre.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Farsan har Linux på sin dator, han klarar det och är 75 år... jag har visserligen installerat det åt honom men han surfar och kollar mail så det är ju inga kompicerade grejer han gör. Ljud eller grafik var inget problem att få igång i just det här fallet.

Jag har Linux på min dator, jag klarar det och jag är 75 år (och ett halvt). Jag har installerat det själv, jag bygger t o m mina datorer själv. Utöver att surfa, kolla mail, betala räkningar och planera resor mm, så läser jag mina böcker på Linux (ja, på dator alltså) eftersom jag inte kan läsa vanliga böcker annat än om de har väldigt stora bokstäver, jag programmerar, ja faktiskt gör jag allt på Linux.

Orsak? Jag har aldrig använt Windows, kom in i datorvärlden via "mini"-datorer (PDP-8, PDP-11, Vax, DEC-10, DEC-20) och deras OS (TOPS-10/-20, VMS och slutligen UNIX) och när det blev dags att krympa kostnaderna blev det Linux från och med 1994 så jag kan väl kanske kallas Linux-expert(?) men windows har jag som sagt aldrig använt.

Så för mig har Bryan Lunduke fel på varje punkt. Hatar inte Windows men för mig suger Windows.
Windows suger helt enkelt därför att jag inte kan det, har aldrig vant mig vid det, kan göra allt jag vill med Linux, har aldrig känt behov av Windows och kommer inte att byta annat än om jag till slut blir tvungen (hur det nu skulle gå till). Spelar inte så det behovet finns inte heller. Har av och till, men inte just nu, haft en Windows-installation på VirtualBox men nästan aldrig använt det.

Sen tycker jag att han (Bryan Lunduke) är en ovanligt seg tråkmåns och träbock men det är en helt annan sak. Att han låter som en gammal gubbe som försöker verka ung och rolig hjälper inte hans budskap, han låter faktiskt som en äldre och tråkigare kopia av mig.
Hur länge orkade jag innan jag bläddrade framåt och såg att det bara var mer av samma? Drygt 4 min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att det har andra fördelar också.
Man hör tonläge och ser kroppsspråk osv. Och folk tenderar att vara mer frisläppta och personliga i en video än vad de är i en text som ofta blir mer mater of fact och torftigt. (Sen förstår jag att många vill ha det så, jag personligen tillhör inte dem dock)

Du kan omöligt försökt se ett avsnit av Linus TramsTips?

Tekniskt okunnig, låter som ett förpubertalt barn och värst av allt - han inser inte detta själv.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av BMac:

Du kan omöligt försökt se ett avsnit av Linus TramsTips?

Tekniskt okunnig, låter som ett förpubertalt barn och värst av allt - han inser inte detta själv.

Jag förstår inte logiken: en person gör, i din mening, dåliga videos därför är videos som format dåligt?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående komplexitet så finns det ju också personer som anser att andra delar som sudo[...] också är på väg att bli allt för komplext[...]

Wait, what? Börjar sudo bli för komplext?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Själv anser jag att youtubefilmer "suger" då det är en otroligt långsam metod att kommunicera ett budskap.

En välskriven text i detta ämne gissar jag skulle ta cirka 10 minuter att läsa istället för att slösa bort 45 minuter på någon som pratar lika långsamt och mördande sövande som alla kundtjänsttalsvar som "informerar" om att "detta samtal kan spelas in i kvalitets och utbildningssyfte".

Oavsett hur välskriven en text är så skulle jag aldrig orka läsa den, föredrar alltid att höra nån välsnackad snubbe som samtidigt kan visa bild o videoexempel på det han snackar om. Om just den här gubben gör det vet jag dock inte då jag inte är hemma o kan kolla just nu.

Men oavsett vad han säger så planerar jag att göra ett försök att gå över från Windows till MX Linux eller nåt sånt inom snar framtid, för jag blev rätt otaggad på Windows efter dom presenterade elvan, dom visar mer o mer ätt m låser en till internet, plus att dom fortfarande verkar ointresserade av att göra klart sina teman samt bygga _ett_ ställe för sina inställningar. Som jobbar märkligt imo.

Permalänk
Avstängd

"Därför suger Windows",
"Därför suger Apple",
"Därför suger dammsugare",
Listan av enkelsinnade clickbaits producerade av enkelsinnade människor kan göras lång.

Känns också ytterst journalisttypiskt att dra på stora växlar och extrapolera apokalyptiska händelser utifrån begränsade data, "The end of Linux is nigh".

Ja, jag kommer ALLTID att vara "den personen" som kräver omständlig nyansering så fort någonting förenklas för mycket.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Phod:

Hehe jag har ingen åsikt i frågan men jag har absolut stött på den åsikten. (Obs. Inte komplext som i svårt alltså)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe jag har ingen åsikt i frågan men jag har absolut stött på den åsikten. (Obs. Inte komplext som i svårt alltså)

Fan, nu har man gått och blivit en gubbe som går och konfar sina Linux-system fel med okomplexa sudo-inställningar.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AplAy:

"Därför suger Windows",
"Därför suger Apple",
"Därför suger dammsugare",
Listan av enkelsinnade clickbaits producerade av enkelsinnade människor kan göras lång.

Känns också ytterst journalisttypiskt att dra på stora växlar och extrapolera apokalyptiska händelser utifrån begränsade data, "The end of Linux is nigh".

Ja, jag kommer ALLTID att vara "den personen" som kräver omständlig nyansering så fort någonting förenklas för mycket.

Jag tycker ändå att Lunduke brukar vara ganska nyanserad
(Därmed inte sagt att jag håller med om alla resonemang - men han brukar ändå redogöra för varför han tror/tycker som han gör på ett innehållsmässigt vettigt än om ibland tramsigt sätt)

Just 2021 års utgåva var väl ganska ovanlig i det att han inte erbjöd så många motargument till sig själv eller ljusglimtar etc.

Så jag skulle inte kasta in honom i kategorin av youtubers som kör ”X kommer rånmörda och utplåna Y”

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Phod:

Fan, nu har man gått och blivit en gubbe som går och konfar sina Linux-system fel med okomplexa sudo-inställningar.

Japp. Bara att slänga datorerna och köpa nya och börja med doas istället.
Ungarna skrattar ju åt dig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Sudo är komplext då det har mycket funktioner för behörigheter och systemadministration. Det har kritiserats för att ha blivit bloatat och att det kompromissar säkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Japp. Bara att slänga datorerna och köpa nya och börja med doas istället.
Ungarna skrattar ju åt dig.

Jag åker genast till Frankfurt och Amsterdam och försöker få tillgång till Digital Oceans serverhallar. "But I read on a Swedish forum..."

Skrivet av DasIch:

Sudo är komplext då det har mycket funktioner för behörigheter och systemadministration. Det har kritiserats för att ha blivit bloatat och att det kompromissar säkerheten.

Jag har läst att det finns de som föredrar doas, men jag har aldrig läst någon strukturerad kritik mot sudo från en tillförlitlig källa.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Finns ingen anledning för en normal-användare som spelar eller betalar räkningar eller kollar tuben att köra nått annat än Windows.

Finns ingen anledning för en normalanvändare att köra windows tänker jag.

on topic: Följt Lunduke ett tag och kan hålla med om att det var ett bättre format på mässa där det finns publik osv.
Han har roliga åsikter ibland. spännande människa men pratar ibland lite för mycket.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt har sina för- och nackdelar som såklart går att peka på. Inget är någonsin perfekt. Linux har varit väldigt trevligt när jag bygger en maskin som jag inte ska spela på och vill spara över en tusing på OS-kostnad. Sen är det väldigt mycket trevligare att utveckla i Linux än Windows.

Gillar också att saker kan konfigureras i filer istället för att leta efter rätt GUI gömt någonstans. Visserligen är ju filerna också svåra att hitta men där finns det en viss möjlighet att söka efter dem med väl valda kommandon.

Instruktioner man hittar på nätet blir också lite mer kortfattade när det endast är kommandon man ska kopiera. Tycker man generellt får lite bättre förståelse kring hur Linux fungerar också.

Sen förstår jag att det upplevs som det kan vara en tröskel att börja med Linux, jag minns själv hur jag kände mig ganska förvirrad i början men så är det också med Windows om man inte använt det innan.

Different strokes for different folks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att det har andra fördelar också.
Man hör tonläge och ser kroppsspråk osv. Och folk tenderar att vara mer frisläppta och personliga i en video än vad de är i en text som ofta blir mer mater of fact och torftigt. (Sen förstår jag att många vill ha det så, jag personligen tillhör inte dem dock)

Även jag föredrar att se en video än att läsa en recension osv och vill gärna se fler videor, att läsa långa texter känns opersonligt och lite ur tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan rekommendera Linux Haters blog. Där snackar vi episka rants där mycket fortfarande är relevant.

The UNIX-haters handbook är ju också en kultklassiker, men den börjar ju få några år på nacken (även om jag misstänker att det mesta gäller än).

Permalänk
Medlem

Från någon som inte alls har koll på Linux så känns det ju som han snackar vettiga saker, flera av punkterna skulle båda dåligt för vilket OS som helst.

Speciellt tillägg av den mängden kod varje år.

Gällande uppköp av Red Hat/SUSE så är det ju som alla andra uppköp, total katastrof för företagen som blir uppköpta 999/1000 gånger, det behöver man inte kunna Linux för att fatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Sen förstår jag att det upplevs som det kan vara en tröskel att börja med Linux, jag minns själv hur jag kände mig ganska förvirrad i början men så är det också med Windows om man inte använt det innan.

Japp, så är det med Windows. För mig som i stort sett aldrig har med Windows att göra är det förvirrande, ologiskt och förfärligt svårt att förstå hur man tänkt varje gång jag gissar mig fram. Brukar gissa rätt (till slut) i alla fall men hoppas varje gång att det är sista gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Fördelen med att lyssna på en youtube-video är ju dock att man kan göra andra saker samtidigt.

Det går också att öka hastigheten i några steg upp till 2× om talaren pratar långsamt.

Bra youtubeare lägger också ut tidkoder så att man kan hoppa mellan ämnen, men det gör visst inte Lunduke.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Findecanor:

Det går också att öka hastigheten i några steg upp till 2× om talaren pratar långsamt.

Bra youtubeare lägger också ut tidkoder så att man kan hoppa mellan ämnen, men det gör visst inte Lunduke.

Om man vill hoppa är det ganska lätt i just den här videon. Han har typ 6-7 slides så är bara att dra fram till nästa slide.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Linux tar 5-10 minuter att installera, och när det väl är gjord, ser dom flesta ingen skillnad.

Idag är en modern distro så välgjord att du kan använda den precis som du använder Windows, jag skulle även säga att den är lite mindre jobbig än Windows då uppdateringarna låter dig arbeta medan det uppdateras, kräver sällan omstart.

Det finns 100 tals andra smågrejor som gör att Linux är bättre, även för den normala användaren

- Gamla prylar, scanners, printers etc. stöd
- Bättre säkerhet
- Mkt. mjukvara kommer som standard

Att Linux inte används av herr och fru Svensson för att det är sämre är ju bara inte sanningen.
Jag TROR att orsaken är när dom flesta köper en PC så kommer Windows med som standard, och det är vad grannen har, arbetet använder och har alltid använd, därför finns ingen orsak att byta till nåt annat BARA FÖR att byta.

If it ain't broken - don't fix it, är nog mera orsaken till att dom inte även testar.
Dessutom är folk väldigt rädda för saker dom inte känner, det ska inte mkt. motstånd till för att dom ger upp, det kunde vara vilket som helst operativsystem.

Ett exempel på detta är DRM skyddade filmer och webb-innehåll. Svensson hade just nyligen installerat Linux då en kompis hade berättat för honom hur bra det var, Svensson lyckades installera detta men när han gick in och skulle se sina filmer på nätet, fick han ett felmeddelande.

Sen installerade Svensson Windows igen.

Men hade Svensson klickat på mjukvara paketet (lite som Windows Store) så hade han hittat ett paket som ger stöd åt DRM krävande mjukvara, och vid at bara (med ett klick) installera detta, hade han fått sina filmer på alla dom Browsers han gillar.

Men sen - på Windows har han ingen problem med att spendera timmar att installera nya drivrutiner för hans prylar, eller få en gammal skrivare att fungera med 32 bitars drivers. På Linux hade detta bare "kört" utan mkt. problemen.

Det handlar mest om attityd och behov. Har man inte behovet, så kör folk det som grannen kör på.

Det betyder INTE att Linux är sämre.

Anledningen till att jag inte använder Linux är att det alltid sagts att spel fungerar sämre på Linux. Drivrutiner och annat till grafikkort et cetera är inte lika bra och vissa spel stöder inte Linux ändå. Att emulera Windows på Linux för att kunna spela spel som inte stöder Linux är också behäftat med olika problem. Jag använder i stort sett min dator bara till att gamea, tror du jag hade varit mer nöjd om jag installerade Linux istället för Windows?