Permalänk

Hemmagjord Powerplay (Qi musmatta)

Hej ska beställa en logitech g502 lightspeed för jag vill gå trådlöst, saken är ju den att jag vill slippa ladda mussen så har kollat på logitech Powerplay musmatta (En Qi musmatta för över 1000kr). Tänker även att de inte borde va jätte svårt att göra en själv för billigare. En stor qi laddare med en musmatta ovan. Problemet är att jag har inte hittat nån stor qi laddare som är billig. Nån som vet en? Nån som vet om detta kommer funka ens?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill göra DYI så finns det "barebone" qi laddare att köpa från kina, som du sedan själv då kan montera in på ett säkert sätt i saker. Sen om det funkar med just din mus, det vet jag inte tyvärr

https://www.aliexpress.com/item/1005002495493232.html
Obs, länken var ett exempel, finns billigare och dyrare varianter.

Permalänk
Skrivet av Versatile:

Om du verkligen vill göra DYI så finns det "barebone" qi laddare att köpa från kina, som du sedan själv då kan montera in på ett säkert sätt i saker. Sen om det funkar med just din mus, det vet jag inte tyvärr

https://www.aliexpress.com/item/1005002495493232.html
Obs, länken var ett exempel, finns billigare och dyrare varianter.

Väldigt intresant faktiskt, får ta att kolla närmare på de

Permalänk
Skrivet av Grahnen03:

Väldigt intresant faktiskt, får ta att kolla närmare på de

Kan säga med 99% säkerhet att en vanlig QI laddare inte kommer ladda musen, först får du inte med en Wireless charging puck om du inte köper Powerplay mattan då den ingår när du köper mattan och inte musen.

Sen använder dom tyvärr inte QI teknik utan någon annan liknande, finns vissa som lyckats hitta en QI Coil som fått plats i orginal pucken under som då är bara en plast hållare för vikten man får med, Men tyvärr om du inte ska hitta en coil som passar så är det Logitech mattan som gäller om du ska ha trådlöst laddning.

Jag skulle säga en magnetisk USB-A till MicroUSB kabel skulle funka bättre för ditt ändamål om du tycker mattan är för dyr då du då enkelt pluggar i och ur laddaren under natten tillex.

Hade i min trötthet skrivit USB-C istället för MicroUSB
Permalänk
Medlem

Det är inte vanlig QI laddning utan Logitechs egen proprietära teknik. Magnetisk kabel uppfyller i princip samma sak som powerplay, bara putta musen till kabeln när du går ifrån datorn. Batteriet räcker ändå så länge att man aldrig kommer ta slut på det under en session så att ladda musen hela tiden via musmattan är inte nödvändigt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB