Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Elgot:

@landmarks är inte det knepigaste att kraven på processor och tpm är separata? Om man har en gammal processor och en tpm-modul eller en gammal processor med tpm (det finns faktiskt före åttonde generationen) är man ändå inte godkänd.
Å andra sidan är väl tpm-kravet sällan ett problem om man väl har en godkänd processor?

Vad jag vet så undersöker de fortfarande huruvida gränsen ska sänkas för att inkludera Core 7000-serien och Ryzen 1000-serien just på grund av det, men jag kan inte hitta att de kommit fram till något besked där. Det verkar fortfarande på riktigt vara rätt oklart hur det blir för de som exempelvis installerar en TPM-modul, eller har en äldre processor med stöd.

Permalänk
Medlem

dom skjuter sig själva i foten med så höga krav... blir många som inte kommer kunna installera det ens... märkligt ett OS ska ha såna absurda krav...

Permalänk
Medlem

Att köpa en separat TPM-modul, finns det modeller att ansluta via USB eller instickskort om det inte finns ett specifikt till ens moderkort?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Officiellt kanske det är så att det inte "går" att kringå kraven men har en känsla det kommer nog finnas "inofficiella" sätt att ta sig förbi dessa krav men det är klart inte kan Microsoft på något sätt stöda detta men återstå att se om knepen inte blockeras på något vis sen.

Klart det gör, är bara en fråga om när.
Sånt här knäcks alltid till slut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Att köpa en separat TPM-modul, finns det modeller att ansluta via USB eller instickskort om det inte finns ett specifikt till ens moderkort?

De senaste generationerna av hårdvara brukar ha firmwarebaserad TPM (inget behov av extra hårdvara för TPM-funktion), vad gäller äldre så brukar det finnas en kontakt på moderkortet för att ansluta en hårdvarumodul.

Om man inte har någotdera så känner jag inte till något alternativ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alltså jag tycker inte att det är så konstigt att de ställer höga krav, någon gång måste de kapa bakåtkompabiliteten för att öka säkerheten. De överger ju dessutom inte Windows 10, så man kan ju fortsätta med den. När de väl slutar stödja Windows 10 så lär det ju vara dags för uppgradering ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Vad jag vet så undersöker de fortfarande huruvida gränsen ska sänkas för att inkludera Core 7000-serien och Ryzen 1000-serien just på grund av det, men jag kan inte hitta att de kommit fram till något besked där. Det verkar fortfarande på riktigt vara rätt oklart hur det blir för de som exempelvis installerar en TPM-modul, eller har en äldre processor med stöd.

Nej, jag tror inte att de har sagt något sedan dess, men det märkliga är väl att de gör det så svårt för sig? Om det var tpm det hängde på skulle man väl kunna ha ett enkelt krav: "Datorn måste ha tpm 2.0. Lös det hur du vill."
Som det är nu känns det som att även många med äldre processorer jagar efter dyra moduler till uråldriga moderkort. Enligt kraven bör det ju inte hjälpa ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

dom skjuter sig själva i foten med så höga krav... blir många som inte kommer kunna installera det ens... märkligt ett OS ska ha såna absurda krav...

Att få alla att uppgradera är ju dock ett ganska nytt koncept för Microsoft; kanske siktar man inte på det den här gången? Traditionellt kör man det operativsystem som kommer med datorn när man köper den.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Elgot:

Nej, jag tror inte att de har sagt något sedan dess, men det märkliga är väl att de gör det så svårt för sig? Om det var tpm det hängde på skulle man väl kunna ha ett enkelt krav: "Datorn måste ha tpm 2.0. Lös det hur du vill."
Som det är nu känns det som att även många med äldre processorer jagar efter dyra moduler till uråldriga moderkort. Enligt kraven bör det ju inte hjälpa ändå.

Baserat på bristen av information kring det är det nog definitivt inte omöjligt att det är så de väljer att göra, dvs du måste uppfylla både processor- och TPM-krav. Men den som lever får se, typ Jag tror som flera andra här att det vore föga förvånande om det trots allt går att ta sig runt det på något vis, även om det kanske inte går från första dag.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag egentligen att det är bra att kraven finns. Kanske hade gått att implementera på andra sätt, vad vet jag, men om det är så att det reducerar malware med upp till 60% som de säger så låter det klokt.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o...

Permalänk
Medlem

Bara att köpa ny dator innan det blir någon Windows 11 med andra ord....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Personligen tycker jag egentligen att det är bra att kraven finns. Kanske hade gått att implementera på andra sätt, vad vet jag, men om det är så att det reducerar malware med upp till 60% som de säger så låter det klokt.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o...

Kan hålla med på ett sätt. Om det gör datorn mycket säkrare så är det ju bra. Sedan verkar man ha till åtminstone 2025 på sig att uppgradera. Lite trist bara att äldre datorer blir mer eller mindre värdelösa.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Skönt att dom står på sig, jag vill iallafall ha ett säkrare windows.

Folk kommer väl klaga på att Windows är dåligt och segt med 15 år gammal hårdvara. För att undvika detta sätter man krav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Folk kommer väl klaga på att Windows är dåligt och segt med 15 år gammal hårdvara. För att undvika detta sätter man krav.

Riktigt så enkelt är det ju inte heller. Den godkända listan innehåller ju även rätt långsamma modeller.

Permalänk
Medlem

Då blev man cuckad.

Ryzen 1700 från mars 2017. Det är ju inte särskilt gammalt. Då i åtanke att 2700 inte kom ut förrän april 2018. Så på ryzensidan pratar vi bara typ 3 år bakåt??

Dafuq säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Folk kommer väl klaga på att Windows är dåligt och segt med 15 år gammal hårdvara. För att undvika detta sätter man krav.

Skrivet av Elgot:

Riktigt så enkelt är det ju inte heller. Den godkända listan innehåller ju även rätt långsamma modeller.

Nej, precis... Det handlar väl om ett funktionellt krav, inte ett prestandakrav.

Och sett till segt Windows är så är väl skillnaden inte så stor mellan 10 och 11, så tror inte det skulle spela så stor roll på det sättet för uppgraderare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det innebär att jag inte kommer få en massa jobbiga och störande prompts som jag tror att jag lyckats stänga av men ändå fortsätter komma, som med fallet Windows 10?

Jag tänker vara bakåtsträvare så länge jag kan. Win8.1 duger bra. När/om jag lärt mig färdigt Linux så hoppar jag skepp istället.

Permalänk
Medlem

Så att installera en insider version går bra fast hårdvaran inte stöds, men inte den slutgiltiga versionen? Kommer man alltså stängas ute från "fullversionen" och "fastna" i nån gammal insiderversion?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mieriola:

Så att installera en insider version går bra fast hårdvaran inte stöds, men inte den slutgiltiga versionen? Kommer man alltså stängas ute från "fullversionen" och "fastna" i nån gammal insiderversion?

Ja. Eller tvingas gå tillbaka till Windows 10 (via reset). Det har de inte gjort någon hemlighet av. De hade någon utläggning om att de ville tacka alla testare genom att låta dem köra w11 ett tag även om de inte uppfyller kraven. Fast om man får problem får man lösa det själv och eventuella synpunkter ignoreras eventuellt då man kör en otillåten konfiguration.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, precis... Det handlar väl om ett funktionellt krav, inte ett prestandakrav.

Och sett till segt Windows är så är väl skillnaden inte så stor mellan 10 och 11, så tror inte det skulle spela så stor roll på det sättet för uppgraderare.

Nej, det intressanta är väl varför de har gjort det så komplicerat. Varför räcker det inte att kräva tpm, secure boot och så vidare? Varför måste man lägga flera veckor på att utreda om generation 7 duger, och hur kunde man misslyckas så enormt med det där verktyget som skulle visa om man hade ett kompatibelt system? Som det verkar nu är ju skillnaden mot Windows 10 minimal, och det fungerar ju utmärkt på så gott som alla datorer som startar idag.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte gå att kringgå hårdvaruspärren på kryptomining med rtx 3060 heller, och vi såg ju hur det gick.
Att säga att något är omöjligt kan verkligen komma tillbaka och bita en i röven.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Lär komma "gratisversioner" som kringgår detta

Hur som hoppas jag hitta ett Linux och versioner av dom vanligaste programmen en person som inte spelar behöver fram till dess.
Simpelt och lätt ska det vara.
Just för att kunna hjälpa personer med få medel kunna köpa begagnad hårdvara för barnens förstadator och vanligt surf/kontors stuff.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Det skulle inte gå att kringgå hårdvaruspärren på kryptomining med rtx 3060 heller, och vi såg ju hur det gick.
Att säga att något är omöjligt kan verkligen komma tillbaka och bita en i röven.

Vet dock inte riktigt hur det skulle bita dem i röven rent praktiskt i det här fallet.

Jag ifrågasätter inte att någon lär hitta en väg runt, men i detta fall blir det ju mer användarens eget problem att de kör en helt osupporterad konfiguration som inte framtida uppdateringar tar hänsyn till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

De blockeras helt, vilket Carley förklarar beror på att Microsoft är måna om att enheter håller sig säkra och stödjs ordentligt.

Det bästa för säkerheten är alltså att alla enheter tillverkade före 2017 inte ska få några säkerhetsuppdateringar överhuvudtaget? Ska vi skrota all den hårdvaran eller byta linux?

Eftersom Linux inte kräver TPM och secure boot borde också operativsystem baserade på Linux vara extremt osäkra. Någon borde meddela Linus Torvalds om detta så att Linux kan höja säkerheten.

Citat:

Carley medger att "det suger" för vissa användare, men att Microsoft står fast vid beslutet.

Påminner lite om Phil Spencers påstående om att de som inte har en snabb och stabil uppkoppling kan skippa att köpa Xbox One efter kritik om alltid-online funktionalitet. Detta kom alltså från "The executive vice president of Gaming" på Microsoft. "Köp inte vår senaste konsol" och vi såg ju hur det gick. Folk köpte PS4 istället och Xbox fick kämpa i uppförsbacke en hel konsolgeneration.

Verkar som det är gott om tomtar på Microsoft.

Permalänk

Enligt https://www.pcworld.com/article/3623192/what-cpus-can-run-win... så borde jag kunna köra det på min i3-8100, men testprogrammet man kunde ladda ner förut sa nej. Udda, men kanske går det att slå på någonstans? MSI har tpm att sälja för moderkortet, men det skall väl inte behövas?

Visa signatur

Fractal Design Focus G Petrol Blue Midi-tower, Fractal Design Integra M 650W PSU, MSI Z370-A PRO, Intel Core i3 8100 3.6 GHz , Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz, Gigabyte GeForce GTX 1650 4GB OC, Samsung 850-Series EVO 250GB, Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB, ASUS DVD±RW DRW-24D5M, Logitech MX518 Optical Mouse, Logitech G105 Keyboard, Logitech X-230 2.1 högtalarset, BenQ 24" LCD LR2455

Permalänk
Inaktiv

Hittar inte inne på insider hur sjutton jag laddar ner win11 hittar bara win10 någon som har direktlänk till iso filen?

Permalänk
Avstängd

Jag stannar kvar så länge jag kan på Windows 7, om jag inte lyckas modda om större del av Windows 11.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Hittar inte inne på insider hur sjutton jag laddar ner win11 hittar bara win10 någon som har direktlänk till iso filen?

Får man ju genom update

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jeremiah68:

Enligt https://www.pcworld.com/article/3623192/what-cpus-can-run-win... så borde jag kunna köra det på min i3-8100, men testprogrammet man kunde ladda ner förut sa nej. Udda, men kanske går det att slå på någonstans? MSI har tpm att sälja för moderkortet, men det skall väl inte behövas?

Det verktyget var opålitligt till den grad att de fick dra tillbaka det efter flera räddningsförsök. Glöm bort att det fanns.

Skrivet av anon300311:

Hittar inte inne på insider hur sjutton jag laddar ner win11 hittar bara win10 någon som har direktlänk till iso filen?

Kör du Dev-kanalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Det bästa för säkerheten är alltså att alla enheter tillverkade före 2017 inte ska få några säkerhetsuppdateringar överhuvudtaget? Ska vi skrota all den hårdvaran eller byta linux?

Man får väl läsa mellan raderna att de måste ha gjort någon sådan bedömning; att förbättringarna i Windows 11 för framtiden på det hela taget väger upp att den äldre hårdvara som inte stöds inte har något sätt att få säkerhetsuppdateringar efter att Windows 10 blir EOL (nuvarande kommunicerat datum: oktober 2025).

Gissar att de räknar med att den mesta sådana hårdvaran inte är i bruk längre vid den tidpunkten.

Skrivet av Smurfn:

Eftersom Linux inte kräver TPM och secure boot borde också operativsystem baserade på Linux vara extremt osäkra. Någon borde meddela Linus Torvalds om detta så att Linux kan höja säkerheten.

Det där känns som ett väldigt bakvänt resonemang; det vore ju en punkt där Windows 11 skulle ha en säkerhetsmässig fördel, iaf.
Sedan finns det ju massor av andra skillnader som också påverkar helheten vad gäller säkerhet, vilket ju inte är ensidigt att det ena eller det andra är bäst på alla punkter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304