Permalänk

TV med 1080p och 60Hz

Tja. Jag letar efter en ny TV till mitt rum. Brukar spela på Nintendo Switch lite då och då, (som har som bäst 1080p & 60Hz) och vill ha en TV som har rätt frekvens till switchet. Har en budjet på ca 3000 kr men jag har svårt att hitta en tv som har högre än 50Hz för min budjet. E jag för snål eller finns det bra Tv apparater för mitt behov? Storleken spelar inte så jätte stor roll för mig, tänker ju större desto bättre.
//August

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det går nog inte att hitta en TV idag med uppdateringsfrekvens på 50hz, allt är 60. Du kan nog bara gå in på Mediamarkt eller Elgiganten och fråga vad dom har för din budget.

Som snabbstart, här är Elgigantens utbud för under 5000kr: LÄNK

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Tack för svaret! Hittade en tv som såg bra ut men specifikationsbeskrivningen står det att uppdateringsfrekvensen är 50Hz. Så som jag förstår rätt så har den alltså bara 50Hz? Kanske en dum fråga men behöver dubbelchecka.

TV:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/26256/tcl-40-es5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av August732:

Tja. Jag letar efter en ny TV till mitt rum. Brukar spela på Nintendo Switch lite då och då, (som har som bäst 1080p & 60Hz) och vill ha en TV som har rätt frekvens till switchet. Har en budjet på ca 3000 kr men jag har svårt att hitta en tv som har högre än 50Hz för min budjet. E jag för snål eller finns det bra Tv apparater för mitt behov? Storleken spelar inte så jätte stor roll för mig, tänker ju större desto bättre.
//August

Här är 21 st (från 22" till 43") som uppfyller kraven, förutom att jag satte max pris till 3500 kr.
Av dessa så finns det 13 st som kostar under 3000 kr, den billigaste kostar 1719 kr...
Dom flesta Philips. En 43" Philips kostar 2997 kr
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s466476958&o=produ...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Om jag minns rätt så står det 50hz för att det är europeisk standard för tv-kanaler. Jag har dock haft 50hz TV som kunnat köra 60hz om input är konsol eller dator. Du kan alltid fråga i butiken men jag har för mig att det är så det är. Alternativt kan du pinga laxpudding om du behöver ett definitivt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av August732:

Tack för svaret! Hittade en tv som såg bra ut men specifikationsbeskrivningen står det att uppdateringsfrekvensen är 50Hz. Så som jag förstår rätt så har den alltså bara 50Hz? Kanske en dum fråga men behöver dubbelchecka.

TV:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/26256/tcl-40-es5...

Det står 50 Hz p.g.a. att det är vad som sänds via TV-nätet i Europa, medan 60 Hz används i t.ex. Nordamerika. Om du kollade på samma modell i t.ex. USA så skulle det alltså sannolikt stå att den klarar 60 Hz istället, även fast det är samma modell. Kollar man hos TCL själva så skriver de mycket riktigt att den klarar 1080p@60Hz via HDMI, och du lär få leta länge för att hitta en TV med 1080p-upplösning eller bättre som inte klarar det.

Tänk också på att du inte kommer få bättre bild med en 1080p-TV jämfört med en 4K-TV bara för att Switchen matar ut 1080p. 1080p kan skalas perfekt till 4K och ser ofta bättre ut på en 4K-panel eftersom pixlarna är mindre och har mindre mellanrum. Så det finns ingen större poäng med att leta specifikt efter en 1080p-TV, då sållar du bort många modernare 4K-modeller som skulle kunna vara bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Strunta i att det står 50Hz i specen. Alla TV med HDMI klarar 60HZ från extern källa.
Och som nämnts ovan, var inte rädd att köpa en 4K TV, de kan också visa 1080P 60HZ från en Switch utan problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

Om jag fick en krona varje gång...

Dumheterna med att man från branschens sida kallar moderna TV för 50 och 100 Hz när det är alltid är 60 och 120 Hz som är gränsen för panelerna har gett oss den här "...kan jag spela spel på?"-förvirringen i 15+ år. Så nog har jag tjänat en och annan krona på ämnet i form av lön och arvoden för att skriva artiklar om det och så vidare. Men föredrar personligen att lyfta diskussionen bortom att förklara samma missförstånd om och om igen. Gillar svaren som kommer i tråden.

Backar jag mer än 15 år kunde detta faktiskt vara ett problem då det tillverkades TV-apparater som inte alltid kunde fungera med både 50 och 60 Hz. Till exempel att TV för 50 000 kronor endast tog emot 1080i i 50 Hz men inte i 60 Hz. Och viceversa. 2008 kunde man fortfarande köpa Full HD-TV som inte kunde visa 1080p-signaler eller bitmappa bilden. Detta (och mer) är något HD Ready-Licensen löste genom åren. Vilket är en annan förvirring som både vanligt folk (på forum etc.) men också branschen bidragit till.

HD Ready är inte upplösning utan HD Ready var den överenskommelse som gav konsumenterna konsekvens i kaoset som rådde i början på 00-talet. HD Ready garanterade att det fungerade med HDCP-kopieringsskydd, säkrade att det fungerade med 50 Hz och 60 Hz och detta i en tid när man på förhand inte hade en aning om vilka prylar som skulle fungera med varandra. När jag testade TV under de här åren var det timmar av jobb med att bekräfta vilka signaler som fungerade och inte fungerade och avgöra hur det skiljde sig i kvalitet – en hel del!

Nu har HD Ready-begreppet sedan länge spelat över sin roll. Men det var extremt viktigt när det kom. Köper man en 8K-TV idag är den också HD Ready, även om man inte säger det längre. Utan man kan ta för givet att en ny TV fungerar med grundläggande behov som 50 och 60 Hz.

Så orsaken till att det inte är några problem med "50 Hz-TV:n" att få bild i 60 Hz med Playstation, Switch etc. på en modern TV har sin början tack vare arbetet med HD Ready-Licensen. Kanske är ett problem om man vill koppla Switchen till sin Thomson-plasma från 2004 och då måste nöja sig med 60 Hz i 480p eller liknande.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Laxpudding:

Om jag fick en krona varje gång...

Dumheterna med att man från branschens sida kallar moderna TV för 50 och 100 Hz när det är alltid är 60 och 120 Hz som är gränsen för panelerna har gett oss den här "...kan jag spela spel på?"-förvirringen i 15+ år. Så nog har jag tjänat en och annan krona på ämnet i form av lön och arvoden för att skriva artiklar om det och så vidare.

Hehe, du har ju skrivit spaltmeter, och här är där du skriver om "hertz hit och dit"

https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...

@August732 du kan läsa guiden, allt Thomas skriver är toppkvalitet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Tack för hjälpen hörni! Lärde mig ett och annat, och vet nu vad jag ska leta efter.