Permalänk

Ny lägenhet, fiber hackar?

Hej

Precis flyttat in i ny hyresrätt. Fiber funkade inte först men idag ringde en tekniker och det gick igång. Funkar att surfa men när jag sätter nätverkskabeln in i min tv och ska streama exempelvis disney+ eller netflix så funkar det dåligt. Disney+ laggar konstant o går inte titta på ens! Netflix något bättre men hackar till ibland, och ibland blir bildkvaliteten urusel och ibland fryser bilden. Går inte heller titta på liksom.
Körde bredbandskollen via tvns webbläsare och fick ca 30mbit/s.. Har 100mbit/s egentligen. Men 30 ska ju räcka för streaming?? Har ingen fiberbox i lägenheten utan bara ett nätverksuttag som jag dragit en kabel från till tvn..
Vad är problemet??! Varför laggar det nåt så fruktansvärt på streaming??

Permalänk
Medlem

Dra en tracert till någon server och se hur de ser ut

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Hmmm verkar vara min tv som är problemet... Just i tvn hackar all streaming men via datorn o ps4 så funkar det.
Skumt. Har typ aldrig använt nätverksuttaget på rvn tidigare, utan bara wifi och då har allt funkat tidigare när jag hade adsl bredband. Så verkar som nätverksuttaget på tvn är dåligt eller nåt 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaDude85:

Hmmm verkar vara min tv som är problemet... Just i tvn hackar all streaming men via datorn o ps4 så funkar det.
Skumt. Har typ aldrig använt nätverksuttaget på rvn tidigare, utan bara wifi och då har allt funkat tidigare när jag hade adsl bredband. Så verkar som nätverksuttaget på tvn är dåligt eller nåt 🤷‍♂️

Provat byta kabel till TV:n? eller är det samma som du provade med på PS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaDude85:

Hmmm verkar vara min tv som är problemet... Just i tvn hackar all streaming men via datorn o ps4 så funkar det.
Skumt. Har typ aldrig använt nätverksuttaget på rvn tidigare, utan bara wifi och då har allt funkat tidigare när jag hade adsl bredband. Så verkar som nätverksuttaget på tvn är dåligt eller nåt 🤷‍♂️

På vissa TV så har tillverkarna snålat in på just det trådade nätverkskortet. Vet att så är fallet på min TV från LG t.ex. betydligt högre anslutningshastighet via wifi jämfört med ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaDude85:

... Har ingen fiberbox i lägenheten utan bara ett nätverksuttag som jag dragit en kabel från till tvn..
Vad är problemet??! Varför laggar det nåt så fruktansvärt på streaming??

Steg 1 är att skaffa en router och koppla in alla dina enheter i den.
Att koppla in enheter direkt i fiberomvandlaren exponerar dom direkt ut på Internet utan brandvägg.
Och kopplar du in fler enheter än vad du får IP-adresser blir det också problem, man brukar oftast bara få en IP av leverantören.

Då kan du även testa om TV:n fungerar bättre med trådat/trådlöst.

Jag kör min trådat utan problem, fast porten bara stödjer 100Mbit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)