AMD Radeon RX 6600 XT – RDNA 2 intar mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6600 XT – RDNA 2 intar mellanklassen

AMD tar nästa generations grafikkort till mellanklassen i med Radeon RX 6600 XT. Fokus är 1080p med höga bildfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

För er som har bläddrat igenom artikeln och letar efter Ray tracing och eventuellt SAM-prestanda så fanns det helt enkelt inte tid för det den här gången. Det är något vi skulle kunna bygga på vid ett senare tillfälle men nu fick det tyvärr skalas bort för att ens hinna med.

Permalänk
Medlem

Klart det är roligt med tester - men det var roligare förr.

Priserna avgör helt klart för min del huruvida bench-tester och recensioner är intressanta - vilket samtidigt känns oerhört taskigt mot er som kämpar vid testbänkarna. Kände att jag behövde vara ärlig och säga förlåt fast ändå inte.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Elakekocken:

Klart det är roligt med tester - men det var roligare förr.

Priserna avgör helt klart för min del huruvida bench-tester och recensioner är intressanta - vilket samtidigt känns oerhört taskigt mot er som kämpar vid testbänkarna. Kände att jag behövde vara ärlig och säga förlåt fast ändå inte.

Jo vi förstår framförallt om det här kortet inte blir en kioskvältare vad det gäller läsare och kommentarer.
1080p för 4100+ kronor känns ganska zzz i ärlighetens namn.

Men vi får imorgon, kanske lyckas många kort hålla sig till MSRP och det verkar finnas ganska gott om dem.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Om de håller sig på 4-5000:- som de sagt så är det ju riktigt bra, vad finns det annars att köpa för under 5000? RTX 2060? Jämfört med det är ju detta ett mycket bättre köp.
Att det är komponentbrist kan man inte gråta över för evigt, det är brist och allt blir dyrare, man får ju jämföra med hur marknaden är nu.
Tydligen har de även lyckats tillverka tillräckligt många för att svenska återförsäljare ska avstå sin tilldelade kvot, så blir det brist på även detta vet vi ju varför.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Om de håller sig på 4-5000:- som de sagt så är det ju riktigt bra, vad finns det annars att köpa för under 5000? RTX 2060? Jämfört med det är ju detta ett mycket bättre köp.
Att det är komponentbrist kan man inte gråta över för evigt, det är brist och allt blir dyrare, man får ju jämföra med hur marknaden är nu.
Tydligen har de även lyckats tillverka tillräckligt många för att svenska återförsäljare ska avstå sin tilldelade kvot, så blir det brist på även detta vet vi ju varför.

Kommer det kosta 5000 spänn så är det ju mer än RX 5700 som har några år på nacken nu och presterar ungefär likadant. Jag har svårt att använda begreppet "riktigt bra" i det sammanhanget ;).

Jag kan sträcka mig till: "med rådande omständigheter iaf OK".

Riktigt bra spar jag tills dess att man får mer prestanda per krona mot tidigare generationers kort. Tänker att vissa lanseringar helt enkelt inte får alla tummar upp eller stående ovationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Den är ju bättre än min 1060 6 GB, men känner inte jag har någon större lust att installera om alla drivers.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Å ena sidan känns det rätt meh att "mellanklassen" lanseras nästan ett år efter toppklassen i samma generation, och att det ska kosta 4-5000kr. Å andra sidan går det ju ändå framåt när man får 1080 Ti-prestanda för halva priset mot vad det kostade för 4 år sen. Tänk så trevligt det hade varit om det inte varit pris- och tillgångskaos under 2 av de åren...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Såg linus tech tips där de berättade att AMD skickat fabriksöverklockade kort till reviewers så man skulle ta resultaten med en lite gnutta salt typ.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Den är ju bättre än min 1060 6 GB, men känner inte jag har någon större lust att installera om alla drivers.

Det är väl supersimpelt att installera om drivrutinerna? Du har ju till och med redan Geforce. De ger dig alternativet att göra en ren ominstallation automatiskt istället för bara att uppdatera
Glöm det, jag är för trött för att släppas ut på nätet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Grafikkorttester nuförtiden är som att läsa innehållsförpackningar på absurt dyra kosttillskott. Man ser i.a.f. vilket skit man betalar för.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CubaCola:

Såg linus tech tips där de berättade att AMD skickat fabriksöverklockade kort till reviewers så man skulle ta resultaten med en lite gnutta salt typ.

Det kommer ju bara att säljas tredjepartskort och i princip alla tredjepartskort kommer att ha någon form av fabriksöverklockning så jag vet inte hur mycket salt som behövs sett ur det perspektivet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Kommer det kosta 5000 spänn så är det ju mer än RX 5700 som har några år på nacken nu och presterar ungefär likadant. Jag har svårt att använda begreppet "riktigt bra" i det sammanhanget ;).

Jag kan sträcka mig till: "med rådande omständigheter iaf OK/acceptabelt".

Riktigt bra spar jag tills dess att man får mer prestanda per krona mot tidigare generationers kort. Tänker att vissa lanseringar helt enkelt inte får alla tummar upp eller stående ovationer.

Sålde mitt 5700 XT för några veckor sedan och fick strax under 7 för det så behöver nu ett nytt kort, kan man då få ett nytt kort med likvärdig prestanda och ~2500 spänn på fickan så är det ändå helt OK "uppdatering".

Var extremt nöjd med 5700XT och behöver inte mer prestanda ändå, maxade i princip allt jag spelar på min 3440x1440 100hz skärm då jag sällan kör nyaste mest krävande spelen ändå.

Ett 5700XT kostar inte 4000 spänn längre, ens begagnat.... Är ju annorlunda marknad nu

Permalänk

Om detta kortet kan hålla sig kring 4000 kr-strecket skulle jag starkt överväga att köpa det. Min gamla trotjänare R9 390 håller sorgligt nog på att dö, och jag spelar bara i 1080p ändå. Hade såkalrt hellre köpt en 3060ti eller 3070 om de legat kring msrp, men så ser ju verkligheten tyvärr inte ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Det är väl supersimpelt att installera om drivrutinerna? Du har ju till och med redan Geforce. De ger dig alternativet att göra en ren ominstallation automatiskt istället för bara att uppdatera

Inte om man går över till ett AMD kort eller har jag missat något här?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Den är ju bättre än min 1060 6 GB, men känner inte jag har någon större lust att installera om alla drivers.

Måste ju vara marginellt bättre.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Inte om man går över till ett AMD kort eller har jag missat något här?

Haha, jag pratar ju i nattmössan, helt klart

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det kommer ju bara att säljas tredjepartskort och i princip alla tredjepartskort kommer att ha någon form av fabriksöverklockning så jag vet inte hur mycket salt som behövs sett ur det perspektivet

Ja, det är sant. Men då kommer nog inte korten kosta i närheten av msrp (inte för att de skulle göra det ändå

En annan sak, det står "Avslutningsvis är det värt att påpeka att grafikkortet endast har åtta PCI Express 4.0-kanaler."

Betyder det att om man har PCI Express 3.0 så får man enbart x8 där med? eller hur fungerar det?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Inte om man går över till ett AMD kort eller har jag missat något här?

Du laddar ner Display Driver Remover, läser instruktionerna eller kolla på en guide på Youtube sen är det bara att köra.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Edit: Jag är också korkad så glöm det meddelandet. Sorry för onödig notifikation.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Undrar hur PCIe4x8 kommer att "hålla" i längden? Tänker då en del på hur mycket "extra" bandbredd DirectStorage kan tänkas behöva. Även folk som enbart har PCIe3.0 bör nog tänka till en extra gång innan de köper kortet då vissa spel kommer prestera sämre än tester med PCIe4.0 visar, framförallt om spelandet sker i högre upplösning än 1080p.

Permalänk
Medlem

Alltid köpt mellanklasskort och mitt RX 5700 är det dyraste hittills. Gav 4200kr för två år sedan. Jag har alltid varit nöjd med kortet men nu känns det köpet plötsligt ännu mer värt!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Priset är högt men hade det varit lägre hade scalpers köpt det och så får man köpa från dem vilket inte är lika säkert som att köpa från kända butiker. Jag hoppas bara priserna går ner igen med nästa generation. Radeon 5670 räknades som mellanklass kort när det kom och det kostade 80 dollar eller något sådant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men förväntat att se prestandan ligga närmare 3060 än 3060 ti. Jag tycker givet AMDs grad av popularitet, att de borde varit mer aggressiva i prissättningen. Eller att det åtminstone spöar 2070 super. Hade det varit samma prislapp som 3060 hade det gjort valet lättare, och vi hade samtidigt klivit in i ett prisspann/prisnivå som är tilltalande för den större delen av kakan.

Permalänk
Medlem

Helt galet att ett kort som borde kosta högst 2500kr lanseras för 4000kr

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CubaCola:

Ja, det är sant. Men då kommer nog inte korten kosta i närheten av msrp (inte för att de skulle göra det ändå

En annan sak, det står "Avslutningsvis är det värt att påpeka att grafikkortet endast har åtta PCI Express 4.0-kanaler."

Betyder det att om man har PCI Express 3.0 så får man enbart x8 där med? eller hur fungerar det?

japp det stämmer, så där kan det nog börja ha en, om än extremt liten, påverkan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kommer det kosta 5000 spänn så är det ju mer än RX 5700 som har några år på nacken nu och presterar ungefär likadant. Jag har svårt att använda begreppet "riktigt bra" i det sammanhanget ;).

Jag kan sträcka mig till: "med rådande omständigheter iaf OK".

Riktigt bra spar jag tills dess att man får mer prestanda per krona mot tidigare generationers kort. Tänker att vissa lanseringar helt enkelt inte får alla tummar upp eller stående ovationer.

Håller med. Känns lite dyrt även om det kostar 4000kr för prestandan för ett par år sen.
För ca 3000kr är det en annan femma och då skulle t.om. jag vara intresserad.
Man kan och andra sidan inte förvänta sig ett sånt här kort för 2000kr. Wafer och minnespriser har gått upp.

Synd att RT tester inte hanns med. Man vill veta om det är acceptabel eller usel RT prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Viking
Skrivet av superegg:

Inte om man går över till ett AMD kort eller har jag missat något här?

Bara att använda DDU och sedan installera Radeon Software. Väldigt enkelt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Undrar hur PCIe4x8 kommer att "hålla" i längden? Tänker då en del på hur mycket "extra" bandbredd DirectStorage kan tänkas behöva. Även folk som enbart har PCIe3.0 bör nog tänka till en extra gång innan de köper kortet då vissa spel kommer prestera sämre än tester med PCIe4.0 visar, framförallt om spelandet sker i högre upplösning än 1080p.

Gamla tester på 2080Ti visade ju att det bara skiljde nån enstaka FPS mellan pcie 3.0 16x och 8x, då detta kort har avsevärt lägre prestanda så kommer knappast pcie 3.0 i 8x vara någon flaskhals.

Men vore ju kul med riktigt test från sweclockers, speciellt då ju detta kortet riktar in sig på "budget"-gamers som kanske sitter med lite äldre moderkort.

Edit: Hittade detta test med ett 3080, https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pc...

gör ett fåtal fps skillnad i några enstaka spel (fanns många att bläddra bland), pci-e 2.0 16x motsvarar ju bandbredden för pcie 3.0 8x så tittade på den. Men som sagt, detta kort har ju inte i närheten av samma prestanda så lär knappt påverkas alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Synd att RT tester inte hanns med. Man vill veta om det är acceptabel eller usel RT prestanda.

Andra tester visar medioker till nästan usel RT-prestanda.

Det enda jag gillar med kortet är att det är strömsnålt för sin prestanda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

japp det stämmer, så där kan det nog börja ha en, om än extremt liten, påverkan

Hardware Unboxed gjorde ett litet test PCI-e Gen 3 vs Gen 4 i de flesta spel så var det 0-5% prestanda förluster men i extrem fallet Doom Eternal så tappade 6600XT 25% av prestanda med PCI-e Gen 3.

Doom Eternal 25%
Death Stranding 5%
Horizon Zero Dawn 5%
AC Valhalla 5%
Hitman 2 4%
Shadow of Tomb Rider 3%
Watch Dogs Legion 3%
Resident Evil 2%
Cyberpunk och F1 2020 1%
Rainbow Six Siege och Boderlands 0%

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB