Permalänk

Ny media setup - tips önskas

Tjena allesammans,

Snart är det dags för flytt och med det blir det även en uppdatering av diverse hårdvara i hushållet. Men behöver specifikt hjälp och tips med median. Jag kommer dela upp det i två sektioner så får man gärna komma med tips till ena eller båda.

TV setupen:
TV är obestämt och också oviktigt i diskussionen det jag behöver assistans med är mediaspelare och möjligtvis fjärrkontroll. Jag satte precis upp nya Apple TV:n för svärfar och blev positivt överraskad hur smidigt och bra jag tyckte att det var. Då apple TV:n och KONTROLLEN ersatta allting de hade innan även fast det var en simpel IR blaster.

Men söker nu en motsvarighet som jag kan kasta till med min telefon. Kikat på Nvidia shield men det gör så mycket mer än vad jag behöver (Känns som jag skulle lägga många slantar på funktioner jag aldrig kommer använda). Sen t.ex. Xiaomi Box 4K har inte en IR blaster och jag vill ha en liknande kontroll som Apple TV fjärren som kan ersätta kontroller till receiver och dylikt.

Kortfattat:
Söker motsvarighet till Apple TV 4k som jag kan kasta med min Android telefon till.

Media bibliotek:
Kör idag en NAS med plex med hela bibloteket. Tycker själva plex appen på TV:n är undermålig, tar långt tid för den att söka upp saker och upplevs väldigt laggig. (Kanske löses med en bättre mediaspelare som jag frågar om ovan? Alternativt en faktiskt starkare nas?).

Kortfattat:
Söker en mediabibloteks lösning där jag kan antingen via app på TV:ns mediaspelare ELLER kasta från telefonen spela upp 4k material trådlöst till hemmets alla apparater.

-------------------------------------------------------------------------------------

Har googlat runt en himla massor men känns som att jag inte kommer någon vart. Blev bara så positivt överrasskad över den nya Apple TV:n jag satte upp att jag blev avundsjuk och vill ha det men så jag kan kasta. Alla tips uppskattas!

Mvh
Calle

Permalänk
Medlem

Jag skulle säja att shelden är det alternativet som gör det du vill. Fins ju både pro och ej pro.

Skälv skör jag en sheld pro med kodi som mediaspelare som läser filerna från min nas (min nas orkar inte spela upp 4k från plex utan att förstöra ljudet eller bilden med att komprimera det) , och det är allt jag typ har den till.
Ska jag se på typ Disney play så använder jag tvins inbyggda app (tycker den gör ett bättre jobb på min lg oled), och kastar jag spotify så kör jag det derekt genom min reciver (kanske får bättre ljud då tror jag) även om jag kan använda shelden till de med.

Att styra grejerna så fins HDMI CEC (en typ standard som har många namn beroende på tillvärkare för hdmi ) som fixar lättare saker som volym, play, stopp mm och då kan typ vilken kontroll som hälst sköta det, För mer avancerade saker behövs fortfarande orginalkontrollen eller en typ Logitech harmeny kontroll.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med föregående post.

Nvidia Shield gör det du vill och är (oftast) grym på att skala upp material till högre upplösning med sin AI Upscaling, likt DLSS fast för film/serier.

Styra allt gör du, som skrivet, med valfri kontroll via HDMI CEC.

Xiaomi 4K S fixar också det hela galant, men utan den extra bra uppskalningen. Nvidia Shield är väl kanske rekommenderad om du vill streama spel från dator till Nvidia Shield för spelande på TV. Xiaomi har inte heller stöd för Dolby Vision som du kanske redan har - eller så kanske din nästa TV har det.

Behövs, som sagt, ingen IR-blaster för att styra grejerna, men för att t.ex. komma åt specifika funktioner som TV-meny och annat blir svårare om man inte använder TV-fjärren eller t.ex. en Harmony-kontroll. Det går dock förstås utmärkt att enbart använda TV-fjärren för att styra allt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Kan inte annat än att hålla med föregående post.

Nvidia Shield gör det du vill och är (oftast) grym på att skala upp material till högre upplösning med sin AI Upscaling, likt DLSS fast för film/serier.

Styra allt gör du, som skrivet, med valfri kontroll via HDMI CEC.

Xiaomi 4K S fixar också det hela galant, men utan den extra bra uppskalningen. Nvidia Shield är väl kanske rekommenderad om du vill streama spel från dator till Nvidia Shield för spelande på TV. Xiaomi har inte heller stöd för Dolby Vision som du kanske redan har - eller så kanske din nästa TV har det.

Behövs, som sagt, ingen IR-blaster för att styra grejerna, men för att t.ex. komma åt specifika funktioner som TV-meny och annat blir svårare om man inte använder TV-fjärren eller t.ex. en Harmony-kontroll. Det går dock förstås utmärkt att enbart använda TV-fjärren för att styra allt.

Det är mest att jag vill göra kontrollen så enkel som möjligt för min bättre halva, en apple tv remote är komplicerat nog. Så vill ha någon liknande för att göra hennes liv enkelt. Därav tänker jag en kontroll med IR blaster som suger in alla mina andra saker? Men jag kanske bara tänker för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Det är mest att jag vill göra kontrollen så enkel som möjligt för min bättre halva, en apple tv remote är komplicerat nog. Så vill ha någon liknande för att göra hennes liv enkelt. Därav tänker jag en kontroll med IR blaster som suger in alla mina andra saker? Men jag kanske bara tänker för mycket.

Alltså - HDMI CEC är en standard för att kunna styra alla apparater som är inkopplade med en fjärrkontroll. Det vanliga är då att man t.ex. fortsätter använda TV-fjärren för att styra allt som är inkopplat via HDMI. Det går förstås att använda Apple TV/Nvidia Shield/Xiaomi-fjärren för att styra allt. Eftersom dessa kontroller har många färre knappar så kommer du t.ex. inte kunna komma åt TV-menyn med dessa och får då plocka fram orginal-fjärren.

Vill du kunna styra saker som inte är inkopplat via HDMI så får du skaffa dig t.ex. en Harmony-kontroll men då är det bråttom för dom kommer slutas säljas.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield TV Pro, klarar allt inkl Dolby TrueHD vilket Apple TV inte gör, en OLED TV och schysst ljudsystem/soundbar på det och du är set.

Jag kör Kodi och PlexKodiConnect men går bra att köra Kodi med Plex tillägget, alternativt Plex appen om du inte behöver de extra inställningarna Kodi erbjuder, men jag gillar tex att undertexterna är längst ner på skärmen vilket man kan justera i Kodi och inte Plex appen där man har förvalda värden.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAwesomeville:

Tjena allesammans,

Snart är det dags för flytt och med det blir det även en uppdatering av diverse hårdvara i hushållet. Men behöver specifikt hjälp och tips med median. Jag kommer dela upp det i två sektioner så får man gärna komma med tips till ena eller båda.

TV setupen:
TV är obestämt och också oviktigt i diskussionen det jag behöver assistans med är mediaspelare och möjligtvis fjärrkontroll. Jag satte precis upp nya Apple TV:n för svärfar och blev positivt överraskad hur smidigt och bra jag tyckte att det var. Då apple TV:n och KONTROLLEN ersatta allting de hade innan även fast det var en simpel IR blaster.

Men söker nu en motsvarighet som jag kan kasta till med min telefon. Kikat på Nvidia shield men det gör så mycket mer än vad jag behöver (Känns som jag skulle lägga många slantar på funktioner jag aldrig kommer använda). Sen t.ex. Xiaomi Box 4K har inte en IR blaster och jag vill ha en liknande kontroll som Apple TV fjärren som kan ersätta kontroller till receiver och dylikt.

Kortfattat:
Söker motsvarighet till Apple TV 4k som jag kan kasta med min Android telefon till.

Media bibliotek:
Kör idag en NAS med plex med hela bibloteket. Tycker själva plex appen på TV:n är undermålig, tar långt tid för den att söka upp saker och upplevs väldigt laggig. (Kanske löses med en bättre mediaspelare som jag frågar om ovan? Alternativt en faktiskt starkare nas?).

Kortfattat:
Söker en mediabibloteks lösning där jag kan antingen via app på TV:ns mediaspelare ELLER kasta från telefonen spela upp 4k material trådlöst till hemmets alla apparater.

-------------------------------------------------------------------------------------

Har googlat runt en himla massor men känns som att jag inte kommer någon vart. Blev bara så positivt överrasskad över den nya Apple TV:n jag satte upp att jag blev avundsjuk och vill ha det men så jag kan kasta. Alla tips uppskattas!

Mvh
Calle

Hmm jag kanske missuppfattar vad du vill göra men har inte typ alla nya TV inbyggd chromecast?
Sen beror det lite vad du menar med att streama 4k. Att köra Netflix 4K är inga problem, det kan man ju casta från telefonen. Att däremot streama filmfiler från NAS med Atmos osv kräver ju ett ruggigt snabbt wifi. Oftast rekommenderas att köra trådbundet till mediaspelaren för att det ska flyta bra.

Själv använder jag tvns appar (eller castar från telefonen om nån app saknas).
Det va ett tag sen jag använde en Shield men många vittnar om att bildkvalitén är bättre på tvns appar än på Shield (kanske fel inställningar?).

När det kommer till lokala filmfiler kör jag en NAS och Zappiti Pro 4K Hdr. Fantastisk ljud- och bildkvalitet. Bättre än Shield imo. Faktiskt mycket bättre.
Jukeboxen är dessutom en av marknadens bästa. Kört Dune mediaspelare, HTPC med XBMC/Kodi och Plex, men Zappiti är helt klart favoriten. Allt bara funkar. Har aldrig haft ett enda problem med någon fil. Enda nackdelen är att den inte har stöd för Dolby Vision och att jukeboxen bygger på Android 6 vilket är lite slött.
Ska man streama från en tjänst ex Netflix, Amazon Prime osv är Shield bättre än Zappiti. Dessa appar finns på Zappitin också men är inge vidare.
Finns en budgetmodell som också ska vara bra, har inte testat själv.

Edit: Kanske borde ta en Shield Pro på öppet köp och göra en jämförelse med min Zappiti. Aldrig gjort en direkt jämförelse.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5