Behöver jag QPI? Uppgradering av CPU i HPE ProLiant DL120 Gen9 från E5-2603 v3 till E5-1620 v4

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver jag QPI? Uppgradering av CPU i HPE ProLiant DL120 Gen9 från E5-2603 v3 till E5-1620 v4

Hej!

Jag har idag en gammal HPE ProLiant DL120 Gen9 server som är bestyckad med en Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2603 v3 @ 1.60GHz (6 kärnor / 6 trådar, ej turbo boost). Servern verkar idag vara prestandabegränsad av CPU:ns entrådsprestanda. Vilket ju förvisso inte är särskilt förvånande vid 1,6 GHz.

Ett kostnadseffektivt och enkelt sätt att göra något åt detta bör vara att byta ut CPU:n. Enligt QuickSpecs för servern, så stödjer servern t.ex. en Intel(R) Xeon(R) CPU E5-1620 v4 @ 3.50GHz (4 kärnor / 8 trådar, turbo boost upp till 3,8 GHz). Jag tänker att över dubbla klockfrekvensen bör ju göra en del på entrådsprestandan. Det sitter redan DDR4-2133-minne i servern också, så minnet kommer också kunna gå snabbare med en ny CPU, så det är ju också nice. Den går dessutom att köpa för 995 kr på GGSP.

Men där uppstår en fråga. Om man tittar på Quickspecs så finns där en kolumn QPI, som visar 0.00 GT/s för E5-1620 v4. Det visar sig att om man jämför en E5-1620 v4 med en E5-2603 v3 så ser man att detta beror på att det inte finns några QPI-länkar på en E5-1620 v4, där E5-2603 v3 har 2, och att E5-1620 v4 dessutom inte stödjer 2P-system. Det senare spelar ingen roll då DL120 Gen9 ändå bara är ett 1P-system.

Jag tror att QPI krävs för 2P-system på denna generation. Men min fråga är då, används QPI till något annat i denna server? Gör det något om jag inte har det?

En annan fråga är ju också kylningen. Jag kan ingenstans se i QuickSpecs att det finns olika kylare i denna server, så jag antar helt enkelt att samma kylare kommer att fungera även för denna CPU som har en högre TDP?

Permalänk
Hedersmedlem

En liten uppdatering på min egen fråga...

Jag hittade detta blockdiagram nedan på Intels sida om Grantley-plattformen.

Av det framgår att de två QPI-länkarna används för kommunikation mellan de två CPU:erna, och därmed rent logiskt att QPI-länkarna inte har något annat syfte, och att de därmed inte används alls i ett 1P-system med denna arkitektur.

Permalänk
Medlem

Det är alldeles korrekt uppfattat, QPI eller QuickPath Interconnect som tekniken heter, är klockren för att förbättra prestandan i flerkärniga system. Dels för data som delas av processorerna men även för att förflytta data mellan de olika processorernas minnesbankar. Säg att du har en process som körs på CPU 1 och som vill komma åt en minneskrets som sitter ansluten till minneskontrollern i CPU 2, istället för att trafiken ska behöva leta sig ut på den generella databussen och begränsas av rådande hastigheter där och dessutom påverka bandbredd till andra komponenter så kan trafiken istället ta en höghastighetsväg direkt till den andra minneskontrollern och ut mot själva minneskretsen. Detsamma gäller förstås även kommunikation till och från pci express-anslutna enheter såsom 3d-grafikkort som vill dela data med varandra trots att de sitter ansluten till pci express-kanaler på olika processorer.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD