Permalänk

Komplett-PC med 5800x fryser ofta

Jag köpte en PC från komplett för ett tag sen med följande hårdvara:

Processor: AMD Ryzen 7 5800X
Processorkylare: NZXT Kraken Z53
Moderkort: ASUS ROG Strix B550-F GAMING
Minne: HyperX Fury DDR4 3600MHz 32GB
Grafikkort: GeForce RTX 3070 GAMING Z TRIO
Hårddisk: Kingston NV1 NVMe M.2 SSD 1TB
Nätaggregat: Corsair TX650M, 650W PSU
Övrig kylning: 1x120mm insug, 1x80mm insug och 2x80mm utblås i lådan via vattenkylning

Temperaturer: 70-75C cpu med full belastning, 40-55 idle beroende på bios inställningar
Operativsystem: Windows 10

Problemet:
Systemet fryser ofta och jag har svårt att återskapa problemet. Det kan hända när som helst. När jag är afk, när jag spelar spel eller när jag arbetar. Det verkar oftast hända när jag gör något i chrome. Först slutar oftast ett program svara men jag kan fortfarande röra musen och hantera andra program, efter ett tag fryser alla program och jag måste starta om med on/off knappen på pcn.

Jag har googlat massor och det verkar vara ett vanligt problem men trots timmar av letande hittar jag ingen lösning som verkar fungera för alla. Vad jag har testat:

* Uppdatering av bios och drivrutiner. Efter senaste bios uppdateringen upplevde jag att systemet blev mer stabilt men jag har fortfarande kraschar sedan dess.

Mina nuvarande inställningar i bios är default utöver dessa ändringar:
* Precision boost overdrive: Disabled
* C-state control: Disabled
* Jag har tidigare kört minnena på 2400 mhz och nu testar jag 3600 mhz

Efter dessa tre ändringar i bios ökade idle temp till 50-55C och 75 i full load.

* Jag har provat CPU Eco-mode vilket fick ner temperaturen lite, nu kör jag default

* Jag har provat att manuellt ändra värdena för Precision Boost overdrive efter att ha sett någon guide på youtube för att lösa det här problemet. Det hjälpte inte och efter det har jag testat köra mer med PBO disabled.

Finns det någon som känner till det här problemet och har en lösning eller idéer så vore det väldigt uppskattat! All form av hjälp och tips välkomnas.

Permalänk
Medlem

9 ggr av 10 brukar det vara minnen. Du har inga andra att testa eller låna för att testa?

//Lanhead

Edit: Om du kan få tag på dessa specifikt rekommenderar jag dem alla dagar i veckan:
https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Har aldrig haft problem med dessa minnen mot en AMD dator och jag har sålt och byggt en del nu under pandemin. Har själv 32 GB i 3600 mhz cl 15 på en 3800x samt ett gammlat x370 moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du hört av dig till Komplett? Det borde vara första åtgärden här om du köpt en färdigbyggd PC.

Du skriver att du uppdaterat drivrutiner. Har du använt ett program för det som letar upp alla uppdateringar? Annars kan jag rekommendera det. Jag brukar använda ett som heter DriverBooster. Se upp när du installerar och se till att tacka nej till all bloat som de vill skicka med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du installerat chipset drivers? Testa Ryzen high performance plan

Tycker du ska lämna tillbaka den på garantin annars.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Två alternativ som bägge kan ta tid, alternativt också kortare tid beroende på hur nära vi kommer ditt problem. Ett garantiärende i tid kan vara extremt svårt att sätta slutdatum på, då ska de hänga på att felet går att påvisa. Har man garanti vill man förstås nyttja de vid behov.
Ska vi ponera att de handlar om minnena så kan man alltid testköra med en specifik och trög inställning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Testa att köra bara ett av minnena. Dvs ta ut ett minne. Återskapas problemet? Sedan byter du till det andra minnet. Fryser det?

16GB med en sticka så går fortfarande att göra det mesta utan att förlora för mycket prestanda.

Permalänk
Medlem

Sorry for my English, but I am new to Sweden

As others suggested this can be a memory issue but can also be a CPU issue. I had a problem with my Ryzen 3700x and warranty was accepted and I added a bit more money and got 5800x I am running now.

First step - download Prime95 and HWMonitor or similar temperature control tool. Run Prime95 in Blend test first, check to ensure CPU temps are not over 80 for example and leave it over night. If a worker stops responding there is a high chance that either RAM or CPU are bad. To eliminate RAM I would suggest using memtest86 and boot from a USB/DVD and run a few passes. If it reports errors you know its mostly related to RAM. If not, go back into Windows, run Prime95 but run Small FFTs test this time because it will abuse the CPU the most and see what happens.

Why you are doing this - you have hard time recreating the problem. It could happen that service center will have issues recreating the problem, so any info you can provide them (how the system behaves, when do you see the issue, etc.) can help them diagnose it faster and actually solve the problem.

There is a small chance that motherboard or PSU are the issue, but that is almost impossible to test without actually replacing the components.

Regards,
Igor

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk

Först vill jag bara säga tack för alla era svar. Wow, vilket bra forum detta är. Med nuvarande inställningar har jag inte haft en krasch på tre dagar vilket är rekord tror jag. Känns som att datorn jävlas nu bara för att jag skapade en tråd här... Jag väntar just nu på en ny krasch för att sedan systematiskt gå igenom era åtgärder. Jag ska testa och se ifall jag kan återskapa felet med Igors metod. Jag uppdaterar tråden när det händer något.

Skrivet av Lanhead:

9 ggr av 10 brukar det vara minnen. Du har inga andra att testa eller låna för att testa?

//Lanhead

Okej jag har sett några användare på nätet säga att deras problem försvunnit efter att dom testat gamla minnen, tyvärr har jag inga att testa med just nu men en grej jag ska prova är att plocka ur ett minne åt gången och testa dom var för sig.

Skrivet av giplet:

Har du hört av dig till Komplett? Det borde vara första åtgärden här om du köpt en färdigbyggd PC.

Du skriver att du uppdaterat drivrutiner. Har du använt ett program för det som letar upp alla uppdateringar? Annars kan jag rekommendera det. Jag brukar använda ett som heter DriverBooster. Se upp när du installerar och se till att tacka nej till all bloat som de vill skicka med.

Nej tyvärr inte, det borde jag såklart gjort tidigare men har haft mycket att göra på jobb och med barn hemma och dessutom använder jag datorn en när jag jobbar hemifrån så det blir lite huvudvärk om jag behöver skicka iväg den. Okej jag ska kolla upp Driverbooster! Skriver just nu ett dokument med alla tips på åtgärder

Skrivet av Herr Kantarell:

Har du installerat chipset drivers? Testa Ryzen high performance plan

Tycker du ska lämna tillbaka den på garantin annars.

Nej det har jag inte, tack!

Skrivet av coolerfreak:

Två alternativ som bägge kan ta tid, alternativt också kortare tid beroende på hur nära vi kommer ditt problem. Ett garantiärende i tid kan vara extremt svårt att sätta slutdatum på, då ska de hänga på att felet går att påvisa. Har man garanti vill man förstås nyttja de vid behov.
Ska vi ponera att de handlar om minnena så kan man alltid testköra med en specifik och trög inställning.

Ja jag känner lite samma här att det hade varit smidigt om jag med er hjälp kunde felsöka detta och antingen hitta en lösning själv eller hitta vilken komponent som det är fel på för att eventuellt garantiärende ska gå så fort som möjligt.

Skrivet av Larrxi:

Testa att köra bara ett av minnena. Dvs ta ut ett minne. Återskapas problemet? Sedan byter du till det andra minnet. Fryser det?

16GB med en sticka så går fortfarande att göra det mesta utan att förlora för mycket prestanda.

Jag har inte testat detta och det står nu på min lista över åtgärder. Det jobbiga är att jag har lite svårt att återskapa problemet och just nu har det faktiskt gått hela tre dagar utan krasch vilket är rekord tror jag. Det gör att det kommer vara lite svårt att få ett bra svar på det här viset men jag kommer helt klart testa detta om jag inte hittar en enklare lösning snart. Om jag kan hitta ett sätt att återskapa felet så kommer jag testa detta asap.

Skrivet av stolle99:

Sorry for my English, but I am new to Sweden

As others suggested this can be a memory issue but can also be a CPU issue. I had a problem with my Ryzen 3700x and warranty was accepted and I added a bit more money and got 5800x I am running now.

First step - download Prime95 and HWMonitor or similar temperature control tool. Run Prime95 in Blend test first, check to ensure CPU temps are not over 80 for example and leave it over night. If a worker stops responding there is a high chance that either RAM or CPU are bad. To eliminate RAM I would suggest using memtest86 and boot from a USB/DVD and run a few passes. If it reports errors you know its mostly related to RAM. If not, go back into Windows, run Prime95 but run Small FFTs test this time because it will abuse the CPU the most and see what happens.

Why you are doing this - you have hard time recreating the problem. It could happen that service center will have issues recreating the problem, so any info you can provide them (how the system behaves, when do you see the issue, etc.) can help them diagnose it faster and actually solve the problem.

There is a small chance that motherboard or PSU are the issue, but that is almost impossible to test without actually replacing the components.

Regards,
Igor

Thank you Igor! If this can help me recreate the issue that would be really helpful, I have added this to my list of actions to identify the problem.

Permalänk

Hallå, här kommer en uppdatering. Sedan jag startade tråden har jag inte haft en enda krasch. Jag har haft mycket att göra på jobb och med familj så när systemet inte kraschat har jag bara kört på utan att ändra något.

Det enda jag gjort är som sagt följande:
* uppdatera bios
Efter bios uppdatering hade jag en krasch och ändrade följande i bios:
* Precision boost overdrive: Disabled
* C-state control: Disabled
* Jag har tidigare kört minnena på 2400 mhz och nu testar jag 3600 mhz

Jag ska nu testa att köra PBO och c-state control och se ifall jag får någon krasch. Jag ska också försöka få tummen ur röven och testa Igors program.

Permalänk
Medlem

Good luck in finding out what it is.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk

Här kommer en sen sista uppdatering. Jag har nu kört med PBO och c-state control på i mer än en månad och har inte lyckats återskapa problemet. Värt att notera är att nzxt släppte en uppdatering till sitt program CAM som jag använder för att kontrollera vattenkylaren. Det stod i patch notes att ett problem relaterat till min processor är åtgärdat. Oklart om det har påverkat mitt system.

Slutsats: Om du har det här problemet. Uppdatera bios, uppdatera CAM ifall du använder det och sätt minnena på rätt frekvens.