Uppgradering av en 8år gammal burk

Permalänk

Uppgradering av en 8år gammal burk

Tanken i grund och botten är att datorn ska hålla i drygt 2 år till så jag hinner spara ihop pengar till att köpa något flådigare.

Till att börja med så har jag redan gjort en form av uppgradering

från början bestod burken av:

psu: XFX ProSeries core edition 550w PSU
cpu: Amd A;3+ FX-6100
moderkort: Gigabyte Ga-970A-ud3 AM3+ socket
ram: Kingston DDR3 1333Mhz 8gb
grafik: His Radeon HD7870 2Gb
ssd: Crucial m4 ssd 2.5 128
hdd: Seagate Barracuda 1Tb

jag bytte till:

Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z87-A (SOCKET 1150)
cpu: Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz
ram: 32gb (märke minns jag ej)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 960 4Gb

Min tanke är att jag ska skaffa ny Hdd och ssd Då det går riktigt slött, och jag litar inte riktigt på min Hdd längre. Däremot så funderar jag på att försöka jaga rätt på en vassare cpu, är detta någon ide eller är det bara slöseri med pengar, om det är en ide, vad ska jag försöka leta rätt på?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Nej, allt är för gammalt för att motivera uppgradering. Sälj och börja om med nya komponenter.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda burken till och vad har du för budget i dag? Också intressant vad för budget du annars skulle tänka dig vid ett senare tillfälle om du avvaktar?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Vad ska du använda burken till och vad har du för budget i dag? Också intressant vad för budget du annars skulle tänka dig vid ett senare tillfälle om du avvaktar?

Min tanke är att om typ 2 år så har jag kanske 20-25 att lägga på en burk som då är lite mer "Biff" om man säger så och kan hålla ungefär lika länge som denna fast med kanske en uppgrade efter ett tag eller liknande, för tillfället så betalar jag av min bil vilket jag känner är större prioritet, jag är av den typ som har svårt att hålla i mina egna pengar så att säga inte för att jag har skulder osv mer de att jag köper dumma saker titt som tätt haha, min tanke var att kanske köpa en beg Cpu för typ 500-1000kr och splajdans nya diska att sätta i burken och en ny kylare då min nuvarande var ett "snabbt" köp när min förra cpu valde att den skulle börja överhetta

så säg kanske mellan 2000-5000kr att upgradera burken för om man tar det ur luften utan priser

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem

Lagring är nått du kan ta med dig så det är bara att köpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Min tanke är att om typ 2 år så har jag kanske 20-25 att lägga på en burk som då är lite mer "Biff" om man säger så och kan hålla ungefär lika länge som denna fast med kanske en uppgrade efter ett tag eller liknande, för tillfället så betalar jag av min bil vilket jag känner är större prioritet, jag är av den typ som har svårt att hålla i mina egna pengar så att säga inte för att jag har skulder osv mer de att jag köper dumma saker titt som tätt haha, min tanke var att kanske köpa en beg Cpu för typ 500-1000kr och splajdans nya diska att sätta i burken och en ny kylare då min nuvarande var ett "snabbt" köp när min förra cpu valde att den skulle börja överhetta

så säg kanske mellan 2000-5000kr att upgradera burken för om man tar det ur luften utan priser

Vet fortfarande inte vad du avser använda datorn till så det är svårt att hjälpa dig prioritera vissa komponenter över andra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Vet fortfarande inte vad du avser använda datorn till så det är svårt att hjälpa dig prioritera vissa komponenter över andra.

*facepalm* juste skrev allt annat förutom det, jag spelar mkt på min dator, och vissa grejer tar bara för lång tid i mitt tycke, vill har lite mer processor kraft än jag har för tillfället

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

*facepalm* juste skrev allt annat förutom det, jag spelar mkt på min dator, och vissa grejer tar bara för lång tid i mitt tycke, vill har lite mer processor kraft än jag har för tillfället

Börja med att kolla om det CPU eller GPU som utgör flaskhalsen när du spelar dina spel. Om det tydligt är GPU som flaskar så kan du nog med gott samvete uppgradera. Grafikkortet går att ta med till nästa bygge. Det samma gäller lagring, t.ex. SSD, som något inlägg ovan nämnde. CPU är en annan femma.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Börja med att kolla om det CPU eller GPU som utgör flaskhalsen när du spelar dina spel. Om det tydligt är GPU som flaskar så kan du nog med gott samvete uppgradera. Grafikkortet går att ta med till nästa bygge. Det samma gäller lagring, t.ex. SSD, som något inlägg ovan nämnde. CPU är en annan femma.

jo det är jag väl medveten med, tanken är igentligen att köpa chassi, fläktar, nya hdds/ssds osv osv, köra med gammla moderkortet, cpu, ram, grafikkort och när tiden väl är inne så släppa till ordentligt och klippa sist nämnda 3 nytt så har jag ju en helt ny burk, men får ta och kika lite på vad som flaskar och återkomma

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Fast chassi, nätagg, fläktar och hdd är ju de ända delarna som fortfarande är bra nog och de skulle ju inte ge dig någon vidare prestandavinst att uppgradera.

Du hade kunnat köpa ett begagnat 4790k och ett 1070/1660s/1660ti och kanske överleva något år till med den beroende på vad du gör med datorn men den hade ju fortfarande varit ganska trött men rejält snabbare än vad den är nu.

Du måste uppgradera cpu, moderkort, ram, grafikkort och helst ssd med om du vill få "bra" prestanda med dagens mått.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1