Amazon Prime lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem

Är det fri frakt på allt? Så man inte behöver köpa för 220 kr eller vad det är?

Har Amazon prime sen innan för twitch prime.. men den känner inte av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Att köpa Amazon prime för frakten är tämligen meningslöst, om man inte beställer såpass ofta att det faktiskt blir billigare (förutsatt att man faktiskt betalar frakt. Inte alltid man behöver göra det).

Däremot ingår ju prime video, som faktiskt är en ganska vettig streaming tjänst.

Originalt på amazon så finns/fanns det flera versioner av frakt. Har man Prime får man next day eller same day till exempel. Sådana saker kommer de flesta butiker börja ta betalt för (ytterligare intäktskälla), på samma sätt som dom gjort det i USA sedan länge.

§1
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Förstår fortfarande inte hypen runt Amazon, inte ens deras egna produkter är billigare på Amazon i Sverige?
Kanske historiens sämsta hemsida och det går inte att söka på något?
Vad är det man ska köpa på Amazon, hur enkelt är det med garantier, ångerrätt etc

Är väll en grinig gammal gubbe... Som är lite kritisk mot monopol företag som amazon.

Dom har saker ingen annan har. Min bror är bilmeck och sökte med lampa och lykta efter en kopplings arm. Allt såldes enbart med hela kopplings lådan och ej armen för sig(armen hade gått av). Även skrotar saknade denna.
Hör och häpna när han hittar denna på amazon. Inga märkes affärer sålde denna löst utan amazon av alla konstiga ställen. En kopplings arm till en citroen c1.
Finns ett par fler exempel med det är det konstigaste.

Så deras utbud gör dom starka, priserna är inget speciellt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Betalar gladligen 59kr/mån för att få det hemkört dagen efter till dörren.

Att det sedan är "gratis" kan såklart diskuteras, men personligen handlar jag på nätet åtminstone 2-3 gånger i månaden, och många butiker erbjuder inte gratis utkörning, än mindre till dörren.
Exempelvis DisctAtOnce tar ut mellan 39-59kr för att köra till ombud, en butik jag handlar hos nästan varje månad men som jag nu "slipper" då jag kan köra allt genom Amazon då det blir billigare i slutändan p.g.a. "gratis frakten".

Sedan att få Prime Video och Prime Gaming med på köpet är bara ett plus i kanten, fått gosaker värde flera hundra kronor (i kosmetiska föremål) för spel jag faktiskt lirar - Varje månad.

Precis detta jag menar. Trist att folk fastnade på ”gratis”. Jag räknar på samma sätt, 59:- motsvarar en frakt per månad. Kan jag flytta två köp till Amazon per månad så börjar jag gå plus. Dock så bygger det på att varorna man köper ska finnas där, och till samma pris, så det är ändå en chansning om den enda parametern är kostnad.

Men blir intressant se vart detta tar vägen. Jag hoppas ju på att detta kan pressa resten av branschen till liknande deals.

Något jag inte förstår är Apotea. Antingen har dom sjuka marginaler eller så lever dom fortfarande på riskkapital. Sällan jag lägger en order där på över 150:- och ändå så har dom fri frakt, förstår inte hur det går ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Förstår fortfarande inte hypen runt Amazon, inte ens deras egna produkter är billigare på Amazon i Sverige?
Vad är det man ska köpa på Amazon, hur enkelt är det med garantier, ångerrätt etc

Är väll en grinig gammal gubbe... Som är lite kritisk mot monopol företag som amazon.

Som jag ser det är sortimentet hur stort som helst. Speciellt reservdelar och liknande är mycket enklare att få tag på än av svenska åf om det ens går. Nu nyligen köpte jag en ny packning till min tvättmaskin för 200kr t ex så nu håller den säkert ett eller två år till.

Om man vet exakt vad man vill ha är amazon bra, artikelnummer eller en udda produkt som inte svenska åf tar in. Vill man bara slösurfa och nöjesshoppa får man väl roa sig någon annanstans.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nja, det är en myt - Amazon anställer nästan inga de flesta är timanställda eller via bemanningsföretag och kan få gå på dagen. Lön förhandlas inte med sådana.

Det var nyss ett jäkla liv i Kalifornien över att de skulle tvingas att sätta mätbara mål och inte fortsätta att slänga ut de lägsta 5 procenten genom en algoritm som fångade de som råkade få många tunga paket och fick låg kvot....

Men som någon sa om McDonalds, så kan de ju inte på allvar vara ledsna över att ha sluppit det jobbet.

På Wikipedia står det att Amazon har 1.335.000 anställda i juli 2021, vilket är en uppgång från 810.000 anställda i oktober 2020.

Men de använder säkert bemanningsföretag också, då blir ju siffrorna ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vad menar du med gratis bilder? Kan du lägga upp RAW-bilder gratis?

Amazon Photos har obegränsad lagring av foto, ja. Bytte över när vi spräckte 2TB på Google. På den tiden var nästa steg 10 TB för 999 kr/månad, vilket kändes lite saftigt. Tycker att Amazons tjänst har varit bättre också.

Gratis är det ju inte, tror vi betalar 13 USD per månad för amerikanskt Prime-medlemskap, men det är ju klart mer prisvärt och man får ju med några andra tjänster också.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Finns det ens fri frakt någonstans? Man betalar väl frakten fast det är inbakat i priset på produkten man köper eller har jag missat något? Finns väl inget som är gratis här i livet?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu beställer jag inte direkt mycket från amazon men är redan prime-prenumerant just för video och Twitch-tjänsterna (primesub och spel/dlc/innehåll).

Så för mig får jag en fördel till, helt ok i min bok

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Va lite undrande hur amazons prime video etc står sig mot Netflix, viaplay etc?
Hittade ingen direkt info om det mer än att de har amazon original series osv. Men då jag har småbarn också och gärna vill ha lite kött på benen före om hur det ser ut med utbudet för just barn i de yngre åren (dottern fyller snart tre)

Samt hur många enheter kan man titta på samtidigt med amazon prime?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Något jag inte förstår är Apotea. Antingen har dom sjuka marginaler eller så lever dom fortfarande på riskkapital. Sällan jag lägger en order där på över 150:- och ändå så har dom fri frakt, förstår inte hur det går ihop.

En gissning är att de utnyttjar brister i reglerna för subventionssystemen likt nätläkarna gör eller hoppas du köper en massa "icke-läkemedel" för efter avregleringen har de så kallade apoteken blivit några som mer liknar kosmetik och hälsokostbutiker än apotek.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Tobitheo: Har ingen aning om hur många enheter men deras videotjänst är tekniskt sett bra, utbudet är lite meh (sjuuuukt många lågvattenfilmer) bortsett från en del för Sverige exklusivt innehåll samt deras orginalinnehåll.

En i mängden men har guldkorn
Jag hade inte skaffat prime uteslutande får video men för video, spel, twitch och nu frakt är det ett bra pris

Du får en månad gratis så bara att testa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Hittade ingen direkt info om det mer än att de har amazon original series osv. Men då jag har småbarn också och gärna vill ha lite kött på benen före om hur det ser ut med utbudet för just barn i de yngre åren (dottern fyller snart tre)

Utbudet för barn är väldigt begränsat, väldigt mycket som saknar svenskt tal. Ingen idé att skaffa för barnens skull.

Jag tycker väl helt ärligt att tjänsten är sådär även för vuxna, men vi fick den litegrann "på köpet" eftersom vi ville åt Amazons fotolagring och har ändå sett ett par serier som är exklusiva för just Prime. Som enda tjänst vet jag inte riktigt om den håller, utbudet är en smula udda.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av boogey:

utbudet är en smula udda.

OM man inte gillar billiga knockoffs på sharknado 4 😁

Vissa b-filmer är underhållande dåliga

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Helt klart en sämre tjänst i sammanhanget, MEN de har ok utbud av äldre filmer. Skulle absolut inte skaffa det för barn, inget slår disney+ där.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

udda jag har då allt haft prime i flera år och blir ständigt påmind av amazon att jag borde testa deras prime video.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Får fundera lite på det där. Vi har redan Disney+ men tänkte det kan ju vara lite roligt ha "något mer" också då dottern ofta är sjuk så blir mycket tv tittande ändå tyvärr 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Nja, det är nog Disney+ som gäller för barn.
Jag har haft Prime video i en 2-3 år nu. Skaffade det endast för serien Carnevale row. Jag tyckte 65 kr i månaden var en struntsumma.
Utbudet för två år sen var uruselt faktiskt. En liten pärla här och där som max.
Jag får nog säga att Prime video är nu helt klart i topp bland streamingtjänster om man gillar serier. Framförallt mot lite mörkare tema.
The expanse, SOLOS, The Tomorrow war, Nine perfect strangers, Hanna, Bosch, The Boys (den här rekomenderas!), Tales from the loop, Jolt, Carnivale row, Exorsist osv osv osv. Wheel of time kommer om en månad och LOTR serien kommer nästa år.
Mycket finns i 4k https://hd-report.com/list-of-4k-ultra-hd-movies-tv-shows-tit... så det finns egentligen inget att klaga på Det finns mycket skräp iof....men det behöver man ju inte titta på

Prime video har blivit otroligt mycket bättre de här två åren.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kan du se nåt positivt med amazon i sverige? jag kan inte..

Kanske dödar av Wish?
Vet inte om det är mycket bättre.
Wish kanske redan är dött dock... Bör inte i Sverige så är inte direkt Up 2 date.

Tyvärr håller jag dock med om att Amazon är ett vidrigt monster. Gör allt för att gå runt skatt, arbetslagar etc.
Titta på oss i Österrike. Här är fan konkurrensen i princip död.
Har länge hållt Sverige som ett av de starkaste länder när det kommer till e-handel. Tyvärr gissar jag att Amazon kommer försätta de flesta andra e-butiker till något litet hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis detta jag menar. Trist att folk fastnade på ”gratis”. Jag räknar på samma sätt, 59:- motsvarar en frakt per månad. Kan jag flytta två köp till Amazon per månad så börjar jag gå plus. Dock så bygger det på att varorna man köper ska finnas där, och till samma pris, så det är ändå en chansning om den enda parametern är kostnad.

Men blir intressant se vart detta tar vägen. Jag hoppas ju på att detta kan pressa resten av branschen till liknande deals.

Vem har sagt något om att det går ihop?

https://www.expressen.se/dinapengar/anstallda-pa-apotea-vi-ov...

https://www.breakit.se/artikel/26748/granskning-visar-allvarl...

https://www.di.se/nyheter/apoteas-personalchef-slutar-delar-i...

https://arbetet.se/2020/11/17/apoteas-slavvillkor-maste-stopp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Betalade också 65:-/mån men ringde nyss Amazon.se kundtjänst och fick hjälp med att avsluta nuvarande tjänst, ändra till gratis provperiod i 30 dagar och kan efter det välja att betala antingen 59:-/ mån eller 549:-/år

Märkte att mitt prime hade blivit avslutat i måndags, står att jag har en kostnadsfri period också om jag vill skaffa det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Amazon har ju tillgång till ett mycket större utbud av varor än resten av kedjorna i Sverige. Nog kan det vara så att jag tittar efter verkligen annorlunda prylar, men inom pennor, block, konstmaterial, tusch och bläck är utbudet bra mycket större. Vissa saker är dyrare och vissa billigare. Även tillbehör till kameror och foto är stort, HiFi, kablar samt mängder med roliga saker från Japan som kan vara väldigt svårt att hitta i Sverige. (Föredrar Japan över Kina då Japan ofta har bättre kvalitet och saker och ting håller bättre - en högst egen åsikt baserad på egna erfarenheter). Även vissa böcker och CD skivor finns på Amazon som inte finns att få tag på lätt någon annanstans. Ett par förslag...

Man kan snabbt ändra från .se till .de .fr etc och få tillgång till en mängd Tyska/EU baserade små butiker som använder Amazon som en marketplace, precis som CDON fungerar.
Att söka och jämföra blir lättare om du scrollar ner till ASIN numret, då kan du söka på det på olika marknadsplatser och jämföra priser.
Returer med Amazon är grymt användarvänligt för konsumenten, inte haft några problem med att anmäla, returnera etc. Om det är felaktig beskrivning, fel på varan, skada etc får du en fri retur och pengarna tillbaka. Om det är en butik som säljer via Amazon går fortfarande returer och problemlösning via Amazon - och där får du hjälp, till skillnad från CDON som oftast inte gör mer än att skicka vidare dina meddelanden till butiken som är kopplad till market place. Denna kundvänliga inställning är verkligen något som känns lockande efter mängder med strul med Elgiganten och CDON, två ställen jag numer drar mig från att handla.

Om man hittar bra butiker/varor på Amazon och inte vill stödja just Amazon så kan man ju leta reda på den lilla butiken och beställa direkt från dem om man hellre vill det. Det gör jag när jag upptäcker en butik som har många varor jag verkligen letat efter och gillar deras kommunikation och service - då vill man ju att de skall finnas kvar och då beställer jag gärna direkt av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Är det fri frakt på allt? Så man inte behöver köpa för 220 kr eller vad det är?

Har Amazon prime sen innan för twitch prime.. men den känner inte av det?

Är bara fri frakt på utvalda produkter. Om det är produkter man är intresserad av återstår att se.

Känns lite som lotteri om man får frakt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Amazon Photos har obegränsad lagring av foto, ja. Bytte över när vi spräckte 2TB på Google. På den tiden var nästa steg 10 TB för 999 kr/månad, vilket kändes lite saftigt. Tycker att Amazons tjänst har varit bättre också.

Gratis är det ju inte, tror vi betalar 13 USD per månad för amerikanskt Prime-medlemskap, men det är ju klart mer prisvärt och man får ju med några andra tjänster också.

Men det gäller bara bilder? Om du har tillhörande xml-filer video och annat vad betalar du då?

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Permalänk
Medlem

Köper lite småkrafs av amazon så blev att signa upp sig, 30 dagar gratis kan man ju alltid testa. Måste titta över streamingen.
Nej jag kommer inte att ha det för fraktens skull, det är ju mera en bonus.. fattar inte varför folk hakade upp sig på det.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat Amazon gaming?
Är det något att ha?

Permalänk
Medlem

Ja frakten är väl bara bonus, har prime sedan innan för prime video, tycker det är en av de bättre streamingtjänsterna.

Helt okej utbud, sen kostar det ju halva priset gentemot netflix och HBO. Beställer ganska ofta från amazon, och brukar lägga till de där extra 65:- för express hemleverans. Så sett till det blir det ganska mycke pengar man sparar in över tid ^_-.

Väldigt mycket produkter som har primeloggan. Ett exempel som är nice, köpte lite grejer igår, betalade frakten. Efter det skickades kom jag på att jag glömt köpa en annan produkt jag skulle ha som kostade c:a 150:-, även om ja beställt till ombud skulle ja va tvungen att betala 45:- för frakt, så jag hade nog köpt nått mer för att slippa frakten. Med de nya systemet kan ja ju beställa hem den jag missa för priset den kostar och få de hemlevererat på samma dag utan extra kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är det någon som testat Amazon gaming?
Är det något att ha?

De langar väl lite gratis spel som jag förstått. Fick Battlefield V för några veckor sen. Sen mycke dlc's, och ingame stuff till vissa spel. Inget jag direkt använder men det ingår väl och ibland verkar de ge populära spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ska man vara petig så ägs Webhallen av Komplett, som är norskt.

Jag vet dubbelmoral så det skriker om det, otroligt vad männsklig jag är, borde ju hata Norge som piskar oss i skidor varje vinter.