Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nyheterna i färska Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Nyheterna i färska Windows 11

Microsofts nya operativsystem är här och vi tar en titt på de några av de nya funktionerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har nu använt det i 15 minuter, riktigt trevligt än så länge..

Det känns av någon anledning snabbare och bättre flyt än Windows 10, tror det har mycket att göra med de riktigt fina animationerna. Det är fler animationer nu där det tidigare inte fanns någonting. Jag tycker hela designen har fått sig en riktigt trevlig och välbehövlig uppdatering, ser väldigt snyggt ut enligt mig.

Mycket förbättrad inställningsmeny t.ex och jag känner direkt att jag kommer att använda den desto mer nu. Tidigare skippade jag alltid de "nya" inställningarna och gick till gamla hederliga kontrollpanelen.

Jag har aldrig varit ett större fan av MacOS men något jag tycker de har gjort rätt är alla animationer som får det att kännas som hela operativsystemet flyter som smör, får lite den känslan nu i Windows 11.

Permalänk
Medlem

Grymt skoj med nytt och som gamer välkomnas 11'an stort

Permalänk
Medlem

"Funktionen Auto HDR ska aktiveras automatiskt när en HDR-kompatibel skärm detekteras."
Vad jag har märkt så stämmer inte detta. Jag behöver aktivera HDR i display settings för att något ens ska triggas.

Förövrigt funkar inte AutoHDR med Diablo 2 resurrected :/

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Saker jag hade viljat sett:
Bättre funktionalitet med Remote desktop. T.ex. en förbättrad version av remote desktop Manager. Men när man klipper och klistrar filer mellan olika RDP sektioner så är det inte felfritt. Speciellt inte när man i en RDP sektion, har gjort en ny RDP sektion i ett par steg. Detta för att man annars inte kommer åt datorn.
Bättre filsystem som ReFS eller liknande.
Inbyggd lösenordshanterare. (för den stora massan)
Bättre filhanterare.

Och vad fick vi. Ja, jag upplever mest krimskrams. Även om många idag har riktigt stora skärmar och bättre vill kunna sprittra dessa, detta fungerar nu säkerligen bättre.

Permalänk
Avstängd

Om man tycker som jag att startmenyn och taskbar är katastrofer så kan en del fixas med detta:
https://www.startallback.com/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Saknas flera saker som jag vill ha innan jag byter.
där ibland:
klocka på samtliga skärmar i taskbaren
kunan drag-n-drop'a filer till andra appar genom att dra till ikoner på taskbaren. (för att öppna appen jag vill dra till)
Gärna att dom tar tillbaka högerklicka på taskbaren för att öppna taskmanager

och tbf, vad är nytt i win11 utöver en omgjord taskbar och som man kommer märka av?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om man tycker som jag att startmenyn och taskbar är katastrofer så kan en del fixas med detta:
https://www.startallback.com/

Värt att ge 4.99$ till den personen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Saker jag hade viljat sett:
Bättre funktionalitet med Remote desktop. T.ex. en förbättrad version av remote desktop Manager. Men när man klipper och klistrar filer mellan olika RDP sektioner så är det inte felfritt. Speciellt inte när man i en RDP sektion, har gjort en ny RDP sektion i ett par steg.

Vet de om att de borde jobba på detta? Jag vet inte när jag hörde något nytt om remote desktop senast; sker det någon utveckling alls på den fronten?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inbyggd lösenordshanterare. (för den stora massan)

Finns inte det i Edge (med synkronisering till authenticator-appen)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

kunan drag-n-drop'a filer till andra appar genom att dra till ikoner på taskbaren. (för att öppna appen jag vill dra till)

Många verkar sakna detta, men när är det man vill göra det istället för att bara dubbelklicka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Många verkar sakna detta, men när är det man vill göra det istället för att bara dubbelklicka?

dubbelklicka? hur då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

dubbelklicka? hur då?

På filen alltså. Det öppnar ju standardprogrammet, så jag antar att det är i andra situationer men jag tror inte att det skulle påverka mitt arbetsflöde. Att dra saker långt över skärmen är ju jättejobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Många verkar sakna detta, men när är det man vill göra det istället för att bara dubbelklicka?

Fast då öppnas filen med det förvalda programmet för den filtypen. Jag kan tänka mig många arbetsflöden där man omväxlande vill öppna filer i olika program. Att då kunna dra en fil och släppa på det önskade programmet för att åstadkomma det vore oerhört smidigt, jämfört med att högerklicka på filen, leta sig fram i menyn till att välja att öppna med annat program, och sen i det fönstret som öppnas välja programmet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

PC Health Check säger att jag uppfyller krav till windows 11 men windows update säger att jag inte uppfyller det, vad ska jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Fast då öppnas filen med det förvalda programmet för den filtypen. Jag kan tänka mig många arbetsflöden där man omväxlande vill öppna filer i olika program.

Ja, det var det jag trodde men för folk det i så stor utsträckning? Ofta kan man väl släppa filen i ett öppet programfönster och liknande också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

PC Health Check säger att jag uppfyller krav till windows 11 men windows update säger att jag inte uppfyller det, vad ska jag göra?

testa detta då:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-w...

gör det på egen risk

Permalänk

mitt ser fortfarande ut som win 10 .. men kan inte använda start knappen / windows loggan längst ner till vänster ... händer inget kan inte ens få upp en stäng av / starta om meny eller nåt ahhaha

nån som vet hur jag fixar detta :=

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Vet de om att de borde jobba på detta? Jag vet inte när jag hörde något nytt om remote desktop senast; sker det någon utveckling alls på den fronten?

Ja, fast det går trögt. Det största är att det har blivit krångligare och dyrare med RDP cals.
Mycket skulle behöva förändras och det är svårt att göra det utan att bryta kompilatet. Men en grym remote desktop manager hade ej varit fel. Och, ja det finns flera såna på nätet. Men man vill inte precis använda dessa emot de servrar man kör emot.

Jag tänker en remote desktop manager som den klassiska fast bättre. Där man kan läsa in allt i en fil, sätta lösenord på olika grupper. Sedan välja att starta en eller flera RDP sektioner samtidigt, lösenord fylls i automatisk om man så vill.

Vissa hävdar att RDP är fel väg att jobba, men inom windowsvärlden när man ska in på servrar och ändra grafiska saker i program så är det rätt väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, det var det jag trodde men för folk det i så stor utsträckning? Ofta kan man väl släppa filen i ett öppet programfönster och liknande också.

Eftersom man inte kan göra det lär inte nån göra det. Jag har själv ofta behovet men får förstås göra det den krångliga, tidsödande vägen hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Eftersom man inte kan göra det lär inte nån göra det. Jag har själv ofta behovet men får förstås göra det den krångliga, tidsödande vägen hela tiden.

Fast i Windows 10 har det väl gått? Jag är bara nyfiken på varför det verkar vara så efterfrågat.

Permalänk

Tycker inte det finns någonting som lockar en att uppgradera från Windows 10. Dessutom så kunde man köra tio år gammal arkitektur när Windows 10 lanserades och inte som Windows 11 dissa knappt några år gammal datorhårdvara.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Swedman18:

PC Health Check säger att jag uppfyller krav till windows 11 men windows update säger att jag inte uppfyller det, vad ska jag göra?

Kör du shutup10 eller liknande? mina settings där har fuckat update tool helt

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, fast det går trögt. Det största är att det har blivit krångligare och dyrare med RDP cals.
Mycket skulle behöva förändras och det är svårt att göra det utan att bryta kompilatet. Men en grym remote desktop manager hade ej varit fel. Och, ja det finns flera såna på nätet. Men man vill inte precis använda dessa emot de servrar man kör emot.

Jag tänker en remote desktop manager som den klassiska fast bättre. Där man kan läsa in allt i en fil, sätta lösenord på olika grupper. Sedan välja att starta en eller flera RDP sektioner samtidigt, lösenord fylls i automatisk om man så vill.

Vissa hävdar att RDP är fel väg att jobba, men inom windowsvärlden när man ska in på servrar och ändra grafiska saker i program så är det rätt väg.

Testat https://mremoteng.org/ ? <-- Riktigt bra!
Eller royalts (inte min favorit)

Används båda flitigt i IT-världen och anses vara säker mjukvara.
Bra mycket bättre än microsofts!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Dessutom så kunde man köra tio år gammal arkitektur när Windows 10 lanserades och inte som Windows 11 dissa knappt några år gammal datorhårdvara.

Det är ju dock politik snarare än en egenskap hos windows 11. Det verkar fungera lika bra som Windows 10 bara man inaktiverar kontrollen av systemkrav...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Fast i Windows 10 har det väl gått? Jag är bara nyfiken på varför det verkar vara så efterfrågat.

Om mann vill öppna nån udda fil i Notepad++ eller liknande är det väldigt användbart.

Eller när man drar filer till ett explorer-fönster som man råkat klanta bort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kör du shutup10 eller liknande? mina settings där har fuckat update tool helt

Närmaste har varit DDU för min del med att avaktivera driver uppdateringar, kanske där det strular?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Kör du shutup10 eller liknande? mina settings där har fuckat update tool helt

Testat https://mremoteng.org/ ? <-- Riktigt bra!
Eller royalts (inte min favorit)

Används båda flitigt i IT-världen och anses vara säker mjukvara.
Bra mycket bättre än microsofts!

Tackar, den ser grymt mycket bättre ut!

Permalänk
Inaktiv

Har inte fått någon uppdatering till Windows Update.

Permalänk

Blir inte att installera på huvuddatorn fören de fixar så man slipper grupperade fönster i aktivitetsfältet.

Sån skräp vill man inte ha.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv

Om det bara hade varit möjligt att installera på Macbooken också

Permalänk
Medlem

Ifall man uppgraderar från W10 till W11 försvinner alla ens appar, inställningar osv? Så det blir en ren install