Vad är, eller var, ditt minst omtyckta ämne i skolan?

Permalänk
Medlem

Vad är, eller var, ditt minst omtyckta ämne i skolan?

Som trådtiteln lyder. Jag uppmuntrar sen också en förklaring till varför just det ämnet blev en pina.

Några punkter för att fokusera ditt bidrag:

  • Det spelar ingen roll vilken nivå av utbildning det var. Men det kan vara bra att kort förklara vad kursen bestod av, om det är någon form av universitetsutbildning eller liknande.

  • Det här är alltså ett ämne som inte klickade med dig, och varför. Hur du presterade i slutändan spelar mindre roll.

  • Det här är inte en tråd om hur skolväsendet i stort eller en diskussion om systematiska sprickor. Det handlar bara om dig och din personliga upplevelse.

För egen del var det fysiklektioner i både högstadiet och gymnasiet som fullständigt krossade min själ. Inte för att ämnet i sig var ointressant, utan för att alla lärare jag någonsin stött på inom det fältet är svarta hål för karisma. De är ungefär lika intressanta som när småbarnsföräldrar börjar diskutera huspriser, gräsklippning, och elräkningar under en middagsträff.

Permalänk
Medlem

Historia i gymnasiet, gillade verkligen inte läraren, och kändes som att det var nåt vi blev tvingade till fast vi inte "behövde" det egentligen.

Permalänk
Medlem

För mig berodde intressanta ämnen helt och hållet på lärarna. Hade väldigt bra och entusiastiska mattelärare i grundskolan, vilket resulterade i att det var kul att lära sig. I tyskan dock så fick vi en surkärring som totalt dödade intresset för det ämnet.

Tycker i efterhand att det är rätt synd, då tyska var ett språk jag faktiskt ville lära mig :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Bild och musik. Estetämnen över huvud taget men som tur var har jag aldrig varit tvungen att ha lektioner i drama. Jag är född med noll komma noll procent kreativitet i kroppen så alla ämnen där omdömet hängde på skapande, uppvisning eller uppträdande var pest och pina. Valde bort musik så fort jag kunde men läste bild ett eller två år i gymnasiet.

Idrott var aldrig något intresse för mig på den tiden heller så det ogillade jag nog också egentligen men inte på samma vis. Det har jag kommit att uppskatta mer efteråt.

Permalänk
Avstängd

Bild var svårt och helt onödigt i mitt tycke.
Det är väl kul att det finns för de som har fallenhet, men det är riktigt märkligt att det ska vara meriterande för gymnasieansökningar.

Permalänk
Medlem

Matte för man inte fick lära sig varför man behöver kunna xyz. Nu i äldre dar favoritämne då man vet användningsområdena.

Som Ostbollen säger så sitter det mycket i att läraren måste göra det intressant/användbart.

Historia var visserligen heller inte någon favorit men det består än i dag. Ser hellre på framtiden.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Föredetting

Allt hängde på lärarna. Hade en riktig kärring i syslöjd på högstadiet, exempelvis, och alla har väl haft en alkoholdoftande träslöjdslärare?

Den allra minst inspirerande var nog min mattelärare på gymnasiet. Djupt kristen med personligheten av en disktrasa, det sket sig direkt. Bildläraren i högstadiet var ett psykfall som emellanåt kastade pennor på folk.

Å andra sidan har jag haft en lärare som höll i matte, NO och fysik på högstadiet, som faktiskt försökt utmana mig lite. Henne och ämnena har jag ändå respekt för.

Edit: måste ändå älska historieläraren på gymnasiet. Introducerade sig själv med "jag heter x, jag är kommunist. Jag har blivit arresterad för att ha sprutat ketchup på israeliska varor i mataffären". Det kändes relevant för utbildningen, right?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Historia var visserligen heller inte någon favorit men det består än i dag. Ser hellre på framtiden.

För att förstå vad som händer idag så behöver man kunna sin historia. Sedan är historia brett och vad alla svenskar kungar hade för sig för 500+ år sedan var trist men exempelvis 1900-talet var riktigt intressant.

Jag är värdelös när det gäller etiska ämnen så de var också de jag tyckte minst om.

Permalänk
Medlem

På min tid var nationalekonomi ett obligatoriskt ämne på KTH. Ganska onödigt tyckte jag, tills jag läst kursen under tvång. Det var mycket intressant! Ibland är det bra att man tvingas lära sig saker man inte visste var kul!

Permalänk

Hade en långtidsvikarie i matte i mellanstadiet som använde matte som kollektiv bestraffning. Ungefär där dog mitt intresse för allt som hade med matematik och de naturvetenskapliga ämnena ut. Läste samhäll på gymnasiet, hade helt värdelösa mattelärare som inte gjorde saken bättre. Vad gör man då med en samhällsvetenskaplig utbildning? Tja, jag jobbade i fabrik och i musikbranschen en 7-8 år tills jag insåg att jag ändå gillade teknik, vetenskap och liknande ämnen. Med min utbildning kom jag inte så långt i det fältet, så det blev tekniskt basår och sedan en civilingenjörsexamen i elektroteknik. Här någonstans kom jag tillbaka till matematiken som ett fantastiskt verktyg och språk. På universitetsnivå måste jag säga att mina absolut minst omtyckta kurs var en väldigt meta projektkurs som gick ut på att lära sig hur man klarar av en projektkurs. Det kändes ganska meningslöst, men ingick i de obligatoriska kurserna så det var väl bara att göra.

Till yngre lyssnare av det här TED-talket så vill jag säga att inte ge upp på matematiken i grundskola och gymnasie bara för att lärarna är helt pantade. Nu för tiden finns det enormt mycket resurser online som gör saker begripliga, pedagogiska och roliga. Och behärskar man matten kan man göra en massa roliga grejer senare i livet.

Skrivet av Meantek:

Edit: måste ändå älska historieläraren på gymnasiet. Introducerade sig själv med "jag heter x, jag är kommunist. Jag har blivit arresterad för att ha sprutat ketchup på israeliska varor i mataffären". Det kändes relevant för utbildningen, right?

Jag hade en hårdnackad socialdemokrat till historielärare. Nära pensionsåldern, kom alltid till jobbet i kostym (med väst dessutom!). Han var rätt festlig dock, vi läste både Kapitalet och Mein Kampf på lektionerna.
Hellre en lärare med lite karaktär säger jag!

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Allt hängde på lärarna. Hade en riktig kärring i syslöjd på högstadiet, exempelvis, och alla har väl haft en alkoholdoftande träslöjdslärare?

Hade dock en samhällskunskap/historialärare på högstadiet. Han luktade lite sprit emellanåt, vet inte om han var kommunist, men han sprutade inte ketchup i alla fall...! Nog bland de bästa jag haft. Behandlade oss som människor, alltså inspirerade oss till att tänka själva. Ovanligt på den tiden...

Matteläraren var nog sämst, han måste ha insett själva att jag bara fuskade mig igenom lektioner och prov. Och brydde sig inte ett skit om det... Lärde mig aldrig tycka om matematik (trots att jag sen läste Naturvetenskapligt program), och det var ju synd, för det kan ju vara bra att kunna har jag hört.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag har läst en del tyska böcker när jag lärde mig tyska, Mein Kampf, kan jag inte rekommendera. Det är en uselt skriven totalt förvirrad bok. Synd att folket inte läste den. Hade de gjort det hade han inte blivit vald.

Permalänk
Medlem

Under gymnasiet var kemi otroligt trist och svårt att finna motivation för på grund av en helt ointresserad lärare. Även idrott av liknande skäl, hade däremot en väldigt bra samt engagerad lärare i idrottsspecialisering racketsport (individuellt vald) som vägde upp det.

*stavning

Permalänk
Medlem

För mig var det Religion tredje året på gymnasiet. Lektionerna var långsamma och det fanns inget intressant alls med ämnet.
Speciellt dumt kändes det när det var sista året på gymnasiet när man bör lära sig så mycket annat inför arbetslivet.

Permalänk

lätt historia.

Orkade inte med att ha typ samma lektion 3 årskurser i rad... WW2 i högstadiet var det nog minst 3 månader med WW2 varje år och typ samma innehåll varje år...

skolorna/historielärarna där jag gick hade dille på WW2...

fick underkänt i historia för att ja sket i WW2 under årskurs 8 och 9och bara gjorde det som handlade om annat i historia.

tydligen var WW2 det ända som hade nån betydelse och att jag fick både VG och en del MVG på testerna i princip alla andra historieämnen hade ingen betydelse.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Svenska... I gymnasiet lärde man sig inte språket längre utan det var litteratutkunskap. Dålig litteratur dessutom.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

lätt historia.

Orkade inte med att ha typ samma lektion 3 årskurser i rad... WW2 i högstadiet var det nog minst 3 månader med WW2 varje år och typ samma innehåll varje år...

skolorna/historielärarna där jag gick hade dille på WW2...

fick underkänt i historia för att ja sket i WW2 under årskurs 8 och 9och bara gjorde det som handlade om annat i historia.

tydligen var WW2 det ända som hade nån betydelse och att jag fick både VG och en del MVG på testerna i princip alla andra historieämnen hade ingen betydelse.

Har för mig att andra världskriget faktiskt är ett enda område som skolverkat specificerat för högstadiets historieundervisning.

Permalänk
Medlem

Gymnastik/idrott. Alla "lärare" (väldigt osäker på hur många av dem genom åren som faktiskt var examinerade lärare) hade noll pedagogik och blev personligen förnärmade av att man inte blev till eld ock lågar av att vi skulle spela fotboll (en sa till och med "Klart du gillar bollsport, du är ju kille!")

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Har för mig att andra världskriget faktiskt är ett enda område som skolverkat specificerat för högstadiets historieundervisning.

När jag gick i skolan för sextio år sedan, så hann vi aldrig fram till 1900-talet i historieundervisningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

När jag gick i skolan för sextio år sedan, så hann vi aldrig fram till 1900-talet i historieundervisningen.

Ja man kan ju anta att den extra starka ställningen moy nationalsocialism har uppstått under 70- och 80- talet.
Oklart för mig, i egenskap som 90-talist, vad som hände, men jag kan gissa på att världssamhället var i sin slutspurt mot det världskollektiva innan internets intåg.

Permalänk
Medlem

Musik, bild och hemkunskap var ämnen som jag var både kass i och tyckte var helt bortkastad tid. Även tyskan kändes väldigt onödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Hade en långtidsvikarie i matte i mellanstadiet som använde matte som kollektiv bestraffning. Ungefär där dog mitt intresse för allt som hade med matematik och de naturvetenskapliga ämnena ut. Läste samhäll på gymnasiet, hade helt värdelösa mattelärare som inte gjorde saken bättre. Vad gör man då med en samhällsvetenskaplig utbildning? Tja, jag jobbade i fabrik och i musikbranschen en 7-8 år tills jag insåg att jag ändå gillade teknik, vetenskap och liknande ämnen. Med min utbildning kom jag inte så långt i det fältet, så det blev tekniskt basår och sedan en civilingenjörsexamen i elektroteknik. Här någonstans kom jag tillbaka till matematiken som ett fantastiskt verktyg och språk. På universitetsnivå måste jag säga att mina absolut minst omtyckta kurs var en väldigt meta projektkurs som gick ut på att lära sig hur man klarar av en projektkurs. Det kändes ganska meningslöst, men ingick i de obligatoriska kurserna så det var väl bara att göra.

Till yngre lyssnare av det här TED-talket så vill jag säga att inte ge upp på matematiken i grundskola och gymnasie bara för att lärarna är helt pantade. Nu för tiden finns det enormt mycket resurser online som gör saker begripliga, pedagogiska och roliga. Och behärskar man matten kan man göra en massa roliga grejer senare i livet.

Jag hade en hårdnackad socialdemokrat till historielärare. Nära pensionsåldern, kom alltid till jobbet i kostym (med väst dessutom!). Han var rätt festlig dock, vi läste både Kapitalet och Mein Kampf på lektionerna.
Hellre en lärare med lite karaktär säger jag!

Det som är fantastiskt med matte, vilket jag också insåg lite senare i livet, är ju att det främst handlar om inlärning och förstående av regler. Åtminstone stämmer det på grundläggande nivå. Därefter handlar det om att applicera regler på problem, och vips talar man en rudimentär form av språket.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan Kemi. Fattade aldrig vad mol var och kommer aldrig förstå det.

Lyckades ändå tragla mig genom natur för att komma vidare, men fan det var på håret. Satt ensam och skrev omtenta för att skrapa ihop ett godkänt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muffen:

Musik, bild och hemkunskap var ämnen som jag var både kass i och tyckte var helt bortkastad tid. Även tyskan kändes väldigt onödig.

Ja hemkunskap kan förstås vara väl använd tid, förutsatt att man lär sig koka makaroner, steka korv, och tvätta kläder.
Högst oklart hur det ser ut med tvättningen på hemkunskap dock.

Men musik kan ju vara lite trevligt.
Bild tycker jag är helt onödigt som meriterande högstadieämne, men musik kan ju vara schysst om man lär sig grunden till 4 ackord iallafall.
Inte särskilt lärorikt för samhället, men det är allmänbildande att veta hur de fyra enklaste ackorden på piano hänger ihop ändå.

Permalänk
Medlem

Inte gått i skolan på 20år, men idrott! Det ogillade jag alltid.

Övriga ämnen var oftast intressanta.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

När jag gick i skolan för sextio år sedan, så hann vi aldrig fram till 1900-talet i historieundervisningen.

Jag har samma erfarenhet även om det inte var riktigt lika länge sedan. När vi nästan kom fram till andra världskriget i högstadiet på mitten av 90-talet så var terminen slut. Det upprepade sig på gymnasiet, om det var något aktivt från lärarna att inte prata om nazismen i skolan så funkade det ganska dåligt med tanke på hur samhället såg ut då med lasermannen, nynazister osv.

Så det finns nog en anledning till att skolverket prioriterade det sen.

Permalänk

Matematik skitroligt tills gymnasiet. Jag låg så långt före de flesta i klassen tills dit. Orsaken efteråt var det innan var mer knep och knåp, efter skulle man lära sig en massa regler. Såklart fortfarande knep och knåp, men det krävs mer att man läser på.

Skrivet av talonmas:

Svenska... I gymnasiet lärde man sig inte språket längre utan det var litteratutkunskap. Dålig litteratur dessutom.

Jag håller med. Vafasiken har grekiska grekisk mytologi etc att göra med svenska? Jag vill minnas vi hade prov där man fick poäng för hur mycket man kunde om de grekiska gudarna i svenska.

Musik tycker jag också var tråkigt för mycket fokus på teori. Nu suger jag visserligen på att spela.

Permalänk
Medlem

Idrott & hälsa, var inte med på en endaste lektion i gymnasiet.

Var inte så deltagande i de andra kärnämnena heller för den delen. 😋

Deltog inte i någon idrottslektion efter årskurs 6.

Men det har gått bra ändå, utan slutbetyg. 😁

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen har sagt religion är alla här religiösa?
Heller är det skiten borta från våra skolor idag?
Gissar på nej för islam verkar ju läras ut på alla skolor idag, men kanske inte är en separat lektion längre?
Och gick ut nian 1990 och gymnasium hade jag flunkat totalt i om jag gått för jag var såååååååååååååååååååå in i helvete skoltrött.
Hell lumpen 94-95 och den lilla skolning jag hade där var döden och gick väldigt dåligt förutom det fysiska som att lära sig ta isär/sätta ihop vapen.

Men får väl säga det nu RELIGION hade och har ingen som helst lust att lära mig om massa påhittat skit som i bästa fall kanske kan ha nåt mikroskopiskt spår av nåt som faktiskt hänt eller nån som levt!
Och detta trots att det var den klart bästa läraren (visade inte att han var religiös alls, så tror inte att han var det) på hela skolan som hade det och faktiskt försökte göra skiten intressant.

Samma lärare en stentuff men samtidigt extremt rättvis 50-60 åring som var urtypen av gubbe och om skolaga fortfarande hade varit lagligt hade det nog använts lite smått.
Tex så skulle man vara tyst men nåt litet lågt snabbt prat gick bra, mer och man fick en åtsägning, fortsatte man så blev man utkastad.
Dvs nåt han troligen fått sparken för idag om det handlat om en icke svensk, han hade ju fått sparken bara för att säga tyst med.

I vilket fall som helst hade han i matte med vilket gjorde att det var mitt bäst omtyckta ämne, inte för att jag såg nån som helst nytta med skiten utöver grunderna och procent.
Och det mest avancerade jag behövt matte är till att räkna ut högtalar lådor men då med program så det var bara att räkna ut hur det skulle sågas för att få en låda på x antal liter som var x hög.

Förövrigt så var matte den enda lektion jag gjorde läxor till under hela högstadiet oftas under en 15min rast.
Andra läxor så ögnade jag igenom dom sidor/etc som skulle läsas innan lektionen och gick väl bra 25% av gångerna.
Var och i stort sett är av tanken att skolan är avstängd för dagen, då är jag det med!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Religion hade jag glömt bort att jag ens läst, men vi hade en rätt ok lärare i det på gymnasiet. Smått högervriden, förmodligen liberal eller till och med moderat, visserligen, men det är bara bra att man möter lärare med olika åsikter - vi hade honom även i filosofi. Han var givetvis inte religiös (vad det verkade), och religionskritik uppmuntrades. Jag tyckte alltså religon som ämne var rätt ok.

Det som var tråkigt var däremot matte. Huuu. Det berodde inte på att jag hade särskilt svårt för det, det var inte heller för att jag inte kunde se vitsen med det - det kan jag, men det är så fruktansvärt tråkigt, jösses. Som att se färg torka. Mina kompisar älskade matte, känns det som, men så blev de civilingenjörer också, till skillnad från mig - det var matten som fick mig att hoppa av till slut.

Överlag tyckte jag inte särskilt illa om ämnena i skolan, men inget av dem var direkt kul heller.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7