Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Honorable mentions:
Starksås

Hur definierar du "Starksås"?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kom bara hit för att sjunga bananens lovsång. 😋

Shit... det blir ju tvång på det nästa runda inser jag, typ 10 pers som skriver samma nu...

Alltså sött fungerar ju i lagom nivå i viss mat, men tror det kommer bli som på pizza är jag rädd för

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Hur definierar du "Starksås"?

Ingen definition, något som är starkare än tacosås antagligen? Tabasco skulle jag absolut klassa som det, men det finns såklart olika tolkningar av allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Verkar som att vi har någon form av konsensus av omröstningen hittils:

1. Köttfärs
2. Riven ost
3. Mjuka bröd
4. Tacosås
5. Tomat
6. Gurka
7. Sallad
8. Röd lök
9. Salsa
10. Nachochips

Honorable mentions:
Majs, Starksås, gul lök, gräddfil, paprika, hårda skal, créme fraîche, guacamole, chili, avocado

Funderar på om jag ska nollställa omröstningen nu när alla förslag kommit in? Vad tycker folket?

Känns som att du mer eller mindre tagit min tipslapp och kopierat förutom de mjuka bröden.
Jag kör alltid gräddfil med mycke vitlök i så det blir riktigt mumsigt. Här pratar vi ca 4-5 klyftor till 2dl gräddfil.

Nollställ så kan vi börja om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen definition, något som är starkare än tacosås antagligen? Tabasco skulle jag absolut klassa som det, men det finns såklart olika tolkningar av allt

Ah, en försvenskning av "hot sauce" alltså, ja det finns ju en uppsjö olika

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Ah, en försvenskning av "hot sauce" alltså, ja det finns ju en uppsjö olika

Jag kan skriva hot-sås om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Känns som att du mer eller mindre tagit min tipslapp och kopierat förutom de mjuka bröden.
Jag kör alltid gräddfil med mycke vitlök i så det blir riktigt mumsigt. Här pratar vi ca 4-5 klyftor till 2dl gräddfil.

Nollställ så kan vi börja om.

Ja anledningen att jag frågar är ju att många förslag kom in onödigt sent, dvs majs till exempel, som jag gissar att många vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet inte ens vad ’traditionell tacos’ är om jag ska vara ärlig. Vad är det du saknar på listan?

Köttfärs tror jag inte att du hittar i traditionell mexikansk taco. Dock har jag inte varit i Mexico så det blir lite utav en spekulation från min sida. Har dock varit +50 gånger i Texas så tex-med varianterna är jag bekant med.

Rättade en autocorrect; ”degvätska” till ”det blir”
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet inte ens vad ’traditionell tacos’ är om jag ska vara ärlig. Vad är det du saknar på listan?

Precis som med Kebab/Gyros eller Pizza för den delen så finns det ju inte ’rätt’ och ’fel’ bara olika sätt att göra dem. Börjar vi prata om autentiska tacos från någon specifik region i Mexico så kanske vi närmar oss något mer enhetligt, men ärligt talat så tror jag knappast de är perfekt enhetliga även där.

Troligen kan du få en kebabpizza i Napoli också, alltså kan den räknas som Napoletansk i någon mening

Saknar kött till att börja med, vilken typ är lite beroende på vilken taco man skall göra men standard är väl tacos som al pastor, carnitas, bistec osv. "Såser" brukar bli saker som pico de gallo, salsa verde, salsa roja osv. Standardtillbehör skulle jag säga att lime och koriander är väl det som står ut mest som saknade, lök finns redan med så det är ju bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Saknar kött till att börja med, vilken typ är lite beroende på vilken taco man skall göra men standard är väl tacos som al pastor, carnitas, bistec osv. "Såser" brukar bli saker som pico de gallo, salsa verde, salsa roja osv. Standardtillbehör skulle jag säga att lime och koriander är väl det som står ut mest som saknade, lök finns redan med så det är ju bra.

Jag skrev salsa för att täcka in många av dessa såser, men går såklart att specificera mer

Menar du alltså strimlat kött eller hela kotletter eller vad? Aldrig själv ätit med annat än köttfärs

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Är det helt underförstått att man kör denna? https://i.imgur.com/mAWTSX3.png

Nej. Man gör egen så får man den mängd av olika kryddor man vill ha, och slipper klumpförebyggande medel mm.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Saknade fläsk bland alternativen. Gör ofta tacos med strimlad fläskfilé själv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skrev salsa för att täcka in många av dessa såser, men går såklart att specificera mer

Menar du alltså strimlat kött eller hela kotletter eller vad? Aldrig själv ätit med annat än köttfärs

Al pastor är fläskkött som grillas på spett likt shawarma som man sedan skär bitar av, bistec är biff som kan komma i olika former och skärningar, carnitas är som Mexicos svar på pulled pork. Det är väl de mest vanliga tacosen man hittar om man går till slumpvis restaurang som serverar tacos skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Al pastor är fläskkött som grillas på spett likt shawarma som man sedan skär bitar av, bistec är biff som kan komma i olika former och skärningar, carnitas är som Mexicos svar på pulled pork. Det är väl de mest vanliga tacosen man hittar om man går till slumpvis restaurang som serverar tacos skulle jag säga.

Jag lade till kött och startade ny omröstning, nu kan alla säga sitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Saknade fläsk bland alternativen. Gör ofta tacos med strimlad fläskfilé själv.

Tror ’kött’ får räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror ’kött’ får räcka

Kyckling och fisk är alltså inte kött?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ketchup är inte med på listan... det brukar jag ha när jag äter Tacos

Det här är allt det som jag brukar ha till Tacos:

Mjuka Tortilla (ibland blir det Tubs för variationens skull)
Hackad slanggurka
slumpmässig salsa
riven ost
Ketchup
Nötfärs (ibland blir det vegaofärs för variationens skull)
Santa Maria Tacokrydda

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Skrivet av medbor:

Om man kör mandelmassa, blir det då en semla? Jag tror tacos är som kebab, det ändras av varje person som äter det och alla har sina preferenser. I Polen har de surkål och annat i kebab, och vanligen inte vitlökssås, inte heller rödlök! Allting är olika, precis som språkbruk eller annat kulturellt. Jag tror helt enkelt inte att det finns en strikt standard. Chicago deep-dish är också pizza, och gränsen mellan pizza, paj och varma mackor är inte hårt dragen

Kom att tänka på detta: En alignment chart för semlor

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk

Mjukt bröd
Köttfärs + Tacokrydda och ytterst lite vatten.
Majs
Röd lök
Gurka
Riven ost
Valfri Salsa
Nachochips (sönder smulade)
Gräddfil blandat med en matsked chilisås samt salt och peppar på det

Känns som mitt basic upplägg varenda gång.
Ibland har jag ananas bitar till.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Mjukt bröd
Blandfärs + Tacokrydda och lite vatten.
Rödlök
Gurka
Riven ost
Thai Sweet Chili
Nachochips (sönder smulade)

Det bästa jag gjort är att jag bytte ut den där äkliga salsan mot Thai Sweet Chili! Blir underbart gott då!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Ketchup är inte med på listan... det brukar jag ha när jag äter Tacos

Det här är allt det som jag brukar ha till Tacos:

Mjuka Tortilla (ibland blir det Tubs för variationens skull)
Hackad slanggurka
slumpmässig salsa
riven ost
Ketchup
Nötfärs (ibland blir det vegaofärs för variationens skull)
Santa Maria Tacokrydda

Trodde gränsen gick vid banan... nej jag kan tyvärr inte gå så långt... senap, rhode island och vanlijglass nästa?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av medbor:

Ingen definition, något som är starkare än tacosås antagligen?

Får du tillfälle på plats, prova Mexarnas version av "pölsa", taco med kryddad grishjärna. Montezumas hämnd à la grande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Får du tillfälle på plats, prova Mexarnas version av "pölsa", taco med kryddad grishjärna. Montezumas hämnd à la grande!

Den kommer inte med på listan tror jag, vet inte ens vad jag ska svara riktigt

Tänker mest på prion-sjukdomar när det handlar om att äta hjärna (tänk galna-ko-sjukan...)

Montezuma kanske får sin hämnd ändå

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur mycket resultaten skiljer i den första mot andra omröstningen, vissa saker som var helt lika är långt från varandra, och vissa saker som låg långt efter är numera uppe och nosar på toppen (troligen för att de lades till sent)