Permalänk
Medlem

Hur ska man läsa omröstningen? Är det 95% som inte tycker att köttfärs är tillåtet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Hur ska man läsa omröstningen? Är det 95% som inte tycker att köttfärs är tillåtet?

Procentsatsen baseras på totalen av alla saker som kryssats, så det är snarare så att 5% av alla saker som kryssats är köttfärs

Det viktigaste är snarare att jämföra antalet röster, men det får man göra manuellt gissar jag

Tror @jreklund får ge mig hjälp med att ändra något om det ska gå att visa bättre än så här

Edit: bäst hade varit om varje stapel räknade procent av deltagarna som röstat på det, men procent av högsta individuella röstetalet är helt okej också

Edit2: bra också om man får ändra/lägga till kryss efter man är klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det bara jag som får väldiga gasbesvär av tacos? Löken var länge huvudmisstänkt men gasbesvären fanns kvar när löken togs bort vilket fått mig att rikta misstankarna mot köttfärsen. Löken har fått komma tillbaka och tacos utan köttfärs går väl inte.

Det kan vara väldigt individuellt. Inte allas magar som klarar av rött kött (förutsätter att du syftar på 90-100% nötkött här).
Pröva att byta ut köttfärsen mot något magrare som kyckling och se vad som händer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det kan vara väldigt individuellt. Inte allas magar som klarar av rött kött (förutsätter att du syftar på 90-100% nötkött här).
Pröva att byta ut köttfärsen mot något magrare som kyckling och se vad som händer.

Ja det låter som en klok idé! 👍🏻

Permalänk
Vila i frid

Apropå tacos, finns det att köpa färdiga mjuka tacos gjorda på majsmjöl och inte vetemjöl som alla som säljs i sverige verkar vara gjorda av? Väsentlig smakskillnad.

Permalänk

Fläskfärs 3 påsar till 1 kg
Gurka
Lök
Paprika
Tomat
Majs
Jalapeno
Isbergssallad
Thousand Island dressing
X-tra hot tacosås (den nya)

Riven ost, gräddfil och creme fraiche om jag äter med sällskap.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera fisktacos, riktigt gött och enkelt att göra. Såhär:

Skär fryst (tinad) torsk i kuber och fritera i medelvarm olja i en stekpanna.
Gör en mangosalsa av fryst mango, koriander, chili, rödlök och lime.
Gör en guacamole av avokado, rödlök, koriander, tomat och lime.

Montera och ät i små tacobröd. Gärna med srirachamajo som topping.

Kul sätt att lyfta fredagsmyset - och mycket fräschare än vanliga svennetacos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Apropå tacos, finns det att köpa färdiga mjuka tacos gjorda på majsmjöl och inte vetemjöl som alla som säljs i sverige verkar vara gjorda av? Väsentlig smakskillnad.

https://handla.ica.se/handla/produkt/majstortilla-medium-size...

Permalänk
Vila i frid

Citat: "Ingredienser: Vettemjöl, majsmjöl..." Flesatvat, mjöl på vettar/vättar? Ivfsh hade inte min lokala ICA det, grmbl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Citat: "Ingredienser: Vettemjöl, majsmjöl..." Flesatvat, mjöl på vettar/vättar? Ivfsh hade inte min lokala ICA det, grmbl...

Trodde jag hade fått en stroke när jag läste ditt meddelande

Permalänk
Medlem

En personlig favorit som min släkt kör med är att även ha ris med i tacosen.

Permalänk
Medlem

Svarta oliver måste med. Såna små urkärnade

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

En personlig favorit som min släkt kör med är att även ha ris med i tacosen.

Skrivet av Nioreh83:

Svarta oliver måste med. Såna små urkärnade

Fixat!

Permalänk
Föredetting

Alla de där ingredienserna, men inga bönor (pinto/svarta) eller gräddfil. Sedan måste ju ris specificeras, lime/cilantro eller tomat? (Eller... Bara ris?!?) Carnitas?

Tur att man inte hade någon större tilltro till mänskligheten sedan tidigare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Apropå tacos, finns det att köpa färdiga mjuka tacos gjorda på majsmjöl och inte vetemjöl som alla som säljs i sverige verkar vara gjorda av? Väsentlig smakskillnad.

https://www.andale.se/product/gul-majstortilla-komali-12cm-i-...

Jag gjorde tacos al pastor i somras och ville ha äkta vara så jag lade en beställning hos dem.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Alla de där ingredienserna, men inga bönor (pinto/svarta) eller gräddfil. Sedan måste ju ris specificeras, lime/cilantro eller tomat? (Eller... Bara ris?!?) Carnitas?

Tur att man inte hade någon större tilltro till mänskligheten sedan tidigare.

Bönor, gräddfil, ris, tomat... alla finns i listan

Ville du ha cilantro/koriander i listan?

Permalänk
Medlem

Det viktiga här är att vi alla är överens om att surkål inte är tillåtet i tacos!

Sedan kan jag personligen tycka att halloumi vore gott i men eftersom det inte är rätt så får det vara.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Apropå tacos, finns det att köpa färdiga mjuka tacos gjorda på majsmjöl och inte vetemjöl som alla som säljs i sverige verkar vara gjorda av? Väsentlig smakskillnad.

Tyvärr har vi gått bet på detta också. Så vi köpte oss en tortilla-press och gör våra egna. Nu är ju min sambo väl bevandrad i det mexikanska köket så att få blandningen rätt med masa och vatten är inget problem men de gånger jag testat själv så blir det ofta för löst eller hårt och spricker/fastnar i pannan.

Rekommenderar också att göra egen salsa för de vi provat som säljs på burk runtom i EU är nästintill oätliga. Fasen, kan snart inte vänta längre till att få åka tillbaka till Guadalajara och njuta av maten och vädret igen.

Kan också nämna att tortillas stora som tallrikar går att köpa hela matpåsar fulla för 30-40kr (sist vi var där 2018) i de lokala kvartersbutikerna.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Saknar en hel del saker som skall vara i en riktig taco. Köttmässigt verkade det mesta saknas utan det verkar som utgångspunkten är Tex-Mex och inte tacos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du har ju missat det viktigaste: Ananas.

Nä, nu skojar du!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Alla de där ingredienserna, men inga bönor (pinto/svarta) eller gräddfil. Sedan måste ju ris specificeras, lime/cilantro eller tomat? (Eller... Bara ris?!?) Carnitas?

Tur att man inte hade någon större tilltro till mänskligheten sedan tidigare.

Precis! Vart är pintobönerna? En av pelarna i det mexikanska köket och tacos... svenskar vettdu...

Förvällda och mosade pintoböner efter en vända i stekpannan och rätt på tacon, denna tråden gör mig fruktansvärt hungrig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Saknar en hel del saker som skall vara i en riktig taco. Köttmässigt verkade det mesta saknas utan det verkar som utgångspunkten är Tex-Mex och inte tacos?

Jag är 100% av uppfattningen att texmex är tacos. Finsmakare får hitta ett eget namn om de ska begränsa friheten

Permalänk
Föredetting
Skrivet av medbor:

Bönor, gräddfil, ris, tomat... alla finns i listan

Ville du ha cilantro/koriander i listan?

Nej, alltså, koriander/lime och tomat var typer av ris som sedan åker i maten. Nu är det förvisso mer burritofyllning, men eftersom vi ändå är inne på okristliga varianter av tacos, varför inte?

Koriandern får man ju i sig via pico de gallon annars – men det går i och för sig att köra separat också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Precis! Vart är pintobönerna? En av pelarna i det mexikanska köket och tacos... svenskar vettdu...

Förvällda och mosade pintoböner efter en vända i stekpannan och rätt på tacon, denna tråden gör mig fruktansvärt hungrig.

Bönor finns med, inte specificerad typ dock, men det kan för mig lika gärna vara kikärtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ett riktigt hett tips, som även @Samsung tipsade om, är banan. Var extremt skeptisk till det, men det är faktiskt riktigt gott!

Det påstår ett av barnen här hemma med, aktivt utredning för om det är medfött eller uppstått pga trauma pågår.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nej, alltså, koriander/lime och tomat var typer av ris som sedan åker i maten. Nu är det förvisso mer burritofyllning, men eftersom vi ändå är inne på okristliga varianter av tacos, varför inte?

Koriandern får man ju i sig via pico de gallon annars – men det går i och för sig att köra separat också.

Ja då förstår jag 👍

Tycker kryddor är lite överkurs på en sån här omröstning, listan är redan lång och ska man hålla på med varianter av varje sak på den så spårar det helt klart ur

Ris känns bara fel för mig, smaklös utfyllnad som skulle kunna vara kött eller annat lika gärna

Kolhydrater får man nog av via brödet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är 100% av uppfattningen att texmex är tacos. Finsmakare får hitta ett eget namn om de ska begränsa friheten

Okej, men omröstningen verkar väldigt inriktad på bara Tex-Mex då du utlämnade det traditionella innehållet. Sedan vet jag inte om det är finsmakare att äta mer traditionell tacos, det är ju i grund och botten rätt mycket gatumat från början. Däremot är jag inte så mycket för att ersätta faktiskt vettiga maträtter med snabbmatshakens varianter som Tex-Mex är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Okej, men omröstningen verkar väldigt inriktad på bara Tex-Mex då du utlämnade det traditionella innehållet. Sedan vet jag inte om det är finsmakare att äta mer traditionell tacos, det är ju i grund och botten rätt mycket gatumat från början. Däremot är jag inte så mycket för att ersätta faktiskt vettiga maträtter med snabbmatshakens varianter som Tex-Mex är.

Jag vet inte ens vad ’traditionell tacos’ är om jag ska vara ärlig. Vad är det du saknar på listan?

Precis som med Kebab/Gyros eller Pizza för den delen så finns det ju inte ’rätt’ och ’fel’ bara olika sätt att göra dem. Börjar vi prata om autentiska tacos från någon specifik region i Mexico så kanske vi närmar oss något mer enhetligt, men ärligt talat så tror jag knappast de är perfekt enhetliga även där.

Troligen kan du få en kebabpizza i Napoli också, alltså kan den räknas som Napoletansk i någon mening

Permalänk
Medlem

Verkar som att vi har någon form av konsensus av omröstningen hittils:

1. Köttfärs
2. Riven ost
3. Mjuka bröd
4. Tacosås
5. Tomat
6. Gurka
7. Sallad
8. Röd lök
9. Salsa
10. Nachochips

Honorable mentions:
Majs, Starksås, gul lök, gräddfil, paprika, hårda skal, créme fraîche, guacamole, chili, avocado

Funderar på om jag ska nollställa omröstningen nu när alla förslag kommit in? Vad tycker folket?

Permalänk
Medlem

Kom bara hit för att sjunga bananens lovsång. 😋

Visa signatur

---