Uppgradera grafikkort eller CPU - hjälp en förvirrad gamer!

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort eller CPU - hjälp en förvirrad gamer!

När jag startade upp Battlefield 2042 och insåg att det laggade även på lägsta inställningen så var det bara att börja fundera på uppgradering av min burk som idag består av följande:

Moderkort: Asus Prime A320M-A, AMD Socket AM4, A320, MicroATX, 4xDDR4, M.2
CPU: AMD Ryzen 5 2600X 6-Core 12-Thread (95W), 3,6/4,2 GHz, 19 MB cache, Socket AM4, boxad med Wraith Spire-kylare
Minne: 16 GB (2x8GB) DDR4-3000 Corsair Vengeance LPX CL16, 1.35V
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070Ti Gaming 8 GB GDDR5, DVI/HDMI/3xDP, WindForce 3X
PSU: be quiet! System Power 9 700W, ATX, 12 cm fläkt, 80PLUS Bronze

Som jag förstått det är BF2042 krävande när det kommer till CPU också, så min fråga är om jag bör uppgradera CPU först då det är billigare än att köpa ett nytt grafikkort eller om jag ska satsa på grafikkort direkt? Min tanke är att sikta på ett Geforce 3060 eller ett 3060Ti.

När det kommer kommer till CPU så tror jag mig förstå att jag kan byta ut befintlig CPU utan att byta moderkort, då AM4 sockeln fortfarande används?

Permalänk

Jag hade definitivt bytt CPU och moderkort.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Jag hade definitivt bytt CPU och moderkort.

Ok, intressant! Vad är det som gör att även moderkortet bör bytas, istället för att bara klämma in en ny CPU i befintligt?

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på grafikkort (kanske ett 3070 istället för ett 3060, cpu n borde duga

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag hade satsat på grafikkort (kanske ett 3070 istället för ett 3060, cpu n borde duga

Grafikkort var min första tanke också, innan jag läste att CPU´n hade stor inverkan och var en potentiell flaskhals i just BF2042. Men intressant att jag nu fått två motstridiga tips

Permalänk
Medlem

Jag sitter på lika CPU men ett 2080 och jag har ca 50 fps i all out war 1440p oavsett grafikinställning. Jag skulle säga, sitt lugnt i båten fram till Q1 2022. 2042 är uselt optimerat och devs jobbar på det. Ultra - allt low och off skiljer 10fps för mig och det är ju inte helt rätt så 2042 är det enda spelet som jag inte kan toppa och då spelar jag relativt krävande Warframe och BF5 på toppade inställningar. Min plan är att uppgradera CPU under 2022 till typ 5600x. I abslut sista fall köper jag ny GPU pga som du sa, priserna är värre än blocket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag sitter på lika CPU men ett 2080 och jag har ca 50 fps i all out war 1440p oavsett grafikinställning. Jag skulle säga, sitt lugnt i båten fram till Q1 2022. 2042 är uselt optimerat och devs jobbar på det. Ultra - allt low och off skiljer 10fps för mig och det är ju inte helt rätt så 2042 är det enda spelet som jag inte kan toppa och då spelar jag relativt krävande Warframe och BF5 på toppade inställningar. Min plan är att uppgradera CPU under 2022 till typ 5600x. I abslut sista fall köper jag ny GPU pga som du sa, priserna är värre än blocket.

Det kliade lite för mycket i fingrarna så det blev en beställning av nytt moderkort och en 5600x igår faktiskt, så får vi se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayjay75:

Det kliade lite för mycket i fingrarna så det blev en beställning av nytt moderkort och en 5600x igår faktiskt, så får vi se om det blir någon skillnad

Uppdatera gärna så jag får se om det är värt för mig med!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Uppdatera gärna så jag får se om det är värt för mig med!

Återkommer med en liten uppdatering

Nu är moderkortet och nya CPU´n på plats och jag har såklart testkört BF 2042

Jag körde tidigare med Low på alla grafikinställningar men lät det den här gången stå på auto, vilket resulterade i mediuminställningar ungefär.

Jag upplever ett helt annat flyt i BF, inga direkta dippar i FPS och en mycket skönare spelkänsla nu när man inte irriterar sig på lagget hela tiden. Så uppgraderingen av CPU har gjort stor skillnad och jag känner inte något akut behov av ny GPU längre (även om jag kanske sneglar lite på ett 3060ti )

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayjay75:

Återkommer med en liten uppdatering

Nu är moderkortet och nya CPU´n på plats och jag har såklart testkört BF 2042

Jag körde tidigare med Low på alla grafikinställningar men lät det den här gången stå på auto, vilket resulterade i mediuminställningar ungefär.

Jag upplever ett helt annat flyt i BF, inga direkta dippar i FPS och en mycket skönare spelkänsla nu när man inte irriterar sig på lagget hela tiden. Så uppgraderingen av CPU har gjort stor skillnad och jag känner inte något akut behov av ny GPU längre (även om jag kanske sneglar lite på ett 3060ti )

Tusen tack för uppdateringen, då har jag något att se fram emot under 2022 att uppgradera CPU till 5600x

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Tusen tack för uppdateringen, då har jag något att se fram emot under 2022 att uppgradera CPU till 5600x

När du uppgraderar under 2022 så bör du kolla om ditt moderkort har stöd för kommande Zen 3 refreshen med mer cache minne.
Men om det inte blir så så är ju en 5600x/5800x en bra uppgradering från en 2600x.

Just nu är det oklart vilka moderkort som får stöd för Zen 3 refreshen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

När du uppgraderar under 2022 så bör du kolla om ditt moderkort har stöd för kommande Zen 3 refreshen med mer cache minne.
Men om det inte blir så så är ju en 5600x/5800x en bra uppgradering från en 2600x.

Just nu är det oklart vilka moderkort som får stöd för Zen 3 refreshen.

Exakt vad jag tänkte

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |