Nya diskar för RAID - behöver lite rekommendationer

Permalänk
Medlem

Nya diskar för RAID - behöver lite rekommendationer

Hejsan

Ska byta ut alla diskar i en filserver som fram tills nu kört på Toshiba 6TB varianter och varit helt fantastiska faktiskt. De verkar bli lite varmare än andra alternativ men för egen del gör det inget. Nu tittar jag på 14TB, 16TB och 18TB istället men det har blivit en djungel där ute med all teknik. Tolv diskar ska köpas in och de kommer köras i antingen tre uppsättningar av Raid5 eller två uppsättningar av Raid6.

Seagate och jag har haft en god relation genom åren och deras diskar syns lite överallt men de har så många varianter att det blir lite överväldigande. Western Digital verkar ha ägnat lite tid åt fulspel på sistone så där är jag inte helt övertygad. Toshiba har för egen del levererat men har sett på forumet här att andra haft problem med större diskar.

Så frågan är: Vad ska jag välja?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det spelar nog ingen större roll vad du köper. Det som spelar roll är att sprida risken med batchberoende fel så köp helst diskar från olika ÅF/leverantörer så att du inte drabbas av "WD RED" syndromet där i princip alla diskar från samma batch dog inom 6 månader.

Permalänk
Medlem

Aha så det är inte så petigt längre som det var för fyra år sen då.
Min kunskap är lite utdaterad men back in the days, när man var ung, så spelade det inte så stor roll vilken leverantör som sålde. Distributören fördelade sin batch till Komplett, Dustin med flera oavsett, och i sådana fall var det bättre att köpa diskarna vid olika tillfällen. Men det kanske är bättre att i sådana fall köpa hälften Seagate och hälften Toshiba istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hejsan

Ska byta ut alla diskar i en filserver som fram tills nu kört på Toshiba 6TB varianter och varit helt fantastiska faktiskt. De verkar bli lite varmare än andra alternativ men för egen del gör det inget. Nu tittar jag på 14TB, 16TB och 18TB istället men det har blivit en djungel där ute med all teknik. Tolv diskar ska köpas in och de kommer köras i antingen tre uppsättningar av Raid5 eller två uppsättningar av Raid6.

Seagate och jag har haft en god relation genom åren och deras diskar syns lite överallt men de har så många varianter att det blir lite överväldigande. Western Digital verkar ha ägnat lite tid åt fulspel på sistone så där är jag inte helt övertygad. Toshiba har för egen del levererat men har sett på forumet här att andra haft problem med större diskar.

Så frågan är: Vad ska jag välja?
Tack på förhand!

Vad gäller WD så är det väl framförallt att de kom på den lysande idén att plötsligt stoppa in diskar baserade på SMR-teknologi i Red-serien, vilket ju är fullkomligt vansinne.
Så numera är det Red Plus / Red Pro som är de enda varianterna som är intressanta om man kikar på WD Red. Vad gäller dina önskemål tror jag dock att det inte har någon direkt påverkan eftersom det enda som existerar över 6TB är Red Plus/Pro.

Rent allmänt så är det ju svårt att förutspå hur tillförlitligheten är för en viss modell, det får man ju kvitto på först över tid samtidigt som tillverkarna regelbundet byter ut modellerna som finns att köpa.

Permalänk
Medlem

Har du bestämt dig för nån disk? Tittar själv då jag ska byta ut mitt nuvarande nas med 10x4 WD Red till ett gäng 16TB.

Jag funderar på nån av dessa. Lutar mest åt WD Ultrastar men har svårt att bestämma mig:
WD Ultrastar DC HC550 WUH721816ALE6L4 512MB 16TB
Toshiba MG08ACA16TE 512MB 16TB
Seagate Exos X16 ST16000NM001G 256MB 16TB

Permalänk
Medlem

Beroende på prestanda etc så skulle jag säga Seagate Ironwolf eller WD Red.
Finns pro av bägge serierna.
Ultrastar är oxå välrenommerade, dock inte kört dom själv.
Kör själv WD Red hemma, på jobbet har vi Ironwolf... mkt nöjd med bägge serierna.