Min Logitech 920 blir blurrig när jag streamar med OBS

Permalänk
Inaktiv

Min Logitech 920 blir blurrig när jag streamar med OBS

Hej. Jag har en logitech 920 och ibland blir den blurrig när jag streamar på twitch med OBS. Jag förstår inte varför och vågar inte röra några inställningar på kameran då jag är rädd att förvärra problemet, den har tydligen autofokus som skapar detta förstår jag det som. Tillräckligt med ljus finns och mer än så vet jag inte vad jag kan göra. Har ni något förslag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon338341:

Hej. Jag har en logitech 920 och ibland blir den blurrig när jag streamar på twitch med OBS. Jag förstår inte varför och vågar inte röra några inställningar på kameran då jag är rädd att förvärra problemet, den har tydligen autofokus som skapar detta förstår jag det som. Tillräckligt med ljus finns och mer än så vet jag inte vad jag kan göra. Har ni något förslag?

Om du inte vågar gå in i inställningarna får du se till att kameran fokuserar rätt via autofokusen, bättre ljus och ge den nått att fokusera om på tex rör på dig/vinka med armen så automatiken upplever att den den behöver uppdatera fokusen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man måste våga skruva lite - ta en screenshot eller fota med din kamera i hur reglarna stod innan du börja rycka runt olika saker, lättare att återställa till hur det var innan med hjälp av bilderna om det inte blev bra. Många har också 'default'/återställningsknapp som återställer till 'fabriksläge'

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte vågar gå in i inställningarna får du se till att kameran fokuserar rätt via autofokusen, bättre ljus och ge den nått att fokusera om på tex rör på dig/vinka med armen så automatiken upplever att den den behöver uppdatera fokusen.

Hur gör man detta?

Skrivet av xxargs:

Man måste våga skruva lite - ta en screenshot eller fota med din kamera i hur reglarna stod innan du börja rycka runt olika saker, lättare att återställa till hur det var innan med hjälp av bilderna om det inte blev bra. Många har också 'default'/återställningsknapp som återställer till 'fabriksläge'

Jag har inte rört inställningarna överhuvudtaget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon338341:

Hur gör man detta?

Jag har inte rört inställningarna överhuvudtaget.

bättre ljus ? Ljuskällor i rummet så du inte sitter i nått mörkt rum, ledpaneler framför dig på väggen bakom monitorn och i taket kan ju vara nått om du ska ha bra belysning för att strömma.
Att röra sig framför kameran så den får nått att fokusera på är väl ganska självförklarande, håll armen framför kameran och se hur den ändrar fokus förutsatt att du inte har väldigt mörkt i rummet.
En del spelare verkar ju skita i vettig belysning och har bara monitorn som lyser upp och det funkar inte, det ger varken bra ergonomi eller bra förutsättningar för kameran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

bättre ljus ? Ljuskällor i rummet så du inte sitter i nått mörkt rum, ledpaneler framför dig på väggen bakom monitorn och i taket kan ju vara nått om du ska ha bra belysning för att strömma.
Att röra sig framför kameran så den får nått att fokusera på är väl ganska självförklarande, håll armen framför kameran och se hur den ändrar fokus förutsatt att du inte har väldigt mörkt i rummet.
En del spelare verkar ju skita i vettig belysning och har bara monitorn som lyser upp och det funkar inte, det ger varken bra ergonomi eller bra förutsättningar för kameran.

Jag har ju ljus. Men om man kan stänga av så den inte blurrar hur gör man då?

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del inställningar man behöver testa att ställa manuellt, du verkar inte ensam med problemet. Stänga av autofokus bland annat
https://www.reddit.com/r/Twitch/comments/8ixm8x/comment/dyw55...

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon338341:

Jag har ju ljus. Men om man kan stänga av så den inte blurrar hur gör man då?

Du har fokuskontroll i camera settings programmet om du installerat det, om autofokusen inte ställer in rätt så gör det manuellt
https://support.logi.com/hc/en-za/articles/360024695174--Down...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du har fokuskontroll i camera settings programmet om du installerat det, om autofokusen inte ställer in rätt så gör det manuellt
https://support.logi.com/hc/en-za/articles/360024695174--Down...

Jag satte dem här inställningarna, samt bockade av autofokus. Måste programmet vara igång samtidigt som OBS för att inställningarna ska träda in i laga kraft?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon338341:

Jag satte dem här inställningarna, samt bockade av autofokus. Måste programmet vara igång samtidigt som OBS för att inställningarna ska träda in i laga kraft?

https://i.imgur.com/fbqlqvD.png

Starta programmet du vill ha bilden till (OBS?) och sedan kamerainställningarna och justera så ser du hur bilden ändras i realtid och kan jämföra med auto. Reglaget åt vänster betyder väl oandligt fokusavstånd och åt höger är det kortaste avstånd om det fungera likadant på den kameran som med min.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Starta programmet du vill ha bilden till (OBS?) och sedan kamerainställningarna och justera så ser du hur bilden ändras i realtid och kan jämföra med auto. Reglaget åt vänster betyder väl oandligt fokusavstånd och åt höger är det kortaste avstånd om det fungera likadant på den kameran som med min.

Gjorde detta, vi får se om det funkar nu tack!

Permalänk
Medlem

@anon338341, om det går kan det vara lämpligt att stänga av autofokus. Problemet för många streamers är just att man inte vill ha för mycket ljus på eftersom man kanske spelar spel etc men då förvärrar man ofta problemet eftersom kameror behöver en viss mängd ljus för att kunna se bilden och därefter en massa andra tekniska saker (som jag inte kan något om) för att kunna justera fokus rätt i bilden. Det kan också vara så att varje gång du startar upp datorn för att streama så kanske du måste ändra inställningarna om du inte kan spara dessa. Det är inte all programvara som funkar så bra beroende på vilken kamera man använder osv.

Du kan också prova att förbättra ljuset i rummet utan att det t.ex. blir otroligt starkt ljus kan det hjälpa om du ökar mängden ljus i rummet på olika platser med ljus som inte stör dig. Har sett en hel del har ganska mycket ljus runt om i rummet i olika färger etc. Det kanske räcker för att få kameran att sluta krångla med autofokus om det inte går att stänga av. Ljuset från en datorskärm i ett mörkt rum räcker oftast inte för att få en USB kamera att hålla fokus, det krävs mer ljus än så.

Hoppas du fick ordning på problemet.