Permalänk
Medlem

Input lag med min nya 4K tv

Tjena! Köpte häromdagen en ny TV till sovrummet (LG 50" NANO75 4K). Planen var att koppla in den i min gamla dator o kolla filmer, youtube, livestreams etc, men även köra lite äldre spel som inte kräver så mycket då datorn är ganska gammal. Till problemet:

Både mus och tangentbord har väldigt mycket input delay, tangentbordet är inte lika farligt men musen är helt katastrofal, vilket gör att det absolut inte går o spela några former av FPS spel eller spel där man behöver kunna röra musen relativt snabbt. Jag kör en HDMI 2.0 mellan datorn och TVn som jag köpte samtidigt som TVn så det är inget fel på själva HDMIn. Har kollat igenom alla inställningar på TVn för o se om det finns något där, t.e.x "game mode" vilket jag slog på för o testa, men de gjorde ingen skillnad. Har även testat att köra 30hz istället för 60hz ifall det skulle vara så att min dator inte klarar av 4K 60hz, men de gjorde ingen skillnad. Själva TVn har en "response time" på 13ms, vilket är högt jämfört med min vanliga gaming skärm, men borde inte vara så högt att det inte ens går o sikta i spel. Grafikkortet ligger på cirka 20-30% användning när jag väl kollar på en 4K youtube video eller liknande så bör inte ha något med grafikkortet o göra. Tacksam för hjälp!

Nedan finner ni relevanta specs på min dator:
MSI GTX 960
i5-4460
8gb ram

Permalänk
Medlem

Hittade en inställning som fixade det! Om någon har samma problem i framtiden så fixar du det på följande sätt: Slå på vanliga "game optimizer" som kommer upp i menyn när du trycker på inställningar knappen på kontrollen, o sedan måste du även gå in i bild inställningarna, sedan välja "Select mode" och sedan måste du välja "game optimizer" igen, även fast man blir lurad o redan tror att den är igång när man slår på den i den första menyn som kommer upp till vänster.

Permalänk
Bildexpert

Nu har jag inte haft en LG TV på ett tag, men på alla jag har stött på så har det gått att aktivera RGB genom att märka HDMI-ingången med PC. Det inaktiverar i princip alla processer som skulle kunna introducera extra latens oavsett bildläge och undviker subsampling, så text och grafik kommer att se bra ut.

För HDR har jag däremot varit med om att bitdjupet sjunker till 8 bitar om ingången är märkt med PC, så det är inte rekommenderat att använda för något annat än SDR från en PC eller spelkonsol.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Responsetime är ett fint begrepp på TV och skärm världen som betyder 0 och ingenting i verkligheten. Level1techs hade ett fint exempel på det. Bara för att den kan börja på 13 (eller 1ms för den delen) så kan skiftet till "korrekt" state ta mycket längre än så. Säger ingenting om hur pixeln slocknar heller.
Han testade en 240Hz skärm vs en 120Hz och pga av 240Hz panelen inte klarar av att släcka pixlar och svara snabbt nog trotts den impnerande specen så var det märkbart bättre flyt i 120hz skärmen med mindre sudd. Kan vara worst case också men TV är oftast sämre på de punkterna än datorskärmar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tyloth:

Hittade en inställning som fixade det! Om någon har samma problem i framtiden så fixar du det på följande sätt: Slå på vanliga "game optimizer" som kommer upp i menyn när du trycker på inställningar knappen på kontrollen, o sedan måste du även gå in i bild inställningarna, sedan välja "Select mode" och sedan måste du välja "game optimizer" igen, även fast man blir lurad o redan tror att den är igång när man slår på den i den första menyn som kommer upp till vänster.

Alla TV-apparater av värde har ett spelläge som måste aktiveras för att latenserna ska sjunka. Så har det varit länge, minst 15 år tillbaka. Det är dock inte alla som känner till detta, så första gången kommer alltid att komma.

Din TV har högst troligt ett spelläge som du växlar över till så att du slipper går via Game Optimizer-menyn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av infigo:

Responsetime är ett fint begrepp på TV och skärm världen som betyder 0 och ingenting i verkligheten. Level1techs hade ett fint exempel på det. Bara för att den kan börja på 13 (eller 1ms för den delen) så kan skiftet till "korrekt" state ta mycket längre än så. Säger ingenting om hur pixeln slocknar heller.
Han testade en 240Hz skärm vs en 120Hz och pga av 240Hz panelen inte klarar av att släcka pixlar och svara snabbt nog trotts den impnerande specen så var det märkbart bättre flyt i 120hz skärmen med mindre sudd. Kan vara worst case också men TV är oftast sämre på de punkterna än datorskärmar.

I detta fall är det nog den eviga sammanblandningen mellan LCD-panelers tröghet, responstiden, samt latensen, fördröjningen från signal till bild. 13 ms är en ganska typisk latens för spelläget i dagens 4K-modeller när de matas med 60 Hz-signaler.

Permalänk
Medlem

Känner väl igen detta när jag gick från en Panasonic-plasma från 2010 till en LG OLED från 2017. Plasman hade god latens även i så kallat THX-läge (den har även spel-läge) medan OLED:en var riktigt släpig om jag inte valde spel-läget. Kan säga att jag inte har kvar OLED:en utan sitter kvar på plasman 12 år senare efter att den köptes.

Får så om detta kanske blir året jag skaffar nyare TV. Känner ett visst sug.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia